Percentage vocht in zandcement vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-a-r-tt
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2021
In een pand heb ik een zandcement vloer laten smeren op 28 november. Er is een laag van 4 tot ongeveer 8 centimeter gesmeerd.

Nu las ik dat het gemiddeld 1 week per centimeter duurt voor het droog proces. Echter heb ik er een droger in gehad en op het vochtigste punt is het percentage momenteel 6%.

Ivm de planning moet de vloer eigenlijk tussen kerst en oud en nieuw geëgaliseerd en geplakt worden met pvc.

Is het haalbaar om met warmte en een droger het percentage naar 2,5% te krijgen in enkele dagen?
Of heeft iemand nog andere tips?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
drogen is makkelijk, gewoon een bak hitte in de tent en daarna weg ventileren, maar je wilt dat cement uithard ipv droogt en daar is dat vocht voor nodig. uitharden kost gewoon tijd. Ik zou het niet teveel forceren.

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 22-12-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Zit er geen vloerverwarming in? Anders heb je een opstookprotocol gekregen lijkt mij.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:04

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Overleg met de vloeren boer, die moet erop werken....

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Op een goeie manier: nee, dan had je versnellers in het zandcement moeten laten steken, die kunnen zorgen dat de vloer op 2 weken uitgehard is (maar dat kost ook significant meer).
Bij het uitharden geeft cement ook nog vocht af, in normale omstandigheden reken je op minstens 28 dagen voor de vloer begint uitgehard te zijn; langer bij koud en vochtig weer...
Even overleggen met de PVC legger; bij een gietvloer is het sowiezo njet (vocht blijft er onder hangen en deze komt helemaal los).

En met @Morpheusk , je moet het correcte opstookprotocol volgen (ook de afkoeling, daar komen de meeste barsten bij uit) als je vloerverwarming hebt. Als je die inschakelt komt er nog een hoop vocht naar boven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
Ik zou overleggen met de pvc-boer maar ik verwacht dat het onder de 2% moet zijn en dat ga je niet meer redden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 14:58
Wij hebben dit ook en “gewoon” de vloer verzet qua leggen. Rustig drogen is beter dan geforceerd. Plus onze vloerverwarming moet nog opgestookt worden. Kortom. We hebben maar maand vakantie huisje bijgeboekt

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dat mocht ik van mijn aannemer vooral niet doen allemaal:
- bouwdroger
- vloerverwarming snel inschakelen
- snel PVC laten plakken

Is alweer een jaartje geleden, maar ik moest van hem minimaal een maand wachten voor ik de vloerverwarming ging opstoken. En PVC plakken moest dan nog een paar weekjes wachten (was voor ons geen issue, want dat stond pas later gepland).

Ik zou dat PVC plakken gewoon een paar weekjes verzetten en het niet forceren. Volgens onze aannemer moest het gewoon rustig uitharden en drogen en moesten we dat niet versnellen. Alleen permanent wat ventileren.
Pagina: 1