Ik wil graag zonnepanelen en hoop wat extra advies van jullie te mogen krijgen. Ik heb mijn situatie hieronder staan. Het is allemaal redelijk recht-toe-recht-aan denk ik. Wat ik mezelf afvraag is:
We verwachten over zo'n 10 jaar over te gaan naar een warmtepomp, aangezien we de huidige ketel pas z3 jaar hebben. Verder kan het zijn dat we binnen een jaar of 5 een elektrische auto aanschaffen, al is dit nog wel onzeker.
Ik nijg dus naar 2A, al vraag ik me dus af
- Moet ik voor optimizers/parallel gaan of gewoon bij serieel blijven? In kosten scheelt het zo'n 1000 euro, terwijl het (voorgerekend in de offertes) zo'n 100 kWh op jaarbasis scheelt. Zie ook de situatie hieronder.
- Als we voor serieel gaan, komt er dus een omvormer in huis. Nu heb ik me wel eens laten vertellen dat die best veel geluid maken. Is dat zoveel dat het storend is? Het idee is dat de omvormer op zolder komt, waar we op termijn ook nog een (slaap)kamer willen maken voor onze kinderen.
- Ik zie in verschillende offertes dat er 'speciale montagesystemen' zijn. Moet ik daar echt op letten of zijn dat mooie namen voor iets wat uiteindelijk toch hetzelfde is?
- Offertes 1A en 1B (van dezelfde leverancier dus) lijken me wel erg duur. Is er iets wat de vergelijking op dit moment oneerlijk maakt? Ik zie wel dat de panelen anders zijn, maar kan lastig beoordelen waar ik nu echt op moet letten
Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb ruimte voor zo'n 14 panelen, maar wil waarschijnlijk voor een veld van 12 panelen gaan. Bij 14 komen er nog 2 panelen onder de schoorsteen te liggen.Schaduw
Ik weet niet of het heel duidelijk op de foto te zien is, maar de dakkapel van de buren geeft een beetje schaduw. Dit zal dus invloed hebben op waarschijnlijk 1 of 2 panelen die er naast komen te liggen.Jaarverbruik
We verbruiken op dit moment zo'n 3500kWh per jaar. Ik heb nog 2 kleine kinderen, dus dit zal in de toekomst wat omhoog gaan.We verwachten over zo'n 10 jaar over te gaan naar een warmtepomp, aangezien we de huidige ketel pas z3 jaar hebben. Verder kan het zijn dat we binnen een jaar of 5 een elektrische auto aanschaffen, al is dit nog wel onzeker.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik gok 1-fase.Budget en doel
Ik wil graag een goede investering doen en het liefst ook op 0 uitkomen wat betreft verbruik. Het budget is max 6k.Wie gaat het project uitvoeren
De installateur/leverancier.Bijhouden van data
Maakt me niet heel veel uit. Ik heb een slimme meter met daaraan Domoticz gekoppeld; dat is eigenlijk wel prima.Reeds verkregen offertes
Alle offertes gebaseerd op basis van 12 panelen.Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik nijg dus naar 2A, al vraag ik me dus af