Toon posts:

Na downgrade W11 -> W10 probeert hij gelijk weer te updaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-03 17:02
Mijn vraag

Ik had op mijn laptop Windows 11 geïnstalleerd nadat de melding kwam dat deze werd aanbevolen. Echter vond ik het niet zo fijn werken als ik had gehoopt en er leek iets met de geluidsdrivers niet goed te gaan. Het programma van Conexant om geluidsinstellingen te wijzigen startte iedere paar minuten opnieuw op. Je hoorde de laptop telkens even blazen, zag de cursor naar een laad-symbooltje springen en dan verscheen het icoontje weer op de taakbalk. En dat bleef zo maar doorgaan ook na een keer opnieuw opstarten.

Omdat ik windows 10 verder wel prima vond werken heb ik toen via de instellingen een downgrade gedaan en dat liep eigenlijk vrij vlot.
Totdat de laptop een tijd daarna ineens opnieuw wilde opstarten om updates te installeren - en dat zou dan om een upgrade naar Windows 11 gaan!

Uiteraard wilde ik dat niet, dus heb toen maar op pauzeren voor 7 dagen geklikt. Maar hoe zorg ik dat de laptop nu op Windows 10 blijft zonder dat deze steeds vanzelf gaat proberen te updaten naar 11?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- pricewatch: Asus VivoBook Pro 15 N580GD-E4045T
- Windows 10 Home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Updates pauzeren voor 7 dagen (maar als ik dit uitzet, staat er gelijk weer een update naar 11 in de wachtrij)
- Installatie afbreken via taakbeheer ("modern setup host" afsluiten)
- Systeemherstel (maar er zijn geen eerdere herstelpunten beschikbaar)
- Mapje "$WINDOWS.BT" verwijderen, maar dat komt gewoon weer terug
- Geinstalleerde update verwijderen via instellingen (hier staat hij niet bij, dus dat lukt niet)

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bijvoorbeeld: https://www.askvg.com/how...ic-upgrade-in-windows-10/

Andere sites zeggen ook dat je TPM2.0 kan uitzetten in de BIOS of SecureBoot kan uitzetten; of dat wijs is, dat mag je zelf beoordelen ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:14
DisableOSUpgrade Key aanmaken in je register met de waarde 1

HKLM\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:02
Copy paste onderstaande text in een file met bijvoorbeeld de naam "disableW11autoupgr.reg" en run de file en reboot.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate]
"DisableOSUpgrade"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate\OSUpgrade]
"AllowOSUpgrade"=dword:00000000

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\UpgradeNotification]
"UpgradeAvailable"=dword:00000000

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\WindowsStore]

-----
Mocht je het willen herstellen verander dan de waarden achter "=" met -

[Voor 6% gewijzigd door JoStad op 23-12-2021 11:59. Reden: aanvullingen]

• arjan1995
Iedereen alvast bedankt. Ik ga het vanavond proberen als ik weer thuis ben.

Blijf het overigens wel vreemd vinden dat dit soort dingen nodig zijn om weer normaal windows 10 te kunnen blijven gebruiken, maar goed, als het werkt dan zij het zo.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

arjan1995 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:55:
...Blijf het overigens wel vreemd vinden dat dit soort dingen nodig zijn om weer normaal windows 10 te kunnen blijven gebruiken, maar goed, als het werkt dan zij het zo.
Dat is normaal omdat de meeste mensen W11 blijven gebruiken. Het handjevol mensen dat weer terug wil naar W10 daar doet Microsoft geen moeite voor

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• arjan1995
JoStad schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:54:
Copy paste onderstaande text in een file met bijvoorbeeld de naam "disableW11autoupgr.reg" en run de file en reboot.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WindowsUpdate\OSUpgrade]
"AllowOSUpgrade"=dword:00000000

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\UpgradeNotification]
"UpgradeAvailable"=dword:00000000

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\WindowsStore]

-----
Mocht je het willen herstellen verander dan de waarden achter "=" met -
Heb deze geprobeerd maar het lijkt nog niet te werken. Dit is wat ik zie wanneer ik de pauze uitschakel:

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

arjan1995 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:27:
[...]

Heb deze geprobeerd maar het lijkt nog niet te werken. Dit is wat ik zie wanneer ik de pauze uitschakel:

[Afbeelding]
Hmmz, tja, het upgrade proces is al gestart; je hebt het alleen maar gepauzeerd. Maar je bent dus al voorbij het stadium waarin de registry gecontroleerd wordt.
Je kunt nog Hackus in "Win11 toch op 'oude' hardware" proberen, maar daar verwacht ik ook niet veel heil van. Het ziet er naar uit dat je de upgrade weer moet doorlopen en vervolgens weer moet downgraden naar W10. En dan als de bliksem die registry settings moet doorvoeren; anders start het upgrade proces opnieuw

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• arjan1995
Heb opnieuw de update naar W11 gedaan. Daarna nog even bij de optionele updates een firmware-update van Asus geinstalleerd, wat bij het herstarten een Bios update op mijn laptop heeft geinstalleerd.

De laptop lijkt nu beter te werken dan de vorige keer. Geen problemen met de audio meer dus wellicht dat het door de nieuwste bios net allemaal wat lekkerder werkt.

Topic kan wat mij betreft worden gesloten. Omdat het daadwerkelijke probleem dat na het downgraden naar W10 direct weer een upgrade naar W11 volgt niet is opgelost, heb ik geen antwoord als beste gemarkeerd.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:03:
[...]

Hmmz, tja, het upgrade proces is al gestart; je hebt het alleen maar gepauzeerd. Maar je bent dus al voorbij het stadium waarin de registry gecontroleerd wordt.
Misschien had op dat moment ook het proces van de Windows Updater op stop gezet kunnen worden.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee