Zonnepanelen advies: parallel vs. serieel, offertes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:44
Ik wil graag zonnepanelen en hoop wat extra advies van jullie te mogen krijgen. Ik heb mijn situatie hieronder staan. Het is allemaal redelijk recht-toe-recht-aan denk ik. Wat ik mezelf afvraag is:
  1. Moet ik voor optimizers/parallel gaan of gewoon bij serieel blijven? In kosten scheelt het zo'n 1000 euro, terwijl het (voorgerekend in de offertes) zo'n 100 kWh op jaarbasis scheelt. Zie ook de situatie hieronder.
  2. Als we voor serieel gaan, komt er dus een omvormer in huis. Nu heb ik me wel eens laten vertellen dat die best veel geluid maken. Is dat zoveel dat het storend is? Het idee is dat de omvormer op zolder komt, waar we op termijn ook nog een (slaap)kamer willen maken voor onze kinderen.
  3. Ik zie in verschillende offertes dat er 'speciale montagesystemen' zijn. Moet ik daar echt op letten of zijn dat mooie namen voor iets wat uiteindelijk toch hetzelfde is?
  4. Offertes 1A en 1B (van dezelfde leverancier dus) lijken me wel erg duur. Is er iets wat de vergelijking op dit moment oneerlijk maakt? Ik zie wel dat de panelen anders zijn, maar kan lastig beoordelen waar ik nu echt op moet letten
Andere opmerkingen/advies is natuurlijk ook van harte welkom!
Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb ruimte voor zo'n 14 panelen, maar wil waarschijnlijk voor een veld van 12 panelen gaan. Bij 14 komen er nog 2 panelen onder de schoorsteen te liggen.
Schaduw
Ik weet niet of het heel duidelijk op de foto te zien is, maar de dakkapel van de buren geeft een beetje schaduw. Dit zal dus invloed hebben op waarschijnlijk 1 of 2 panelen die er naast komen te liggen.
Jaarverbruik
We verbruiken op dit moment zo'n 3500kWh per jaar. Ik heb nog 2 kleine kinderen, dus dit zal in de toekomst wat omhoog gaan.
We verwachten over zo'n 10 jaar over te gaan naar een warmtepomp, aangezien we de huidige ketel pas z3 jaar hebben. Verder kan het zijn dat we binnen een jaar of 5 een elektrische auto aanschaffen, al is dit nog wel onzeker.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik gok 1-fase.
Budget en doel
Ik wil graag een goede investering doen en het liefst ook op 0 uitkomen wat betreft verbruik. Het budget is max 6k.
Wie gaat het project uitvoeren
De installateur/leverancier.
Bijhouden van data
Maakt me niet heel veel uit. Ik heb een slimme meter met daaraan Domoticz gekoppeld; dat is eigenlijk wel prima.
Reeds verkregen offertes
Alle offertes gebaseerd op basis van 12 panelen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik nijg dus naar 2A, al vraag ik me dus af
Regio
Noord-Brabant

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 20:46

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je er over denkt om te investeren in optimizers, dan vooral dat niet doen en dat geld besteden om ook veel panelen op de andere kant van je dak te leggen. Dat heeft namelijk veel meer rendement. Als je geen ernstige aanzienlijke harde schaduw hebt zijn optimizers helemaal niet nodig. En dan nog kan je er over twisten.

Die schaduw van de dakkapel van de buren geeft iets rendement verlies, maar als je zoals je noemt daar iets uit de buurt blijft gaat het al helemaal goed. En dan dus ook doen voor de andere kant van je dak.

Je noemt zelf al dat je stroomverbruik toe gaat nemen in de toekomst, en een goede spreiding van de opbrengst is ook handig als de saldering er niet meer is en dan helpt het ook als je panelen op beide kanten van het dak hebt. Dus doe het gelijk goed en leg je dak vol!

En dat kan ook nog best lukken binnen je budget. Investeer niet in dure sjieke panelen of omvormers of Solaredge, maar gewoon in “bulk” panelen aan een seriele omvormer. Dus bv offerte 2A hoewel dat al niet de allergoedkoopste panelen zijn maar wel goede (volgens mij) En dan dat ook voor de andere kant van het dak. De meerprijs voor beide kanten van het dak is vaak goed te overzien want als ze toch al op het dak zijn en je toch al voorrijdkosten en installatiekosten hebt is dan de meerprijs niet heel veel. de NO kant levert relatief iets minder kWh op, maar gezien de te overzien meerprijs heeft dan ook nog steeds een aardige mooie TVT. Zelfs als die opbrengst de eerste jaren wordt teruggeleverd.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-06 08:20
Offerte 1 is inderdaad echt duur, maar ook 2 zou goedkoper kunnen. Zoals gezegd is een fancy systeem in jou geval niet nodig en volstaat een standaard serie omvormer, deze kan prima over weg met het eventuele kleine beetje schaduw van een dakkapel van de buren.
REC zijn wel mooie panelen van een fabrikant die echt garantie geeft. Als er een stuk gaat, dan komen ze daarvoor ook na 20 jaar langs om het te fixen, bij alle andere garanties zal je dan voorrijkosten/uurloon etc. moeten betalen. Suntech is een standaard paneel, waar niet per se iets mis mee is. Vrijwel alle panelen zijn heel vergelijkbaar.

Je geeft aan in de toekomst grote elektriciteitsverbruikers er bij te krijgen, overweeg dan serieus beide daken vol te leggen, NW en ZO kunnen gecombineerd worden en de installateur komt toch al langs, dan kost het relatief vrij weinig nu extra panelen te leggen. Heb je gekeken naar de grote zonnepaneelbouwmarkten? Om een voorzetje te geven, dit gaat nu niets boven je budget maar je kan nog wat panelen weglaten op NO om het wel passend te maken. De extra elektra opbrengst kan je nu rendabel terugverkopen en later wel gebruiken voor de EV of verwarming.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohK2dwtrciD5L7zTDle6Z7dCYXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kXKFfJ8A61TwDUSIRA3LDr9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ESKbVnfErYlgPNFhKoBSHv9xPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfbW5eMywXH4mBHffQvjcFSM.jpg?f=fotoalbum_large

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
@shdx
dit is een simpele.

je wil 3500kWh, dus dan gebruik je een 3 of 3,6kW omvormer.
lekker makkelijk 16A groep. (goedkoop dus)

daar hang je 10x350Wp aan, en je bent bijna op de 3500kWh.

maar denk oost-west:
zie mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
ja oost en west worden niet tegelijk recht beschenen, dus ja de top zit op andere momenten.
dus neem je ook nog 10x350Wp op het andere dak.

je zit dan zo ver van de schaduw af, dus geen probleem goedkope omvormer.
lekker op 16A blijven, dus ook goedkope omvormer.

teveel Wp op de omvormer, een heel klein beetje, maar vergis je niet ik heb ook 6430Wp op zo een omvomer hangen, dus ook geen probleem.
en 350Wp klinkt veel, maar als zo een paneel warm word (ja dat worden ze als ze in de zon liggen, gek he.) dan leveren ze al snel 30% minder.
dus geen probleem.

nadeel: jep
je gaat nu 6000kWh opwekken, daar van gebruik je 3500kWh, en de andere kWh's verkoop je lekker.
zie maar in de toekomst als er weer wat geld over is, dan kan de warmtepomp altijd nog of de elektra auto. ;)

moet ik nog uit rekenen of je dit red met 6k€, ik denk het wel, maar als je wil kan ik dat na rekenen. ;)
of @Dat_Doc reken hem eens uit met een 3,6kW omvormer met 2x10x350Wp grofweg ;)
daar zit +/- de sweatspot met een dak zo als dit.
misschien een goodwe maar een SMA mag ook. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 22-12-2021 18:17 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
Als je binnen 5 jaar echt naar een elektrisch auto gaat, is het wel handig om al naar 3 fase te gaan. BTW over de groepenkast kan je nu met de zonnepanelen aanschaf terugkrijgen, wat €200-300 zal schelen.

Het is zoals @migjes aangeeft verstandig om max een 16A omvormer te nemen zodat die ook later in de 3 fase kast kan, als je nu niet direct de overstap maakt en een 3 fase omvormer nog geen optie is. 2x10x365Wp zou kunnen op een SMA Sunny Boy 3.6, dan wek je jaarlijks zo'n 5500kWh op en heb je 7300 Wp voor €0,77/Wp binnen budget voor €5600, is ook mogelijk te laten installeren door de buren van SB, SO.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frpJZDxKwAqug4bbvwqgsA_xs6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLEoSRWCvI4qIWwlM5b7Cjac.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Dat_Doc op 22-12-2021 18:55 ]

• migjes
@Dat_Doc
a @shdx heeft onze berichten gelezen. ;)

3fase om auto te laden?
soms is dat nodig maar vaak ook niet.
auto staat toch al snel 12 uur stil voor het huis, tja mensen willen eten en slapen.
laad je dan met 1fase kleine lader, dan heb je al 3kW.
12x3kW=36kWh = 150+km rijden.
laten we zeggen 250 dagen per jaar.
250x150km = 35.000+km per jaar aan potentieel in de accu.
de rest doe je soms toch wel via een snelladen paal.
het word vaak zo overdreven gedaan over laden van accu's, het is eigenlijk vaak gewoon niet nodig. ;)

maar los van dat, je kunt gewoon een meterkast vervanging doen.
dan neem je een 3fase hoofdschakelaar, met een brug er op zodat je 1fase kunt aansluiten.
de BTW aftrekken, en altijd nog later bedenken dat je 3fase wil. ;)

maar die 2x10x365Wp op een 1fase 3,6kW omvormer.
die is wel het goedkoopst, eigenlijk hadden het ook nog 330Wp panelen mogen zijn, dan kunnen er nog wat 10tjes af, of een goodwe etc etc omvormer, is ook geen probleem.
met een beetje mazzel krijgen we het geheel zelfs nog inc BTW onder de 6K€. :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:44
Alvast bedankt iedereen voor de antwoorden! Erg duidelijk en behulpzaam.
Gerco-M schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:47:
Als je geen ernstige aanzienlijke harde schaduw hebt zijn optimizers helemaal niet nodig. En dan nog kan je er over twisten.
(...)
Investeer niet in dure sjieke panelen of omvormers of Solaredge, maar gewoon in “bulk” panelen aan een seriele omvormer.
Dat_Doc schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:50:
Zoals gezegd is een fancy systeem in jou geval niet nodig en volstaat een standaard serie omvormer, deze kan prima over weg met het eventuele kleine beetje schaduw van een dakkapel van de buren.
Bedankt voor deze opheldering! Dat geeft me inderdaad vertrouwen dat we wel afkunnen met een serie omvormer en geen optimizers nodig hebben. Dan nog wel een vraag: de installateur van offerte 1 vertelde me dat een serie omvormer wel aardig wat geluid maakt en daarom niet aan te raden was als we op dezelfde verdieping ook een slaapkamer willen maken. Ter verduidelijking: de omvormer komt nu op onze (open) zolderverdieping te hangen. Die gebruiken we op dit moment als thuiswerkplek, maar zal op termijn in een slaapkamer veranderen. Wat zijn jullie ervaringen met omvormers in huis? Komt er veel (storend) geluid vanaf?
Gerco-M schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:47:
Als je er over denkt om te investeren in optimizers, dan vooral dat niet doen en dat geld besteden om ook veel panelen op de andere kant van je dak te leggen. Dat heeft namelijk veel meer rendement.
Je geeft aan in de toekomst grote elektriciteitsverbruikers er bij te krijgen, overweeg dan serieus beide daken vol te leggen, NW en ZO kunnen gecombineerd worden en de installateur komt toch al langs, dan kost het relatief vrij weinig nu extra panelen te leggen.
Het volleggen van beide kanten is een goede tip die we nog niet als optie hadden overwogen. Dat gaan we eens overleggen. Het genoemde budget van 6k is ook niet direct een harde limiet, vooral niet als we nu ook de andere kant zouden volleggen.
Heb je gekeken naar de grote zonnepaneelbouwmarkten?
Eigenlijk nog niet. Ik heb het wel in andere topics voorbij zien komen, maar het schrikt me een beetje af dat ik alles zelf moet uitzoeken. Nu helpen jullie daar goed bij, maar in eerste instantie zochten wij iets waarmee we door de installateur ook wat meer bij de hand genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@shdx
jep 2 kanten vol leggen, dat is tof.
op 1 fase omvormers kun je kiezen voor 2x8x3??Wp of 2x10x3??Wp of 1x9x3??Wp + 1x12x3??Wp.
max 12 min 6 (liever 8 ) is dan de mogelijkheid.
dan kun je daarna kiezen of je dit op een 3 of 3,6 of 4 of 5kW omvormer wil.
maar dat is alleen maar aftoppen of niet, ze kunnen het allemaal aan.
zelfs 2x12x3??Wp op 3kW omvormer kan als het moet. ;)
genoeg te kiezen, er zijn geen problemen binnen deze marges.

eigenlijk maken alle omvormers wel geluid.
coilwine/klikkende relai's/actieve ventilator etc etc.
het zijn ook kasten zo groot als een gasketel, geen schattige dingen dus.
en ja ze hebben verlies van +/-2% en dat word warmte, vergis je niet 3600W omvormer is best veel warmte die daar nog af komt.
dit wil je echt niet boven je bed hebben hangen.
een ruimte die met een binnen deur is af te sluiten en het probleem is wel weer weg, dus zo erg is het ook weer niet.

maar er zijn ook veel verschilde oplossingen er voor.
sommige kunnen ook buiten hangen (niet mijn voorkeur, en zorg voor een klein beetje afdakje voor wat van regen/sneeuw tegen te houden, en zeker niet in de zon hangen.)
maar soms kan er ook een kabel buiten om naar de garage getrokken worden.

hier moet je wel zelf over na denken, dat is wat te lastig voor ons, wij zien niet alles. ;)

• migjes
@shdx
ik vind het voorbeeld van @Dat_Doc al erg oke.
je zou nog kunnen kiezen om ipv 365Wp panelen naar 330Wp panelen te gaan.
dat is een +/-10tje per paneel goedkoper (20x dus tikt nog wel aan).,
de SMA zou je nog een goodwe of andere van kunnen maken, dat is 300€ goedkoper.
(hier heb ik verder geen voorkeuren voor)

je blijft redelijk ruim binnen de 6k€ zelfs inc BTW.
btw natuurlijk even zelf terug vragen, is nu ook weer niet te moeilijk.
je hoeft er niet het dak voor op. >:)

dan heb je 6600Wp, en dit gaat je een +/-5600kWh opleveren.
(dit is bijna het zelfde systeem als ik heb en ik scoor een 5500kWh, ook in Brabant.)
ruim voldoende voor je huidige gebruik, en straks heb je ook nog leuk genoeg voor warmtepomp of elektra auto.
voor nu kun je dit nog even leuk verkopen.
(of je fakkelt het een beetje af met een elektrisch kacheltje, niet zo heel slim maar voor tijdelijk niet zo een probleem. ook weer niet te moeilijk denken. ;)
2000kWh overschot / 8 = 250m3 gas besparen, warmtepomp is een stuk beter. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 20:46

Gerco-M

mijn tornado res.

“aardig wat geluid” zou ik het niet noemen voor een seriele omvormer. Af en toe een “klik” als deze aanspringt is het enige wat ik hoor in elk geval. Sommige andere omvormers klikken iets meer, of hebben meer geluid. Maar dat ligt volgens mij ook aan de string die er aan hangt en het type omvormer want de ene heeft meer zenuwachtig “aan uit” gedrag dan de andere. En zowiezo is geluid natuurlijk heel subjectief. Maar zowiezo is het geen reden om alleen daarvoor een parallel systeem te kiezen. Het is dus vooral marketing praat eigenlijk.

@migjes Met 2% verlies en 3600 watt aan warmte, dan heb je 50 x 3600 = een hele flinke omvormer! Dat is vast een flinke woning >:)

De zonnepaneel bouwmarkten zijn vaak iets goedkoper, maar inderdaad helpen die je niet echt mee bij het grotere plan. Als je echt het laatste kwartje wilt besparen en er zelf meer tijd in wilt stoppen, en vertrouwt op je eigen keuzes kan het vast goed gaan, maar mijn tip is om met de goede hulp van hier de juiste keuzes te maken en daardoor al veel te besparen en dan het systeem te laten installeren door een installateur die je inderdaad iets meer bij de hand neemt en wel een beetje ontzorgt. Dan heb je iets meer zekerheid en minder zorgen en vaak helpen die ook iets beter bij nazorg en service en garantie en vragen.

Heel goed dat je voor NO ook een beetje budget kan maken om het gelijk goed te doen! Daar ga je de komende 25 jaar erg veel plezier en rendement van hebben. En duurzaam bezig :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
Huidige omvormers geven naar mijn weten alleen een klikje ‘s ochtends en ‘s avonds, moment afhankelijk van de zons opkomst/ondergang. Meer hoor ik er hier niet van iig.

Ik denk dat je al heel ver met je plan bent en omdat het niet tot het randje gevuld wordt, er is ruimte zat voor het beoogde aantal panelen en vrij standaard is, heb ik zelf niet het gevoel dat je wat gaat missen door beperkte hulp van een bouwmarkt met een installatie team. Maar die afweging moet je uiteindelijk zelf maken, ook of je het de kostenverschil waard vind. Gevoel is ook belangrijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 05:07
shdx schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:30:
Eigenlijk nog niet. Ik heb het wel in andere topics voorbij zien komen, maar het schrikt me een beetje af dat ik alles zelf moet uitzoeken. Nu helpen jullie daar goed bij, maar in eerste instantie zochten wij iets waarmee we door de installateur ook wat meer bij de hand genomen worden.
Je kan bij de meeste ook gewoon een offerte aanvragen. In mijn geval hebben de gasten van Solar Bouwmarkt ook actief meegedacht toen ik ze belde om nog wat details uit te zoeken. Dus ik zou zeggen, stuur ze een mailtje met wat info over je huis (zoals in de TS) en de vraag om een offerte voor het hele dak aan beide kanten vol.

En bel even na als je niks hoort, want de zonnepanelen zaken hebben het nogal druk. Vooral diegene die op prijs concurreren hebben vaak wat minder budget voor de communicatie afdeling.
Pagina: 1