Inrichting nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-04 23:32
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik krijg medio maart een nieuwbouwwoning via de sociale huursector. De kijkdag is vlak voor de overdracht van de sleutel.

In mijn huidige woning staat een hoop gratis/goedkoop verkregen spullen welke in principe allemaal zo'n beetje blijven staan, dan wel weggegooid worden. Ik wil namelijk een compleet nieuw interieur kopen en ben hier ook al vrolijk mee begonnen.

Ik ben alleen een beetje huiverig of de spullen die ik wil kopen allemaal wel gaan passen in mijn woonkamer.

De plattegrond + maten zijn als volgt (dit is de enige plattegrond die ik ter beschikking heb):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxNvNZclqbG0RFRL8gqUa97125k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l8QxDh9ZV9LeQx2FrmkQZ05s.png?f=user_large

Ik heb voor mezelf bedacht dat ik graag aan de rechtekant mijn hoekbank wil hebben en de TV + TV kastje zet ik neer bij de korte wand bij de slaapkamer. Naast mijn bank zou ik dan graag nog een dressoir willen hebben en daarnaast nog een bureau voor mijn PC/werkplek. Ook komt er een ronde eettafel met 4 eetkamerstoelen tegenover de keuken.

Ik heb een beetje met floorplanner geprobeerd te stoeien, maar ik ben denk ik niet enorm handig, want ik krijg het niet goed getekend in dat programma. Ik heb het idee dat het allemaal net niet gaat passen en daar zou ik erg van balen.

Ik hoop dat jullie wellicht enig licht op mijn dilemma kunnen schijnen.

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:08
Bij de Ikea hebben ze een aantal voorbeeldkamers hoe je kan wonen op een beperkt oppervlak. Hier kan je makkelijk zien wat wel en niet werkt.

[ Voor 27% gewijzigd door Meester_J op 22-12-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee wat je nu hebt aan oppervlakte maar als ik naar de woonkamer kijk (en ja, ik ben zelf kleiner gaan wonen dit jaar), is 320x565 inderdaad passen en meten. Allicht kan je in je huidige situatie of misschien bij vrienden of in het park, even die afmetingen uitzetten en dan met papier (kranten) qua oppervlak je tafels, banken, etc inpassen.

Zeker het stuk tegenover de keuken zou ik goed over nadenken; normaal is een keuken al minstens 60cm diep; dan hou je nog 2.6m over aan loopruimte + tafel + stoelen naar de andere muur.

En hoe leuk een planner of cad-programma ook werkt: meten = zien & weten dus mijn advies zou echt zijn om alle afmetingen uit te zetten en met kranten aan de gang te gaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:08
Een bank + dressoir + bureau + eettafel gaat niet passen denk ik. Je zou een smal dressoir tegen de rug van de bank kunnen zetten en dan nog wat ruimte overhouden voor een eettafel. Je bureau zou ik dan verhuizen naar je slaapkamer. Bureau in de berging kan ook maar dan heb je geen daglicht.

Een ronde eettafel lijkt me overigens geen efficiënt gebruik van de ruimte. Ik zou een rechthoekige nemen zodat je die tegen de muur kunt zetten en nog loopruimte overhoudt.

Eigenlijk hadden ze de keuken tegen de linkermuur moeten bouwen en het muurtje weghalen zodat je niet zoveel ruimte verliest aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:48
Heb je je plattegrond al eens in www.floorplanner.com gegooid? Dan kan je gewoon meubels toevoegen op echte grootte en zo een inschatting krijgen of het allemaal gaat passen :) beter lezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Luqq op 22-12-2021 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Als die ronde eettafel een diameter van 2m heeft, staat-ie vrijwel tegen de muur aan de 'zuidkant' van de woning, want je moet ook nog kunnen lopen bij je aanrecht.

Die 2m83 van je keuken is dus een nagenoeg onbruikbaar deel van de woonkamer, en dan houd je 2m in de lengte (en minder dan 3m in de breedte) over voor je hoekbank, dressoir én werkplek ... dat gaat hem niet worden.

Ik heb op een heel vergelijkbaar oppervlak (minus de berging) geleefd. Je hebt meer dan genoeg ruimte, maar je moet het niet willen inrichten alsof het een rijtjeshuis is. Ik had mijn werkplek op mijn slaapkamer, bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 22-12-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Bedankt voor de reacties allen. Ik heb denk ik wel een oplossing door het dressoir wat ik wil in de gang te plaatsen. In principe gebruik ik de lades voor "rommel", en het fleurt de gang wel op en ik kan er nog wat opzetten. Zo heb ik toch ruimte voor een bureau in de woonkamer geloof ik.

Overigens is de tafel 120 doorsnee, dus dat valt gelukkig mee.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:06:
Je hebt meer dan genoeg ruimte, maar je moet het niet willen inrichten alsof het een rijtjeshuis is.
Dit is de clou.

@Drunken_Bear, ergens moet je iets slims doen, een combi maken van functies.

Paar tips & vragen:
TV-meubels & dressoirs e.d. zijn gemaakt voor grotere huizen. Je hebt schoenenkasten die plat zijn voor in een gang. Een TV aan een (mooie) muurbeugel is veel compacter en je kunt de TV dan eventueel ook verdraaien. De apparatuur kan ook in de slaapkamer staan, als je meer dan een chromecast wilt.
Hoe vaak kom je op je balkon? Als je rookt 10x per dag, als je niet rookt misschien 1x per week. Een (lekkere) stoel voor een balkondeur kan dan ook ipv een hoekbank (die krengen zijn groot) en kun je in de zomer op het balkon gebruiken.
(Vergeet niet, je balkon gebruik je ook voor de was te drogen! Vol zetten met een tuinset is niet praktisch)

Een bureau kun je misschien combineren met je keukentafel. De monitor kun je dan daar ook als TV-tje gebruiken. Wandbeugeltje erbij, draadloos toetsenbord + muis en je draait je monitor zo richting je werkplek. Vervang je 1 eetkamerstoel voor een bureaustoel.

Ik lees ook tussen de regels dat je dingen op 3-4 personen bedenkt. Hoekbank, eetkamertafel met 4 stoelen. Ga eens terug naar 2 'vaste' plaatsen. Dus eetkamer inrichten voor 2, plus uitklapbaar voor +2. 2 (goede) klapstoelen in de berging. Een 2 persoonsbank + daarnaast je bureaustoel en je eetkamerstoel.
En kijk goed naar je bank, doe een slaapbank, bank met opslag of een bank met van die relax voetenbankjes en hij heeft meer nut dan gewoon een standaard bank.

Je hebt een schitterende eigen plek, gefeliciteerd!
Maar bedenk goed wat de belangrijkste functies zijn. Je hele huis inrichten voor 4 uurtjes bieren op vrijdagavond met vrienden kan, maar als je daarna RSI krijgt van de 40 uur werken op een slechte werkplek...

Als laatste tip:
Kijk ook eens naar Tiny houses en maatwerk meubels. Zo'n huis vraagt om creatieve oplossingen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik eerst eens rustig je ouwe meuk meenemen en dan gaan kijken wat je nodig/prettig vind. Voordat je het weet koop je dingen die niet passen of die gewoon niet mooi zijn in jouw ruimte en dan is het zonde geld. Zeker omdat in de vloeren en verlichting ook nog veel geld gaat zitten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:30
Of de boel op schaal tekenen en meubels op dezelfde schaal tekenen op los blaadje en uitknippen. Dan kan je schuiven met meubels in je tekening.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Erwin_83 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:02:
Of de boel op schaal tekenen en meubels op dezelfde schaal tekenen op los blaadje en uitknippen. Dan kan je schuiven met meubels in je tekening.
Dat heb ik vorig jaar gedaan. Werkt heel goed voor je gevoel van ruimte en je kan sneller schuiven en doen.

Pak een paar velletjes wiskundepapier en go. De schaal moet je zelf weten, ik deed "1 vakje is 25cm bij 25cm" dus 4 vakjes is een meter.

Dan heb je het in no-time uitgevogeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
En mocht je de sleutels al hebben voor je 'moet' verhuizen. Ik heb het stomweg met schilderstape op de vloer af lopen plakken waar ik welk meubel wou. Dat hielp ook best prima.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

TheGhostInc schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:54:
[...]
Hoe vaak kom je op je balkon? Als je rookt 10x per dag, als je niet rookt misschien 1x per week. Een (lekkere) stoel voor een balkondeur kan dan ook ipv een hoekbank (die krengen zijn groot) en kun je in de zomer op het balkon gebruiken.
(Vergeet niet, je balkon gebruik je ook voor de was te drogen! Vol zetten met een tuinset is niet praktisch)
Let wel op dat een balkon vaak een vluchtweg is in het geval van brand. Als je niet via de voordeur weg kan, kan je naar het balkon van de buren om in een ander brandcompartiment te komen en een directe weg naar buiten te hebben. Een stoel ervoor kan, maar let erop dat je wel makkelijk weg kan in een stresssituatie met verminderd zicht.

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 1302638 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:14:
[...]

...De schaal moet je zelf weten, ik deed "1 vakje is 25cm bij 25cm" dus 4 vakjes is een meter.
Er zijn voldoende voorbeelden dat iemand niet precies weet hoe lang 25cm of 50cm is (vissers, amateur-timmerlui, sommige autorijders); en als je die inschatting niet kent, kan je schuiven met vakjes en papiertjes tot je een ons weegt.

Als je tegen iemand zegt: he, ik heb 2.5 vakjes loopruimte van de bank naar de kast. Dus dat is toch mooi 64cm extra. Klinkt als veel op papier. Totdat je je bedenkt dat een normale tussendeur in huis leverbaar is "vanaf" 83cm breed. Ga maar eens in je deuropening staan en trek er in je gedachten 20cm af; voelt meteen heel krap. En dan moet je ook nog eens het deurtje van het kastje opentrekken; zit je alsnog bijna met je kont op de bank.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:30
Anoniem: 1302638 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:14:
[...]

Dat heb ik vorig jaar gedaan. Werkt heel goed voor je gevoel van ruimte en je kan sneller schuiven en doen.

Pak een paar velletjes wiskundepapier en go. De schaal moet je zelf weten, ik deed "1 vakje is 25cm bij 25cm" dus 4 vakjes is een meter.

Dan heb je het in no-time uitgevogeld.
Tip erbij: doe dit met ALLES, dus ook met kasten voor keuken / grote planten.
Geef verschillende kleuren, zelf hebben we het ook gedaan met een 1:25 verhouding en kleur papier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:26
Drunken_Bear schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:30:
Ik heb een beetje met floorplanner geprobeerd te stoeien, maar ik ben denk ik niet enorm handig, want ik krijg het niet goed getekend in dat programma. Ik heb het idee dat het allemaal net niet gaat passen en daar zou ik erg van balen.

Ik hoop dat jullie wellicht enig licht op mijn dilemma kunnen schijnen.
Gefeliciteerd met je woning! Ik ben het helemaal eens met wat anderen al schreven: probeer meubelen te combineren en hou het op een inrichting voor 1-2 personen, met mogelijkheden voor visite. Zo hoeft een bank niet groot te zijn, als je maar stoelen hebt waarmee visite kan aanschuiven. Dat kunnen heel goed je eetkamerstoelen zijn, dus zorg dat die wat comfortabel zitten.
Ik heb een schetsje gemaakt met wat je in gedachten had, waarbij je bureau op de slaapkamer komt. Maar las net dat je dressoir ook in de gang kan, en dan past op die plek in de kamer je bureau.
(Jammer dat je nu niet bij Ikea kan gaan kijken, want daar zie je goed hoe je een compacte inrichting kunt maken. Hopelijk mag dat wel voor maart, want dat gaat je helpen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9K_Fy7hyfoxvw7azPrYKJsonSnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzEfDkl1RWBRilEQTOmIWAcA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Toke_gt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:20:
[...]

Gefeliciteerd met je woning! Ik ben het helemaal eens met wat anderen al schreven: probeer meubelen te combineren en hou het op een inrichting voor 1-2 personen, met mogelijkheden voor visite. Zo hoeft een bank niet groot te zijn, als je maar stoelen hebt waarmee visite kan aanschuiven. Dat kunnen heel goed je eetkamerstoelen zijn, dus zorg dat die wat comfortabel zitten.
Ik heb een schetsje gemaakt met wat je in gedachten had, waarbij je bureau op de slaapkamer komt. Maar las net dat je dressoir ook in de gang kan, en dan past op die plek in de kamer je bureau.
(Jammer dat je nu niet bij Ikea kan gaan kijken, want daar zie je goed hoe je een compacte inrichting kunt maken. Hopelijk mag dat wel voor maart, want dat gaat je helpen.)

[Afbeelding]
Wauw, super tof joh. Echt heel erg bedankt!

De rest ook erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb er echt enorm veel aan en nu weet ik dat het helemaal goed gaat komen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:08
7 jaar geleden woonde ik in een 'huis' wat vergelijkbaar was aan oppervlak.

Hier wat tips:
- Wil je prettig leven, zet het dan niet te vol. Bewegingsruimte in huis is belangrijk én het oogt ruimer wanneer het niet te vol staat.

- Om te zorgen dat het niet te vol/druk wordt, is voldoende opbergruimte heel belangrijk. Gelukkig heb je een afzonderlijk bergruimte. Zorg dat hier een paar stevige (stelling)kasten komen te staan. Zorg ook voor grote 'vakken' voor bijvoorbeeld je stofzuiger, of grotere hobby-spullen die je hebt. Knutsel desnoods een stellingkast op maat in elkaar, met vakken die zijn afgestemd op de spullen die jij bezit.

- Gebruik de hoogte. Zeker op de slaapkamer is dat goed mogelijk. Ikea heeft mooie kasten die je prima aan de muur kunt ophangen. Met een hangende kledingkast boven het hoofdeind van je bed en een hangende kast aan de muur er tegenover heb je voldoende berguimte voor al je kleding etc, maar heb je ook genoeg plek in de slaapkamer voor een tweepersoonsbed én een ruim bureau om als werkplek te gebruiken. Eén hoge kast van 50 tot 100cm breed is wel fijn voor kleding die je wilt ophangen. In de opstelling van @Toke_gt houdt je dan op de slaapkamer ruimte over voor een werkplek van ca. 2 meter breed. Ruimte zat voor pc+dubbele monitor+printer+ wat papierwerk.

- Had ik al gezegd dat bergruimte belangrijk is? Als je een ander bed moet kopen, neem dan een bed met bergruimte onder het matras. Ideaal om je beddengoed in op te bergen. En je winterdekbed in de zomer. En een extra dekbed+kussen voor als er eens iemand op de bank logeert.

- De ronde eettafel bij voorkeur 'iets te ver' naar de muur tegenover de keuken schuiven. Heb je als je alleen of met 2 thuis bent lekker wat loopruimte. Wanneer je gasten hebt, kun je dan de tafel indien nodig wat verder van de muur af schuiven zodat er wel makkelijk 4 personen kunnen zitten. Hou hier dan wel rekening mee met de verlichting die je boven de tafel hangt.

- Als je nog een bank, salontafel en tv-kastje moet kopen, kijk dan of je ook voor deze meubels een mooi exemplaar met ingebouwde bergruimte kunt vinden. Handig voor klein spul wat je in de zithoek bij de hand wil hebben. Een kleine poef kan een handige extra zitplaats zijn voor als je bezoek hebt.

- Vergeet je dressoir in de woonkamer. Als je bovenstaande tips voor bergruimte volgt, heb je écht wel genoeg bergruimte en scheelt dat weer een relatief groot meubel in een kleine kamer. Je gang is vrij breed, daar kan eventueel wel een kastje staan van 30 tot 40cm diep zonder dat het in de weg staat.

- Oh ja, bergruimte is belangrijk. Zet een klein kastje onder de wastafel voor je belangrijkste spulletjes en/of hang een spiegelkastje op waarin je je verzorgingsproducten kwijt kan.

Op de belangrijkste looproutes in huis, is een doorgangsbreedte van minimaal 90cm wenselijk.

En denk na het lezen van bovenstaande alsjeblieft niet dat je alles moet vol zetten met kasten. Maar vooral dat je bergruimte moet creëren op een manier die zo min mogelijk leefruimte wegneemt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor mijn woning heb ik alles in Sketchup getekend. Heeft me wel wat tijd gekost, maar was absoluut de moeite waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon bij de Ikea gaan kijken als je de sleutel hebt. Het is niet zo groot dus ik zou niet te grote meubels kopen. Eventueel uitklapbare eettafel enzo. Dat hadden wij in ons appartement en nu in mijn huis heb ik die tafel nog en daardoor veel ruimte over :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Top tip: probeer niet alles van tevoren te kopen. Pas als je er woont, kom je er achter hoe het echt past, hoe ruim het aanvoelt en wat misschien toch niet handig is. Ook kom je er pas als je er woont achter wat je smaak is en hoe het past bij jou en je huis.

Toen ik ging samenwonen met mijn vriendin (nu vrouw), hebben we de beste dingen van onze 2e/3e/4e-hands studentenmeuk gewoon meeverhuisd en in de loop van het jaar erna hebben we alle studentenmeuk langzaam vervangen door dingen die we mooi en/of handig vonden.
Elke verhuizing erna zijn verschillende dingen weer vervangen omdat die niet meer bij ons of het nieuwere huis pasten.

Er bestaan ook verschillende (sommige gratis) 3D-interieurplanners. Het is leuk om daar je appartement en meubels in te tekenen op de goede schaal, zodat je makkelijk kan schuiven met items. Hou er wel rekening mee dat het er in het echt altijd anders uitziet dan je op een scherm uitgedacht hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door gwystyl op 24-12-2021 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Ivow85 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:13:

- Als je nog een bank, salontafel en tv-kastje moet kopen, kijk dan of je ook voor deze meubels een mooi exemplaar met ingebouwde bergruimte kunt vinden.
Fantastische tips!! Behalve de salontafel. @Drunken_Bear: koop die niet en neem in plaats daarvan 2-3 kleine bijzettafeltjes die je bij elkaar kunt zetten, maar ook makkelijk kunt verplaatsen. Zo hou je het lekker flexibel.
(Ok, het staat nogal vt-wonen achtig, maar het is toch handiger)

En oh ja, ik dacht te lezen dat je al een hoekbank had, maar die wil je graag nog kopen. Kijk dan eens of een bank uit losse elementen iets voor je zou zijn. Dan kun je er een bank van maken waarop je met iemand anders kan zitten, maar ook waarop je lekker languit ondergezakt naar tv kunt kijken. En mocht je de opstelling eens helemaal willen veranderen, dan kan dat ook.

[ Voor 24% gewijzigd door Toke_gt op 24-12-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Toke_gt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:49:
[...]

Fantastische tips!! Behalve de salontafel. @Drunken_Bear: koop die niet en neem in plaats daarvan 2-3 kleine bijzettafeltjes die je bij elkaar kunt zetten, maar ook makkelijk kunt verplaatsen. Zo hou je het lekker flexibel.
(Ok, het staat nogal vt-wonen achtig, maar het is toch handiger)

En oh ja, ik dacht te lezen dat je al een hoekbank had, maar die wil je graag nog kopen. Kijk dan eens of een bank uit losse elementen iets voor je zou zijn. Dan kun je er een bank van maken waarop je met iemand anders kan zitten, maar ook waarop je lekker languit ondergezakt naar tv kunt kijken. En mocht je de opstelling eens helemaal willen veranderen, dan kan dat ook.
Die salontafels heb ik! Van dat mangohout met zwart ijzeren onderstel, daar bazeer ik de rest van de inrichting ook op😁 bedankt voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 15:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_HQx19poPmR7mWwvOOyeL1XRMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8wclcTg8cBmy59kFlDboGtGu.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een beetje zitten tekenen, maar ik vind t wel krapjes worden. Zeker de hoekbank is een issue bij de deur naar het balkon... :/

Something something

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 22:50

Felyrion

goodgoan!

Ik heb zelf ook lang in een compact appartement gewoond, zonder berging zelfs :'( en je moet even creatief omgaan met de ruimte die je hebt. Maar er zijn echt tal van opties als je goed rondkijkt. Ik moet zeggen dat voor mij vooral Ikea goede inspiratie bood. Ze hebben daar veel creative oplossingen voor kleinere ruimtes.

Om maar even een alternatieve indeling eron te gooien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WCDeo6dXm7NFwATUbM96EJp9IA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RFpaWnxrwicFNdy66R5L8clY.png?f=user_large

Om maar even aan te geven, een hoekbank hoeft niet in de hoek. Dat geeft vaak een relatief grote loze ruimte in het midden van de ruimte (al kan dat natuurlijk je voorkeur hebben).

Ik hou er wel van om zo'n ruimte dan "op te delen" door de hoek van de hoekbank de ruimte in te laten steken. Tegen de achterkant van de bank zou dan het dressoir of een bureau kunnen komen.

Ik heb een relatief kleine vierkante keukentafel ingetekend tegen de andere wand, met 3 stoelen.

Ook zou je een soort bar kunnen overwegen achter de bank, met daaraan een stel barkrukken.
Dat werkt als eettafel, en als je bezoek hebt dan kan men daar ook aanschuiven. In dat geval zou je langs de andere wanden nog een bureau of dressoir kunnen overwegen. Beetje zo'n idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCSZtTd1RfitYj_GIwbLS7bShyg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CLHLrOyHY4e1yjQCpUMbRuSV.png?f=user_large

Verder kun je in zo'n ruimte denk ik nog veel winnen door kastjes aan de wand te bevestigen, bijvoorbeeld aan de wand boven de keukentafel (of bureau in dat laatste voorbeeld).

Voorbeeldje van zulke kastjes die ik zelf heb (ikea besta meen ik):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YVSnvhz51Y1bFotVCo3Sk3xUz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SlmM4p0RuerTvRbTI009qXl9.png?f=fotoalbum_large

Anyway, je kunt er vast wat moois van maken _/-\o_

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:59
sOid schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:26:
Voor mijn woning heb ik alles in Sketchup getekend. Heeft me wel wat tijd gekost, maar was absoluut de moeite waard!
Floorplanner is een stuk makkelijker voor zoiets denk ik. Met een uurtje of 2 rommelen heb je dit al wel ingetekend incl learning curve

Al is Sketchup uiteindelijk wel superieur

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Felyrion schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:29:

Om maar even een alternatieve indeling eron te gooien:
[Afbeelding]

Om maar even aan te geven, een hoekbank hoeft niet in de hoek. Dat geeft vaak een relatief grote loze ruimte in het midden van de ruimte (al kan dat natuurlijk je voorkeur hebben).

Ik hou er wel van om zo'n ruimte dan "op te delen" door de hoek van de hoekbank de ruimte in te laten steken. Tegen de achterkant van de bank zou dan het dressoir of een bureau kunnen komen.

Ik heb een relatief kleine vierkante keukentafel ingetekend tegen de andere wand, met 3 stoelen.

Ook zou je een soort bar kunnen overwegen achter de bank, met daaraan een stel barkrukken.
Dat werkt als eettafel, en als je bezoek hebt dan kan men daar ook aanschuiven. In dat geval zou je langs de andere wanden nog een bureau of dressoir kunnen overwegen. Beetje zo'n idee:
[Afbeelding]

Verder kun je in zo'n ruimte denk ik nog veel winnen door kastjes aan de wand te bevestigen, bijvoorbeeld aan de wand boven de keukentafel (of bureau in dat laatste voorbeeld).

Voorbeeldje van zulke kastjes die ik zelf heb (ikea besta meen ik):
[Afbeelding]

Anyway, je kunt er vast wat moois van maken _/-\o_
Zo zou ik de hoekbank ook plaatsen omdat je dan niet je keuken (met eventuele afwas) zit aan te kijken.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Mensen jullie zijn top. Ik doe zo een hoop ideeën op. Ik zie ook dat er meningsverschillen zijn tussen de plattegrond en of een indeling wel zou passen. Ik denk ook dat er veel afhangt van een de kijkdag die ik kort voor de oplevering krijgt. Dan is het een kwestie van alles opmeten, schilderstape mee en een plan maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dressoir laten vallen. Daar heb je echt geen ruimte voor.
Zoek een ruimtebesparend alternatief voor een eettafel. Desnoods maak je een "eet-bar" ofzo. Eettafels met stoelen vereisen een ENORM vloeroppervlak. Ook een kleine tafel met 4 stoelen kost je serieuze m2's. Vergeet die ronde tafel. Het is schitterend. Wij hebben er zelf 1 met doorsnede 140cm en in een eetkamer (gescheiden van woonkamer) van bijna 25 m2 kan dat mákkelijk. Maar hiervoor woonden wij in een rijtjeswoning en daar drukte hij al een behoorlijke stempel op de mogelijkheden in de rest van de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

SeenD schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:29:
[Afbeelding]

Ik heb een beetje zitten tekenen, maar ik vind t wel krapjes worden. Zeker de hoekbank is een issue bij de deur naar het balkon... :/
Ik zou kleinere meubels doen. Eettafel kan ook klein en vierkant en in een hoek met twee stoelen. Als er dan meer mensen komen trek je die los van de muur. Als je klein woont is het af en toe een beetje schuiven, moesten wij ook. Sallontafel hoeft ook niet zo groot, zo'n grote hoekbank zou ik ook niet doen. Als je dat leuke banken vindt kan dat later nog wel een keer als je groter woont.

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 24-12-2021 16:49 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Wat ook altijd leuk is, is ga even buurten bij de buren. Kijk hoe zij het hebben ingericht. Maak je gelijk kennis met ze :)

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik heb altijd met veel plezier floorplanner gebruikt. Dat werkt echt ontzettend makkelijk. Je hebt veel standaard meubels e.d. die je in kan laden, waar je vervolgens ook de exacte afmetingen van kan opgeven. En je kan het mooi in 3D bekijken.

Geeft veel mogelijkheden om echt creatief om te gaan met hoe je de ruimte gebruikt!

Tip voor in een kleine woning: Zorg voor voldoende verticale opbergruimte. Als je het kan veroorloven is het ideaal om bv één hele muur een ~30cm-diepe wandkast te maken die nauwelijks opvalt omdat het op een muur lijkt. Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://www.inrichting-huis.com/wp-content/afbeeldingen/strakke-wandkast-hele-muur-436x556.jpg

Een tweede punt is dat je gang helaas ontzettend veel ruimte verspilt. Probeer die ruimte zo optimaal mogelijk te benutten, maar houdt het strak en uitnodigend. Want het is immers wel de eerste impressie van je woning. Wederom: ondiepe muurkasten die wegvallen in de inrichting zijn ideaal hier. Kan je gelijk ook een mooi horizontaal oppervlak mee creëren om sleutels e.d. op te leggen. Inspiratie:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/GoNVASoBWwC5xyRyb2cjJW-768-80.jpg.webp

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37
SeenD schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:29:
[Afbeelding]

Je kan een veel kleinere hoekbank krijgen bij Ikea, als je voor een Vimle gaat met alleen een chaise longue element en een 1-zits element is ie 182cm breed. Heb dat zelf ook, heb namelijk ook zeer beperkte ruimte in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:45
Veel is al genoemd, mijn tips:

Slaapbank, ideaal als er een stelletje wil blijven slapen.

Denk na over waar je je was op gaat hangen binnen en houd daar ruimte voor vrij. (Tip uit ervaring :) hetzelfde geld bijvoorbeeld voor waar laat ik mijn kerstboom de rest van het jaar)

Plintlades in de keuken.

Gezien de grootte van de keuken, geen dressoir maar een flinke kast, boven glazen deuren en onder dicht voor je servies etc.

Rechthoekige tafel, rond is een ruimte vreter in een te kleine ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunken_Bear
SantaMuerte schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:43:
Veel is al genoemd, mijn tips:

Slaapbank, ideaal als er een stelletje wil blijven slapen.

Denk na over waar je je was op gaat hangen binnen en houd daar ruimte voor vrij. (Tip uit ervaring :) hetzelfde geld bijvoorbeeld voor waar laat ik mijn kerstboom de rest van het jaar)

Plintlades in de keuken.

Gezien de grootte van de keuken, geen dressoir maar een flinke kast, boven glazen deuren en onder dicht voor je servies etc.

Rechthoekige tafel, rond is een ruimte vreter in een te kleine ruimte.
Mijn ervaring met slaapbanken is wel dat het zitcomfort naar beneden gaat omdat er een slaapstellage ingebakken zit. Daarnaast blijven er bij mij weinig mensen slapen. Dan zou ik wellicht eerder voor een bank met opbergruimte of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Het slaapcomfort van bedden met ingebouwde opslag is ook niet je van het! Dus pas daar ook mee op. Dan kan je beter ergens anders opslag regelen.

Ronde tafels zijns mijn inziens bijzonder onpraktisch maar kan gewoon een keuze zijn.

Tip is al gegeven maar doe echt iets nuttigs met die berging. Daar kan ook een hoop voorraad qua eten in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
FreakNL schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 23:16:
Het slaapcomfort van bedden met ingebouwde opslag is ook niet je van het! Dus pas daar ook mee op. Dan kan je beter ergens anders opslag regelen.

Ronde tafels zijns mijn inziens bijzonder onpraktisch maar kan gewoon een keuze zijn.

Tip is al gegeven maar doe echt iets nuttigs met die berging. Daar kan ook een hoop voorraad qua eten in!
Ja die berging heb ik al in mijn hoofd helemaal ingericht. Een was/droog combinatie zodat ik daarboven nog een kast kan plaatsen, stellingkasten en dergelijke. Dat komt helemaal goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

link0007 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:06:

[...]

Een tweede punt is dat je gang helaas ontzettend veel ruimte verspilt. Probeer die ruimte zo optimaal mogelijk te benutten, maar houdt het strak en uitnodigend. Want het is immers wel de eerste impressie van je woning. Wederom: ondiepe muurkasten die wegvallen in de inrichting zijn ideaal hier. Kan je gelijk ook een mooi horizontaal oppervlak mee creëren om sleutels e.d. op te leggen. Inspiratie:

[Afbeelding]
De gang is ronduit ondhandig ingedeeld. Door de plaatsing van de voordeur kun je de muur waar de keuken achter zit eigenlijk niet heel efficiënt inzetten. Je deur opent naar binnen, dus daar verlies je al best wat muur. Aan de andere kant zit wat ruimte naast de deur, maar daar zitten dan weer 4 deuroen op een rij, waardoor je daar ook weer niets mee kunt.

Daar zul je toch wel wat creativiteit op los moeten laten om daar iets moois én nuttigs mee te doen, zeker als je daar een beetje de hoogte in zou willen met bijv. een ondiep kastenwandje. Maar die (best forse) gang wil je eigenlijk wel benutten, omdat je dat in je leefvertrekken gewoon weer ruimte oplevert. Vooral in je woonkamer wil je zo weinig mogelijk ruimte "verspillen" aan kastruimte. Natuurlijk heb je wel wát nodig, maar je wil juist in je woonkamer wel een beetje "ademruimte" hebben. Je wil je niet de hele dag tussen meubels door moeten wringen. Dat voelt niet comfortabel.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 25-12-2021 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:52
Zodra je de sleutel hebt indelingen met stoepkrijt op de vloer tekenen (neem aan dat er nog geen laminaat oid ligt). Zo kun je voelen hoe vol iets is en of je fijn rond kan lopen.

Afhankelijk van de afwerking zul je toch eerst andere klussen moeten doen voor je meubels erin kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:37
Handig om een inrichting te visualiseren:

https://www.sweethome3d.com/

En iets basaler qua mogelijkheden, maar wel makkelijker en mooier:

https://home.by.me/en/

Bij beiden kun je ook in 3D een indruk krijgen, vanaf verschillende gezichtspunten. Dan zie je ook vrij vlot of het te "druk" wordt.

Anderen zeiden het al, in niet te grote ruimten: minder is beter. IKEA heeft betaalbare en zeer praktische opruimsystemen om zooi uit het zicht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanser337
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-12-2023
Die had je in april al gekocht bij je vorige spambericht...

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 04-12-2023 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunken_Bear
*maak liever een TR

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 04-12-2023 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueWaffle
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 00:07

BlueWaffle

baba booey~

Ik maakte met schildertape indelingen op de grond. Ik weet dat een hoop mensen al tips etc hebben gegeven maar ik heb er toch nog eentje waar je echt op moet letten (dit heb ik zelf namelijk al meegemaakt).

De woningbouw heeft niet alleen modernbouw (zoals ik het zou noemen) maar ook ouderwetse bouw en die laatste heeft geen stopcontacten ingebouwd IN de muur maar die steken als kastje van de muur af met ong 4cm.

Ik had ooit eens een hele krappe slaapkamer waar ik een klerenkast kwijt dacht te kunnen met schuifdeuren en toen kwam ik erachter dat er een stekkerblok 4CM de muur uitstak: dus of een gat binnen in de kast en daar het stroom, of een kledingrek ipv een kast.

EDIT: Ik zie nu pas dat dit een topic uit 2021 is, mijn excuus 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door BlueWaffle op 04-12-2023 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:42

Knutselsmurf

LED's make things better

Maar nu dit topic toch nodeloos gekicked is, ben ik wel benieuwd wat @Drunken_Bear nu uiteindelijk gedaan heeft met de inrichting

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Knutselsmurf schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:52:
Maar nu dit topic toch nodeloos gekicked is, ben ik wel benieuwd wat @Drunken_Bear nu uiteindelijk gedaan heeft met de inrichting
Het 1e plaatje dat @Toke_gt plaatste is het zo'n beetje geworden :-) alleen in de gang staat nog een lage kast en in de slaapkamer is de kledingkast achter de deur gekomen en naast die kast een zit/sta bureau. De woonkamer klopt 1 op 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Drunken_Bear schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:25:
[...]
Het 1e plaatje dat @Toke_gt plaatste is het zo'n beetje geworden :-) alleen in de gang staat nog een lage kast en in de slaapkamer is de kledingkast achter de deur gekomen en naast die kast een zit/sta bureau. De woonkamer klopt 1 op 1.
Hé, wat leuk om te horen! Bevalt je appartement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunken_Bear
Toke_gt schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:00:
[...]

Hé, wat leuk om te horen! Bevalt je appartement?
Ik woon er zeker met plezier, al ga ik (als alles goed blijft staan) begin volgend jaar ergens samenwonen met mijn partner. Maar ik geniet er zeker van ja! :-) Nog bedankt voor je tips!

Pagina: 1