• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 20:51
Hallo Tweakerts,

Sinds een aantal maanden help ik iemand in het buitenland met werkzaamheden op IT gebied. Hij betaald mij zwart naargelang het aantal uren dat ik werk, dit wordt op mijn rekening gestort. Ik heb nooit een contract getekend. Moet ik dit opgeven bij de fiscus? Ik denk zelf van niet, ik geef tenslotte ook niet op dat ik mijn buurman help met hand-en-spandiensten waar hij mij elke mnd een X bedrag voor betaald bijvoorbeeld.

Hoor graag even!

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:45
Tuurlijk wel. Dit moet je gewoon aangeven onder overige inkomsten.

• YaYo86
Dus ik geef ook op als ik mijn koelkast verkoop? Dat is ook een overige inkomsten bron die valt onder handel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dat geld van die buurman moet je ook gewoon opgeven.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:35

SilencerNL

No remorse

Don't dream your life, live your dreams!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:51
Officieel moet je alle inkomen opgeven, dus ook je marktplaats verkopen. Echter ziet de Belastingdienst dat een beetje door de vingers.

Dus ook het inkomen uit je bijbaan moet je zeker opgeven.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Boinkie
YaYo86 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:40:
Dus ik geef ook op als ik mijn koelkast verkoop? Dat is ook een overige inkomsten bron die valt onder handel.
Nee, want die koelkast heb je al eens gekocht met geld waar je belasting over betaald hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Boinkie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:41:
[...]

Nee, want die koelkast heb je al eens gekocht met geld waar je belasting over betaald hebt.
Is dat zo? Serieuze vraag, geen bash :P

[ Voor 5% gewijzigd door Jasphur op 23-12-2021 08:43 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Boinkie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:41:
[...]

Foute redenering, over het algemeen is het zo dat als je iets koopt voor eigen gebruik en later verkoopt dat dat tegen een lagere waarde is, dus met een negatief resultaat. Dat hoef je niet op te geven, handel je en haal je daar inkomen uit dan is het inkomen het verschil tussen inkoop en verkoop en moet je dat kunnen aantonen mocht er naar gevraagd worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:49
Alle inkomsten moet je opgeven, ook marktplaats verdiensten of hand en spandiensten voor een ander. Natuurlijk spoort de belastingdienst de gemiddelde marktplaatsverkoper niet op, daar verdien je ook geen fluit aan. Maar de grootverkopers wel. Daarom lees wel eens in de krant over marktplaats handelaars die gekort worden op de uitkering omdat ze voor € 20.000 in een jaar babykleertjes doorverkopen.

"Hij betaalt mij zwart.. moet ik dit opgeven bij de fiscus"
"Ik rijd door rood.. moet ik dit melden bij de politie?"

[ Voor 4% gewijzigd door Divak op 23-12-2021 08:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boinkie
Sander schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:44:
[...]

Foute redenering, over het algemeen is het zo dat als je iets koopt voor eigen gebruik en later verkoopt dat dat tegen een lagere waarde is, dus met een negatief resultaat. Dat hoef je niet op te geven, handel je en haal je daar inkomen uit dan is het inkomen het verschil tussen inkoop en verkoop en moet je dat kunnen aantonen mocht er naar gevraagd worden.
Bedankt, ik vergat eraan toe te voegen dat je een koelkast nooit met winst zal verkopen als die gebruikt is :)
Jasphur schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:42:
[...]

Is dat zo? Serieuze vraag, geen bash :P
Ligt iets genuanceerder, zie boven :)

[ Voor 14% gewijzigd door Boinkie op 23-12-2021 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:18

MsG

Forumzwerver

Als je gewoon je koelkast in gebruik hebt en die eenmalig verkoopt is dat natuurlijk geen handel.

Maar als je hobbymatig huisraad opkoopt met het idee om dat weer voor winst te slijten is dat wel degelijk iets wat je formeel op zou moeten geven.

Overigens ook interessant dat hij je weer zwart betaald, weet niet of diegene dat ook beter wit kan doen als het aan jouw kant wit wordt opgegeven.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij is er al veel gezegd maar als ik fulltime tegen "zwart geld" zou werken, komt de fiscus (en andere opsporingdiensten) toch ook aan de deur waarom ik 0 Euro doorgeef maar wel een Mercedes AMG voor de deur heb staan en 4 maanden per jaar op vakantie ga?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:12
MAX3400 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:46:
[...]

Volgens mij is er al veel gezegd maar als ik fulltime tegen "zwart geld" zou werken, komt de fiscus (en andere opsporingdiensten) toch ook aan de deur waarom ik 0 Euro doorgeef maar wel een Mercedes AMG voor de deur heb staan en 4 maanden per jaar op vakantie ga?
en terecht!

• YaYo86
Goede input, dank allemaal. Is het slim om ook een belastingadviseur hierover te spreken?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05

Croga

The Unreasonable Man

YaYo86 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:50:
Goede input, dank allemaal. Is het slim om ook een belastingadviseur hierover te spreken?
Niet persé. Maar als het een relevant bedrag is, is het wel slim om een accountant hier over te spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dat kan; ik heb ook jarenlang een "administratie-kantoor" gehad voor mijn aangiftes; allemaal niet spannend met 2 hypotheken en 2 inkomens; kostte iets van 180 Euro per jaar voor de totale aangifte :)

1x laten doen, volgend jaar kan je het zelf

Anoniem: 217290

Ja je moet het opgeven er zijn echter ook drempelbedragen het kan zelfs zijn dat de fiscus je ziet als ondernemer als het te groot wordt.

Overigens doet die buitenlander niet per definitie iets zwarts, feitelijk kun je het zien als inhuur en jij zal iets van een declaratie insturen waarop hij jouw uitbetaalt. Ook zal het per bank overschrijving gaan dus als de fiscus het wilt uitzoeken zien ze het sowieso wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaYo86
Anoniem: 217290 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:06:
Ja je moet het opgeven er zijn echter ook drempelbedragen het kan zelfs zijn dat de fiscus je ziet als ondernemer als het te groot wordt.

Overigens doet die buitenlander niet per definitie iets zwarts, feitelijk kun je het zien als inhuur en jij zal iets van een declaratie insturen waarop hij jouw uitbetaalt. Ook zal het per bank overschrijving gaan dus als de fiscus het wilt uitzoeken zien ze het sowieso wel.
Precies, dat was ook mijn eerste gedachten. Gewoon niet opgeven dus en als ze meer info willen hoor ik het wel.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:07

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

gewoon "Inkomsten bijbaan opgeven bij de fiscus?" inkloppen op google was net zo snel geweest:

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:07

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

YaYo86 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:07:
[...]

Precies, dat was ook mijn eerste gedachten. Gewoon niet opgeven dus en als ze meer info willen hoor ik het wel.
wat begrijp je niet van
Ja je moet het opgeven
:?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

[...]

Kan je doen als ze je er tussen uit pikken als controle ben je zwaar de lul tenzij het gaat om 200 euro maar dan had je denk de vraag hier niet gesteld. Gaat het om meer dan 4500 euro wordt je gezien als ondernemer en kunnen boetes in de tienduizenden euros oplopen.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:00

Agent47

I always close my contracts.

Als er echt constant een vaste lijn in zit, zeg 1 maal per maand dan moet je het opgeven. Dus als je vaak krijgt uitbetaald via de bank dan zou ik het wel opgeven.

Voortaan zwart laten uitbetalen anders. Marktplaats is ook een inkomen. Ik dacht dat je tot een x bedrag per jaar mocht verdienen op marktplaats zonder op te geven aan de belasting.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt een bijbaan en je hebt een bijbaan... Over wat voor bedragen op jaarbasis hebben we het hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Agent47 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:12:
Als er echt constant een vaste lijn in zit, zeg 1 maal per maand dan moet je het opgeven. Dus als je vaak krijgt uitbetaald via de bank dan zou ik het wel opgeven.

Voortaan zwart laten uitbetalen anders. Marktplaats is ook een inkomen. Ik dacht dat je tot een x bedrag per jaar mocht verdienen op marktplaats zonder op te geven aan de belasting.
Op marktplaats geld verdienen betekent wel dat je iets verkoopt voor een hogere prijs dan je zelf aanschaft. Het is hierboven al genoemd, maar wordt vaak vergeten.
Als je je eigen spullen 2e hands gaat verkopen en dat doorgaans* voor een lagere prijs doet, dan verdien je dus niks met marktplaats.

*Er is natuurlijk nu wel een handel in bijv. PS5's en videokaarten en dat is gewoon handel en inkomsten en dien je wel te melden inderdaad.

@YaYo86 , het antwoord is: Ja dit moet je opgeven als extra inkomsten. Afhankelijk van de hoeveelheid gaat het niet veel uitmaken op je totale belasting, afhankelijk van je complete plaatje van inkomsten.

Dat je je buurman helpt moet je ook opgeven, strict gezien, maar is lastiger vast te stellen. Nu heb je een maandelijkse inkomstenstroom op je bankrekening als bewijslast.

[ Voor 17% gewijzigd door Hann1BaL op 23-12-2021 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

Dan ga ik het anders formuleren: je hebt een fulltime baan (denk ik) in NL. Daar gaan wat formules overheen en een heffingskorting en een arbeidskorting. En dan hou je nog een bepaald bedrag "over" wat je mogelijk zonder extra heffing mag verdienen.

Reken dat lekker door. Overigens, en misschien iets teveel moreel besef; als je in de IT werkt voor bedrijf A en je doet ook diensten voor bedrijf B (met dezelfde expertise / opleiding), zou ik eens goed in de spiegel kijken of je niet met de leidinggevende van bedrijf A moet bespreken dat je ook werk voor B doet.
Agent47 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:12:
Nope. De fiscus heeft interesse in jouw MP-handel als het structureel "hetzelfde" is. Verkoop je in 1x je hele huis inboedel, dan heeft de fiscus 0 interesse. Verkoop jij 8x per jaar een iPad, dan hebben ze wel interesse. Let wel: jouw inkoop & verkoop kan ook een trigger zijn; als jij elders "onderdelen voor iPads" inkoopt en magisch op MP "hele iPads verkoopt", is er ook sprake van een structurele business"

[ Voor 30% gewijzigd door MAX3400 op 23-12-2021 09:22 ]

• YaYo86
sypie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:14:
Je hebt een bijbaan en je hebt een bijbaan... Over wat voor bedragen op jaarbasis hebben we het hier?
Duizenden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Neem een belastingadviseur in de hand. Kost je een paar honderd euro per jaar (die je weer kunt opgeven als kosten, dus een deel komt weer terug via de belasting) en regel dit. Als je niet gepakt wordt is er niks aan de hand, maar als je wel gepakt wordt, wordt het geen gezellig gesprek met de belastingdienst.

Moreel moet je misschien ook bedenken dat het gewoon juist is, omdat je met je inkomen bijdraagt aan waar je van geniet in dit land, van wegen tot gezondheidszorg. Doen we allemaal aan mee :)

• sypie
  • Niet online
Dan is het een kwestie van opgeven bij de fiscus inderdaad.

De reden waarom ik het vraag is omdat ik vanaf hier niet kan zien hoe oud je bent en om wat voor bedragen het gaat. Wanneer je een tiener zou zijn die een paar tientjes per maand, een paar honderd op jaarbasis er bij sprokkelt (dat is een bijbaan) dan is dat heel iets anders dan iemand die als volwassene een bron van inkomsten heeft en er een tweede bron van (serieuze) inkomsten bij heeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Belastingadviseur of niet, feit is dat als het om duizenden euro's per jaar gaat de fiscus dit wel degelijk als arbeidsmatig/structureel gaat zien. Je moet het dus opgeven als inkomen uit overige bronnen onder box 1. Doe je dat niet, pleeg je fraude. Simple as that.

Die koelkast die je een keertje via marktplaats verkoopt of dat tientje dat je in de handen gedrukt krijgt doordat je je tante helpt met haar pc is niet structureel, dat is niet arbeidsmatig en dat hoef je dus niet op te geven.

Dus, @YaYo86 gewoon invullen op je belastingformulier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dan is de mogelijke boete "vijfhonderden".

Oh, en allicht zijdelings: al gaat het om 1 cent. Als je hierover schuldig wordt bevonden na verzwijgen (en wel opsporen), is dat een misdrijf. En een misdrijf kan je, in best veel gevallen, je VOG kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

MAX3400 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:26:
[...]

Dan is de mogelijke boete "vijfhonderden".

Oh, en allicht zijdelings: al gaat het om 1 cent. Als je hierover schuldig wordt bevonden na verzwijgen (en wel opsporen), is dat een misdrijf. En een misdrijf kan je, in best veel gevallen, je VOG kosten.
Als toevoeging:
En daar komt bij dat ze na het kijken naar 2021 ook vragen gaan stellen over 2020, tot 7 jaar terug. Bij de belastingdienst ligt de bewijslast bij jou, dus als je eerder al werkzaamheden zwart heb gedaan en dat is traceerbaar, wordt de boete nog hoger.

@Icephase Wat je zegt klopt, maar de belastingadviseur gaat zich eenvoudig terug verdienen. Er zijn vast wat kosten die de TS kan opgeven om de inkomsten te drukken en daarmee zijn belasting te verlagen. Die verdient zich eenvoudig terug daarmee.

[ Voor 16% gewijzigd door Hann1BaL op 23-12-2021 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

En dan nog even als extra waarschuwing: de belastingdienst heeft al eerder laten zien geen enkele moeite te hebben met het opleggen van megaboetes als je de regeltjes niet lijkt te volgen (toeslagenaffaire anyone?), dus ik zou het risico niet nemen als ik TS was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Icephase schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:32:
En dan nog even als extra waarschuwing: de belastingdienst heeft al eerder laten zien geen enkele moeite te hebben met het opleggen van megaboetes als je de regeltjes niet lijkt te volgen (toeslagenaffaire anyone?), dus ik zou het risico niet nemen als ik TS was...
De belastingdienst kan in dat geval eenvoudig zien dat de TS geen moeite heeft gedaan om de regels te volgen. Dat is wat anders dan een fout maken op je aangifte en het niet helemaal goed invullen.

Duizenden euro's inkomsten verzwijgen is niet iets waar je populair mee wordt bij de fiscus :)

• Icephase

Icephase

Hann1BaL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:31:
[...]

@Icephase Wat je zegt klopt, maar de belastingadviseur gaat zich eenvoudig terug verdienen. Er zijn vast wat kosten die de TS kan opgeven om de inkomsten te drukken en daarmee zijn belasting te verlagen. Die verdient zich eenvoudig terug daarmee.
Een belastingadviseur moet zich ook aan de regeltjes houden. Zeker de laatste jaren is aangifte doen erg eenvoudig geworden. Misschien als je een ZZP'er bent of een eigen onderneming hebt dat er wat dingen zijn die je makkelijk over het hoofd kunt zien, maar in geval van TS waarbij hij inkomsten heeft gegenereerd buiten zijn dienstverband om zie ik niet in wat een belastingadviseur kan verzinnen om de aanslag lager uit te laten vallen. Ik zit vanuit mijn werk ook in dat wereldje dus ik heb er -hoop ik dan toch- wel enige kijk op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Buiten regeltechnisch en moreel gezien; weet je hoeveel tijd en moeite het je kost als je gezeik hebt met de belastingdienst :(

2x de BTW aangifte te laat gedaan van mijn bijbaan waardoor er dan een schatting gemaakt word die uiteraard van geen kant klopte. Niet te communiceren met de BD, zelfs een betonnen plaat is flexibeler en reageert sneller |:(
Alleen daarom zou ik het al netjes aangeven.

Gabriël AM5

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:08

Honesty

kattenneus!

Je mag tot 1200 als vrijwilligersvergoeding krijgen per jaar, dus als je 'zwarte geld' onder dat bedrag krijgt is er voor de fiscus weinig reden tot onderzoeken(dat het uit het buitenland komt lijkt me voor de BD in ieder geval een trigger om wel verder te kijken met oog op witwassen of terrorisme.}
Als het meer is dan die 1200 zal ik het sowieso opgeven of kijken waar je het kan opgeven. Kost je wat belasting als je je heffingskortingen al hebt opgemaakt maar geeft je wel nachtrust.

Festina lente

• Hann1BaL

Hann1BaL

Icephase schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:36:
[...]

Een belastingadviseur moet zich ook aan de regeltjes houden. Zeker de laatste jaren is aangifte doen erg eenvoudig geworden. Misschien als je een ZZP'er bent of een eigen onderneming hebt dat er wat dingen zijn die je makkelijk over het hoofd kunt zien, maar in geval van TS waarbij hij inkomsten heeft gegenereerd buiten zijn dienstverband om zie ik niet in wat een belastingadviseur kan verzinnen om de aanslag lager uit te laten vallen. Ik zit vanuit mijn werk ook in dat wereldje dus ik heb er -hoop ik dan toch- wel enige kijk op.
Maar ik zeg helemaal niet dat een adviseur er is om "creatief" te worden, maar die kan wel helpen met vragen stellen over: welke kosten je gemaakt hebt om dit werk te doen en wat je daarvan wel en niet mag opgeven als kosten en daarmee dus uiteindelijk een lagere box 1 inkomst hoeft op te geven, zoals het bedoeld is.

Het is gewoon iemand, hoewel simpeler geworden, de veldjes goed invult.

Mijn ervaring is vooral de kant van werkzaamheden doen als zelfstandige, bij het normale werk, en dan eerst zelf de boel invullen en daarna achter komen dat iemand je leven een stuk eenvoudiger maakt voor een paar honderd euro op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Nee, je pleegt dan belastingfraude. En ondertussen is bekend wat de belastingdienst dan gaat doen en wat voor impact dat kan hebben.

Neem contact op met een boekhouder/adviseur, vogel uit of je een kvk wil hebben of niet. Tot die tijd "inkomsten overige arbeid". :Y

Wise enough to play the fool

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
die belastingadviseur zou nog kunnen helpen met uitdenken of/hoe je voorgaande jaren (mits van toepassing met die buurman) nog gaat corrigeren.

als die buurman geen duizenden euros oplevert, dan zou je nog gewoon alleen dit jaar de nieuwe situatie (inkomsten buitenlandse opdrachtgever + buurman) kunnen opgeven.

daarbij: die buitenlandse opdrachtgever doet wellicht niks mis door jou uit te betalen zonder contract, maar daarmee ligt de verantwoording om hierover belasting te betalen gewoon bij jou. Dat 'zwart' tarief is dus alleen in voordeel van de opdrachtgever, en jij zou het tarief wellicht hoger willen insteken had je geweten dat je er nog belasting over moet betalen. En ja, dat is zowel inkomstenbelasting als ook BTW!

• Icephase

Icephase

Hann1BaL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:39:
[...]

Maar ik zeg helemaal niet dat een adviseur er is om "creatief" te worden, maar die kan wel helpen met vragen stellen over: welke kosten je gemaakt hebt om dit werk te doen en wat je daarvan wel en niet mag opgeven als kosten en daarmee dus uiteindelijk een lagere box 1 inkomst hoeft op te geven, zoals het bedoeld is.

Het is gewoon iemand, hoewel simpeler geworden, de veldjes goed invult.

Mijn ervaring is vooral de kant van werkzaamheden doen als zelfstandige, bij het normale werk, en dan eerst zelf de boel invullen en daarna achter komen dat iemand je leven een stuk eenvoudiger maakt voor een paar honderd euro op jaarbasis.
Ah maar dan heb je het dus over een ZZP-situatie, waarbij je dus geen jaarrekening o.i.d. maakt en ook geen inkomsten uit dienstverband hebt. Ja dan zul je inderdaad een opzet moeten maken waarbij je je zakelijke kosten verrekend met je omzet om zo je inkomen te bepalen. Maar dat is niet zozeer een taak van een 'belastingadviseur' maar meer van een 'accountant'. Als we de semantiek even los laten, ben ik het dus wel met je eens dat dat verstandig kan zijn - maar een zekerheidje tot lagere belasting is het echt niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Icephase op 23-12-2021 09:43 ]

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24
Stomme vraag misschien, maar BD heeft toch in principe geen recht om de bankrekening van iemand in te zien? Die ontvangen alleen het saldo per elke 1 januari van de bank. Er wordt geen transactie-data gedeeld. Dus áls er iemand aan de bel trekt dan zou het dan bank zelf moeten zijn die witwassen vermoed, en dat gebeurt toch niet bij transacties van < 10.000 euro per transactie neem ik aan?

• Hann1BaL

Hann1BaL

Icephase schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:42:
[...]

Ah maar dan heb je het dus over een ZZP-situatie, waarbij je dus geen jaarrekening o.i.d. maakt en ook geen inkomsten uit dienstverband hebt. Ja dan zul je inderdaad een opzet moeten maken waarbij je je zakelijke kosten verrekend met je omzet om zo je inkomen te bepalen. Maar dat is niet zozeer een taak van een 'belastingadviseur' maar meer van een 'accountant'.
Heb je gelijk in, maar dat is op dit niveau 1 en dezelfde persoon :)
Als zelfstandige huur je geen PWC in als je accountant ;)

• Icephase

Icephase

Valorian schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:43:
Stomme vraag misschien, maar BD heeft toch in principe geen recht om de bankrekening van iemand in te zien? Die ontvangen alleen het saldo per elke 1 januari van de bank. Er wordt geen transactie-data gedeeld. Dus áls er iemand aan de bel trekt dan zou het dan bank zelf moeten zijn die witwassen vermoed, en dat gebeurt toch niet bij transacties van < 10.000 euro per transactie neem ik aan?
Jawel, ze kunnen transacties opvragen als daartoe aanleiding is. Vergis je niet wat instanties allemaal kunnen nagaan en opvragen, zeker als er vermoedens van fraude zijn (want dan wordt het allemaal nog een factor 10 groter qua mogelijkheden). Plus dat soort controles gebeurt ook at random, steeksproefgewijs.

[ Voor 17% gewijzigd door Icephase op 23-12-2021 09:46 ]

• Hann1BaL

Hann1BaL

Als de TS andere inkomsten heeft.
Een huis heeft
Een hypotheek heeft
En ze weten wat er vorig jaar op 1 jan op de rekening stond en een jaar later weer, dan heb je mooie algoritmes die kunnen uitrekenen wat er te verwachten valt aan spaartegoedopbouw.
Als daar ineens heel veel meer is dan verklaarbaar, kunnen ze dus, wat @Icephase ook al zegt, de transacties gaan opvragen. En als je dan een leuke maandelijke transactie hebt, moet de TS bewijzen wat dat is en dat het geen box 1 inkomsten zijn. Succes daarmee :)

• Valorian
Icephase schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:43:
[...]

Jawel, ze kunnen transacties opvragen als daartoe aanleiding is.
Dat klopt, maar als je geen opmerkelijke transacties doet, dus geen bedragen van 10.000+ euro of vanuit landen die op zwarte lijsten staan, etc. dan is die aanleiding er toch simpelweg niet?

Tenzij TS ondertussen toeslagen ontvangt en daar inderdaad die mercedes AMG voor de deur staat.

Los hiervan: helemaal eens dat je dit niet zou moeten willen verzwijgen, want áls er een aanleiding komt dan zullen ze inderdaad ook meteen alles uitpluizen en terugkijken naar eerdere jaren. Maar heel sec: verdien je genoeg om geen toeslagen e.d. te ontvangen én zijn je transacties verre van "verdacht" dan lijkt de kans op een onderzoek/opvragen-gegevens mij verwaarloosbaar :)

@Hann1BaL Ah, lees nu jouw reactie. Daar heb je wel een punt ja.

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 23-12-2021 09:48 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:41
Als je betaald word voor je uren werk, dien je dus een specificatie in. Deze ook bewaren omdat anders het bedrag onverklaarbaar wordt.
En de bewijslast ook.

gewaarwordingshorizon

• Icephase

Icephase

Valorian schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:47:
[...]

Dat klopt, maar als je geen opmerkelijke transacties doet, dus geen bedragen van 10.000+ euro of vanuit landen die op zwarte lijsten staan, etc. dan is die aanleiding er toch simpelweg niet?

Tenzij TS ondertussen toeslagen ontvangt en daar inderdaad die mercedes AMG voor de deur staat.

Los hiervan: helemaal eens dat je dit niet zou moeten willen verzwijgen, want áls er een aanleiding komt dan zullen ze inderdaad ook meteen alles uitpluizen en terugkijken naar eerdere jaren. Maar heel sec: verdien je genoeg om geen toeslagen e.d. te ontvangen én zijn je transacties verre van "verdacht" dan lijkt de kans op een onderzoek/opvragen-gegevens mij verwaarloosbaar :)
Zelfs dan wordt het wel gemonitord hoor. Kijk bijvoorbeeld eens op inlichtingenbureau.nl; die instantie verzamelt exact dit soort gegevens voor gemeentes van ALLE bijstandsgerechtigden. Ze halen data bij allerlei mogelijke bronnen, verzamelen dit en leveren het als kant en klaar pakketje aan voor gemeenten. Die gebruikt die data om 'signalen' te herkennen voor mogelijke bijstandsfraude.

Ik weet niet precies welk systeem de belastingdienst gebruikt, maar reken maar dat ze iets vergelijkbaars hebben (en wellicht nog veel uitgebreider).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasphur
sapphire schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:37:
Buiten regeltechnisch en moreel gezien; weet je hoeveel tijd en moeite het je kost als je gezeik hebt met de belastingdienst :(

2x de BTW aangifte te laat gedaan van mijn bijbaan waardoor er dan een schatting gemaakt word die uiteraard van geen kant klopte. Niet te communiceren met de BD, zelfs een betonnen plaat is flexibeler en reageert sneller |:(
Alleen daarom zou ik het al netjes aangeven.
Bwoah! Wij hadden 1 jaar verkeerd afgesloten van mijn vrouw (zij is ZZP'er), en daar hadden we 5 jaar later ineens gezeik mee bij het aanvragen van onze hypotheek. Gelukkig hadden we al eerder een boekhouder in de armen genomen die het zo kon oplossen, maar damn, dit soort 'foutjes' kunnen je lang achterna blijven lopen

• Valorian
Icephase schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:50:
[...]

Zelfs dan wordt het wel gemonitord hoor. Kijk bijvoorbeeld eens op inlichtingenbureau.nl; die instantie verzamelt exact dit soort gegevens voor gemeentes van ALLE bijstandsgerechtigden. Ze halen data bij allerlei mogelijke bronnen, verzamelen dit en leveren het als kant en klaar pakketje aan voor gemeenten. Die gebruikt die data om 'signalen' te herkennen voor mogelijke bijstandsfraude.

Ik weet niet precies welk systeem de belastingdienst gebruikt, maar reken maar dat ze iets vergelijkbaars hebben (en wellicht nog veel uitgebreider).
Ja, maar daar noem je het meteen: bijstandsgerechtigden. Dat zijn mensen die aangeven letterlijk 0 inkomsten te hebben, en daarom van de overheid een uitkering krijgen. Logisch dat daar heel goed gekeken wordt of iemand niet fraudeert. Daarom gaf ik ook aan: zolang je GEEN toeslagen e.d. (en dus ook geen bijstand) ontvangt zal je niet snel onderwerp van onderzoek worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Jasphur schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:53:
[...]

Bwoah! Wij hadden 1 jaar verkeerd afgesloten van mijn vrouw (zij is ZZP'er), en daar hadden we 5 jaar later ineens gezeik mee bij het aanvragen van onze hypotheek. Gelukkig hadden we al eerder een boekhouder in de armen genomen die het zo kon oplossen, maar damn, dit soort 'foutjes' kunnen je lang achterna blijven lopen
Een collega van mij bouwde op den duur in haar vrije uurtjes app's, en dat leverde ook een best centje op. Die gaf netjes al haar uren op maar de BD had moeite te geloven dat zij naast moeder + 32 uur loondienst ook nog zo'n het urencriterium (1225 uur per jaar) haalde voor zelfstandigenaftrek. Gelukkig had zij hele goede administratie en kon ze laten zien hoe/wat, maar het was kennelijk toch lastig voor de ambtenaar om te geloven dat iemand bereid is keihard te werken om iets op te bouwen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
Lang verhaal kort, TS :p

gewoon aangeven, daar heb je een leven lang plezier van! Linksom via het bijdragen aan het sociale vangnet mocht je dat ooit nodig hebben, rechtsom: al is het maar om gezeur met de Belastingdienst in de toekomst te voorkomen.

Indien nodig een boekhouder/belastingadviseur inschakelen. Uit persoonlijke ervaringen kan ik vertellen dat dat veel stress wegneemt en vaak veel oplevert (hij zichzelf terugverdiend).

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik zou het pragmatisch benaderen. Gewoon bij de eerstvolgende aangifte de zwarte centjes aangeven als inkomsten uit overig werk en daar de benodigde belasting over gaan afdragen. Daarnaast je buitenlandse klant even informeren dat je voortaan belasting moet betalen over zijn geld en dat hij daarom vanaf komend jaar wat meer moet schuiven (of als alternatief aanbieden om het voortaan wit te doen, met factuurtje, etc., ik voorspel je vast dat hij dat niet wil).

De belastingaangifte kun je prima zelf invullen op die manier, daar heb je waarschijnlijk geen hulp bij nodig. Administratieve hulp zou ik alleen inschakelen als je er zelf onzeker over bent. Eventueel kun je dan ook aan die persoon vragen of en wat je zou moeten met eventuele voorgaande jaren, voor zover je dat interessant vindt.

Ik zie best wat overtrokken Roomser-dan-de-Paus-reacties hierboven, met daarbij dreigende Ezechiel 25:17-achtige taferelen die alvast worden geschetst. Het is uiteraard extreem onwaarschijnlijk dat de BD de FIOD eventjes uitgebreid onderzoek laat doen naar TS en alle transacties van hem eens tegen het licht gaat houden.

Ze hebben (hopelijk) wel wat beters te doen daar, zoals uitleggen aan de politiek waarom hun fraudesignaleringsalgoritmes toch zo vaak mensen met een exotische achternaam eruit pikt, of achter de grote jongens aan...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik weet na de eerste pagina al hoe dit gaat aflopen.

Antwoorden: Je moet het opgeven bij BD
Resultaat: Niet opgeven bij BD want wil geen belasting betalen, "zal wel los lopen"

X tijd later nieuw topic: Probleem met BD. Wat nu?

• Jasphur
@Sdreeg nja roomser dan de Paus, roomser dan de Paus. Wat ik TS gewoon niet wens is dat hij lekker zijn leven leeft en ineens over 5 jaar een blauwe envelop ontvangt met daarin vragen/boete/correctie over het jaar waarin hij even bijsprong met IT werk. Dat is gewoon vervelend en kan makkelijk voorkomen worden door gewoon aangifte te doen.

Misschien is het wel een beetje van het niveau brave hendrik en is de eigenlijke kans op die brief 5%, maar toch. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:43

Reinier

\o/

Dat je je überhaupt afvraagt of je je inkomen (op welke wijze dan ook verkregen) al dan niet moet melden bij de aangifte INKOMSTENBELASTING :D

• Picaroon
  • Laatst online: 10:35
@Sdreeg Iets beters te doen.... wellicht dat de top iets uit te leggen heeft, maar je moet niet vergeten dat de Belastingdienst een uitvoerende instantie is die in opdracht van het ministerie werkt en onderhevig is aan de politieke grillen van het kabinet. Het is dus niet zo dat de Belastingdienst volledig op eigen houtje functioneert.

Ondertussen gaat het geautomatiseerd proces naar belastingontwijking en fraude rustig door, dus als ik TS was zou ik de extra inkomsten netjes opgeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
"Ik verdien duizenden euro's bij. Moet ik hier belasting over betalen?"

Gekke vraag eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Picaroon schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:30:
@Sdreeg Iets beters te doen.... wellicht dat de top iets uit te leggen heeft, maar je moet niet vergeten dat de Belastingdienst een uitvoerende instantie is die in opdracht van het ministerie werkt en onderhevig is aan de politieke grillen van het kabinet. Het is dus niet zo dat de Belastingdienst volledig op eigen houtje functioneert.

Ondertussen gaat het geautomatiseerd proces naar belastingontwijking en fraude rustig door, dus als ik TS was zou ik de extra inkomsten netjes opgeven.
Dat is natuurlijk zo en mij advies zou dan ook zijn om de inkomsten ook gewoon op te geven als inkomsten (uit overig werk).

Mijn punt dat de BD wel iets beters te doen heeft, was vooral bedoeld om aan te geven dat de casus van TS natuurlijk echt klein bier is voor de BD en derhalve voor hen weinig aantrekkelijk om daar op in te zoomen. Desalniettemin dus gewoon wel aangeven. Omdat het hoort en omdat je geen gezeik achteraf wilt, hoe klein die kans ook is.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:10

Roozzz

Plus ultra

Sdreeg schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:36:
[...]

Dat is natuurlijk zo en mij advies zou dan ook zijn om de inkomsten ook gewoon op te geven als inkomsten (uit overig werk).

Mijn punt dat de BD wel iets beters te doen heeft, was vooral bedoeld om aan te geven dat de casus van TS natuurlijk echt klein bier is voor de BD en derhalve voor hen weinig aantrekkelijk om daar op in te zoomen. Desalniettemin dus gewoon wel aangeven. Omdat het hoort en omdat je geen gezeik achteraf wilt, hoe klein die kans ook is.
Je hebt de toeslagenaffaire gemist? Het probleem bij de belastingdienst is juist dat men disproportioneel inzet op klein bier. En dan meer dan stevig doorpakt... Dat zijn politieke keuzes.

Voor een heel stuk kleiner bier (buiten mijn schuld) heb ik jaren na dato nog een aardig centje mogen betalen. Ik heb niet de indruk dat het beter geworden is in de 15 jaar daarna... Ts is hier gewoon verwijtbaar als hij het niet opgeeft, dus dat moet ie vooral doen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dat de pakkans laag is, vind ik geen reden om geen belasting te betalen. De pakkans is ook vrij laag bij inbraak. vreemd als hier zou worden aangeraden om dus maar te gaan inbreken.

zo te horen ben je nog jong en gaat het om kleine bedragen. zelfs als je alleen naar de pakkans kijkt zonder moraliteit, dan zou ik voor die paar euros geen risico op een aantekening op VOG of zwarte lijst van BD willen riskeren.
Valorian schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:47:
[...]
eh, zo werkt het (gelukkig) niet. transacties boven de 10k MOETEN gemeld worden, maar ook als je gaat opknippen in kleinere bedragen (smurfen) of ander fraude of wwft-achtig gedrag, wordt er door banken constant gemonitord met harde en zachte algoritmes.

[ Voor 3% gewijzigd door indexample op 23-12-2021 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:05
Icephase schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:43:
[...]

Jawel, ze kunnen transacties opvragen als daartoe aanleiding is. Vergis je niet wat instanties allemaal kunnen nagaan en opvragen, zeker als er vermoedens van fraude zijn (want dan wordt het allemaal nog een factor 10 groter qua mogelijkheden). Plus dat soort controles gebeurt ook at random, steeksproefgewijs.
Sterker nog .. met de PSD2 wat is ingevoerd in 2019 kan er ook een hoop extra worden ingezien. Men zegt dat er expliciet toestemming moet worden gegeven, maar je weet nooit wat er achter de schermen gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

CuBras schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:06:
[...]

[...]

Sterker nog .. met de PSD2 wat is ingevoerd in 2019 kan er ook een hoop extra worden ingezien. Men zegt dat er expliciet toestemming moet worden gegeven, maar je weet nooit wat er achter de schermen gebeurt.
Pak de aluminium hoedjes uit de kast!!
Sorry, maar dit is altijd een beetje flauw. Je weet nooit wanneer de wet overtreden wordt. Als er gesteld wordt dat er expliciet toestemming voor gegeven moet worden, moet je er dus vanuit gaan dat dat zo is.

De bevoegdheden zijn duidelijk. Dat de belastingdienst de bevoegdheid soms overschrijdt is ook duidelijk gebleken, maar dan komt dat uit (zoals toeslagen affaire en etnische profilering.)

Tot dat uit komt gaan we er vanuit dat de BD dat dus niet kan en doet.

De TS houdt zich nu erg koest in dit topic, volgens mij is de strekking van het advies wel duidelijk. Ik zou persoonlijk lekkerder slapen als ik weet dat ik het juiste heb gedaan.

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:37
YaYo86 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:38:
Hallo Tweakerts,

Sinds een aantal maanden help ik iemand in het buitenland met werkzaamheden op IT gebied. Hij betaald mij zwart naargelang het aantal uren dat ik werk, dit wordt op mijn rekening gestort. Ik heb nooit een contract getekend. Moet ik dit opgeven bij de fiscus? Ik denk zelf van niet, ik geef tenslotte ook niet op dat ik mijn buurman help met hand-en-spandiensten waar hij mij elke mnd een X bedrag voor betaald bijvoorbeeld.

Hoor graag even!
Zoals iedereen al aangeeft zijn het gewoon inkomsten die je aan zou moeten geven bij de belastingdienst.
Doe je dat niet kunnen daar gevolgen aan zitten.
Hoe groot de kans is dat je door de belastingdienst wordt gepakt kan van veel zaken afhangen.

De werkzaamheden die je voor die persoon uitvoert, doe je dat voor zijn bedrijf?
Mogelijk dat hij in zijn land een controle krijgt van de lokale belastingdienst en dat die de belastingdienst hier in NL tippen over structurele uitgaven naar een bepaald rekeningnummer.

We gaan geen zwart werk promoten.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 23-12-2021 16:53 ]

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Jaapio_B schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:24:

Als je toch zwart wil bijverdienen zorg er dan voor dat je contant krijgt uitbetaald en geeft het uit aan dagjes weg gaan, uit eten gaan, etc.
Wat een slecht advies!

Adviseren om de wet te overtreden is volgens mij niet de bedoeling.

"Als je toch door rood wilt rijden, schroef dan je nummerplaten van je auto af"
"Als je toch een ramkraak wilt doen, doe dat niet met je eigen auto"
"Als je toch winkeldiefstal wilt plegen, zorg dat je onherkenbaar gekleed bent"

Beetje in die categorie (hoewel voorbeeld 2 natuurlijk wel meer impact heeft, maar dat is allemaal 1 groot grijs gebied en glijdende schalen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja, dat moet je gewoon opgeven, ook hand en spandiensten. In Belgie is dat trouwens belastingvrij voor de eerste 5000 euro ofzo.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sdreeg schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:16:

Ik zie best wat overtrokken Roomser-dan-de-Paus-reacties hierboven, met daarbij dreigende Ezechiel 25:17-achtige taferelen die alvast worden geschetst. Het is uiteraard extreem onwaarschijnlijk dat de BD de FIOD eventjes uitgebreid onderzoek laat doen naar TS en alle transacties van hem eens tegen het licht gaat houden.

Ze hebben (hopelijk) wel wat beters te doen daar, zoals uitleggen aan de politiek waarom hun fraudesignaleringsalgoritmes toch zo vaak mensen met een exotische achternaam eruit pikt, of achter de grote jongens aan...
Ik word bijna nooit gepakt als ik veel te hard en door rood rij. Dan is er niets aan de hand toch? 8)7

Hij moet gewoon betalen. Inkomsten zijn inkomsten, die hoor je op te geven. Of je nou veel of weinig risico loopt, het is gewoon een stuk nuttiger als iedereen zich aan de regels houdt.

I have stability. The ability to stab.

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:37
Hann1BaL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:27:
[...]

Wat een slecht advies!

Adviseren om de wet te overtreden is volgens mij niet de bedoeling.
Het advies komt af van een kennis van mij die bij de belastingdienst zich bezig heeft gehouden met het opsporen van de grotere fraudeurs.

In de IT sector komt zwart werken niet zo veel voor maar kijk eens naar de mensen die werkzaam zijn in bijvoorbeeld de bouw.
Daar is een beetje bij beunen heel normaal.

Van het normale salaris kunnen de meeste net alle vaste lasten en dagelijkse boodschappen betalen en het zwarte geld wordt uitgegeven bij de lokale ondernemers aan avondjes uit enz.
"Als je toch door rood wilt rijden, schroef dan je nummerplaten van je auto af"
Wil je door rood rijden dan moet je dat doen op een lege kruising waar geen flitspaal staat.
Ja, je bent in overtreding maar als niemand het ziet en niemand er gevaar van op loopt is er niks aan de hand.
Het zelfde telt voor te hard rijden.
Nee het mag niet maar bijna iedereen heeft het wel eens gedaan en als je het op een veilige manier doet en het niet overdrijft is er weinig aan de hand, zelfs als je door de politie aan de kant wordt gezet.
"Als je toch een ramkraak wilt doen, doe dat niet met je eigen auto"
"Als je toch winkeldiefstal wilt plegen, zorg dat je onherkenbaar gekleed bent"
Deze 2 vallen toch echt in een andere categorie.

Aan alles komt een eind.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 12:56

Saven

Administrator

Om hoeveel geld gaat het ongeveer per maand? En is/was dit voor lange termijn; wordt/werd maandelijks/wekelijks een bedrag overgemaakt?

Dat is belangrijk om te weten wat wel of niet verstandig is. Officieel opgeven moet volgens mij vanaf 45 euro aan extra inkomsten. Maar van een beetje zwart geld ligt niemand wakker.

[ Voor 17% gewijzigd door Saven op 23-12-2021 11:59 ]

• YaYo86
Saven schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:58:
[...]

Om hoeveel geld gaat het ongeveer per maand? En is/was dit voor lange termijn; werdvmaandelijks/wekelijks een bedrag overgemaakt?

Dat is belangrijk om te weten
Pak hem beet 750-000eu, waarvan de circa de helft elke 2 weken en voor de langetermijn wordt overgemaakt.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Jaapio_B schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:55:
[...]

Het advies komt af van een kennis van mij die bij de belastingdienst zich bezig heeft gehouden met het opsporen van de grotere fraudeurs.

In de IT sector komt zwart werken niet zo veel voor maar kijk eens naar de mensen die werkzaam zijn in bijvoorbeeld de bouw.
Daar is een beetje bij beunen heel normaal.

Van het normale salaris kunnen de meeste net alle vaste lasten en dagelijkse boodschappen betalen en het zwarte geld wordt uitgegeven bij de lokale ondernemers aan avondjes uit enz.

[...]

Wil je door rood rijden dan moet je dat doen op een lege kruising waar geen flitspaal staat.
Ja, je bent in overtreding maar als niemand het ziet en niemand er gevaar van op loopt is er niks aan de hand.
Het zelfde telt voor te hard rijden.
Nee het mag niet maar bijna iedereen heeft het wel eens gedaan en als je het op een veilige manier doet en het niet overdrijft is er weinig aan de hand, zelfs als je door de politie aan de kant wordt gezet.

[...]

Deze 2 vallen toch echt in een andere categorie.
toon volledige bericht
Jij hebt een kennis bij de BD die vanuit professionele mening adviseert om belasting te ontduiken? Kun je hem vragen dat even op de BD website te publiceren?

Die 2 vallen niet in een andere categorie: Het is fraude om belasting te ontduiken, wat een misdaad is en geen overtreding. Dus als er 1 in een andere categorie valt het is wel het rode licht.

Als de TS eenmalig een klusje had gedaan voor 750 euro, kan ik mij ergens de opmerking nog voorstellen, hoewel nog steeds verkeerd advies, maar het gaat om duizenden euro's.

Vergoedelijken dat mensen het nodig hebben om zwart te werken is gewoon geen argument. Dan moet je dat anders oplossen. Als je het "bouw" voorbeeld aanhaalt, weet ik dat er ook gecontroleerd wordt waarom busjes op adressen staan in het weekend en waar de factuur van die klus dan is. Dus dat staat de BD niet toe.

Dat lang niet iedereen gepakt wordt voor overtredingen en misdaden lijkt me geen reden om te adviseren de regels maar te overtreden.

• Saven

Saven

Administrator

YaYo86 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:00:
[...]

Pak hem beet 750-000eu, waarvan de circa de helft elke 2 weken en voor de langetermijn wordt overgemaakt.
Tja lastig, hoe oud ben je? Onder de 25 jaar zou ik het persoonlijk niet opgeven zo lang je onder de paar duizend euro blijft. Dan kun je 't nog altijd op jong en naïef houden, en de pakkans is ontzettend klein.

Wordt het meer, dus zoals in jouw geval, serieus een jaar of langer elke maand 750-1000 euro, dan zou ik het wel opgeven. Daar betaal je uiteindelijk toch bijna geen belasting over (mits geen ander werk), en scheelt een hoop potentieel gezeik. Want 10k+ per jaar is niet af en toe een beetje bijbeunen :)

En ja ja, officieel moet je het sowieso opgeven, maar laten we nou niet de moraalridder uithangen. Iedereen heeft wel eens wat bijgebeund zonder dat op te geven. Sterker nog: de economie hier is gebaat bij een beetje "zwart" geld en draait daar voor een significant deel op. Want mensen geven dat nou eenmaal sneller uit.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:43
Saven schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:08:
[...]
En ja ja, officieel moet je het sowieso opgeven, maar laten we nou niet de moraalridder uithangen. Iedereen heeft wel eens wat bijgebeund zonder dat op te geven. Sterker nog: de economie hier is gebaat bij een beetje "zwart" geld en draait daar voor een significant deel op. Want mensen geven dat nou eenmaal sneller uit.
er zit wel een verschil tussen af en toe wat bijbeunen en structureel elke maand 50% van een modaal salaris zwart binnenkrijgen.

Ik zou het zelf aangeven, vooral omdat het je meer pijn doet als ze je wel opsporen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

MisterEagle schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:11:
[...]

er zit wel een verschil tussen af en toe wat bijbeunen en structureel elke maand 50% van een modaal salaris zwart binnenkrijgen.
Dat is precies wat ik aangeef ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Saven schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:08:
[...]

Nee daar is de economie helemaal niet bij gebaat. Dit is een poging om het te vergoedelijken voor jezelf.
Het is voor een klein klusje hier en daar niet rendabel om er moeilijk over te doen en de impact is acceptabel. Dat is zeker. En even wat bijbeunen omdat je een klusje gedaan hebt is te begrijpen, maar hier gaat het toch gewoon over een werkovereenkomst die het "bijbeunen" wel met grote mate overschrijdt.

De economie wordt niet geschaadt door een keer een zwart klusje, maar er is echt geen winst voor de economie. Als er geen belastingontduiking zou zijn had de overheid simpelweg meer geld om te investeren in de economie of voor iedereen de lasten te verlagen zodat iedereen meer uit geeft. Dus denkend dat zwart werk meer geld in de economie oplevert is natuurlijk onzin.

Dat het niet zo schadelijk is om een keer een onschuldig klusje zwart te doen is uiteraard wel wat anders. Echter is dat offtopic.

Elke maand 750-1000 euro, redelijk structureel is niet een klusje er bij.

Wat er hier even gemist wordt:
De meeste mensen hebben inderdaad wel eens iets gedaan wat niet mocht. Klusje er bij. Te hard rijden.

Dat maakt het echter nooit een advies om dat te doen. Ik zou nooit iemand adviseren om te hard te gaan rijden, ook al is de pakkans klein.

Dus het gaat er niet om om roomser dan de paus te zijn. Het gaat er om dat er advies gevraagd wordt wat het beste is om te doen en dat is de regels volgen, omdat je anders risico neemt en omdat we dat gewoon met z'n allen hebben afgesproken.

[ Voor 15% gewijzigd door Hann1BaL op 23-12-2021 12:26 ]

• Saven

Saven

Administrator

Hann1BaL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:07:
[...]

Jij hebt een kennis bij de BD die vanuit professionele mening adviseert om belasting te ontduiken? Kun je hem vragen dat even op de BD website te publiceren?
Ach dat zijn ook gewoon mensen die meestal zoals jij en ik redeneren... Ik ken ook wat lui die bij de fiscus werken, en die zeggen evengoed dat een keertje(!) bijbeunen geen enkel probleem is. Of bedrijfjes die een keer een zakelijke aankoop doen waarvan het zakelijk gebruik maar matig te onderbouwen is. Of een restaurantbonnetje of zo waarvan twijfelachtig is of dat wel echt met een zakenrelatie was. Zo lang je de boel niet grootschalig of stelselmatig aan het beflikkeren bent hoef je nergens voor te vrezen.

Zoals ik overigens eerder aangaf (ik weet, je quotte mij niet), is 10k per jaar "bijbeunen" wat mij betreft wel onder de noemer stelselmatig te plaatsen :P

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het om dat soort bedragen gaat die vanuit het buitenland structureel naar jou wordt overgemaakt dan zou ik dat zeker netjes aangeven. De kans dat er ergens op korte termijn een alarmbelletje afgaat is heel erg groot. Denk dat het slimmer is om je in te schrijven bij de KVK en hem een rekening te sturen, zal voor hem ook gunstiger zijn als het om een bedrijf gaat. Jij kan vervolgens ook kosten aftrekken BTW verrekenen etc. Als met al kan dat dan beter uitpakken dan overige inkomsten. Dat is trouwens per definitie iets voor eenmalige dingen. 1000 per maand valt daar niet onder.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Saven schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:26:
[...]

Ach dat zijn ook gewoon mensen die meestal zoals jij en ik redeneren... Ik ken ook wat lui die bij de fiscus werken, en die zeggen evengoed dat een keertje(!) bijbeunen geen enkel probleem is. Of bedrijfjes die een keer een zakelijke aankoop doen waarvan het zakelijk gebruik maar matig te onderbouwen is. Of een restaurantbonnetje of zo waarvan twijfelachtig is of dat wel echt met een zakenrelatie was. Zo lang je de boel niet grootschalig of stelselmatig aan het beflikkeren bent hoef je nergens voor te vrezen.

Zoals ik overigens eerder aangaf (ik weet, je quotte mij niet), is 10k per jaar "bijbeunen" wat mij betreft wel onder de noemer stelselmatig te plaatsen :P
Dan zijn we het dus wel redelijk eens. De voorbeelden die je nu geeft zijn meer in de trend: Als je keurig als ondernemer gedraagt, vindt de BD het minder erg als je misschien iets aangeeft wat twijfelachtig is. Maar dan heb je het dus al over mensen die het meeste werk wel aangeven ipv niks aangeven :)

Volgens mij zitten we redelijk op dezelfde lijn dan.

De invalshoek is dan anders:
Als je speelt volgens de regels en soms net een beetje creatief bent, wordt dat wel door de vingers gezien.
Als je echt de regels compleet ontwijkt, is dat wel wat anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
YaYo86 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:00:
[...]

En wat zijn je overige inkomsten?

Bij bovenstaand bedrag structureel maandelijks zeker opgeven ja. Sterker nog, dan kom je toch echt in het gebied dat je gewoon factuurtjes moet beginnen uit te schrijven met alle voor en nadelen die daar bij komen kijken. (zakelijke facturen vanuit je bedrijf bedoel ik dan he) Je buitenlandse opdrachtgever merkt er verder niks van want die hoeft als het een ondernemer is niet de nederlandse btw neer te tellen. Of eigenlijk, als hij je nu zwart betaald dan is hij dat geld prive kwijt, als hij je netjes op factuur betaald dan is die 10k per jaar die hij jou betaald aftrekbaar van zijn winst. (en technisch gezien geeft hem dat ruimte om je ook nog eens iets meer te betalen zodat iets meer hebt en nog wat om aan de fiscus te geven)

Waar zijn jullie mee bezig joh 8)7 Ik dacht dat je als tiener 50 euro per maand kreeg voor beheer van een website maar 10k omzet per jaar en dan deze vraag stellen.

Als je meer dan 1225 uur per jaar kwijt bent aan deze diensten zal je vrijwel niks aan belasting moeten betalen trouwens. Je kan alleen wel pas ondernemer zijn met minimaal 2 klanten, want als je maar 1 klant hebt ben je gewoon verkapt in dienst zo zien ze dat. Zeker even bij een boekhouder langsgaan met je volledige verhaal zodat je voor 100 euro doorgerekend krijgt wat je beste optie is. Daarna heb je nog de keuze de boekhouder ook je boekhouding te laten doen voor zo'n 50 euro per kwartaal of het gewoon zelf te leren doen. (laat het gewoon doen de eerste 2 jaar tot je de ins en outs veel beter beheerst, menig boekhouder zal trouwens dat eerste gesprek om je situatie in kaart te brengen en je advies geven gratis doen als je je boekhouding bijv 1 of 2 jaar bij hem laat doen). Dat advies hieronder van iemand die zegt dat 'een boekhouder niet nodig is want alles is simpel en duidelijk' heeft zich niet kunnen inleven in jouw situatie en redeneert vanuit zijn eigen kennis en vergeet dat niet alle kaarten op tafel liggen. (zoals je leeftijd, kennisniveau, wensen dromen mbt dit soort diensten uitbreiden, of je wel of geen andere baan hebt etc etc)

[ Voor 26% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23-12-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Hann1BaL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:29:
[...]

Dan zijn we het dus wel redelijk eens. De voorbeelden die je nu geeft zijn meer in de trend: Als je keurig als ondernemer gedraagt, vindt de BD het minder erg als je misschien iets aangeeft wat twijfelachtig is. Maar dan heb je het dus al over mensen die het meeste werk wel aangeven ipv niks aangeven :)

Volgens mij zitten we redelijk op dezelfde lijn dan.

De invalshoek is dan anders:
Als je speelt volgens de regels en soms net een beetje creatief bent, wordt dat wel door de vingers gezien.
Als je echt de regels compleet ontwijkt, is dat wel wat anders.
Ik was al een reactie aan het schrijven op je andere quote van mij :P Maar inderdaad :)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor dit soort zaken is een boekhouder echt niet nodig de regels zijn zeer duidelijk en begrijpelijk. En met deze ene klant kan je prima met werken op afstand voor een buitenlandse klant ondernemer zijn. Zeker als het een neveninkomst betreft. Er zijn meerdere criteria en anders is een factuur voor de buurman zo gemaakt.
.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

De regels m.b.t. bijverdiensten zijn naar mijn mening als volgt uit te leggen:
1. Zijn de inkomsten verworven met het doel om er een economisch gewin uit te halen (kan het worden gezien als "bron van inkomen", dan opgeven in jouw aangifte IB.
2. Gaat het om een incidentele opbrengst (verkoop op Marktplaats o.i.d. van een "eenmalig" iets), dan hoef je dat niet op te geven.

Maar als je bijvoorbeeld de smaak te pakken krijgt en allerlei koelkasten gaat opkopen op Marktplaats om ze vervolgens met winst te verkopen, dan begint het aardig op punt 1 te lijken en zou je het moeten opgeven.

Bij duizenden euro's opbrengst per jaar neigt het naar mijn mening naar punt 1 en is het idd slim om een keer een belastingadviseur te raadplegen.

Zie ook: https://www.belastingdien...elasting/bron-van-inkomen

[ Voor 8% gewijzigd door Gitarist op 23-12-2021 13:22 ]

• MAX3400

MAX3400

TWeaKLeGeND schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:34:
[...]

En wat zijn je overige inkomsten?,,,
HBO-opgeleid en iets met IT. Denk dat topicstarter niet voor minder dan 3K bruto zijn bed uitkomt.

/ah, zoveel dus... |:( Tja, dan noem ik dit topic idd verkapt 'hoe ontduik ik belasting'... ;w

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 23-12-2021 13:30 ]

• Aryanazi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-03 15:34
Je moet over ontvangen bedragen Inkomstenbelasting betalen als er sprake is van een "bron van inkomen". Daarvan is sprake als is voldaan aan drie voorwaarden.

1. Deelname aan het economisch verkeer
2. Subjectieve oogmerk om voordeel te behalen
3. Voordeel is objectief redelijkerwijs te verwachten

Is aan één van deze voorwaarden niet voldaan, dan is er geen Inkomstenbelastingplicht.

Het hangt van de situatie af of je verplicht bent om aangifte te doen en dus bedragen op te geven. In principe geldt er voor de Inkomstenbelasting geen aangifteplicht. Je moet wel aangifte doen als je een brief hebt gekregen waarin de Belastingdienst je uitnodigt om aangifte te doen. Je moet ook aangifte doen als je over een jaar €48 of meer aan belasting moet betalen, ook als je geen brief hebt ontvangen.

In geval van TS lijkt aan deze voorwaarden te zijn voldaan. Dus aangeven.

@TS Het is slim om na te gaan of je btw-plichtig bent. In dat geval moet je een administratie voeren en btw aangiftes doen.

• YaYo86
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:34:
[...]

En wat zijn je overige inkomsten?

Bij bovenstaand bedrag structureel maandelijks zeker opgeven ja. Sterker nog, dan kom je toch echt in het gebied dat je gewoon factuurtjes moet beginnen uit te schrijven met alle voor en nadelen die daar bij komen kijken. (zakelijke facturen vanuit je bedrijf bedoel ik dan he) Je buitenlandse opdrachtgever merkt er verder niks van want die hoeft als het een ondernemer is niet de nederlandse btw neer te tellen. Of eigenlijk, als hij je nu zwart betaald dan is hij dat geld prive kwijt, als hij je netjes op factuur betaald dan is die 10k per jaar die hij jou betaald aftrekbaar van zijn winst. (en technisch gezien geeft hem dat ruimte om je ook nog eens iets meer te betalen zodat iets meer hebt en nog wat om aan de fiscus te geven)

Waar zijn jullie mee bezig joh 8)7 Ik dacht dat je als tiener 50 euro per maand kreeg voor beheer van een website maar 10k omzet per jaar en dan deze vraag stellen.

Als je meer dan 1225 uur per jaar kwijt bent aan deze diensten zal je vrijwel niks aan belasting moeten betalen trouwens. Je kan alleen wel pas ondernemer zijn met minimaal 2 klanten, want als je maar 1 klant hebt ben je gewoon verkapt in dienst zo zien ze dat. Zeker even bij een boekhouder langsgaan met je volledige verhaal zodat je voor 100 euro doorgerekend krijgt wat je beste optie is. Daarna heb je nog de keuze de boekhouder ook je boekhouding te laten doen voor zo'n 50 euro per kwartaal of het gewoon zelf te leren doen. (laat het gewoon doen de eerste 2 jaar tot je de ins en outs veel beter beheerst, menig boekhouder zal trouwens dat eerste gesprek om je situatie in kaart te brengen en je advies geven gratis doen als je je boekhouding bijv 1 of 2 jaar bij hem laat doen). Dat advies hieronder van iemand die zegt dat 'een boekhouder niet nodig is want alles is simpel en duidelijk' heeft zich niet kunnen inleven in jouw situatie en redeneert vanuit zijn eigen kennis en vergeet dat niet alle kaarten op tafel liggen. (zoals je leeftijd, kennisniveau, wensen dromen mbt dit soort diensten uitbreiden, of je wel of geen andere baan hebt etc etc)
toon volledige bericht
Gewoon een fulltime baan, boven modaal. Ik ga inderdaad volgende week even langs bij een boekhouder, ben ook benieuwd naar zijn mening. De kans is groot dat eea gewoon aangegeven moet worden als ik de logische reacties zo lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
YaYo86 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:26:
[...]

Gewoon een fulltime baan, boven modaal. Ik ga inderdaad volgende week even langs bij een boekhouder, ben ook benieuwd naar zijn mening. De kans is groot dat eea gewoon aangegeven moet worden als ik de logische reacties zo lees.
De kans is niet groot, het is een vaststaand feit. Je KEUZE om het wel of niet te doen is een andere zaak. Gezien je geen sloeber bent maar gewoon een kerel met een prima baan (en dus geen kale kip) is het uiterst verstandig om je zaken op orde te krijgen, of je dat nou zwart wil doen of wit, doe het goed.

Je extra 10k per jaar zal dus belast worden op 37%

Als je hier een onderneming voor start EN je kan 1225 uur per jaar werken aan de onderneming aannemelijk maken dan heb je een zelfstandigenaftrek van zo'n 6666 euro. Gezien je een starter bent heb je dan ook nog de startersaftrek van zo'n 2100 euro (die aftrek kan je 2 jaren toepassen.) Praktisch gezien zal je deze inkomsten als je hier een eenmanszaakje voor begint niet doorbelast krijgen voor de inkomstenbelasting, wel voor de Zvw, dit gaat je zo'n 5% kosten van de winst. Je hebt ook kosten die je winst lager doen uitkomen en je hebt al een baan waar je veel zvw betaald (ligt er aan hoe veel dat is en hoe dicht dit bij de maximum ligt) dus onder aan de streep zal je ff snel uit het hoofd in ieder geval 2 jaar eigenlijk bijna niks betalen. Succes bij de boekhouder.

[ Voor 14% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23-12-2021 15:45 ]

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Frogmen schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:27:
Als het om dat soort bedragen gaat die vanuit het buitenland structureel naar jou wordt overgemaakt dan zou ik dat zeker netjes aangeven. De kans dat er ergens op korte termijn een alarmbelletje afgaat is heel erg groot.
Offtopic, maar om misverstanden te voorkomen.
De BD heeft geen inzicht in je maandelijkse, dagelijkse of wekelijkse activiteiten. Tenzij één overschrijving het limiet van 9.999,99EUR passeert en de bank het (al dan niet automatisch) laat kenmerken als opmerkelijke transactie wordt deze bekend bij de BD. :)

En om maar ontopic te houden:
Je werkt en verdiend geld, je dient dus dit aan te geven onder overige inkomsten. Gezien je ook al in loondienst bent, is dat beter om wel te doen. Uit alle netheid alleen al.

[ Voor 13% gewijzigd door graceful op 23-12-2021 15:59 ]

• TWeaKLeGeND
graceful schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:54:
[...]

De BD heeft geen inzicht in je maandelijkse, dagelijkse of wekelijkse activiteiten. Tenzij één overschrijving het limiet van 9.999,99EUR passeert en de bank het (al dan niet automatisch) laat kenmerken als opmerkelijke transactie wordt deze bekend bij de BD. :)
Welkom in 2021, zo werkt dat dus niet meer. De bank dient actie te ondernemen op basis van vermoedens, niet op vaste bedragen of specifieke tranacties. Dat kan dus al zijn omdat er elke maand 800 euro uit bulgarije binnen komt. Daar zijn geen vaste richtlijnen meer voor. En ook toen het nog wel zo werkte, was het zo dat regelmatig 9900 euro als verdacht werd aangemerkt. (Logisch ook, alleen namen banken het minder serieus en deden vrij weinig bij klanten waar ze bepaalde vermoedens bij hadden tot er honderden miljoenen aan boetes uit kwamen.) Dat de belastingdienst standaard geen inzicht heeft klopt.

[ Voor 27% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23-12-2021 16:02 ]

• graceful
  • Niet online
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:57:
[...]

Welkom in 2021, zo werkt dat dus niet meer. De bank dient actie te ondernemen op basis van vermoedens, niet op vaste bedragen of specifieke tranacties. Dat kan dus al zijn omdat er elke maand 800 euro uit bulgarije binnen komt. Daar zijn geen vaste richtlijnen meer voor. En ook toen het nog wel zo merkte, was het zo dat regelmatig 9900 euro als verdacht werd aangemerkt. (Logisch ook)
Verschillen we van mening. Ieder z'n ding. Mogelijk is mijn praktijk kennis wat enkele jaren veroudert, de BD zal nog steeds geen inzicht hebben of krijgen op je dagelijkse activiteiten zonder zeer zwaar onderbouwd dossier of eigen medewerking. Daar zal 2021 of 2022 geen verandering in brengen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
graceful schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:03:
[...]

Verschillen we van mening. Ieder z'n ding. Mogelijk is mijn praktijk kennis wat enkele jaren veroudert, de BD zal nog steeds geen inzicht hebben of krijgen op je dagelijkse activiteiten zonder zeer zwaar onderbouwd dossier of eigen medewerking. Daar zal 2021 of 2022 geen verandering in brengen :+
Het gaat niet om de toegang van de BD maar de plichten die de bank heeft richting de BD, en ja, de bank heeft toegang tot je transacties. De bankensector in nederland k heeft in 2021 meer dan een miljard af moeten tikken voor het niet goed doorspelen van die informatie. die 2022 maakt wel degelijk uit. Je informatie is inderdaad outdated, wat dat met meningen te maken heeft ontgaat mij. De bank heeft nou eenmaal plichten vanuit DNB wwft BD etc.

[ Voor 19% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23-12-2021 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
graceful schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:54:
[...]

Je vergeet dat de Belastingdienst de controle op witwassen bij de banken neer heeft gelegd. Gevolg daarvan: er werken inmiddels meer mensen bij banken voor controle op witwassen dan dat we agenten hebben in Nederland. Denk je nu echt dat al die mensen bij de bank alleen letten op bedragen vanaf 10k? Het zijn ook nog eens overboekingen uit het buitenland...
Ik werk zelf in finance en een collega werkte voorheen bij een grootbank voor dit soort witwascontroles, als je verdacht wordt van witwassen heb je als particulier ook echt wel een groot probleem - los van het gezeik bij een eventuele Belastingdienst. Je rekening kan geblokkeerd worden totdat je kan verklaren waar al je geld vandaan komt. Voor veel mensen is dat al vrij snel een probleem (pinnen werkt niet dus succes met tanken & boodschappen doen...).

• graceful
  • Niet online
Tehh schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:04:
[...]

Je vergeet dat de Belastingdienst de controle op witwassen bij de banken neer heeft gelegd. Gevolg daarvan: er werken inmiddels meer mensen bij banken voor controle op witwassen dan dat we agenten hebben in Nederland. Denk je nu echt dat al die mensen bij de bank alleen letten op bedragen vanaf 10k? Het zijn ook nog eens overboekingen uit het buitenland...
Weet ik niet. Daar kunnen we enkel over gokken. Het ging niet over banken, het ging over de BD. En in mijn antwoord wat de BD ontving.
Tehh schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:04:
[...]

Ik werk zelf in finance en een collega werkte voorheen bij een grootbank voor dit soort witwascontroles, als je verdacht wordt van witwassen heb je als particulier ook echt wel een groot probleem - los van het gezeik bij een eventuele Belastingdienst. Je rekening kan geblokkeerd worden totdat je kan verklaren waar al je geld vandaan komt. Voor veel mensen is dat al vrij snel een probleem (pinnen werkt niet dus succes met tanken & boodschappen doen...).
Zo ver mij bekend is opsporing (ongebruikelijke transacties) geen taak van de bank. Daar ging de quote over. Jullie beide halen er nu terreurfinanciering en andere criminele transactie-lijnen bij, dit verder weinig doet in deze hele discussie.

• TWeaKLeGeND
graceful schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:09:
[...]

Weet ik niet. Daar kunnen we enkel over gokken. Het ging niet over banken, het ging over de BD. En in mijn antwoord wat de BD ontving.

[...]

Zo ver mij bekend is opsporing (ongebruikelijke transacties) geen taak van de bank. Daar ging de quote over. Jullie beide halen er nu terreurfinanciering en andere criminele transactie-lijnen bij, dit verder weinig doet in deze hele discussie.
Helder, jij stelt dus dat de bd alleen 10k ontvangt maar dat werkt anno 2021 niet zo simplistisch meer. Om andermans inhoudelijke kennis weg te zetten als 'daar kunnen we enkel over gokken'.. oke..

[ Voor 6% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23-12-2021 16:11 ]

• graceful
  • Niet online
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:10:
[...]

Helder, jij stelt dus dat de bd alleen 10k ontvangt maar dat werkt anno 2021 niet zo simplistisch meer. Om andermans inhoudelijke kennis weg te zetten als 'daar kunnen we enkel over gokken'.. oke..
Mijn excuses als ik je inhoudelijke kennis mogelijk beledigde. Ik ben mij niet bewust van je baan, kennis of ervaring. Je werkt in finance gaf je aan. Dat is een breed begrip. Ik heb in de IT fraude-detectie binnen de belastingdienst gewerkt en wilde enkel duidelijk maken dat de BD geen dagelijkse transactie activiteiten ontvangt of zal ontvangen.

Dat de banken een andere taak hebben tegenwoordig en deze hier wel over beschikken valt algeheel buiten mijn kennis of ervaring. Al zal een bank deze toegang hebben, dan zal de BD deze informatie niet zo eenvoudig ontvangen als hier gesteld wordt.

Maar goed, we gaan erg offtopic. Mijn bericht was positief bedoeld. Mijn excuses dat ik hierin je baan mogelijk bagatelliseerde. :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
graceful schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:18:
[...]

Mijn excuses als ik je inhoudelijke kennis mogelijk beledigde. Ik ben mij niet bewust van je baan, kennis of ervaring. Je werkt in finance gaf je aan. Dat is een breed begrip. Ik heb in de IT fraude-detectie binnen de belastingdienst gewerkt en wilde enkel duidelijk maken dat de BD geen dagelijkse transactie activiteiten ontvangt of zal ontvangen.

Dat de banken een andere taak hebben tegenwoordig en deze hier wel over beschikken valt algeheel buiten mijn kennis of ervaring. Al zal een bank deze toegang hebben, dan zal de BD deze informatie niet zo eenvoudig ontvangen als hier gesteld wordt.

Maar goed, we gaan erg offtopic. Mijn bericht was positief bedoeld. Mijn excuses dat ik hierin je baan mogelijk bagatelliseerde. :>
Zoals ik zei, de belastingdienst heeft inderdaad standaard geen informatie, het ging er mij om dat die arbitraire limiet van 10k geen waarde meer heeft. Dat is niet meer waar men red flags op plaatst. Sterker nog, je hebt wss eerder een red flag te pakken bij elke maand 9999 dan bij elke maand 20k.

Je vergist je overigens in wie welke baan heeft, mijn baan is witwasser. Die andere kerel werkt in de financiele sector.

[ Voor 5% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23-12-2021 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mijn maat werkt ook voor een buitenlands bedrijf, zijn betalingen komen uit willekeurige landen die ooit in de Sovjetunie bestonden. Die heeft dus ook vrolijk z'n rekening geblokkeerd gehad van de ING voor een witwasonderzoek. Pas na het uitvoerig overleggen van documentatie en alles kreeg hij z'n rekening terug. Zijn belastinghuishouding klopte ook van geen kant (meerdere malen al gezegd huur iemand in, maarja, te gierig) dus dat werd een hele dikke naheffing daarna. Nu laat hij netjes z'n belastingaangifte regelen door iemand met verstand ervan en is er niets meer aan de hand.

Dus dat de belastingdienst alleen gealerteerd wordt voor bedragen boven de 10k is niet meer zo. Door de witwastaferelen trekken banken VEEL sneller aan de bel tegenwoordig.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:26

Qwerty-273

Meukposter

graceful schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:09:
Zo ver mij bekend is opsporing (ongebruikelijke transacties) geen taak van de bank. Daar ging de quote over.
Dat is wel een taak van banken. Op basis van Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) kijken die naar mogelijk ongebruikelijke transactiepatronen en indien nodig melden dat door naar de FIU (Financial Intelligence Unit – Nederland) die zet die informatie weer door naar de relevante opsporingsdiensten. Nu deden banken dat individueel en voorheen gebrekkig (vandaar de al eerder aangehaalde boetes/schikkingen). De 5 grootbanken zijn daarom gestart in de zomer van 2020 met TMNL waarbij ze meer gaan samenwerken om deze patronen op te sporen.

Er zijn voldoende topics op tweakers waar mensen melden dat hun bankrekening geblokkeerd werd na significante bedragen heen en weer te schuiven van crypto exchanges.

Er wordt veel data uitgewisseld tussen banken en de belastingdienst. Niet direct individuele transacties, maar als je jaarlijk 10k (of meer) van 1 rekening ontvangt, wordt dat echt wel doorgegeven. https://www.nvb.nl/bank-en-data/data-delen-met-de-fiscus/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Volgensmij probeer je wat anders te vragen. Namelijk zouden jullie dit bedrag aangeven?

Moet je het aangeven, ja. Zou ik het aangeven, nee. Niet te traceren.

[ Voor 110% gewijzigd door pizzacabonara op 23-12-2021 17:14 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
pizzacabonara schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:02:
Volgensmij probeer je wat anders te vragen. Namelijk zouden jullie dit bedrag aangeven?

Moet je het aangeven, ja. Zou ik het aangeven, nee. Niet te traceren.
Dat is nogal een boude en tevens incorrecte uitspraak. Natuurlijk is het wel te traceren. Al helemaal als het structureel is.

Gezien de discussie tussen wat deskundigere Tweakers hierboven is het niet eens enorm onwaarschijnlijk dat je daarbij geflagged wordt.

Als ik een beetje boerenverstand gebruik verwacht ik dat niet bij binnenlandse structurele transacties van de orde van grootte waar TS het over heeft, want de bank ziet niet of er al belasting over betaald is, maar eerder bij structurele transacties vanuit het buitenland (waarbij er nog verschil kan zijn tussen een Duitsland of een voormalige Sovjetstaat idd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:38
Het komt binnen op je bankrekening, dus het staat ergens geregistreerd. Als je dat niet opgeeft ben je aan het witwassen, maar dan vol in het zicht. Als de bank daar lucht van krijgt moeten ze het doorgeven aan de belastingdienst en hang je als ze je aangifte ernaast pakken.

Even een zijstraatje: een oud schoolgenoot van me zit nu in de UK in de bak in voorarrest, willen ze niet vrijlaten. Eeuwig student (39 jaar), studeerde in de UK en heeft een jaar voor een Amerikaans bedrijf gewerkt. Heeft van dat bedrijf een bonus uitbetaald gekregen in Bitcoins, zwart, niet te traceren. Nou had ie nogal wat schulden bij zijn moeder, dus had ie wat omgezet in euro's. De rest kan je raden...
Pagina: 1 2 Laatste