Toon posts:

Verwarmen thuiskantoor(slaapkamer)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:22
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om een slaapkamer, die gebruikt gaat worden als thuiskantoor, te verwarmen. In alle andere kamers op de eerste verdieping zijn radiatoren aangesloten, enkel deze kamer niet. Ik ben op zoek naar een oplossing die in principe initieel geen grote investering is.

Wat ik zelf in eerste instantie had bedacht is het volgende:
In slaapkamer 1 hangt een radiator Thermrad Super-8 Compact. De leidingen komen onder in het midden uit op de radiator. Mijn eerste idee was om twee nieuwe leidingen aan te sluiten op de aansluiting rechts onder, en deze te verbinden met de nieuw te hangen radiator in het thuiskantoor. Ik geloof namelijk niet dat ik hier de leidingen kan spitsen om die maar 1cm zichtbaar zijn (afbeelding 2).

Na wat Google werk ben ik aan het twijfelen geslagen of dat überhaupt gaat werken. Vandaar dat ik optie twee bedacht heb. In de badkamer is namelijk wel genoeg ruimte om te leidingen te splitsen (afbeelding 3). .

Indien mogelijk gaat mijn voorkeur uit naar optie één omdat hiervoor de afstand van de leidingen een heel stuk korter is (en voor de WAF niet onbelangrijk, ook mooier).

Voor mijn ogen minder voor de hand liggende opties zijn het elektrisch verwarmen (duur in gebruik) en een airco (duur in aanschaf). Ik hoor graag wat jullie er van denken.
Wat overige info die jullie wellicht zal helpen: Het is een huis uit 1960 en de kamer heeft een trap naar zolder (op de zolder is deze trap afgesloten met een schuifdeur). De kamer is ongeveer 25m3.Ik wil best investeringen overwegen met een terugverdientijd van <5 jaar.

KISTRADIO

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:44

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• HaNS1443
Bedankt voor het idee, ik heb het topic even snel doorgekeken maar de strekking lijkt daar helaas te zijn dat dat niet echt een optie is voor hoofdverwarming (van een ruimte waar zo'n 11 uur per dag wordt gezeten van niet te best geïsoleerd huis). Ik ben bang dat je dan best dicht in de buurt gaat komen van het 'traditioneel' elektrisch verwarmen.

KISTRADIO

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:36
Spilt airco?
Monoblock airco?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-02 17:32
Ik heb op mijn kantoor een IR paneel hangen onder het bureau, leuk om de benen wat te verwarmen maar de rest blijft koud.

Ik heb nu een (monoblock) airco erbij gehangen en dat werkt. Al maakt het (te) veel herrie. Ik wilde absoluut geen split hangen ivm voorzijde van het huis.

Als je een buitenunit kwijt kunt, dan zou ik altijd voor een split unit gaan, ik heb er 2 hangen 1 voor de woonkamer en 1 voor de slaapkamer. Dat verwarmt super. De woonkamer verwarmt meer als deze koelt, en de slaapkamer is eigenlijk alleen koelen in de zomer.

Nu met de oplopende gasprijzen al interessant, maar zeker als je zonnepanelen hebt/gaat leggen erg interessant. Je koopt comfort en bespaart kosten.
In de zomer alle binnendeuren open en je koelt ook nog eens het huis.

• HaNS1443
Ik heb 6 zonnepalen die dit jaar 1,42MWh hebben opgewekt. Spit airco klinkt op zich interessant alleen zal dan zo'n 1500/2000 euro gaan kosten, terwijl ik verwacht voor een paar honderd euro klaar te zijn met een extra radiator. Daar kan ik volgens mij nog wel wat jaren dat kamertje voor verwarmen. Wellicht een beetje tegen de natuur van dit forum in, maar het doel is niet direct duurzaamheid, ik richt me meer op de installaties.

[Voor 4% gewijzigd door HaNS1443 op 23-12-2021 15:39]

KISTRADIO

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
HaNS1443 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:39:
Ik heb 6 zonnepalen die dit jaar 1,42MWh hebben opgewekt. Spit airco klinkt op zich interessant alleen zal dan zo'n 1500/2000 euro gaan kosten, terwijl ik verwacht voor een paar honderd euro klaar te zijn met een extra radiator. Daar kan ik volgens mij nog wel wat jaren dat kamertje voor verwarmen. Wellicht een beetje tegen de natuur van dit forum in, maar het doel is niet direct duurzaamheid, ik richt me meer op de installaties.
Natuurlijk een iets obvious dingetje, maar toch voor de zekerheid: Wat een airco ook kan, is koelen :P . Is dat nog een voordeel erbij voor jou?

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

En vergeet niet dat je dan specifiek kan verwarmen. Dus als je een dag alleen in je kantoor bent, hoef je de thermostaat niet hoog te zetten in de woonvertrekken zodat de cv ketel aanspringt. Dan houd je het daar 18 graden totdat je je verplaatst, maar stook je alleen je kantoor elektrisch.

Een radiator kan je op zich prima splitten. En met wat werk kan je ook wel zo'n leiding eerder oppikken en een splitsing (laten) aanleggen. Is gewoon wat meer werk, maar is in principe altijd wel mogelijk.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DjAntoon schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:09:
Ik heb op mijn kantoor een IR paneel hangen onder het bureau, leuk om de benen wat te verwarmen maar de rest blijft koud.
Ik heb dezelfde oplossing (ook een kantoor op mijn slaapkamer), en dit voldoet mij prima.... Mijn benen zijn warm, en na een tijdje is het complete bureaublad waar mijn armen op rusten ook lekker warm. Gecombineerd met een trui vind ik dat voldoende.

Voordeel is dat ik mijn hele huis niet hoef op te stoken, en dat als ik ga slapen mijn slaapkamer niet veel te warm is. Ik slaap het liefst in een koele slaapkamer.

Die dingen kosten geen drol, ik zou als ik TS was dit gewoon eerst eens proberen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:00
Kun je niet gewoon gaan werken in een kamer waar al wel een radiator hangt?

En anders, ik heb ook een elektrisch kacheltje op de werkslaapkamer, dat staat 8 uur op een dag aan (wie werkt er 11 uur per dag zeg?) dat gebruikt 2 kWh per dag. Dat is een halve euro. Stel dat het 4 kWh zou zijn, dan is het een euro per dag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-02 17:32
No Hands schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:16:
Kun je niet gewoon gaan werken in een kamer waar al wel een radiator hangt?

En anders, ik heb ook een elektrisch kacheltje op de werkslaapkamer, dat staat 8 uur op een dag aan (wie werkt er 11 uur per dag zeg?) dat gebruikt 2 kWh per dag. Dat is een halve euro. Stel dat het 4 kWh zou zijn, dan is het een euro per dag.
2kWh per dag, dat is 250W. Daar krijg ik het hier niet mee op temperatuur...
Maar misschien als TS een modern zeer goed geïsoleerd huis heeft. Probleem van kantoor is dat je stil zit, de verkeerde repeterende bewegingen hebt en daardoor het sneller koud hebt.

Ik heb een IR paneel, voetenverwarm plaatje, toetsenbord onderlegger die verwarmt is, een stoov verwarmer op de stoel (die dingen worden wel goed warm...) en sinds kort een monoblock airco.

Dan nog, maar ik ben misschien een kou kleum. :(

En dan zegt Nibud, 2 euro...

Ik denk dat het wel slim is om een IR paneel als eerste te proberen, mocht dat genoeg zijn, is het een goedkope oplossing.

[Voor 8% gewijzigd door DjAntoon op 23-12-2021 16:42]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:00
DjAntoon schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:40:
[...]

2kWh per dag, dat is 250W. Daar krijg ik het hier niet mee op temperatuur...
Maar misschien als TS een modern zeer goed geïsoleerd huis heeft. Probleem van kantoor is dat je stil zit, de verkeerde repeterende bewegingen hebt en daardoor het sneller koud hebt.

Ik heb een IR paneel, voetenverwarm plaatje, toetsenbord onderlegger die verwarmt is, een stoov verwarmer op de stoel (die dingen worden wel goed warm...) en sinds kort een monoblock airco.

Dan nog, maar ik ben misschien een kou kleum. :(

En dan zegt Nibud, 2 euro...

Ik denk dat het wel slim is om een IR paneel als eerste te proberen, mocht dat genoeg zijn, is het een goedkope oplossing.
Nee, het ding is 800W, het hoeft niet de hele dag aan te staan he, er zit een thermostaatje op.
Nadeel van infrarood is dat je in de straling moet zitten, die is onder je buro of boven je buro, dan is de helft altijd koud. Een gewoon kacheltje warmte de ruimte op.

Zoals altijd begint het met isoleren. Dan is er minder warmte nodig :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-01 14:58

d-Frag

74% completed

HaNS1443 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:34: Ik geloof namelijk niet dat ik hier de leidingen kan spitsen om die maar 1cm zichtbaar zijn (afbeelding 2).
Kniestukken op de binnenkomende leiding en zowel de bestaande als nieuwe radiator aan de zijkant aansluiten?

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

• HaNS1443
Allereerst bedankt voor alle reacties.

Ik heb uiteindelijk gekozen om geen extra radiator te hangen, maar toch elektrisch te verwarmen. Hiervoor heb ik gekozen omdat het uiteindelijk toch vrij prijzig bleek te zijn om een extra radiator hangen en daarna ervoor te zorgen dat per kamer de temperatuur geregeld kan worden.

De kosten voor het verbruik zullen nu hoger zijn, maar voor het verschil in aanschaf kan ik heel wat uurtjes stoken. Het gemak, de snelheid en flexibiliteit hebben ook bijgedragen aan deze keuze.

KISTRADIO

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee