Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shifshaf22
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-09-2022
Dag iedereen :w

Ik volg ICT als een bachelor opleiding en zit in mijn laatste jaar, maar het probleem is dat ik geen motivatie meer heb voor programmeren en niet meer mijn ding is en wil gewoon mijn bachelor opleiding afronden, zodat ik iets anders kan doen. Dus viel stedenbouw en ruimtelijke planning (master) in men oog!
Van kleins af aan wilde ik altijd als een architect werken of in die aard. Ik hiel me ook altijd bezig met programma's die te maken hebben met designen van een huis bv. SketchUp of je eigen wereld bouwen! Ik scoorde ook altijd goed voor Aardrijskunde in middelbaar en ben altijd heel goed geweest in tekenen, want ik vind het altijd rust gevend. Dus ik dacht waarom niet :Y Maar hoe meer ik er aan denk, hoe meer twijfels ik er over heb. Omdat elke keer als ik er meer informatie over zoek of mensen die al afgestudeerd zijn van die bepaalde richting, zie ik dat ze allemaal de juiste vooropleiding hebben gehad.

De vraag is of dit een slimme idee is? Om van ICT naar Stedenbouwkundige te springen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 23:47
Kun je na je studie niet aan de slag als infra-architect? Verkeer is één groot IT netwerk waar je volgens mij je kennis en passie kwijt kunt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• shifshaf22
Eerlijk gezegd ik wil eigenlijk niks meer te maken hebben met informatica, omdat ik het beu ben! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
shifshaf22 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:14:
Eerlijk gezegd ik wil eigenlijk niks meer te maken hebben met informatica, omdat ik het beu ben! :)
HBO-V dan iets voor je? Hard nodig en weinig ICT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
shifshaf22 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:14:
Beu met school of beu met het vakgebied? Je bent niet de eerste om helemaal klaar te zijn met school na vier jaar, maar om daarom direct weer te beginnen met een andere studie is wel een hele rigoureuze stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shifshaf22
Ik vind het vakgebied niet meer interessant, maar school vind ik wel leuk :) Daarom dacht ik ook om te switchen, en stedenbouw/ruimtelijke planning heeft een schakelprogramma om me voor te bereiden voor de master.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
shifshaf22 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:34:
Ik vind het vakgebied niet meer interessant, maar school vind ik wel leuk :) Daarom dacht ik ook om te switchen, en stedenbouw/ruimtelijke planning heeft een schakelprogramma om me voor te bereiden voor de master.
En wat zijn je twijfels dan precies? Want die lees ik hier niet terug.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shifshaf22
Of dit een juiste beslissing is en/of het een effect gaat hebben in de toekomst? Want het het zijn beide wetenschappelijke richtingen maar hebben eigenlijk bijna niks met elkaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 23:47
In elk geval dit afmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shifshaf22
dat wel sowieso hahaha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:10
Moet je toevallig nog een minor halen? Zo ja, dan kun je die kans natuurlijk aangrijpen om binnen je huidige opleiding al iets in de richting van wat je op het oog hebt te doen. Dat helpt je enerzijds om gemotiveerd te blijven en je bachelor af te ronden en anderzijds om te kunnen ervaren of het wat voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shifshaf22
Bedoel je na mijn ICT diploma nog een bachelor richting te volgen om die richting (stedenbouw en ruimtelijke planning) te kunnen halen? Normaal gezien niet! enigste wat ik moet doen is een schakelprogramma volgen voor een jaar lang en er op slagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:10
shifshaf22 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:54:
Bedoel je na mijn ICT diploma nog een bachelor richting te volgen om die richting (stedenbouw en ruimtelijke planning) te kunnen halen? Normaal gezien niet! enigste wat ik moet doen is een schakelprogramma volgen voor een jaar lang en er op slagen.
Nee, dat bedoel ik niet. Bij mijn weten elke hbo- en wo-opleiding in Nederland heeft major en minor componenten. De major vormt de hoofdmoot en is in jouw geval ICT, maar qua minoren heb je doorgaans vrije keuze. Als je nog een een minor moet doen kun je dat dus nu al invullen met vakken rond stedenbouwkunde om al vast een voorproefje te krijgen of zelfs om alvast een deel van het schakelprogramma te behalen. Dan kun je dus legitiem binnen je huidige opleiding al bezig zijn met een andere. Hoe het precies zit met major/minor binnen jouw opleiding kun je zelf nagaan bij je onderwijsinstelling (de onderwijs- en examenregeling horende bij jouw opleiding dan wel via de examencommissie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
shifshaf22 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:52:
Of dit een juiste beslissing is en/of het een effect gaat hebben in de toekomst? Want het het zijn beide wetenschappelijke richtingen maar hebben eigenlijk bijna niks met elkaar te maken.
Dat eerste weet je pas achteraf en kunnen wij je niet vertellen, dat tweede is een vrij makkelijke ja. Natuurlijk gaat het een effect hebben, maar of het gewenst is, dat is aan jou.

Ga jij de motivatie hebben om extra hard te werken voor je Master, gezien je niet de benodigde voorkennis hebt die de mensen met de bijbehorende bachelor wel hebben? Of kan je dat wellicht niet opbrengen en strand je op dat gebrek aan voorkennis? Dat is aan jou. Het valt of staat allemaal bij motivatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
shifshaf22 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:54:
Op welke school zit je nu en waar wil je heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shifshaf22
ik zit nu in een hogeschool in hasselt en ik ga naar antwerpen hierna hopelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shifshaf22
Xyrr schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:02:
[...]

Nee, dat bedoel ik niet. Bij mijn weten elke hbo- en wo-opleiding in Nederland heeft major en minor componenten. De major vormt de hoofdmoot en is in jouw geval ICT, maar qua minoren heb je doorgaans vrije keuze. Als je nog een een minor moet doen kun je dat dus nu al invullen met vakken rond stedenbouwkunde om al vast een voorproefje te krijgen of zelfs om alvast een deel van het schakelprogramma te behalen. Dan kun je dus legitiem binnen je huidige opleiding al bezig zijn met een andere. Hoe het precies zit met major/minor binnen jouw opleiding kun je zelf nagaan bij je onderwijsinstelling (de onderwijs- en examenregeling horende bij jouw opleiding dan wel via de examencommissie).
Ik weet niet of dat hier in België wordt gedaan :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:14
shifshaf22 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:05:
De vraag is of dit een slimme idee is? Om van ICT naar Stedenbouwkundige te springen.
Of het iets voor jou is kunnen we natuurlijk niet zeggen, maar je zou hier even naar kunnen kijken:
Goede kans op baan, maar niet voor alle opleidingen en studenten

HBO ict: Werkloosheidskans: 7,53%, startsalaris: 2611
WO geografie en planologie - Werkloosheidskans: 7,87%; Salaris: 2323

300 euro per maand minder, maar wel leuker werk? Ik zou het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shifshaf22
SmurfLink schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:10:
[...]

Dat eerste weet je pas achteraf en kunnen wij je niet vertellen, dat tweede is een vrij makkelijke ja. Natuurlijk gaat het een effect hebben, maar of het gewenst is, dat is aan jou.

Ga jij de motivatie hebben om extra hard te werken voor je Master, gezien je niet de benodigde voorkennis hebt die de mensen met de bijbehorende bachelor wel hebben? Of kan je dat wellicht niet opbrengen en strand je op dat gebrek aan voorkennis? Dat is aan jou. Het valt of staat allemaal bij motivatie.
daar heb jij gelijk in! Ik zal heel hard mijn best doen en er alles voor geven! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
shifshaf22 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:15:
ik zit nu in een hogeschool in hasselt en ik ga naar antwerpen hierna hopelijk!
Ah, belgie, ik vond het al raar, in NL kan je niet zomaar van ict naar stedenbouw namelijk.

Verder ken ik in BE de markt voor stedenbouw niet, maar in NL is er redelijk wat vraag naar.

Als voorbeeld
https://doorstroommatrix....niversiteit-Delft-master/

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 22-12-2021 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shifshaf22
Ernemmer schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:19:
[...]

Ah, belgie, ik vond het al raar, in NL kan je niet van ict naar stedenbouw namelijk.

Verder ken ik in BE de markt voor stedenbouw niet, maar in NL is er redelijk wat vraag naar.
Volgens de website Onderwijskiezer gaat dat wel :)

https://www.onderwijskiez...r_detail.php?richting=115

en als je op "Wat na?" krijg je een lijst te zien.

[ Voor 15% gewijzigd door shifshaf22 op 22-12-2021 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
shifshaf22 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:19:
[...]

daar heb jij gelijk in! Ik zal heel hard mijn best doen en er alles voor geven! :)
klinkt alsof het met je motivatie wel goed zit. Dan zou ik er gewoon voor gaan. Je hebt weinig te verliezen en alles te winnen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shifshaf22
SmurfLink schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:28:
[...]

klinkt alsof het met je motivatie wel goed zit. Dan zou ik er gewoon voor gaan. Je hebt weinig te verliezen en alles te winnen. d:)b
Heb er zeker zin in, alleen twijfel ik te veel over bepaalde dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Van tevoren weet je toch nooit zeker hoe het uitpakt. Als dat je leuk lijkt, er is een redelijk en haalbaar pad via een schakelprogramma (waarom is dat schakelprogramma er anders), en het heeft een beetje toekomstperspectief dan zie ik niet in waarom je het niet zou doen. En als de overstap totaal tegenvalt kun je altijd weer terugvallen op de bachelor die je al hebt. Veel pluspunten, geen minpunten of risico's, dus het lijkt me duidelijk...

Natuurlijk twijfel je en is het spannend als je een beslissende keuze maakt, maar dat is puur mentaal omdat je een grote knoop moet doorhakken.

Hooguit kun je nog met een studiecoordinator overleggen of dit pad een beetje aansluit op jouw achtergrond. Maar daar lijkt een schakelprogramma me juist geschikt voor.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchrevenge
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 10:23
Een groot deel van de mensen werkt in een ander vakgebied dan waar ze voor opgeleid zijn. Volgens dit onderzoek is dat 59%: https://www.nationalevaca...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Je bent dus zeker niet de enige die in een ander gebied terecht zou kunnen komen. Zelf ben ik er ook 1 van. Mijn advies is om in ieder geval je opleiding af te maken. Je kunt daarna nog een andere opleiding doen of toch een baan te zoeken in een ander vakgebied. Door het tekort aan werknemers is het vinden van een baan zonder geschikte vooropleiding makkelijker dan ooit.

• shifshaf22
Bedankt iedereen voor de reacties! Ik voel me nu stukke beter er over :)
Pagina: 1