Voorkomen dat buitenkant autoruit bevriest tijdens rijden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-07 16:59

Ypho

Allround Nerd

Ruitensproeier is vloeistof die een ijslaag snel ontdooit, maar het vocht dat blijft zitten vriest ook heel snel weer op, zeker met koude rijwind. Het beste is gewoon schoonkrabben met een ijskrabber, en geen gebruik maken van antivries/ruitensproeier in mijn ervaring.

Makkelijkste is om het te voorkomen, je hebt bij winkels als de Action of Bol.com voor een paar euro van die antie-vries doeken. Die leg je de avond vantevoren over je ruit heen, en voorkomt een hoop gekrab de ochtend erna.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypho op 22-12-2021 20:35 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:34
10 minuten eerder beginnen je autorit voor te bereiden: krabben, verwarmen.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 22-12-2021 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:41

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Riskeer je daarmee niet een hele snelle temperatuurwisseling die je ruit kan laten springen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 11:28
Je ruitenwisser gebruiken direct als je in de auto stapt zodat het water van de buitenkant verwijderd wordt en er niets is om te bevriezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb een tijd geleden van die anti vries spray gekocht, werkte perfect voor snel ontdooien en redelijk goed ontdooid blijven. Daarnaast werkt zelf ruitenwisservloeistof maken met bijv. spiritus of glycol ook goed, of specifiek wintervloeistof gebruiken waar zo'n stofje al in zit, en dan net na het ijsvrij maken en opwarmen van de auto tot boven 0 een keer kort met de ruitensproeiers sproeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Thijskoman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:31:
Toen maar voorzichtig een paar extra rondjes door de straat gereden totdat de standkachel warm genoeg werd.
Is het idee van een standkachel juist niet dat je die van te voren aanzet zodat de auto klaar is voor gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:15

Onbekend

...

Ik veeg na het krabben de ruit nog met een droge doek na, zodat de losgekrabde ijsdeeltjes niet opnieuw vastvriezen.
Let er ook op dat als je krabt een deel naar beneden valt en op het rooster tussen de voorruit en de motorkap blijft liggen. Als je gaat rijden, worden die ijsdeeltjes weer de voorruit op geblazen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-07 09:57

GforceNL

Out of memory....

Wellicht je ruitenwisser bladen vervangen als je ruit niet droog is. Wel aan laten staan tot de kachel warm is.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Standkachel en een koude motor?

Een standkachel warmt de koelvloeistof op
Die op zijn beurt door de motor en de kachel radiator gepompt wordt.

Met als resultaat dat je motor en interieur warm is... De motor is niet op bedrijfstemperatuur maar warmer dan 0. En de cabine is gewoon warm, alle ijs en sneeuw van de ramen.

Dit kost echter wel tijd, minimaal 20 min.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
-

[ Voor 100% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 15:54
Wat (koud, kamertemperatuur) water over je ruit en meteen vertrekken zonder de ruitenwissers te gebruiken. Doe het al een hele tijd zo en bevalt prima. Goed voor het milieu en de auto, want je hoeft niet de motor stationair te laten draaien.
Werkt natuurlijk wel maar tot -2 ofzo

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:32
Thijskoman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:19:
Het kan aan mijn auto liggen, maar zonder de motor aan het werk te zetten geeft de kachel geen warmte. Warme motor = warme kachel, na een minuut of 15 zet ik hem altijd een standje lager omdat het anders wel erg warm in de auto wordt. 1 keer de auto 15 minuten stationair laten draaien voor vertrek, dat doet bijna niks.
Je noemt het een standkachel, maar je hebt geen standkachel ;)
Je hebt een gewone kachel die op de warmte van de motor werkt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Thijskoman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:19:

[...]

Het kan aan mijn auto liggen, maar zonder de motor aan het werk te zetten geeft de kachel geen warmte. Warme motor = warme kachel, na een minuut of 15 zet ik hem altijd een standje lager omdat het anders wel erg warm in de auto wordt. 1 keer de auto 15 minuten stationair laten draaien voor vertrek, dat doet bijna niks.
[...]
Lijkt me niet dat je dan een standkachel hebt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thijskoman
-

[ Voor 100% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 22:26
Een kwartier is wel erg lang, weet je zeker dat je thermostaatklep goed werkt bij je motor ? Bij een koude start hoort die pas open te gaan als de motor op temperatuur is, anders pompt hij koud water erom heen.
De eerste 5 minuten komt er normaal gesproken weinig warme lucht uit de kachel, maar dat hoort eruit te komen na die tijd. 15 minuten is erg lang.

Bij mijn 1977 civic had ik een electrisch kacheltje wat de voorruit extra verwarmde in de winter. Die zat op de aanstekerplug.

Runs everything...

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:13
Ik denk dat TS zich te druk maakt over die enkele keer. Het was de laatste dagen erg vochtig weer en opeens ging het vriezen, doe je helemaal niks aan.
Mijn Volvo heeft nooit bevroren ruiten aan de binnenkant gehad, de afgelopen 2 dagen wel om maar wat te noemen. Daar ga ik niet speciaal een hele studie van maken om dat te voorkomen voor die paar dagen in het jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:28

Pierre

Van nature lui!

In mijn auto zit voorruit verwarming :) de beste uitvinding ever.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-07 19:14
Pierre schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:50:
In mijn auto zit voorruit verwarming :) de beste uitvinding ever.
Dan zijn de electrische auto's een nog betere uitvinding, onze auto's zijn netjes op 20 graden zodra wij instappen, en ijsvrij :+ .

Maar daar heeft TS niets aan :/

Dat warm laten draaien van auto's is overigens bloedirritant voor de buren. Wij hebben een aantal buren welke vroeg weg moeten rijden, en dat in combinatie met diesel lijkt het alsof er een tractor voor je slaapkamerraam staat te draaien. ;(

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:07
rmathijssen schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:56:
[...]

Dan zijn de electrische auto's een nog betere uitvinding, onze auto's zijn netjes op 20 graden zodra wij instappen, en ijsvrij :+ .

Maar daar heeft TS niets aan :/

Dat warm laten draaien van auto's is overigens bloedirritant voor de buren. Wij hebben een aantal buren welke vroeg weg moeten rijden, en dat in combinatie met diesel lijkt het alsof er een tractor voor je slaapkamerraam staat te draaien. ;(
Soms moet je wel. Weg rijden met beslagen ramen is ook onveilig. Tis vervelend dat zeker.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 17:47

MrMonkE

★ EXTRA ★

Wat ik wel eens deed was met reserve sleutel auto starten en met mijn eigen sleutel de deur op slot.
Dan paar minuten laten kachelen. Wordt hij ook warm en je verbruikt minder energie dan door de straat te rijden.

Mijn buren hebben zo'n hoes over de hele auto.
Dat werkt goed maar ik weet niet hoe dat met betrekking tot her-vriezen presteert.

Ook parkeerde ik wel eens op een parkeerplaats met mijn auto op plek waar de zon het eerste op kwam en waar mijn auto's neus tegen de zijkant van het gebouw stond. Dat helpt ook een beetje als je laat weg gaat.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:21
MacIsCool schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:12:
Een kwartier is wel erg lang, weet je zeker dat je thermostaatklep goed werkt bij je motor ? Bij een koude start hoort die pas open te gaan als de motor op temperatuur is, anders pompt hij koud water erom heen.
De eerste 5 minuten komt er normaal gesproken weinig warme lucht uit de kachel, maar dat hoort eruit te komen na die tijd. 15 minuten is erg lang.
Zou inderdaad de thermostaat eens (laten) controleren, dit lijkt inderdaad veel te lang te duren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:32
Xander schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:13:
[...]
Zou inderdaad de thermostaat eens (laten) controleren, dit lijkt inderdaad veel te lang te duren.
Moderne blokken worden amper warm als ze stationair draaien. Ik ken diverse mensen met diverse auto's die er last van hebben.
rmathijssen schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:56:

Dat is dan nog tot daar aan toe. Ik heb mensen in de straat met een auto met "sportieve" (ik noem het asociale) uitlaatsystemen. Die produceren meer dan normaal veel herrie.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

Als het extreem koud is en ik moet krabben, start ik als eerste de auto, zet de blower op de voorruit en ga dan direct krabben. Dat duurt zo'n 2, 3 minuten en dan is de temperatuur van de lucht waarschijnlijk net warm genoeg zodat de zaak niet weer opnieuw bevriest. Moet zeggen dat dit "warmdraaien" natuurlijk niet het beste is voor de motor, maar aangezien ik mijn vorige auto pas wegdeed na 560.000 kilometer en de motor toen nog in bijna nieuwstaat was (compressie nog eens laten meten) zal dat effect te verwaarlozen zijn.

Voordeel is ook dat de olie een héél klein beetje door de motor verspreid is als ik wegrijd. Met mijn huidige auto (een Laguna GT met 205pk blok) hoor ik het zelfs de motor net wat meer geluid maken de eerste 10 seconden als het heel koud is omdat de olie dan nog rondgepompt moet gaan worden en dat erg lastig is met koude, dikke olie. Je hoort gewoon na 10 seconden dat geluid langzaam wegebben. Goed teken lijkt me.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1