Toon posts:

Verbeteren Wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BlisterAMG
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-02 17:28
Allen,

Ik kamp al enige tijd met irritaties rondom mijn wifi-netwerk thuis. In een eerder topic had ik de vraag al gesteld hoe ik mijn netwerk kon verbeteren, met name om het netwerk tijdens het thuiswerken stabieler te krijgen. Aanleg van een UTP kabel naar zolder en een bedrade verbinding met de laptop heeft dit grotendeels opgelost.

Ik blijf echter met irritaties zitten rondom het WIFI netwerk. Regelmatig haal ik gewoon de maximale snelheden, maar veel vaker dan gewenst ook is een deel van het netwerk niet te vinden of blijf ik veel te lang hangen op WIFI signaal van de benedenverdieping als ik boven zit en vice versa. Met als gevolg - first world problems - dat ik handmatig een ander WIFI signaal moet kiezen op bijv mijn smartphone.

De situatie nu is als volgt:

Op de benedenverdieping heb ik in de meterkast een Ziggo connectbox staan (deze staat niet in bridge, maar wifi wel uitgeschakeld). Van daaruit gaat een UTP kabel onder de vloer door naar de woonkamer en zit daar in mijn accespoint AP Asus RT-AC66U. Die levert mijn WIFI signaal voor de benedenverdieping en de nodige bedrade verbindingen richting Nvidia Shield, TV en NAS.

Vanuit de connectbox loopt ook een UTP kabel naar zolder naar het tweede accespoint AP Asus RT-N66U.

Op de eerste verdieping is verder niets aanwezig vwb netwerkspul. Het signaal komend vanuit zolder is sterker dan die van de de AP op de benedenverdieping.

Tussen beide verdiepingen zit een gewapend betonnen vloer (woning 1980).

Grootste irritatie is het feit dat de connectie niet stabiel (lijkt) én het feit dat bij verplaatsen tussen benedenverdieping en 1e verdieping en zolder, ik niet automatisch overga naar de sterkere verbinding.

Waar zit ik mee?
- heb ik een verkeerde configuratie?
- heb ik brakke apparatuur?
- welke andere oplossingen zijn er?

Voor wat betreft de derde vraag: de verleidelijke mesh systemen trekken mijn aandacht, maar ik wil eerst weten wat het probleem is én wat een betere setup zou zijn, voor ik uit frustratie bijv de TP-Link M9 Plus koop die nu in 3-pack in aanbieding is. Ook daarmee voorzie ik namelijk moeilijkheden:

Ik heb er destijds bewust voor gekozen om WIFI niet vanuit de meterkast te laten versturen, maar daarvoor de ASUS RT-AC66U in de woonkamer gezet. Pre-corona en voordat ik zoveel op zolder zat, was dit geen issue (behalve een steeds meer tegenvallende verbinding op de 1e etage). De moeilijkheden/uitdagingen die ik nu voorzie zijn de volgende:

- Ik wil zoveel mogelijk bedraad aansluiten
- Ik wil af van het handmatig moeten switchen naar het sterkste signaal
- Er loopt nu 1 internetkabel naar vanuit de meterkast onder de vloer naar de woonkamer. Daar past niets meer bij (coax loopt er ook nog en er loopt ook nog audio kabel doorheen. Vol). Een kabel terug, wat bij een eventuele bedrade mesh setup dus niet mogelijk is
- Ik heb de voorkeur voor het Wifi signaal vanuit de woonkamer (geen last van de meterkast én verkleinen van de afstand naar de achtertuin).
- Er loopt nu een kabel vanuit de meterkast naar de zolder toe. Naar de eerste verdieping bestaat die optie er niet. Als ik dat wil, moet ik weer vanuit de zolder, langs de muren afzakken naar de 1e verdieping. Is een optie, echter is dan PoE wel weer gewenst, gezien het ontbreken 8)7 van een stopcontact in de overloop de eerste verdieping. Al is dat ook nog wel anders op te lossen.

Een mesh setup zoals voor zo'n Deco M9 (of welke ander systeem, maar ik neem ff deze voor het gemak in het verhaal) is ook lastig. WIFI vanuit de meterkast laten kopen met wellicht mindere performance en slechter ontvangst in de tuin? Twee Deco's op de begane grond (meterkast
én woonkamer) en de andere op de zolder?

Al schrijvende merk ik dat ik alsnog vanuit een oplossing aan het schrijven ben (de optie voor een Deco M9 3pack), maar dat hoeft dus niet. Ik loop echter vast en zie de oplossing niet meer...

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:13

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Een Meshsysteem staat vaak toe om ook wired aan te sluiten. Het voordeel wat je dan hebt is dat je 2 Mesh devices wired aansluit en er 1 middenin kan zetten, ergens op de eerste verdieping waar de verbinding naar 1 van de andere bedrade Mesh devices redelijk goed is voor het beste resultaat.

Wifi is altijd een mysterieus iets, omdat muren, plafonds, maar ook apparaten kunnen storen en het altijd lastig in te schatten is, zonder te meten wat je er aan moet doen.

Hoewel je met je huidige opstelling natuurlijk geen echte roaming hebt (handover naar ander wifi point) zouden de meeste apparaten dit toch moeten doen uiteindelijk, maar dan kan het zijn dat je signaal van 1 van de APs nog net te sterk is waar jij vindt dat de ander het over moet nemen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De allerkortste constatering: je maakt nu gebruik van meerdere SSID's die allemaal hetzelfde heten maar niet als "mesh" gezien worden; vandaar dat je bij verplaatsen tussen plek inderdaad draar gedrag ziet.

Mijn oplossing (kosteneffectief maar wel "Tweakers"): nog een 66U of een 68U op de kop tikken en bridged aan Ziggo knopen. Vanaf hier gebruik maken van Asus AiMesh met ethernet backhaul (dus bekabeld).

Overigens, en dat is mijn persoonlijke ergernis; die 66's zijn soms niet "krachtig" genoeg om zowel 2.4GHz en 5.0GHz "krachtig" aan te bieden. Ik ben overgestapt naar 68's in het hele huis (en recent een AX58 als router).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Kun je eens de settings posten van beide accesspoints?
Dan doel ik op ssid/wpa config

Wat vaak wel goed werkt als je clients toch sticky blijven is om naar een 5ghz only netwerk over te stappen en een apart 2.4gh ssid te gebruiken te
puur voor legacy.

Dat wad ook dr oplossing bij mij mesh set, mn devices bleven te lang hangen als er ook 2.4 aangeboden werd

CISSP! Drop your encryption keys!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:13

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

laurens0619 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:42:
Kun je eens de settings posten van beide accesspoints?
Dan doel ik op ssid/wpa config

Wat vaak wel goed werkt als je clients toch sticky blijven is om naar een 5ghz only netwerk over te stappen en een apart 2.4gh ssid te gebruiken te
puur voor legacy.

Dat wad ook dr oplossing bij mij mesh set, mn devices bleven te lang hangen als er ook 2.4 aangeboden werd
Goed punt, al ben ik bang dat door het ontbreken van een AP op de eerste verdieping de TS zonder 2.4GHz waarschijnlijk helemaal geen verbinding op de 1e meer zal hebbben. Betonnen vloeren zijn geen vriendjes met 5Ghz netwerken.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Zou heel goed. kunnen :) maar ik heb 2.4 opgegeven en adviseer eigk altijd om goede 5ghz dekking te hebben, dat zou extra ap betekenen

Ik hekel de meterkast als locatie voor je ap maar soms werkt het: dan zou wifi op de connectbox aan kunnen en dr bg asus naar 1e verdieping. Wel kabeltje nodig maar lijkt de ts nu ervaren in ;)

[Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 22-12-2021 17:53]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee