Toon posts:

1 muis/tobo voor 2 pc's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb op mijn bureau 1 monitor, muis en toetsenbord en 2 pc's: mijn eigen pc en mijn werklaptop. Ik heb nu een Logitech MX Master en een K270 toetsenbord op dezelfde logitech usb ontvanger. Als ik wil switchen tussen mijn pc en werklaptop dan plug ik het logitech usb ontvangertje in de betreffende pc. Ik vroeg mij af of hier ook handigere oplossingen voor zijn?

Wat ik nu voor ogen heb is:
Een nieuw toetsenbord kopen die aan meerdere ontvangers kan worden gekoppeld (bijv. MX Keys). Mijn MX Master heeft al de optie om aan 3 apparaten gekoppeld te worden. Ik zou dan kunnen switchen door de muis en het tobo allebei aan het juiste apparaat te koppelen (1 of 2).

Ik zag dat logitech hier ook een fancy oplossing voor heeft om dit automatisch te doen (Logitech Flow), maar dan zou ik ook een nieuwe muis moeten kopen die dat ondersteunt. Dat wordt een beetje prijzig.

Wat ik nu verder tussendoor wel eens doe is vanaf mijn werklaptop een RDP-sessie opzetten naar mijn eigen pc, maar dat werkt natuurlijk alleen als mijn werklaptop aan staat. Als die uitstaat moet ik alsnog priegelen met dat nano-ontvangertje ;)

Zijn er nog meer opties?

[Voor 11% gewijzigd door Palomar op 22-12-2021 14:31]

Beste antwoord (via Palomar op 25-12-2021 09:52)

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-01 18:57
Palomar schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:29:
Ik heb op mijn bureau 1 monitor, muis en toetsenbord en 2 pc's: mijn eigen pc en mijn werklaptop. Ik heb nu een Logitech MX Master en een K270 toetsenbord op dezelfde logitech usb ontvanger. Als ik wil switchen tussen mijn pc en werklaptop dan plug ik het logitech usb ontvangertje in de betreffende pc. Ik vroeg mij af of hier ook handigere oplossingen voor zijn?

Een nieuw toetsenbord kopen die aan meerdere ontvangers kan worden gekoppeld (bijv. MX Keys). Mijn MX Master heeft al de optie om aan 3 apparaten gekoppeld te worden. Ik zou dan kunnen switchen door de muis en het tobo allebei aan het juiste apparaat te koppelen (1 of 2).

Ik zag dat logitech hier ook een fancy oplossing voor heeft om dit automatisch te doen (Logitech Flow), maar dan zou ik ook een nieuwe muis moeten kopen die dat ondersteunt. Dat wordt een beetje prijzig.

Wat ik nu verder tussendoor wel eens doe is vanaf mijn werklaptop een RDP-sessie opzetten naar mijn eigen pc, maar dat werkt natuurlijk alleen als mijn werklaptop aan staat. Als die uitstaat moet ik alsnog priegelen met dat nano-ontvangertje ;)

Zijn er nog meer opties?
Ik zou lekker voor deze optie gaan;

Gebruik ik op het werk en thuis ook: MX Keys en Mouse. Beide oplader met USB-C, 1 druk op de knop overzetten naar het juiste apparaat. Dit met een heel kleine Unifying USB-adaptertje in beide apparaten.

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08
KVM-switch of als je enkel USB wilt switchen een USB-switch.

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 11:30
Wat ik nu verder tussendoor wel eens doe is vanaf mijn werklaptop een RDP-sessie opzetten naar mijn eigen pc, maar dat werkt natuurlijk alleen als mijn werklaptop aan staat.
Dat is wat ik nu doe met mijn werklaptop vanaf mijn thuis/desktop pc.

Mocht je makkelijk willen switchen kan je inderdaad of draadloze apparatuur kopen met een toggle om te switchen. Er zijn ook tools om softwarematig je muis en kb te delen over het netwerk zoals synergy: https://symless.com/synergy

Andere optie is een KVM switch kopen. Helaas zijn die volgens mij redelijk aan de prijs.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-01 18:57
Palomar schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:29:

Zijn er nog meer opties?
Ik zou lekker voor deze optie gaan;

Gebruik ik op het werk en thuis ook: MX Keys en Mouse. Beide oplader met USB-C, 1 druk op de knop overzetten naar het juiste apparaat. Dit met een heel kleine Unifying USB-adaptertje in beide apparaten.

• Palomar
  • Niet online
Nielson schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:31:
KVM-switch of als je enkel USB wilt switchen een USB-switch.
KVM-switch leek me een beetje overkill, omdat mijn monitor al 2 hdmi-inputs heeft. Een USB-switch had ik helemaal niet aan gedacht. Lijkt me ook een goede oplossing :) Enige is dat je dan wel weer 2 extra snoeren over/langs je bureau hebt lopen. Zit dan even te denken of een nieuw draadloos multi device toetsenbord niet een 'cleanere' oplossing is (wilde eigenlijk sowieso al eens een nieuw toetsenbord ;)).

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:21
Ik ben zelf redelijk tevreden over de volgende USB Switch:
pricewatch: Aten 2-Port USB 3.0 Peripheral Sharing switch

Beeld switch ik via de twee HDMI poorten op mijn monitor.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08
Palomar schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:44:
Enige is dat je dan wel weer 2 extra snoeren over/langs je bureau hebt lopen. Zit dan even te denken of een nieuw draadloos multi device toetsenbord niet een 'cleanere' oplossing is (wilde eigenlijk sowieso al eens een nieuw toetsenbord ;)).
Er zijn ook wel software kvm oplossingen, waarbij je vanaf de ene pc de andere kunt bedienen met dezelfde muis/kb: bv https://github.com/debauchee/barrier

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik zou ook voor Synergy gaan, veel makkelijker dan het hard- of software matig switchen, heel erg veel makkelijker zelfs....

• Palomar
  • Niet online
PageFault schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:06:
Ik zou ook voor Synergy gaan, veel makkelijker dan het hard- of software matig switchen, heel erg veel makkelijker zelfs....
Ik heb dat tooltje in het verleden (in een andere setup) idd wel eens gebruikt. Erg handig! Echter heb ik nu beide systemen niet altijd tegelijkertijd aan staan. Door de weeks staat mijn werklaptop eigenlijk altijd wel aan, maar in het weekend vaak uit en dan moet je dus alsnog het usb ontvangertje wisselen als ik op mijn prive-pc wil werken.

• Palomar
  • Niet online
Ben uiteindelijk toch maar voor een nieuw toetsenbord gegaan (Logitech MX Keys). Mede omdat mijn vorige toetsenbord wel een beetje aan vervanging was (goedkope logitech). Het switchen met 2 ontvangers werkt prima. Je moet natuurlijk wel zowel de muis als het toetsenbord even op het juiste nummertje zetten. Zou nog mooier zijn dat met 1 handeling zou kunnen, maar dat is een detail ;) Los daarvan wel blij met de keuze, want die MX Keys is echt een top toetsenbord. Kost wat, maar je krijgt ook wat :)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:11
PageFault schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:06:
Wat is er moeilijk aan om 1 knop in te drukken op een fysieke usb-switch?

Jouw softwarematige oplossing doet het niet eens als je niet het hoofd systeem aan hebt staan.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Palomar schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:52:
Ben uiteindelijk toch maar voor een nieuw toetsenbord gegaan (Logitech MX Keys). Mede omdat mijn vorige toetsenbord wel een beetje aan vervanging was (goedkope logitech). Het switchen met 2 ontvangers werkt prima. Je moet natuurlijk wel zowel de muis als het toetsenbord even op het juiste nummertje zetten. Zou nog mooier zijn dat met 1 handeling zou kunnen, maar dat is een detail ;) Los daarvan wel blij met de keuze, want die MX Keys is echt een top toetsenbord. Kost wat, maar je krijgt ook wat :)
Dit is iets waarvan Logitech helaas al heeft gezegd dat ze het niet zomaar kunnen/gaan doen. Ze hebben wel Flow, waarbij je twee schermen van twee verschillende PC's kan gebruiken, maar ze zeggen dat ze niet zomaar je muis kunnen syncen met je toetsenbord.

Erg jammer, want ik heb ook de MX Keys en een MX Master 3, aangezien bij de MX Master het een enkele knop is aan de onderkant en bij de MX Keys drie losse knoppen zou het toch wel echt een enorme verbetering zijn als ik m'n muis niet handmatig hoefde te switchen.

• Palomar
  • Niet online
Oon schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:47:
[...]

Dit is iets waarvan Logitech helaas al heeft gezegd dat ze het niet zomaar kunnen/gaan doen. Ze hebben wel Flow, waarbij je twee schermen van twee verschillende PC's kan gebruiken, maar ze zeggen dat ze niet zomaar je muis kunnen syncen met je toetsenbord.

Erg jammer, want ik heb ook de MX Keys en een MX Master 3, aangezien bij de MX Master het een enkele knop is aan de onderkant en bij de MX Keys drie losse knoppen zou het toch wel echt een enorme verbetering zijn als ik m'n muis niet handmatig hoefde te switchen.
Wel jammer inderdaad, want eigenlijk in alle denkbare situaties als je met het toetsenbord switcht naar je andere device wil je ook dat de muis 'mee' komt.

Flow heb ik wel even naar gekeken, maar dat is toch meer voor het tegelijkertijd werken op verschillende apparaten. Los ervan dat ik nog geen muis heb die flow ondersteunt vermoed ik dat je ook met flow alsnog handmatig op zowel toetsenbord als muis het juiste kanaal moet instellen als een van de twee pc's uitstaat.

In een van de volgende generaties komt vast wel een functie in muis en toetsenbord te koppelen, maar voor nu vind ik het wel prima zo :)

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
White Feather schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 21:40:
[...]

Wat is er moeilijk aan om 1 knop in te drukken op een fysieke usb-switch?

Jouw softwarematige oplossing doet het niet eens als je niet het hoofd systeem aan hebt staan.
:O

• thomasl92
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-09-2022
Ik gebruik altijd: Microsoft Garage Mouse without Borders.

Hierbij koppel je je computer en laptop aan elkaar via het netwerk. Het voordeel (vind ik tenminste) is dat je ook kan kopiëren en plakken bij elkaar.

• Palomar
  • Niet online
Ik heb mijn setup nog een klein beetje uitgebreid. Waar ik nu bij het switchen tussen de systemen nog tegenaan liep is dat ik ook aldoor de input van mijn monitor naar de juiste hdmi (1 of 2) moest zetten. Dat gaat via zo'n priegelig menuutje met een knopje onder het scherm. Ik gebruik nu op beide systemen een tooltje genaamd 'Blacktop'. Deze zet met een hotkey (ctrl+alt+b) het scherm in standby. Hierdoor switcht mijn monitor automatisch naar de andere hdmi-input die nog wel beeld geeft (andere systeem wel even activeren door bijv. eerst de muis alvast op het goede kanaal te zetten en even te bewegen). Op deze manier omzeil ik dus het menuutje van mijn monitor :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee