Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kennisdelen
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-10-2024
Hier een interessante case (graag jullie gedachten):

Wij hebben in oktober tegelijk met onze buren zonnepanelen laten plaatsen door een aanbieder via VEH.

De daken zijn plat (nieuwbouw) en exact hetzelfde muv de aanwezigheid van enkele schoorsteenpijpen en het aantal en de ligging van de panelen.

Hieronder de samenvatting:

Ons huis:

7 panelen = 5 op zuiden, 2 op Noorden
Er staat 1 schoorsteen op het Zuid Oosten die wat schaduwvorming veroorzaakt.
SolarEdge (met schaduwoptimalisatie)

Buren:

9 panelen = 3 op zuiden, 6 op Noorden
2 identieke schoorstenen gelegen op Zuid Oosten en Noorden (iets anders gepositioneerd maar tezamen zorgend voor iets meer schaduwvorming)
Normale omvormer (geen schaduwoptimalisatie)

Dus de buren hebben 22% meer panelen waarvan er meer op het Noorden liggen en iets meer last van schaduwvorming.

Echter ze hebben 28% meer rendement dan ons.

3 vragen voor jullie:

Waar zou dat rendementsverschil aan kunnen liggen?

Tevens geeft de leverancier aan dat de SolarEdge nodig was om 5 (Zuid) + 2 (Noord) panelen te kunnen schakelen, terwijl dit kennelijk niet nodig bleek bij de buren.

Ook op dit punt benieuwd naar jullie mening.

Tevens is bij ons sinds de installatie de WIFI in huis erg wispelturig en springen computers continue van de WIFI af.

Wellicht hebben jullie hier ook ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-05 21:55
Ik vrees dat je beetje hetzelfde probleem hebt als ik maar dan alleen in zeer extreme mate. Ik denk dat je echt een casus moet gaan maken om dit systeem compleet anders te gaan laten worden want dit gaat nooit goed werken.

Jouw probleem is namelijk dat je extreme optimiser clipping hebt. Jouw paneel aantallen zijn zo klein dat het zeer lastig is om met die 7 panelen de benodigde opstart spanning van de omvormer te behalen. Ik heb zelf bijvoorbeeld 6 panelen op oost en 6 op west met veel schaduw. Dit is eigenlijk al te klein, had beter 8 om 8 moeten hebben. Jij hebt zelfs 5 om 2! Die 2 panelen op noord zullen waarschijnlijk compleet waardeloos zijn.

Je buren hebben 2 panelen extra, dit helpt dus erg. Maar ook bij dit systeem zal je nog zeer veel verliezen hebben aangezien er maar 3 op het zuiden liggen.

In deze post van gister kan je een goed voorbeeld zien, jij zal dit in nog extremere vorm hebben. https://gathering.tweaker...message/69950492#69950492

Wanneer je in de monitoring tool gaat kijken zal je zien dat op zonnige dagen je optimisers naar de (hopelijk 85v) en als je echt de klos bent 60V gaan. 5*60V is niet genoeg voor de omvormer en de panelen die zelf ook nog op 60V (of 85V) draaien halen niet hun maximale wattage. Als je deze grafieken niet kan zien moet je bij de installateur hiervoor ze zogenoemde installateurs rechten aanvragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IRj6UsrGthN84lA-RN5ZKXvqL0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KLO6yLzRVOkeT1Lmm97rjYc0.jpg?f=user_large

@Ronald ik praat geen onzin toch? Houd je aub wel een beetje in bij het compleet afschieten van dit systeem :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:07
Nou ja... lijkt me dat het systeem vrij objectief niet draait zoals het verkooppraatje.
SolarEdge moet pro-rata niet slechter draaien. Met het systeem van de buurman is er een sterke casus om de installateur om opheldering te vragen.

@Kennisdelen Heb je dakhelling, oriëntaties, paneeltypen en gebruikte optimizers?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:49
Liggen de panelen onder dezelfde hoek op het dak (dakhelling)? - Ah, over het platte dak gedeelte heen gelezen.

Heb je ook een bovenaanzicht? Als het een plat dak is, waarom dan niet het meeste op zuid oriënteren, of juist oost-west? Ik neem aan dat daar een reden voor is?

[ Voor 64% gewijzigd door storeman op 23-12-2021 13:44 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:11
Kun je wat foto's posten?
Er zijn meerdere redenen voor mogelijk. Heb je wel een mooie opbrengstcurve in de app (geen wegvallende opbrengsten af en toe bijv).