Toon posts:

Welke versterker voor mijn inbouw plafondspeakers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RDHM
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-11-2022
Beste mede-Tweakers,

Ik ben opzoek naar inbouwspeakers voor mij nieuwe keuken (+/- 45m2) en ben bij enkele speciaalzaken binnen gelopen en heb via dit forum en HIFI sites informatie ingewonnen maar ik kom er nog niet goed uit welke versterker ik het beste kan gebruiken, wie kan mij hierbij helpen?

Wensen zijn redelijk standaard: achtergrondmuziek tijdens koken / tafelen en meer volume nodig op het moment dat we een feestje hebben. Muziek moet wel zuiver en van goede kwaliteit zijn maar ben geen audiofiel.
Muziek bronnen: streaming via Spotify of Tidal en internetradio
Bediening: versterker wordt uit het zicht in een keukenkast geplaatst (heb hier een vaste internetaansluiting) en wil de muziek via een app op de telefoon / tablet kunnen bedienen zonder de versterker telkens handmatig aan/uit te moeten zetten.

De keuze voor speakers is, op advies van de 2 zaken die ik bezocht heb, gevallen op Focal 300 ICW8 (tenzij iemand een beter alternatief heeft) maar op het gebied van versterkers verschilt het advies nogal:

Sonos poweramp en daar alle 4 de boxen op aansluiten (kabels samenvoegen aangezien deze versterker maar 1 aansluiting heeft voor een linker en rechter speaker) al is dit gevoelsmatig niet de beste oplossing?

Bluesound Powernode 2x zodat het geluid in 2 zones geregeld kan worden (boven kookeiland en boven eettafel)

NAD 368 + MDC BluOS 2i

Nu zag ik net dat NAD ook een nieuw model op de markt heeft gebracht: NAD 399 maar daar zal ook nog een BluOS module in moeten verwacht ik om van de gewenste functionaliteit gebruik te kunnen maken.

Zijn er nog goede alternatieven of zijn dit (Bluesound / NAD) de beste keuzes die nu op de markt zijn? Heb af en toe het idee dat sommige speciaalzaken (ondanks dat ze heel goed advies geven) beperkt zijn door de merken die ze voeren.

Budget versterker: 1500 - 2000 Euro (eventueel iets op te hogen mocht het absoluut nodig zijn)

Hopelijk is er iemand die mij kan van de juiste tips kan voorzien.

Beste antwoord (via RDHM op 23-12-2021 13:58)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 15:40
De versterking hoeft helemaal niet zwaar te zijn. Een powernode bluesound ziet er echt prachtig uit, maar ik vind het spul wel érg prijzig. NAD ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Dat heeft een high-end vibe met hele stevige prijzen, maar qua functionaliteit legt NAD het vaak af tegen de veel goedkopere Denon en Marantz versterking. De speaker maakt doorgaans het geluid en niet de receiver.

Inbouwspeakers heb ik eigenlijk nog nooit naar geluisterd. Zelf ben ik wel erg gecharmeerd van Focal speakers. Aan de looks van die Focal 300 te zien zijn het speakers van Flax, net zoals de Aria lijn die ik heb. Dat is wel kwaliteitsspul, maar daar is de prijs dan ook naar zoals je merkt.

Het is even de vraag wat je wil qua geluid. Ik mag graag muziek luisteren en dat moet lekker klinken, maar dan vooral in de woonkamer waar ik speakers heb staan. Mag wat mij betreft dan ook wel wat kosten. Als het in de keuken vooral achtergrond muziek moet zijn en af en toe eens wat harder, dan zou ik persoonlijk veel minder geld uitgeven aan inbouwspeakers en versterking dan de praktisch € 4.000 waar je nu naar lijkt te kijken.

Maar hé, het is natuurlijk wat jij wilt he :) maar ik denk dat je voor veel minder praktisch hetzelfde kan bereiken. Ben ook wel even benieuwd hoe andere tweakers hier tegen aan kijken.

[Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 22-12-2021 14:47]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

Alle reacties

• Hulleman
RDHM schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:08:
Beste mede-Tweakers,

- Ik ben opzoek naar inbouwspeakers voor mij nieuwe keuken (+/- 45m2)
- welke versterker ik het beste kan gebruiken, wie kan mij hierbij helpen?
- Wensen zijn redelijk standaard: achtergrondmuziek tijdens koken / tafelen en meer volume nodig op het moment dat we een feestje hebben.
- Muziek moet wel zuiver en van goede kwaliteit zijn maar ben geen audiofiel.
- Muziek bronnen: streaming via Spotify of Tidal en internetradio
- Bediening: versterker wordt uit het zicht in een keukenkast geplaatst (heb hier een vaste internetaansluiting) en wil de muziek via een app op de telefoon / tablet kunnen bedienen zonder de versterker telkens handmatig aan/uit te moeten zetten.
- De keuze voor speakers is, op advies van de 2 zaken die ik bezocht heb, gevallen op Focal 300 ICW8 (tenzij iemand een beter alternatief heeft) maar op het gebied van versterkers verschilt het advies nogal:
- Budget versterker: 1500 - 2000 Euro (eventueel iets op te hogen mocht het absoluut nodig zijn)
Ik heb even wat op een rijtje gezet. Je wensen zijn redelijk standaard zeg je, maar je heb praktisch een high-end budget voor een versterker. Volgens mij nogal uit verhouding om er een NAD 399 voor € 2K neer te zetten. Het is even de vraag hoe belangrijk de omvang van een versterker is en hoeveel speakers aangestuurd moeten worden. Wordt me niet helemaal duidelijk uit je verhaal, maar het lijken er 4 te zijn?

Je zou er ook nog een slimline receiver (marantz 1510) neer kunnen zetten. kost je nog geen € 700. Je kunt zelfs nog 2e hands een ouder model shoppen, ben je nog goedkoper uit. Ondersteunt streaming, verschillende zones en kun je met een app bedienen.

[Voor 28% gewijzigd door Hulleman op 22-12-2021 14:41]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• RDHM
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-11-2022
Hulleman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:32:
[...]

Ik heb even wat op een rijtje gezet. Je wensen zijn redelijk standaard zeg je, maar je heb praktisch een high-end budget voor een versterker. Het is even de vraag hoe belangrijk de omvang van een versterker is en hoeveel speakers aangestuurd moeten worden. Wordt me niet helemaal duidelijk uit je verhaal, maar het lijken er 4 te zijn?

Je zou er ook nog een slimline receiver (marantz 1510) neer kunnen zetten. kost je nog geen € 700. Je kunt zelfs nog 2e hands een ouder model shoppen, ben je nog goedkoper uit. Ondersteunt streaming, verschillende zones en kun je met een app bedienen.
Bedankt voor je reactie! Ja het zijn inderdaad 4 speakers die aangestuurd moeten worden.
Als leek op dit gebied heb ik geen verstand van hoe zwaar een dergelijke versterker moet zijn en zie daarom door de bomen het bos niet meer. Omdat ik vanaf het begin werd geadviseerd een Powernode of NAD versterker erop te zetten, ging ik er vanuit dat dit een standaard versterker was voor een dergelijke set-up en nog geen high-end versterker. Ik ga ook eens kijken naar je tip van Marantz 1510, dank je!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Hulleman
De versterking hoeft helemaal niet zwaar te zijn. Een powernode bluesound ziet er echt prachtig uit, maar ik vind het spul wel érg prijzig. NAD ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Dat heeft een high-end vibe met hele stevige prijzen, maar qua functionaliteit legt NAD het vaak af tegen de veel goedkopere Denon en Marantz versterking. De speaker maakt doorgaans het geluid en niet de receiver.

Inbouwspeakers heb ik eigenlijk nog nooit naar geluisterd. Zelf ben ik wel erg gecharmeerd van Focal speakers. Aan de looks van die Focal 300 te zien zijn het speakers van Flax, net zoals de Aria lijn die ik heb. Dat is wel kwaliteitsspul, maar daar is de prijs dan ook naar zoals je merkt.

Het is even de vraag wat je wil qua geluid. Ik mag graag muziek luisteren en dat moet lekker klinken, maar dan vooral in de woonkamer waar ik speakers heb staan. Mag wat mij betreft dan ook wel wat kosten. Als het in de keuken vooral achtergrond muziek moet zijn en af en toe eens wat harder, dan zou ik persoonlijk veel minder geld uitgeven aan inbouwspeakers en versterking dan de praktisch € 4.000 waar je nu naar lijkt te kijken.

Maar hé, het is natuurlijk wat jij wilt he :) maar ik denk dat je voor veel minder praktisch hetzelfde kan bereiken. Ben ook wel even benieuwd hoe andere tweakers hier tegen aan kijken.

[Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 22-12-2021 14:47]

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:12
Persoonlijk zou ik kiezen voor een Sonos AMP (EUR 799,-) i.c.m. de wellicht met door jou gekozen inbouwspeakers (veel keuze - check bijv. iEar).
Sonos heeft een prima eco-systeem waarbij je later ook andere Sonos apparaten kan aansluiten (woonkamer/slaapkamer etc etc)

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Sonos versterking is meer dan prima. Maakt het qua integreren ook een stuk gemakkelijker. Anders zou ik gewoon naar een PA eindversterker kijken. Ding ga je toch niet in het zicht plaatsen en is meer dan goed genoeg voor een paar simpele plafondluidsprekers.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:54
Als je al je wensen op een rijtje zet en NAD (prima merk, maar ook duur) en Sonos (te beperkt) eens overslaat, waar kom je dan in de Pricewatch op uit als je stap voor stap onderstaande lijstje volgt?
Jorgen in "Keuze tussen receivers"
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee