Toon posts:

Condens binnekant raam (nieuwbouw, hr++, wtw)

Pagina: 1
Acties:

• rickydeklerck
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-03 14:54
Wij hebben vorig jaar een nieuw huis gebouwd maar hebben veel last van condens aan de binnenkant van de ramen (onderkant). Het huis is natuurlijk goed geisoleerd, ramen hebben hr++ glas. Ook hebben we een wtw systeem draaien. Luchtvochtigheid ligt op 40-50% in het hele huis.

Het is vooral in de ochtend na een koude nacht. Op alle ramen dus niet alleen de slaapkamers. Beneden is het altijd 21 graden (vloerverwarming). Boven rond de 18.

In de nacht draait de wtw op 30%, hoger is niet aangenaam met slapen. Zou ik de wtw harder moeten zetten of is er nog een andere oplossing waar ik naar kan kijken…

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:43
rickydeklerck schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:56:
In de nacht draait de wtw op 30%, hoger is niet aangenaam met slapen. Zou ik de wtw harder moeten zetten of is er nog een andere oplossing waar ik naar kan kijken…
Waarom is het niet aangenaam?
En waarom probeer je het vannacht niet eens? Het wordt een koude nacht.

Meet je continu luchtvochtigheid / temperatuur?

Je zegt dat het beneden altijd 21 graden is maar toch beslaat het glas onderaan in de ochtend. Is de vloerverwarming dan wel actief? Ivm dat condens neerslaat op het koudste punt wat kan betekenen dat de warme lucht boven in de ruimte zit, dat het glas onderin kouder is (koudbrug?) of wat anders.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Puur ter bevestiging, het gaat om condens aan de binnenkant, dusdanig dat je het met een doekje kunt wegvegen? Dus niet condens inwendig in het glas?

Life is not about specs, it is about joy!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-03 20:36
Heb je (rol)gordijnen voor de ramen hangen? Dit kan zorgen voor net een beetje meer isolatie en een kouder oppervlak van de ramen aan de binnenzijde waardoor condens optreedt.

Op enkele slaapkamers hebben wij dit ook (wel dikke gordijnen), beneden nergens last vast (geen dikke gordijnen).

De onderkant van de ramen is gewoon het koudste punt, logisch dat het daar condenseert.

Oplossingen kunnen zijn
- meer ventileren (lagere luchtvochtigheid creeren)
- klein beetje verwarmen op de kamers (minder koude ramen)
- Tesa raamfolie op het kozijn aanbrengen voor iets betere isolatiewaarde
- als het vriest even de condens weghalen met een droge doek.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-03 12:59
Hier hetzelfde probleem. Maar inderdaad; zodra de gordijnen opengaan is het zo weer weg. Huis is tegoed geïsoleerd. ;)

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost 40, 6x 380 West 40, 5x 380 West 20. Totaal 6460Wp

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 17:05
Condens ontstaat natuurlijk op een plek die koud is. Heb je misschien een foto?

Engineering

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 07:51
Ventileren ventileren ventileren

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:44
En vervolgens accepteren dat je aanwezigheid in huis ook vocht creëert. Hier afgelopen twee nachten ook flink wat condens, de ene koude nacht is de andere niet. Weghalen is een kleine moeite, zeker als het verder aangenaam is in huis.

OhSunnyDay

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:57
Met dit koude weer en een redelijk hoge luchtvochtigheid binnen kan je inderdaad condensvorming krijgen op koudere delen. Je kunt de luchtvochtigheid verlagen door meer te ventileren, maar 40 a 50% is juist een prima waarde voor een leefklimaat binnen. Ik zou niet lager dan 40% luchtvochtigheid willen uitkomen, dan accepteer ik liever een beetje condens op de ramen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 16:18
Als je afgelopen nacht/dag tegen de 50% binnen had dan is de ventilatie niet op orde. Stel je ventilatie blies op standje turbo terwijl het buiten -3°C is én het is binnen 21C dan zou je, wanneer de ventilatie op turbo draait, de RV in huis rond de 25% moeten liggen. Dit omdat lucht van -3C gewoon heel weinig vocht kan bevatten (4.5 gram/kuub). Met een RV buiten van 99% zit er dus ook zo'n 4.5 gram per kuub aan vocht in de lucht.

Hoe warmer lucht is hoe meer vocht het kan opslaan. Lucht van 21C kan zo'n 20 gram aan vocht opslaan. Ventileer je maximaal dan komt er dus lucht met 4.5 gram/kuub aan vocht je huid binnen. Deze lucht wordt opgewarmd en blijft nog steeds 4.5 gram vocht bevatten. Maaar doordat 21C lucht meer kan bevatten daalt de RV dus naar [4.5/21=] 21%.

Dus als je afgelopen dagen (waar het -3C is) nog steeds rond de 45% RV in huis hebt dan bevat de lucht dus [45% van 20=] 9 gram vocht per kuub. Met 4.5 gram dat van buiten komt heb je dus 4.5 gram per kuub aan ' ophoping' van vocht in huis, en dat is echt heel erg veel.

Als je goed ventileert dan zou je RV zo'n 10 procentpunten hoger zijn dan wat mogelijk is. Bij -3°C buiten en 21C binnen is 21% het laagst haalbaar. Heb je binnen dan een RV van 30% dan is je ventilatie goed op orde.

Je wil het misschien niet horen, maar zet die ventilatie niet zachter als je slaapt. De slaapstand op een ventilatie is niet bedoeld voor wanneer de bewoner slapen, het is een stand waarin het apparaat in slaapstand kan omdat het niks/weinig hoeft te doen (lees: er is niemand thuis).

Ter indicatie; ik heb de ventilatie met een CO2 meter en anemometer goed en correct af kunnen stellen in huis. Mijn WTW blaast 24/7/365 90 kuub per uur de woning in. De luchtkwaliteit in huis is goed (CO2 ppm van 800 overdag en 's nachts). Maar afgelopen nacht heeft de luchtbevochtiger wel 3 liter water verbruikt om het binnen naar 50% RV te krijgen.

Wanneer jij condensaanslag hebt op het glas in een verwarmde ruimte dan heb je dus echt een ventilatieprobleem. Probeer daarom eens de ventilatie minder te knijpen. En zet 'm 's nachts vooral niet zachter. De condens verdwijnt dan :)

7400 Wp op het dak

• Chris_82
Klinkt alsof de geluiddemping van de WTW niet in orde is?
Hoeveel geluiddempende slang of buis zit er aangesloten?
Zehnder Comfovalves kunnen ook nog een klein beetje verschil maken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Heeft je ventilatie vaste standen? Misschien kan je de laagste stand eens naar 40% zetten ipv 30%.
En ga je overdag dan wel op een hogere stand ventileren?

Thuis staat de wtw op standje 2 van 3, dat is wat meer dan 50%; en dat kan ik in de slaapkamers niet horen; dus wellicht is er iets met demping te winnen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:15

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Oplossing lijkt me duidelijk:
Is het op alle ramen? If so, meer ventileren. If not, is je ventilatie verdeling niet in orde.
Bij meer ventileren gaat het voornamelijk over de minimumventilatie. Als je daar problemen hebt met het geluid, is je probleem eigenlijk dat en niet de condens, maar het geluid. Je weet wat je probleem kan oplossen daarin?

• Philippo
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-02 08:16
Hoe is de afzuiging met koken geregeld? Wordt afgezogen, gefilterd en gaat dan de kamer/keuken weer in? Dit zorgt voor veel vocht in de ruimte. De geuren worden geneutraliseerd maar het vocht wordt er niet uitgehaald. Wanneer het afgezogen wordt en gaat naar buiten heb je dat vocht niet in de ruimte

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-02-2022
Wij hebben vorig jaar een nieuw huis gebouwd maar hebben veel last van condens aan de binnenkant van de ramen (onderkant). Het huis is natuurlijk goed geisoleerd, ramen hebben hr++ glas. Ook hebben we een wtw systeem draaien. Luchtvochtigheid ligt op 40-50% in het hele huis.

Het is vooral in de ochtend na een koude nacht. Op alle ramen dus niet alleen de slaapkamers. Beneden is het altijd 21 graden (vloerverwarming). Boven rond de 18.

Toevallig nog met mijn bouwer over gehad, dit is bouwvocht dat er nog uit moet, dit kan nog wel de winter duren volgens hem en dan volgend jaar moet het over zijn.

Ben jij een echte vlees-eter? || Het enigma van klimaat-inactie || Waarom zijn goeddoeners zo irritant

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-03 15:16

Saven

Administrator

Mja, als de luchtvochtigheid buiten ook hoog is zoals met dit weer/tijdstip, dan werkt dat enkel averechts.

• Theo
Saven schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:29:
[...]

Mja, als de luchtvochtigheid buiten ook hoog is zoals met dit weer/tijdstip, dan werkt dat enkel averechts.
Dat is niet hoe luchtvochtigheid werkt :P Het heet relatieve luchtvochtigheid met een reden. Lees mijn post hierboven,daar heb ik het (beknopt) proberen uit te leggen.

7400 Wp op het dak

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-03 16:00
Overigens is het niet alleen in een nieuwgebouwd huis :P ik heb laatst alle kozijnen laten vervangen ( van enkel naar HR++ ) in het huis wat ik gekocht heb dit jaar. Ik schrok ook even toen alle ramen in huis aan de binnenkant zoveel condens hadden dat ik per kamer zowat een theedoek moet hebben om alle vocht weg te halen. Heb dus nagezocht dat dit ( enigszins ) normaal is omdat de isolatie nu veel hoger is dan normaal.

Overigens dacht ik dat het kwam doordat ik verder geen verwarming heb in huis ( ja iknow heel oud huis en nog geen geld :X ) maar zo te lezen moet ik iets aan ventilatie gaan doen :+ wordt nog een dingetje zo te lezen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• rickydeklerck
Wow, bizar veel reacties, dank allemaal.

Ik heb geen foto bij de hand maar het is inderdaad vocht wat gewoon met een doekje weggehaald kan worden. Beneden hangen overal jaloezieën, boven rolgordijnen. Ook op de ramen waar deze niet naar beneden is zit condens.

Met aangenaam bedoel ik vooral de luchtstroom die je voelt, niet de geluidsproductie. Ik heb pas alles vervangen door Zehnder Comfo valves toevallig. Ik heb overal CO2 meters hangen die elk uur vochtigheid en ppm meten. Deze ppm zit altijd rond de 380 wat ik wel verdacht laag vind overigens. Ook heb ik inderdaad met een anemometer alles afgesteld qua verhouding inlaat / uitlaat.

Ventilatie is via een tijdsschema ingeregeld, omdat vrouwlief er nooit aan denkt deze hoger te zetten met koken / douchen. Ik heb alles nu ingesteld op minimaal 40%. Vanochtend was het al een stuk minder, maar dit komt denk ik ook door de vochtigheid buiten. Aangezien ik ook niet de auto hoefde te krabben.

Ik zal in ieder geval de komende tijd gaan spelen met de ventilatiestanden.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-03 13:46
@rickydeklerck
zo als @Theo het al verteld, zijn goede tips.

maar pas ook even op, nieuwbouw beton?
het eerste jaar stook je nog veel vocht uit het beton, en dit kan nog best aan de hand zijn als je vorige winter niet of niet veel hebt gestookt.
dus dat kan ook extra veel condens opleveren, maar trekt wel weer weg over tijd.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:08
Ik heb in mijn jaren-80 huis ook last van sinds de isolatie een stuk verbeterd is.
Ventilatie, ventilatie, ventilatie.

Maar je krijgt het ook vanzelf als de buitentemperatuur ineens flink schommelt. Zoals velen had ik eergisteren ijs aan de binnenkant van de voorruit van mijn auto. Puur omdat de temperatuur in 1 klap 10 graden gezakt was.

• Theo
rickydeklerck schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:48:
Wow, bizar veel reacties, dank allemaal.

Ik heb geen foto bij de hand maar het is inderdaad vocht wat gewoon met een doekje weggehaald kan worden. Beneden hangen overal jaloezieën, boven rolgordijnen. Ook op de ramen waar deze niet naar beneden is zit condens.

Met aangenaam bedoel ik vooral de luchtstroom die je voelt, niet de geluidsproductie. Ik heb pas alles vervangen door Zehnder Comfo valves toevallig. Ik heb overal CO2 meters hangen die elk uur vochtigheid en ppm meten. Deze ppm zit altijd rond de 380 wat ik wel verdacht laag vind overigens. Ook heb ik inderdaad met een anemometer alles afgesteld qua verhouding inlaat / uitlaat.

Ventilatie is via een tijdsschema ingeregeld, omdat vrouwlief er nooit aan denkt deze hoger te zetten met koken / douchen. Ik heb alles nu ingesteld op minimaal 40%. Vanochtend was het al een stuk minder, maar dit komt denk ik ook door de vochtigheid buiten. Aangezien ik ook niet de auto hoefde te krabben.

Ik zal in ieder geval de komende tijd gaan spelen met de ventilatiestanden.
Als je een CO2 PPM van 380 meet dan is je sensor stuk. De PPM buiten (in het oerwoud, boven zee, in de natuur) is momenteel 412 ppm. Onder deze waarde kun je dus nooit geraken (hoewel, je hele huis vol zetten met stikstof/argon misschien) In een beetje dorps gebied zit je al op een 450 ppm als ondergrens, en in een binnenstad is 550 ppm als ondergrens niet raar..

Als je dus 380 ppm in huis meet dan meet je iets dat nooit kan gebeuren; een beetje alsof je zegt dat het water uit de kraan volgens de thermometer -15°C is; dan weet je ook zeker dat je thermometer raar doet :P

7400 Wp op het dak

• rickydeklerck
Ja daar was ik al bang voor (goedkoop = duurkoop). Misschien een goede tip voor een goede, betaalbare CO2 meter? Het liefst eentje die het verloop kan loggen.

Het is trouwens houtskeletbouw, geen beton dus.

[Voor 13% gewijzigd door rickydeklerck op 23-12-2021 13:55]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Theo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:29:
[...]

Als je een CO2 PPM van 380 meet dan is je sensor stuk. De PPM buiten (in het oerwoud, boven zee, in de natuur) is momenteel 412 ppm. Onder deze waarde kun je dus nooit geraken (hoewel, je hele huis vol zetten met stikstof/argon misschien) In een beetje dorps gebied zit je al op een 450 ppm als ondergrens, en in een binnenstad is 550 ppm als ondergrens niet raar..

Als je dus 380 ppm in huis meet dan meet je iets dat nooit kan gebeuren; een beetje alsof je zegt dat het water uit de kraan volgens de thermometer -15°C is; dan weet je ook zeker dat je thermometer raar doet :P
Veel meters zijn 'zelfcalibrerend'. Die kijken als het ware naar het laagst gemeten niveau van de afgelopen periode en bestempelen dat als nieuw ijkpunt. Als dat ijkpunt nog een 'ouderwetse' 380 PPM is dan kan dat een en ander verklaren.

Overigens als die 380 nooit echt veranderd, niet als mensen aanwezig zijn enzo, dan is de sensor inderdaad wel echt kaduuk ;).

[Voor 6% gewijzigd door bartvl op 23-12-2021 14:29]

Life is not about specs, it is about joy!

• Chris_82
Deze website geeft een goed beeld van de actuele CO2 waarde (satellietmeting), afhankelijk van de locatie.

• Strudelpopje447
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-03 07:09
hollandnick schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:29:
Overigens is het niet alleen in een nieuwgebouwd huis :P ik heb laatst alle kozijnen laten vervangen ( van enkel naar HR++ ) in het huis wat ik gekocht heb dit jaar. Ik schrok ook even toen alle ramen in huis aan de binnenkant zoveel condens hadden dat ik per kamer zowat een theedoek moet hebben om alle vocht weg te halen. Heb dus nagezocht dat dit ( enigszins ) normaal is omdat de isolatie nu veel hoger is dan normaal.

Overigens dacht ik dat het kwam doordat ik verder geen verwarming heb in huis ( ja iknow heel oud huis en nog geen geld :X ) maar zo te lezen moet ik iets aan ventilatie gaan doen :+ wordt nog een dingetje zo te lezen
Bij mij dezelfde situatie en ook dezelfde reactie :P. Het is met name in de slaapkamers en in de badkamer. In oudere huizen heb je nu eenmaal niet de ventilatiemogelijkheden van nieuwbouwhuizen. Bij mij is de ventilatie in de badkamer een afzuiging naar een oud kanaal in de schoorsteen en in de slaapkamers zijn dat de ramen die open kunnen. Dat is dus nooit genoeg en zullen we er maar mee moeten leven denk ik dan zo haha!

• Stigandr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:12
Theo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:12:

Als je goed ventileert dan zou je RV zo'n 10 procentpunten hoger zijn dan wat mogelijk is. Bij -3°C buiten en 21C binnen is 21% het laagst haalbaar. Heb je binnen dan een RV van 30% dan is je ventilatie goed op orde.
Het ligt er wel een beetje aan wat je wilt bereiken. Wij hebben een piano, als dan de luchtvochtigheid daalt naar 30% of nog lager dan ben ik toch bang dat we de piano kunnen afschrijven. De luchtbevochtiger draait overuren hier momenteel ;)

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:57
Heb je toevallig een enthalpie wisselaar op je WTW? Ik ben het eens met @Theo dat onder condities zoals gisteren bij een goede ventilatie je luchtvochtigheid wel onder de 40% moet uitkomen bij voldoende ventilatie, tenzij je een enthalpie wisselaar hebt in je WTW die de luchtvochtigheid wat beter op peil kan houden.

Eerste voorwaarde is uiteraard voldoende ventileren, maar als je CO2 waarden voldoende zijn en je ook op een normale stand ventileert voor het aantal mensen wat aanwezig is in de woning, is een beetje sturen op je luchtvochtigheid het volgende. Onder de 30% luchtvochtigheid is namelijk niet prettig om lange tijd in te verblijven, ik slaap veel liever in een slaapkamer met 40 a 50% luchtvochtigheid met behulp van luchtbevochtigers.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-03 16:00
Strudelpopje447 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:26:
[...]

Bij mij dezelfde situatie en ook dezelfde reactie :P. Het is met name in de slaapkamers en in de badkamer. In oudere huizen heb je nu eenmaal niet de ventilatiemogelijkheden van nieuwbouwhuizen. Bij mij is de ventilatie in de badkamer een afzuiging naar een oud kanaal in de schoorsteen en in de slaapkamers zijn dat de ramen die open kunnen. Dat is dus nooit genoeg en zullen we er maar mee moeten leven denk ik dan zo haha!
Ja en nee :P ik moet zowat alles nog doen maar ik ben wel van plan centrale of decentrale ventilatie aan te gaan of laten leggen. Maar inderdaad voorlopig gewoon accepteren want het kan geen kwaad

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Strudelpopje447
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-03 07:09
hollandnick schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:43:
[...]

Ja en nee :P ik moet zowat alles nog doen maar ik ben wel van plan centrale of decentrale ventilatie aan te gaan of laten leggen. Maar inderdaad voorlopig gewoon accepteren want het kan geen kwaad
Nee, het kan zeker geen kwaad. Komt gewoon door de goede isolatie. Alleen in de badkamer opletten dat je af en toe een raam open zet.

• Deef_K
hackerhater schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:28:
Ik heb in mijn jaren-80 huis ook last van sinds de isolatie een stuk verbeterd is.
Ventilatie, ventilatie, ventilatie.

Maar je krijgt het ook vanzelf als de buitentemperatuur ineens flink schommelt. Zoals velen had ik eergisteren ijs aan de binnenkant van de voorruit van mijn auto. Puur omdat de temperatuur in 1 klap 10 graden gezakt was.
Grappig. Ik heb ons huis ‘82 in april laten isoleren. Eergisteren ook veel condens onderaan de ramen. Ventilatie boven de ramen wat verder open gezet en geen last meer gehad. Was ook wel de eerste echte koude dag.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-03 22:14
Dan moet ik buiten meer ventileren. Bij ons stond het condens op de buitenkant :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
hollandnick schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:29:

Je was niet de enige met deze reactie, maar dat lijkt mij niet. Condens aan de binnenkant krijg je door slechte isolatie (immers het wordt kouder aan de binnenkant bij slechtere isolatie, wat zorgt voor condens. Uiteraard afhankelijk van de luchtvochtigheid binnen hoe snel je het krijgt, maar je moet het altijd minder krijgen als je naar betere isolatie gaat.

Wat je juist krijgt bij goede isolatie is condens aan de buitenkant van je ramen (omdat 's ochtends de lucht warmer wordt buiten, maar je ramen nog koud zijn, en door goede isolatie niet van binnenuit worden opgewarmd, waardoor aan de buitenkant condens neerslaat).

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De ruimte die het betreft goed luchten !
verder vind ik je temperaturen best hoog. zeker op je slk, is frisse lucht erg belangrijk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Theo
rickydeklerck schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:51:
Ja daar was ik al bang voor (goedkoop = duurkoop). Misschien een goede tip voor een goede, betaalbare CO2 meter? Het liefst eentje die het verloop kan loggen.

Het is trouwens houtskeletbouw, geen beton dus.
Een paar jaar geleden ben ik zelf veel op zoek gegaan naar een goede CO2 meter die goedkoop is, en daarbij kwam ik maar op één meter uit; namelijk deze, al is deze ook elders te vinden onder andere namen (maar ook soortgelijke prijs). Het is bij mij weten de enige CO2 meter die daadwerkelijk CO2 meet met een NDIR buis, heel veel goede reviews heeft, betrouwbaar en nauwkeurig is en betaalbaar is. De meter kan alleen niet zelfstandig loggen. Maar met een programma op de laptop kan deze wel dat wel. De meter heeft een vrij rare vorm omdat de gebruikte sensor net zo breed is als het ding zelf.

De meeste goedkope CO2 meter van Ali (en anderen) die meten niet met een daadwerkelijke NDIR buis, maar schatten de CO2 aanwezigheid met wat generieke 'air quality' sensoren, en deze zijn bewezen onbetrouwbaar. :P

7400 Wp op het dak

• rickydeklerck
Bedankt, die ga ik bestellen! Ben benieuwd op welke waardes we nu zitten. Heb in ieder geval de ventilatie al hoger gezet.

Wij hebben het zelf nogal snel koud dus het is bij ons wel iets warmer dan gebruikelijk denk ik haha. Boven gaan de kachels ook eigenlijk nooit echt goed aan. We hebben nu een evohome systeem laten installeren icm de warmtepomp, maar ze moeten nog terugkomen want het werkt nog niet. Het is nu maar 16 graden op de kamer van onze dochter, dat vind ik toch iets te koud.

• hackerhater
Deef_K schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:59:
[...]

Grappig. Ik heb ons huis ‘82 in april laten isoleren. Eergisteren ook veel condens onderaan de ramen. Ventilatie boven de ramen wat verder open gezet en geen last meer gehad. Was ook wel de eerste echte koude dag.
I know, het gebeurd in de 2 ruimtes die geen eigen punt hebben van de centrale afzuiging.
Tijd om dat te fixen :)

• Deef_K
@hackerhater bij ons zit nog een afzuigpunt in de keuken. Alleen de itho ventilatiebox staat hier altijd op stand 1. De laagstaand van de automatische functie vind ik te hoog

• hackerhater
@Deef_K
Het gebeurd bij de slaapkamers boven ;)

• Rukapul
Deef_K schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:51:
@hackerhater bij ons zit nog een afzuigpunt in de keuken. Alleen de itho ventilatiebox staat hier altijd op stand 1. De laagstaand van de automatische functie vind ik te hoog
Bijzondere uitruil die je alleen doet als je gezondheid je niet erg lief is.

Luchtvochtigheid, CO2, fijnstof, etc. loopt allemaal op in zo'n situatie.

Stand 1 is de niet-thuis stand.

Er zijn diverse opties om zo'n Itho box stiller (vervangen, goed vastzetten, geluidsisolatie) of comfortabeler (slim aansturen) te maken.

[Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 24-12-2021 09:12]

• Deef_K
@Rukapul Vorig jaar vervangen maar ding maakt gewoon geluid. Is helaas ook een bekende manko van dit ding.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:13
@Rukapul Blijft toch bijzonder, groot deel van wetenschap nederland vraagt al jaren om een hogere minimale eis voor ventilatie in het bouwbesluit omdat deze al als erg minimaal word gezien en ondertussen zetten de gebruikers het ding op de "ik-ben-niet-thuis-stand" _O-

• Rukapul
Deef_K schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:02:
@Rukapul Vorig jaar vervangen maar ding maakt gewoon geluid. Is helaas ook een bekende manko van dit ding.
Welk model heb je dan? En waar hangt de unit dat dit zo'n grote overlast veroorzaakt, zelfs overdag?

Bepaalde modellen zijn ook traploos te bedienen.

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:43
Theo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:52:
[...]

Een paar jaar geleden ben ik zelf veel op zoek gegaan naar een goede CO2 meter die goedkoop is, en daarbij kwam ik maar op één meter uit; namelijk deze, al is deze ook elders te vinden onder andere namen (maar ook soortgelijke prijs). Het is bij mij weten de enige CO2 meter die daadwerkelijk CO2 meet met een NDIR buis, heel veel goede reviews heeft, betrouwbaar en nauwkeurig is en betaalbaar is. De meter kan alleen niet zelfstandig loggen. Maar met een programma op de laptop kan deze wel dat wel. De meter heeft een vrij rare vorm omdat de gebruikte sensor net zo breed is als het ding zelf.

De meeste goedkope CO2 meter van Ali (en anderen) die meten niet met een daadwerkelijke NDIR buis, maar schatten de CO2 aanwezigheid met wat generieke 'air quality' sensoren, en deze zijn bewezen onbetrouwbaar. :P
Met welk programma op de laptop kan je de data van deze meter uitlezen?
Ik heb niet kunnen vinden. Ik heb een mac en een Ms windows pc.

• Theo
Hatman schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:17:
[...]

Met welk programma op de laptop kan je de data van deze meter uitlezen?
Ik heb niet kunnen vinden. Ik heb een mac en een Ms windows pc.
Onderaan onderstaande site staat een downloadlink naar een zipfile met de software. Mocht die niet werken, of de software werkt niet dan heb ik de ZIP ook nog lokaal staan. Stuur dan even een DM.
https://www.co2meter.com/...ndoor-air-quality-monitor

(het is niet mijn software, maar ik ben wel groot voorstander van thuis CO2 metingen kunnen doen :) )

7400 Wp op het dak

• Hatman
Theo schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:05:
[...]

Onderaan onderstaande site staat een downloadlink naar een zipfile met de software. Mocht die niet werken, of de software werkt niet dan heb ik de ZIP ook nog lokaal staan. Stuur dan even een DM.
https://www.co2meter.com/...ndoor-air-quality-monitor

(het is niet mijn software, maar ik ben wel groot voorstander van thuis CO2 metingen kunnen doen :) )
Dank voor de link en ik zal binnenkort eens kijken of het aan de praat te krijgen is.
Werk het ook ook onders windows10?

• Theo
Hatman schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:45:
[...]

Dank voor de link en ik zal binnenkort eens kijken of het aan de praat te krijgen is.
Werk het ook ook onders windows10?
Bij mij wel. (zip uitpakken en .exe openen)

7400 Wp op het dak

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:03
Theo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:12:
Als je afgelopen nacht/dag tegen de 50% binnen had dan is de ventilatie niet op orde. Stel je ventilatie blies op standje turbo terwijl het buiten -3°C is én het is binnen 21C dan zou je, wanneer de ventilatie op turbo draait, de RV in huis rond de 25°C moeten liggen. Dit omdat lucht van -3C gewoon heel weinig vocht kan bevatten (4.5 gram/kuub). Met een RV buiten van 99% zit er dus ook zo'n 4.5 gram per kuub aan vocht in de lucht.

Hoe warmer lucht is hoe meer vocht het kan opslaan. Lucht van 21C kan zo'n 20 gram aan vocht opslaan. Ventileer je maximaal dan komt er dus lucht met 4.5 gram/kuub aan vocht je huid binnen. Deze lucht wordt opgewarmd en blijft nog steeds 4.5 gram vocht bevatten. Maaar doordat 21C lucht meer kan bevatten daalt de RV dus naar [4.5/21=] 21%.

Dus als je afgelopen dagen (waar het -3C is) nog steeds rond de 45% RV in huis hebt dan bevat de lucht dus [45% van 20=] 9 gram vocht per kuub. Met 4.5 gram dat van buiten komt heb je dus 4.5 gram per kuub aan ' ophoping' van vocht in huis, en dat is echt heel erg veel.

Je wil het misschien niet horen, maar zet die ventilatie niet zachter als je slaapt. De slaapstand op een ventilatie is niet bedoeld voor wanneer de bewoner slapen, het is een stand waarin het apparaat in slaapstand kan omdat het niks/weinig hoeft te doen (lees: er is niemand thuis).

Ter indicatie; ik heb de ventilatie met een CO2 meter en anemometer goed en correct af kunnen stellen in huis. Mijn WTW blaast 24/7/365 90 kuub per uur de woning in. De luchtkwaliteit in huis is goed (CO2 ppm van 800 overdag en 's nachts). Maar afgelopen nacht heeft de luchtbevochtiger wel 3 liter water verbruikt om het binnen naar 50% RV te krijgen.

Wanneer jij condensaanslag hebt op het glas in een verwarmde ruimte dan heb je dus echt een ventilatieprobleem. Probeer daarom eens de ventilatie minder te knijpen. En zet 'm 's nachts vooral niet zachter. De condens verdwijnt dan :)
Duidelijk en goed verhaal! Zou er alleen nog even aan toevoegen wat andere mensen ook zeiden ( en je zelf indirect ook aangeeft door je luchtbevochtiger te benoemen) dat 30% niet de bedoeling is voor een comfortabel en gezond klimaat.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Theo
Snowhite0901 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 06:34:
[...]

Duidelijk en goed verhaal! Zou er alleen nog even aan toevoegen wat andere mensen ook zeiden ( en je zelf indirect ook aangeeft door je luchtbevochtiger te benoemen) dat 30% niet de bedoeling is voor een comfortabel en gezond klimaat.
Klopt compleet; 30% RV daar barsten je handen zo lekker van open :X Alleen als je je luchtkwaliteit in huis wil weten zonder dat je een CO2 meter hebt dan kan de RV als indicatie worden gebruikt, mits je geen luchtbevochtiger gebruikt. Met de paar koude dagen van afgelopen week ging er hier ook 5 liter water de lucht in per dag om de RV nog acceptabel te houden, en te zorgen dat je 's ochtends niet met een schorre en droge keel jezelf wakker hoest :P
Stigandr schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:31:
[...]

Het ligt er wel een beetje aan wat je wilt bereiken. Wij hebben een piano, als dan de luchtvochtigheid daalt naar 30% of nog lager dan ben ik toch bang dat we de piano kunnen afschrijven. De luchtbevochtiger draait overuren hier momenteel ;)
Heb je een hydroceel overwogen? Ik heb in de piano zo'n staaf hangen waardoor de RV in de piano gereguleerd blijft. Dan hoef je niet de hele huiskamer actief te bevochtigen. (werkt alleen niet als je een vleugel hebt staan)

7400 Wp op het dak

• Hatman
Theo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 06:09:
[...]

Bij mij wel. (zip uitpakken en .exe openen)
En toen ging het mis:
Het blijkt dat het niet om dezelfde meter gaat. De link naar de meter die jij aangaf is:
https://www.amazon.de/dp/B00TH3OW4Q
Deze meter heb ik ook aangeschaft maar dit is een eenvoudiger type TFA AIRCO2NTROL MINI C02 Monitor.
Deze geeft geen mogelijkheid voor dataoverdracht via de USB-poort.
Wat jij waarschijnlijk hebt en daar is ook software voor:
Type RAD-0301 van CO2meter.com.
Jij hebt dus de een luxere uitvoering.

Voor mensen die naar een C02 meter zoeken goed opletten dus!

Ikzelf heb er niet zo’n probleem mee omdat ik alleen maar een meter zonder poespas zocht. :)

• rickydeklerck
Inmiddels heb ik de co2 meter binnen en heb een paar dagen gemeten in de meest gebruikte ruimtes. Beneden (met open keuken) schommelt het tussen de 650-700, met af en toe een uitschieter naar net beneden de 800.

In de slaapkamers is het in de ochtend ongeveer 650. Volgens mij best prima allemaal dus!

Standaard staat de wtw nu op 60%, ook in de nacht. Alleen tussen 5 en 7 automatisch op 90%. Condens heb ik nog niet echt kunnen testen vanwege de temperatuur buiten.

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-03 23:50
Bij goede isolatie en ventilatie hoort het vocht buiten op de ramen en niet binnen. Als de woning net gebouwd is moet je juist extra ventileren om het bouwvocht eruit te krijgen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee