Toon posts:

Eenvoudig software deployen over gehele netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tom15k_
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-06 15:40
Mijn vraag

Wij gebruiken heel oude software (zelf geschreven door oud-medewerkers) om software te deployen. Echter werkt dit simpelweg niet meer. Kapot, afgeschreven, we moeten opzoek naar iets nieuws.

Wij hebben een aantal scholen in beheer, waar wij nog wel eens een verzoek krijgen om nieuwe software te installeren. Dit is niet top om elke keer elke PC's natuurlijk over te nemen.

Daarom ben ik opzoek naar een programma / handigheidje om dit snel op te kunnen lossen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Alles draait op Windows 10/11 qua werkstations. Servers draaien op Windows Server 2019 (enkeling nog op Windows Server 2012 R2). Hier is een Hyper-V ingericht, met hierop een domain controller en terminal server.
Alles hangt in domeinen, verdeeld onder leerkracht en leerling pc.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb even gekeken om het uit de group policy te deployen, maar bij sommige software heb ik alleen een exe, hier moet je (zover ik kan vinden 8)7 ) het alleen met een MSI deployen. Misschien dat anderen al betere ideeën hebben dan gebruik maken van de group policy?
...

Alle reacties

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je zou eens naar Meraki Systems Manager kunnen kijken.

~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:01

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Volgens mij heb je twee vragen:
  • Hoe kan ik een goed package bouwen, van een applicatie?
  • Hoe kan ik dit package onderhouden (uitrollen/upgraden/verwijderen)?
Voor beide bestaan legio tools. Intressant leesvoer:

MSIX documentation
MSIX is a Windows app package format that combines the best features of MSI, .appx, App-V, and ClickOnce to provide a modern and reliable packaging experience.
Deployment kunt je daarna via GPO's, SCCM, Intune of welke andere managementtooling dan ook... Een en ander uiteraard wel afhankelijk van je requirements en wensen. (hint)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MAX3400
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou wel eens willen weten op welke taal / dependencies de huidige deployment werkt(e) en in hoeverre dit niet meer voldoet en/of waarom iets niet meer werkt.

Daarnaast, en in navolging van @Question Mark zijn inderdaad de requirements wel een hele belangrijke. Want op basis van de (summiere) topicstart, vermoed ik dat je dus per school een domain en/of forest hebt, daarna afsplitst naar OU's of subdomains. En daar moet je zaken deployen?

Allicht schop ik nu iemand tegen de schenen maar wat is er mis met een goed design voor een (one-way) trust waarbij tom15k@beheer.domain en collega@beheer.domain automagisch "installer"-permissies krijgt op alle onderliggende machines en klaar. Dat je alsnog (met wat hangen en wurgen) losse consoles / GPO's / shares / etc moet provisionen, dat komt daarna wel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zoals de heren hierboven ook aangeven: binnen de wat professionelere omgevingen is dit geen op zichzelf staande vraag en past dit binnen het grotere "hoe doen wij eigenlijk beheer" vraagstuk.

In het kader van "goed doen kost uiteindelijk minder moeite": ga niet aan de slag met zelfgeschreven scriptjes of tools die 1 klein probleem oplossen. Schrijf je requirements op en kijk welk commercieel of open source pakket daar aan kan voldoen.

Op basis van mijn ervaringen zou je kunnen kijken naar iets als Azure Automation - Desired State Configuration. Hier kan je profielen definieren met daarin parameters waar een Windows 10 of Server 20xx doos aan moet voldoen.
Niet alleen kan je hier relatief makkelijk groepen definiëren en daar kenmerken zoals te installeren software of (CIS) security settings aan hangen, je krijgt ook rapportages over de status van het systeem.
Link: https://docs.microsoft.co...n/automation-dsc-overview

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:05
Kijk eens naar PDQ Deploy en Inventory, is goed betaalbaar en ontzettend krachtig!

• C0okiejar
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-06 18:23

C0okiejar

Ik weet dat ik niks weet.

Afhankelijk van je M365 licenties kan je ook recht krijgen op System Center Configuration Manager of Microsoft Endpoint Configuration Manager zoals het tegenwoordig heet. Wellicht waard om eens te kijken of jullie hier de juiste licenties voor hebben.

• MAX3400
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

C0okiejar schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:22:
...Wellicht waard om eens te kijken of jullie hier de juiste licenties voor hebben.
En hoe werkt dit als 4 scholen het wel afnemen binnen hun eigen tenant en 9 scholen niet? Klinkt als een (halfbakken) oplossing afhankelijk van de tenant en de licentie.

@tom15k_ is mogelijk ook zijn eigen topic kwijt; is afgelopen dagen wel op GoT geweest maar voegt weinig toe aan het topic aan info

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:53
Als ik je een tip mag geven: kijk eens naar Liquit (https://www.liquit.com)

Van een Nederlands bedrijf. Super eenvoudige tooling en ontzettend namelijk om software te deployen. Ook silent, scripting, etc.

(heb zelf geen banden met dit bedrijf ;) en ook niet als reclame bedoeld)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee