Toon posts:

Solaredge Systeem op Zuid, uitbreiden op Oost

Pagina: 1
Acties:

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-03 16:28
Momenteel heb ik een Solaredge systeem op zuid liggen (8x 375=3000WP). Deze bestaat uit

1x SE3000
8x JAM72D-00-375-BP
8x SolarEdge P505 Power Optimizer

Nu denk ik er aan om achter op mijn overkapping nog 6 panelen bij te plaatsen op het oosten. In mijn gedachten heb ik dan in de vroege ochtend ook opwekking gaat later op de dag de zuid kant opwekken en kan ik van dezelfde omvormer gebruik maken.

De uitbreiding zou er dan zo uit moeten komen te zien

Volgens de informatie die ik kan vinden moet ik uitbreiden met dezelfde optimizers dus de P505 en de panelen maken in dat geval niet uit.

Mijn idee is om 6 stuks JA Solar JAM72S-10-415-MR-SF te kopen en 6x SolarEdge P505 Power Optimizer en deze op de Oost kant te leggen. Volgens de Solaredge designer lijkt dit mogelijk te zijn.

Denk ik te makkelijk of zie ik wat over het hoofd?

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:26
Misschien handig om even een design te maken met alleen die 6 oost panelen en dan in de verlies brug kijken of je niet teveel optimiser clipping hebt.

Ander krijg je namelijk hetzelfde probleem als bij deze installatie: https://gathering.tweaker...message/69950492#69950492

De panelen op het oosten verliezen behoorlijk wat, ook al heb je nog panelen op andere richtingen liggen. Jouw optimiser geeft echter wel de 85V af dus dat scheelt.

• mathijshooi
mathijshooi schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:38:
Misschien handig om even een design te maken met alleen die 6 oost panelen en dan in de verlies brug kijken of je niet teveel optimiser clipping hebt.

Ander krijg je namelijk hetzelfde probleem als bij deze installatie: https://gathering.tweaker...message/69950492#69950492

De panelen op het oosten verliezen behoorlijk wat, ook al heb je nog panelen op andere richtingen liggen. Jouw optimiser geeft echter wel de 85V af dus dat scheelt.
En kijk eventueel wat er gebeurd als je nog 6 (of minder) panelen op de noordkant van je huis plaatst. Deze doen in de ochtend misschien ook nog wat ondersteuning. En kunnen bij het niet vervangen van de omvormer waarschijnlijk financieel ook nog prima uit.

• Borne
bedoel je deze?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22
Met p505 zou je met (meer dan) 6 panelen geen optimizer clipping moeten hebben; 5 p505 kunnen immers 380V maken.

@Borne Dat is niet het verliesdiagram van het complete voorgestelde systeem toch?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Borne
Ronald schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:09:
Met p505 zou je met (meer dan) 6 panelen geen optimizer clipping moeten hebben; 5 p505 kunnen immers 380V maken.

@Borne Dat is niet het verliesdiagram van het complete voorgestelde systeem toch?
nee alleen van de uitbreiding zoals in de eerste comment gevraagd.

Deze is van de complete installatie met 14 panelen

• Ronald
Ziet er keurig uit. Je gaat dus wel aftoppen, bijna 3% in de simulatie. 150kWh per jaar.

Als je de omvormer redelijk goed kunt verkopen is het het wellicht waard om naar een 4kW te gaan; anders... accepteren. Ik zou het installeren, draaien, te koop zetten en zien wat er gebeurd. vervangende omvormer heb je zo in huis.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Borne
Wat verlies wil ik wel accepteren. Ik heb nu 3000WP liggen en een jaarlijks verbruik van 5500KWhr. Ik wil mijn garage gaan verwarmen met een Luchtwarmtepomp dus wat extra stroom van het dak is wel prettig.

Voor relatief weinig geld en eenvoudig te plaatsen kan ik een redelijke uitbreiding van de installatie doen zonder dat ze "heel zichtbaar" zijn. Het "nieuwe" dak is de achterkant van een overkapping.

Zo simpel als ik mij voorstel is het toch? spul op het nieuwe dak maken. Twee Solarkabels naar het eerst bereikbare paneel van de installatie en inprikken. De omvormer laten zoeken naar nieuwe optimizers en klaar.

• mathijshooi
Borne schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:34:
Wat verlies wil ik wel accepteren. Ik heb nu 3000WP liggen en een jaarlijks verbruik van 5500KWhr. Ik wil mijn garage gaan verwarmen met een Luchtwarmtepomp dus wat extra stroom van het dak is wel prettig.

Voor relatief weinig geld en eenvoudig te plaatsen kan ik een redelijke uitbreiding van de installatie doen zonder dat ze "heel zichtbaar" zijn. Het "nieuwe" dak is de achterkant van een overkapping.

Zo simpel als ik mij voorstel is het toch? spul op het nieuwe dak maken. Twee Solarkabels naar het eerst bereikbare paneel van de installatie en inprikken. De omvormer laten zoeken naar nieuwe optimizers en klaar.
Hoe ziet de simulatie er uit als je ook die 6 panelen op noord erop legt? Zo te zien kan je iedere extra kwh wel gebruiken.

• Borne
Ik wil ze eigenlijk niet op Noord hebben omdat ze dan erg zichtbaar in de tuin zijn. Het zijn daken van een schuur en overkapping waarbij ze dus op zeg maar 2,4 meter hoog liggen.

• mathijshooi
Borne schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:33:
Ik wil ze eigenlijk niet op Noord hebben omdat ze dan erg zichtbaar in de tuin zijn. Het zijn daken van een schuur en overkapping waarbij ze dus op zeg maar 2,4 meter hoog liggen.
Ok. Akkoord.

• Borne
Ik weet niet of de kennis aanwezig is maar het probleem zit hem op dit moment in de verkrijgbaarheid van de SolarEdge P505 optimizers. Deze zijn overal uitverkocht.

Ik zie in de SolarEdge Power Optimizers Inter-Compatibility dat de P505 compatible is met de S500B maar kom ook dingen tegen dat de P optimizers niet gemixt mogen worden met de S optimizers.

In de sheet staat:
Any P-Series Power Optimizer that is compatible with the P505 Power Optimizer is also compatible with the S500B Power Optimizer.

Heeft iemand hier ervaring mee?

[Voor 16% gewijzigd door Borne op 19-01-2022 12:03]

• Ronald
S en P mogen in nieuwe installaties niet gecombineerd worden. Bij vervanging en uitbreiding wel.
Dit omdat bij combineren de nieuwe functionaliteit van de S optimizers niet gebruikt kan worden... Exacte details lijken ze in webinars te verstoppen... Op tijdstip dat ik als leek niet kan :)

• Borne
Er blijkt ineens toch overal weer voorraad te zijn dus de uitbreiding is besteld.

6x JA Solar JA Solar JAM72S-10-415-MR-SF Mono Perc Zilver Frame Halve Cellen 415Wp
6x SolarEdge P505

De verwachte levertijd staat op een paar dagen dus voor de zon begint te schijnen kan het op het dak :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Borne
Ze liggen er sinds zaterdag bij op. Zondag had ik meteen 30% meer opbrengst over de dag terwijl de ochtendzon nog niet veel doet.

Laat de zon maar schijnen :9

• Borne
Gisteren heeft de omvormer toch een behoorlijke tijd (12-14 uur) staan af te toppen. Is dit erg en wordt dit nog erger naar verwachting of zitten we nu echt in de piekdagen?

Kan ik ook ergens zien wat het vermogen is geweest van de panelen naar de omvormer om te zien hoeveel stroom ik "gemist" heb?

kortom moet ik op zoek naar een grotere omvormer?

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:07
Als ie met een karig lentezonnetje al aftopt dan beloofd dat niet veel goeds voor de echte zomermaanden.

• mathijshooi
Navi schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:53:
Als ie met een karig lentezonnetje al aftopt dan beloofd dat niet veel goeds voor de echte zomermaanden.
nee hoor, dan is het te warm.

• mathijshooi
Borne schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:28:
Gisteren heeft de omvormer toch een behoorlijke tijd (12-14 uur) staan af te toppen. Is dit erg en wordt dit nog erger naar verwachting of zitten we nu echt in de piekdagen?

Kan ik ook ergens zien wat het vermogen is geweest van de panelen naar de omvormer om te zien hoeveel stroom ik "gemist" heb?

[Afbeelding]

Voor mijn eigen info, welke firmware versies heb jij?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Borne schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:28:

[Afbeelding]

Je zou hier: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ snel de theoretische opbrengst kunnen simuleren. Aangezien omvormers niet aan te slepen zijn en je premium geld moet uitgeven zou ik het nog even een jaartje aankijken.
Navi schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:53:
April/mei (zijn de piekmaanden: zonnetje is al lekker fel, maar het is nog niet te warm, of het waait een beetje. In de zomer zijn je panelen loeiheet en zijn de pieken voorbij.

[Voor 4% gewijzigd door teacher op 12-04-2022 13:29]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borne
mathijshooi schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:22:
[...]

Voor mijn eigen info, welke firmware versies heb jij?

[Afbeelding]

• mathijshooi
Thanks, ik hoop dat mijn omvormer ook aftopt op 3200 wanneer eind deze maand de extra panelen komen. Las dat bij sommigen de omvormer al bij 3000W af topt namelijk.

• Borne
Oke, na een zomer lang aftoppen heb ik zojuist een jong gebruikte SE3680 kunnen kopen.

Nu is alleen de vraag hoe ik deze het beste kan vervangen in de monitoringportal. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb een installatieursaccount.

Is het zo simpel als fysiek wisselen, laten zoeken naar optimizers en dan in het monitoringplatform kiezen voor Replace inverter?

Wat gebeurt er met "mijn data" van de SE3000 in het platform? Staat deze data gekoppeld aan de omvormer of aan mijn account en krijg ik mijn eigen opwekking doorgezet of zie ik dan de opgeslagen data van de "nieuwe omvormer" Moet ik daarna de optimizers opnieuw rangschikken in de layout?

Moet de zojuist aangeschafte SE3680 voortijdig nog op een bepaalde manier gereset worden of iets dergelijks voordat hij bij mij gaat werken?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee