Bootloop Win10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:03
De laptop van mijn vrienden zat vandaag in een bootloop met startup repair.

Op basis van de eindeloze wijsheid van Google de volgende stappen ondernomen

-automatic repair (fail)
-checkdisk (geen problemen gevonden)
-windows setup USB booten en vervolgens via command promt
bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot (access denied)
bootrec /rebuildbcd (0 installations found)
daarna via command prompt de EFI gereset: https://www.diskpart.com/...ss-denied-windows-10.html
•list disk

•sel disk 0 (where 0 stands for the boot drive)

•list vol (note which volume is the EFI partition, mine is 4)

•sel vol 4

•assign letter=N:

•exit

Step 5. Type N: (the drive letter you just assigned and hit Enter.)

Step 6. After you have assigned a drive letter Using Diskpart, you can format the EFI partition using the following command.

•format N: /FS:FAT32

Step 7. Now, type bcdboot C:\windows /s N: /f UEFI and hit Ente

Helaas gaf bootrec /fixboot nog steeds access denied.

Hierna
bootsect/nt60 sys (succes)
bootrec /fixboot (success)
bootrec /rebuildbcd (0 installations)

Iemand de oplossing?

edit: Op dit stukje loop ik vast:
bcdedit /export c:\bcdbackup (success)
attrib c:\boot\bcd -h -r -s (path not found - c:\boot)

Vervolgens op de EFI zelf geprobeerd:
select vol 2
assign letter V:
dir
cd EFI\Microsoft\Boot
attrib BCD -s -h -r (succes)
ren BCD BCD.bak (succes)
bcdboot C:\Windows /l en-US /s v: /f ALL (bootfiles succesfully created)

Hierna krijg ik alsnog een (nieuwe) boot error.

[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 22-12-2021 20:19 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:00
Ik ben geen boot config expert, maar het lijkt er op dat de Windows installatie corrupt is of zo. Het rebuildbcd commando geeft 0 installations als response, terwijl je toch verwacht dat de bestaande installatie gevonden zou worden....
Misschien met bootable media een drive check doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
babbelbox schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:07:
Ik ben geen boot config expert, maar het lijkt er op dat de Windows installatie corrupt is of zo. Het rebuildbcd commando geeft 0 installations als response, terwijl je toch verwacht dat de bestaande installatie gevonden zou worden....
Misschien met bootable media een drive check doen?
Checkdisk gaf geen errors :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sdk1985 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:31:
[...]

Checkdisk gaf geen errors :S.
Waarom zou chkdsk errors geven? Chkdsk controleert alleen maar of bestandjes leesbaar zijn; niet of ze op de juiste plaats staan. Die "path not found - c:\boot" geeft aan dat je waarschijnlijk op een verkeerde schijf zit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• sdk1985
Brahiewahiewa schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:38:
[...]

Waarom zou chkdsk errors geven? Chkdsk controleert alleen maar of bestandjes leesbaar zijn; niet of ze op de juiste plaats staan. Die "path not found - c:\boot" geeft aan dat je waarschijnlijk op een verkeerde schijf zit
Snap je punt maar het is een hele basic laptop. De disk structuur is dan ook heel simpel;

Disk 0 119 GB (SSD)
Disk 1 28GB (usb bootable windows installatie)

Volume 0 C Windows partition NTFS 118GB healthy
Volume 1 FAt32 partition 260 MB healthy hidden
Volume 2 Windows RE partition NTFS 980 MB healthy hidden
Volume 3 D ESD-USB FAT32 removable 28 GB Healthy

Ik zie via dir wel mappen, maar geen boot op C staan. Verder zou er een logfile moeten staan in Logiles/sry/srttrail.txt Zou alleen zo 1,2,3 niet weten hoe ik die kan lezen vanuit command prompt. Misschien even naar de usb proberen te kopiëren.

(Ondertussen denk ik dat hij tijdens een update een vastloper heeft gehad. Hij start namelijk soms niet door. Heb maar alvast nieuw geheugen besteld.)

[ Voor 23% gewijzigd door sdk1985 op 23-12-2021 00:26 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sdk1985 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 00:18:
[...]

Snap je punt maar het is een hele basic laptop. De disk structuur is dan ook heel simpel;

Disk 0 119 GB (SSD)
Disk 1 28GB (usb bootable windows installatie)

Volume 0 C Windows partition NTFS 118GB healthy
Volume 1 FAt32 partition 260 MB healthy hidden
Volume 2 Windows RE partition NTFS 980 MB healthy hidden
Volume 3 D ESD-USB FAT32 removable 28 GB Healthy

Ik zie via dir wel mappen, maar geen boot op C staan. Verder zou er een logfile moeten staan in Logiles/sry/srttrail.txt Zou alleen zo 1,2,3 niet weten hoe ik die kan lezen vanuit command prompt. Misschien even naar de usb proberen te kopiëren.

(Ondertussen denk ik dat hij tijdens een update een vastloper heeft gehad. Hij start namelijk soms niet door. Heb maar alvast nieuw geheugen besteld.)
Op basis daarvan denk ik dat het Laptopje van je vriending een standaard inrichting heeft vanuit de leverancier (DELL / HP / LENOVO / ???) en dat de originele bootsector vanuit de af-fabriek installatie corrupt is.

Kijk eens in de documentatie van dat apparaat hoe je vanuit de 'WINDOWS RE' partitie een RECOVERY op dient te starten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Andere benadering dan. Wat denk je er van om de user data van de schijf te backuppen. De smart-waardes van de schijf even te checken en dan besluiten of je deze schijf nog wilt gebruiken. Alle partities van de schijf verwijderen en windows opnieuw installeren. Kun je meteen de schijf een GPT indeling geven; fixmbr is zoooo 1995

Anyway, da's 3 kwartier werk, schat ik. Terwijl je nu al ruim 3 uur bezig bent

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-07 16:27
Je kan nog SFC /SCANNOW proberen, maar ik zou stoppen met verder dit soort stappen uit te voeren en voor het gemak een Windows Repair Installatie uitvoeren.

Dat wil zeggen dat je Windows installeert over je huidige Windows installatie. Daarmee blijven je applicaties en profielen behouden.

https://www.tenforums.com...ows-10-place-upgrade.html

[ Voor 5% gewijzigd door Wylana op 23-12-2021 10:16 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• sdk1985
Wylana schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:15:
Je kan nog SFC /SCANNOW proberen, maar ik zou stoppen met verder dit soort stappen uit te voeren en voor het gemak een Windows Repair Installatie uitvoeren.

Dat wil zeggen dat je Windows installeert over je huidige Windows installatie. Daarmee blijven je applicaties en profielen behouden.

https://www.tenforums.com...ows-10-place-upgrade.html
Ik kom Windows niet in, dus daar kan ik geen gebruik van maken:
You will only be able to do a repair install of Windows 10 from within Windows 10. You will not be able to do a repair install at boot or in Safe Mode.
Brahiewahiewa schreef op donderdag 23 december 2021 @ 00:57:
Andere benadering dan. Wat denk je er van om de user data van de schijf te backuppen. De smart-waardes van de schijf even te checken en dan besluiten of je deze schijf nog wilt gebruiken. Alle partities van de schijf verwijderen en windows opnieuw installeren. Kun je meteen de schijf een GPT indeling geven; fixmbr is zoooo 1995

Anyway, da's 3 kwartier werk, schat ik. Terwijl je nu al ruim 3 uur bezig bent
Ik los liever het probleem op (blijkbaar een missende boot map).

Helaas zal het primaire probleem toch in de hardware zitten want hij start nu helemaal niet op. Dat wordt wachten op geheugen.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

sdk1985 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:32:
...Ik los liever het probleem op (blijkbaar een missende boot map)...
Aha, je vriendin hoeft toch niet te werken de komende tijd. Prettige feestdagen ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-07 16:27
Ik kom Windows niet in, dus daar kan ik geen gebruik van maken
Dat kan je nog steeds prima uitvoeren via een herstel USB/CD. En anders via Windows Startup Repair en dan kiezen voor Command Prompt optie.
Helaas zal het primaire probleem toch in de hardware zitten want hij start nu helemaal niet op. Dat wordt wachten op geheugen.
Wat bedoel je met "Start Helemaal niet op" ? Gaat je computer niet aan? Komt hij niet in Windows ? Crashed ie?

Snap namelijk niet goed hoe je erbij komt dat het geheugen nu het probleem is? :?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:20
Ik zou nu eerst eens proberen te starten met een USB WinPE omgeving om te zien of de Windows systeem partitie nog wel aanwezig/toegankelijk is en dan eerst de belangrijke gegevens veilig gaan stellen.
Hiren’s BootCD PE is een bekende daarvoor natuurlijk.
Uitgebreidere WinPE's bieden vaak meer reparatie/diagnose opties zoals bijvoorbeeld Sergei Strelec WinPE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN4yqfEG3t4HUkWB2hxPchcuq1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzfeQaOsKQmDlR4rRyLOcEWc.jpg?f=fotoalbum_large

• sdk1985
Wylana schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:15:

Wat bedoel je met "Start Helemaal niet op" ? Gaat je computer niet aan? Komt hij niet in Windows ? Crashed ie?

Snap namelijk niet goed hoe je erbij komt dat het geheugen nu het probleem is? :?
Als je op de aan knop drukt hoor je de fan een halve seconde aan gaan, en daarna gaat hij weer uit inclusief de power led. Dit herhaalt zich. In mijn ervaring is dat geheugen. Dit is dus een losstaand probleem, maar mogelijk wel de aanleiding van het probleem uit de ts.

• sdk1985
The_Doman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:32:
Ik zou nu eerst eens proberen te starten met een USB WinPE omgeving om te zien of de Windows systeem partitie nog wel aanwezig/toegankelijk is en dan dan eerst de belangrijke gegevens veilig gaan stellen.
Hiren’s BootCD PE is een bekende daarvoor natuurlijk.
Uitgebreidere WinPE's bieden vaak meer reparatie/diagnose opties zoals bijvoorbeeld Sergei Strelec WinPE.

[Afbeelding]
De partitie is te benaderen, heb ik met de command prompt gisteren geprobeerd. Maar wellicht dat die search & start wat voor me gaat doen. Wanneer het weer kan ga ik het even proberen.

Pagina: 1