Eigen bijdrage hoger dan bijtelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-04 17:51
Hallo,

Ik mag via mijn werkgever een Lease auto bestellen. Het gaat hier om een VW Polo 2021. Fiscale waarde ongeveer 30k. Nu is het zo dat mijn lease budget 400 per maand is. Brandstof zit er bij. De fleet manager kwam op het volgende uit:
Eigen bijdrage:
Indicatieve fiscale waarde: 30.153,67 euro
Bijtellingspercentage: 22%
Eigen bijdrage inclusief winterbanden: 152,59 euro per maand bij 1.0 FTE

Mijn vraag: Kan deze eigen bijdrage van de bijtelling worden afgetrokken? Of hoe werkt dat precies?
En als ik 0.8 FTE ga werken word er 20% gekort op het budget. Dan zou ik volgens de fleet manager op 242,19 euro bij 0.8 FTE uitkomen.
Hoe word dat berekend? Dat kan toch niet dan 100 euro duurder worden?

[ Voor 16% gewijzigd door Wessel0101 op 22-12-2021 12:49 ]

Beste antwoord (via Wessel0101 op 24-12-2021 11:25)

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:31
Bijtelling 22%
Eigen Bijdrage 152,59
Belastingschijf 37,07% (uitgaande van een belastbaar inkomen onder de 70K per jaar)

Fiscale Waarde 30153,67

Bijtelling per maand 552,8172833
Belastbare bijtelling per maand 400,2272833
Netto Bijtellingskosten 148,3642539
Eigen bijdrage 152,59

Totale netto kosten per maand 300,9542539

Overige belastingen even daargelaten, klopt bovenstaande berekening uit het geschetste voorbeeld dus.

Van elke euro boven je leasebedrag betaal je ongeveer 63% netto zelf. Bedenk je dus goed of de extra opties je dat geld waard zijn.

Reken ook even uit wat het je kost om de auto af te kopen, mocht je willen overstappen van werkgever.
Het zou zomaar kunnen dat je met bijvoorbeeld3 jaar leasecontract te gaan ,nog 36 * 150 euro mag gaan aftikken. Dat is ruim 5000 euro die de werkgever mag vorderen. mogelijk exclusief BTW, dan telt dat op tot 6500 euro..

[ Voor 3% gewijzigd door tritimee op 24-12-2021 11:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

Yucon

*broem*

Waarom zou dat niet kunnen? Ze schuiven in dat geval zo te zien ongeveer 20% van de autokosten naar jou door. En je werkt dan 20% minder. Klinkt wel als in balans toch?

Dat de eigen bijdrage voor een polo voor een fulltime contract ook al best stevig is is een ander verhaal. Maar gezien de prijs heb je ook zo'n beetje alle denkbare opties aangestreept.

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 22-12-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:48
Ja, je eigen bijdrage wordt van je bijtelling afgetrokken (dus bruto) en je betaalt het netto.

Wat betreft 0,8fte: Dit is niet 100 maar wel 400*0,8=80 euro en daar zit je bijna aan aangezien het verschil (242,19 - 152,59) 89.60 is. Dus je leasebedrag zal wel iets boven de 400 zijn (ik schat 448 ;))

En inderdaad, wat zijn auto’s duur tegenwoordig. Een polo van 30K!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Archie_T schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:01:
allemensen, dit is nog niet eens de duurste. Als je lekker doorgaat met aankruisen is de 40k ook nog wel te halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
Heb inderdaad bijna alles aangekruist, behalve achterruitrijcamera en schuifdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
Yucon schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:03:
[...]

allemensen, dit is nog niet eens de duurste. Als je lekker doorgaat met aankruisen is de 40k ook nog wel te halen..
Zat meteen even te kijken, mijn Fcous (grotere auto) waar ik toch ook bijna alles aangevinkt heb heeft een fiscale waarde van ongeveer 33.500. Ik zou eens navraag doen of het niet goedkoper kan (of een grotere auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Wessel0101 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:04:
Heb inderdaad bijna alles aangekruist, behalve achterruitrijcamera en schuifdak.
Tja dan is het logisch dat het duur wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
Archie_T schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:01:
Ja, je eigen bijdrage wordt van je bijtelling afgetrokken (dus bruto) en je betaalt het netto.

Wat betreft 0,8fte: Dit is niet 100 maar wel 400*0,8=80 euro en daar zit je bijna aan aangezien het verschil (242,19 - 152,59) 89.60 is. Dus je leasebedrag zal wel iets boven de 400 zijn (ik schat 448 ;))

Op papier staat dat het budget 400 is. Maakt de fleet manager dan een verkeerde berekening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik heb op dit moment geen tijd om er in detail in te duiken, maar er staat me iets van bij dat verrekenen met bijtelling alleen mag als die eigen bijdrage verplicht is voor een standaardauto. En dus niet als de eigen bijdrage hoger is vanwege leuke opties.

Misschien even goed om die vraag in je googletocht mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
Wessel0101 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:07:
[...]

Op papier staat dat het budget 400 is. Maakt de fleet manager dan een verkeerde berekening?
Ik denk dat een fleet manager betere berekeningen doet dan iemand op een IT forum uit z’n hoofd ;) Ik geef alleen aan dat het wel redelijk klopt. Bij dit soort gevallen zou ik gewoon deze vraag aan de fleet manager stellen.

<edit> ik zie nu eigen bijdrage inclusief winterbanden. Daar zal het verschil van 9 euro dan wel inzitten schat ik zo</edit>

[ Voor 12% gewijzigd door Archie_T op 22-12-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Yucon schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:08:
Ik heb op dit moment geen tijd om er in detail in te duiken, maar er staat me iets van bij dat verrekenen met bijtelling alleen mag als die eigen bijdrage verplicht is voor een standaardauto. En dus niet als de eigen bijdrage hoger is vanwege leuke opties.

Misschien even goed om die vraag in je googletocht mee te nemen.
En wie bepaald dan wat "standaard" is?

Een eigen bijdrage gaat altijd netto van je bruto bijtelling af. Bij 70 euro netto eigen bijdrage wordt er dus 70 euro van je bijtelling afgetrokken. Is die bijtelling normaal 200 euro, dan blijft er nog 130 euro bruto over.

Is je eigen bijdrage netto hoger dan je bruto bijtelling dan blijft er dus geen bijtelling over (je werkgever verrekent die bedragen met je salaris).

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
redfoxert schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:14:
[...]

Een eigen bijdrage gaat altijd netto van je bruto bijtelling af. Bij 70 euro netto eigen bijdrage wordt er dus 70 euro van je bijtelling afgetrokken. Is die bijtelling normaal 200 euro, dan blijft er nog 130 euro bruto over.

Is je eigen bijdrage netto hoger dan je bruto bijtelling dan blijft er dus geen bijtelling over (je werkgever verrekent die bedragen met je salaris).
Klopt het volgende dan? Of gaat de bijtelling uiteindelijk nog van die fiscale bijtelling af?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djBs1aShpIQ_kB8J7-KIaC3QPu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ciWYRR7JIZvdwIh92OnHGrva.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Wessel0101 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:18:
[...]

Klopt het volgende dan? Of gaat de bijtelling uiteindelijk nog van die fiscale bijtelling af?[Afbeelding]
Fiscale bijtelling is een bedrag dat bruto bovenop je salaris wordt berekend. Daarna wordt er inkomstenbelasting over dat bedrag berekent.

Dus die 401 euro komt bruto bovenop je salaris, vervolgens xx% inkomstenbelasting afhankelijk van je belastingtarief. En dat is dan samen met je netto eigen bijdrage het netto bedrag wat die auto je kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
Wessel0101 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:18:
[...]

Klopt het volgende dan? Of gaat de bijtelling uiteindelijk nog van die fiscale bijtelling af?[Afbeelding]
Dit ziet er verdacht logisch uit. Je bent dus 314 per maand kwijt voor je auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

redfoxert schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:14:
[...]

Hier staat het met een uitwerking erbij uitgelegd. https://www.boxsons.nl/eigen-bijdrage-vs-bijtelling/

Samengevat komt het erop neer dat het afhankelijk is van de vraag of de eigen bijdrage is als tegemoetkoming in het privégebruik, of dat het nodig is omdat iemand een duurdere auto wil dan in z'n budget past. De achterliggende redenering is ook best logisch; die bijtelling gaat namelijk vanwege genoten privévoordeel. Een bijdrage om de auto privé te mogen gebruiken verlaagt dat voordeel. Een extra bijdrage vanwege auto die niet in het budget past doet dat niet.

Het staat of valt dus met de precieze formulering in het leasecontract.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 22-12-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Yucon schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:12:
[...]

Hier staat het met een uitwerking erbij uitgelegd. https://www.boxsons.nl/eigen-bijdrage-vs-bijtelling/

Samengevat komt het erop neer dat het afhankelijk is van de vraag of de eigen bijdrage is als tegemoetkoming in het privégebruik, of dat het nodig is omdat iemand een duurdere auto wil dan in z'n budget past. De achterliggende redenering is ook best logisch; die bijtelling gaat namelijk vanwege genoten privévoordeel. Een bijdrage om de auto privé te mogen gebruiken verlaagt dat voordeel. Een extra bijdrage vanwege auto die niet in het budget past doet dat niet.

Het verschil is dus wel of geen prive gebruik. Bij prive gebruik kan de eigen bijdrage van de bijtelling afgetrokken worden, anders niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-04 15:42
redfoxert schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:23:
[...]

Het verschil is dus wel of geen prive gebruik. Bij prive gebruik kan de eigen bijdrage van de bijtelling afgetrokken worden, anders niet.
Logisch, want zonder privé gebruik heb je 0 bijtelling.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je ziet dus dat die auto van de zaak best knaken kost zeker als je weinig rijdt. Dat maakt dat ik 2 auto's heb, rij heel erg weinig en als ik rij met de kinderen graag grote auto. Mijn oude 2002 Volvo s40 kost mij 140 per maand bedrijfsauto prive rijden is duurder.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

redfoxert schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:23:
[...]

Nee, dat lijkt misschien zo maar dat is het niet. Als je budget voor een corsa krijgt en die ook gewoon prive mag gebruiken zonder dat je er een eigen bijdrage voor betaald is het duidelijk: geen eigen bijdrage dus valt er ook niets te verrekenen. Als je met die corsa 100 euro bij moet dragen om de auto prive te mogen gebruiken ook: wel te verrekenen. En als je budget voldoende is voor een astra maar je mag hem niet prive gebruiken tenzij je een eigen bijdrage betaalt: ook duidelijk, wel te verrekenen.

Iets anders wordt het als je in het geval dat je een corsa zonder bijdrage privé mag gebruiken ineens extra bijbetaalt voor een astra gewoon omdat je graag een astra wil. Dan is je eigen bijdrage immers niet voor het privégebruik maar voor de grotere auto. Dat is de kern van het verhaal en dat lijkt me tevens het geval bij TS.

Nu heeft een werkgever natuurlijk wel wat vrijheid om zo'n contract te formuleren. Of die dat ook zou doen hangt ervan af. Het is namelijk wel een grijs gebied. En het zet de deur ook open voor 'ok, ik besluit niet meer prive te rijden en dus hoef ik niet meer voor m'n astra bij te betalen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

LordSinclair schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:26:
[...]

Logisch, want zonder privé gebruik heb je 0 bijtelling.
of je leest de link even.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:18
Wessel0101 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:04:
Wacht ff. Behalve een achteruitrijcamera? Wat?!

Dat is zowaar het eerste wat ik zou aanvinken.

[ Voor 9% gewijzigd door aschja op 22-12-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
aschja schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:21:
[...]

Vind het niet perse nodig met de aanwezige parkeersensoren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

offtopic:
Dat was ook mijn eerste gedachte. Parkeersensoren zijn zwaar handig maar een camera geeft maximale precisie en is vooral erg handig om aankomende fietsers of spelende kinderen makkelijker te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-04 22:42
Wat je fleet manager zegt zal wel kloppen, vraag anders een pro forma loonstrook aan met leaseauto dan zie je wat het je kost netto?

30k voor een polo is wel een hoop geld... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:42
Yucon schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:12:
[...]

Het is letterlijk één zin toevoegen in het leasecontract.

Ik heb hem door de wagenpark beheerder laten toevoegen, “Eigen bijdrage ten behoeve van tegemoetkoming privégebruik”.

Onafhankelijk van aangekruiste opties etc.

Maar hij gaf aan dat het zonder die toevoeging op dezelfde manier werd berekend door hen. Dus eigenlijk niet eens nodig was.

Ik wilde het er toch in hebben staan, better safe than sorry

Overigens zou ik voor €30k wel iets anders gaan rijden dan een Polo 😅

[ Voor 3% gewijzigd door Tweak_ers op 24-12-2021 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-04 11:04
(jarig!)
Tweak_ers schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:54:
[...]
Overigens zou ik voor €30k wel iets anders gaan rijden dan een Polo 😅
Inderdaad, voor die 30k kun je ook een Toyota Corola TS (station) rijden. Stuk meer ruimte voor je geld

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-04 14:39
Leuk en aardig, maar waarom zou je per se een grotere auto nemen als je die ruimte niet nodig hebt? Met krappe parkeerplaatsen in parkeergarages of binnnensteden, rij ik vaak liever in een b-segmenter dan bijvoorbeeld in een suv die nauwelijks in een standaard parkeervak past

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-04 11:04
(jarig!)
exelletor schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:24:
Leuk en aardig, maar waarom zou je per se een grotere auto nemen als je die ruimte niet nodig hebt? Met krappe parkeerplaatsen in parkeergarages of binnnensteden, rij ik vaak liever in een b-segmenter dan bijvoorbeeld in een suv die nauwelijks in een standaard parkeervak past
Smaken verschillen natuurlijk, maar in dit geval veel meer waar voor je geld ook qua features. Maargoed als dat mijn budget was dan was een Polo het laatste waar ik aan zou denken…

[ Voor 8% gewijzigd door Meekoh op 24-12-2021 08:38 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
exelletor schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:24:
Wat is een grote auto?? Een polo is al helemaal niet klein meer, maar wel krap. Een station is gewoon iets ruimer vanbinnen. Als je daar niet mee uit de voeten kunt, zou ik een vouwfiets aanraden.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3llrais3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-04 22:27
Wat ik een beetje mis,

voor hoelang ga je deze commitment aan
met hoeveel Km's wordt er gerekend

Net even op leaseplan gekeken naar polo. Alle opties aan kom ik op +- 400 eur, uit met 10.000 Km per jaar& 60 maanden looptijd
Maw, je gaat voor 5 jaar lang die auto rijden met maximaal 10.000km per jaar. (en wat gebeurt er met de auto als je eerder weg gaat bij het bedrijf voor einde looptijd contract)

Wellicht dat je kan kijken naar pakketten ipv losse opties op de auto, vaak zijn pakketten gebundelde opties voor een betere prijs dan losse opties

[ Voor 0% gewijzigd door H3llrais3r op 24-12-2021 10:51 . Reden: Iketot verbeterde me, het is 10k per jaar ipv per maand ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:43
H3llrais3r schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:25:
[...]

Net even op leaseplan gekeken naar polo. Alle opties aan kom ik op +- 400 eur, uit met 10.000 Km per maand & 60 maanden looptijd
Maw, je gaat voor 5 jaar lang die auto rijden met maximaal 10.000km per maand. [...]
10K KM is per jaar, niet per maand..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-04 02:23
Kijk uit dat die eigen bijdrage of zelfs de hele wagen jou niet verhindert ander werk te zoeken binnen de termijn van het leasecontract. Er zijn zat werkgevers die hun werknemers willen korten in hun recht op vrije keuze van werkgever door ze een financiële strop om te binden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04 10:23
redfox314 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:29:
Kijk uit dat die eigen bijdrage of zelfs de hele wagen jou niet verhindert ander werk te zoeken binnen de termijn van het leasecontract. Er zijn zat werkgevers die hun werknemers willen korten in hun recht op vrije keuze van werkgever door ze een financiële strop om te binden.
Dit!

Daarnaast; ik zou kijken of je die 400 niet bruto uitgekeerd kan krijgen bovenop je loon (dat kan bij ons wel in ieder geval), uiteindelijk betaal je die dus nog bovenop de 314, netto dus rond de 514 euro voor een Polo.

Afhankelijk van hoe erg je de auto voor je werk nodig hebt en hoeveel je rijdt natuurlijk.

Makkelijkste manier om minder geld uit te geven is minder opties aanvinken, die betaal je over de 4/5 jaar zo'n beetje helemaal zelf, netto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:11
redfox314 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:29:
Ik vind het niet meer dan logisch als iemand zoveel over zijn budget gaat. Je kunt ook gewoon binnen het budget blijven en de auto dan lekker laten staan als je gaat. Is gewoon een eigen keuze.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:59
Even naast de bijtelling etc om, maar 30k voor een polo? Voor B klasse auto.. Voor dat geld kun je een ruime en mooie C klasse nemen, bv een Kia Ceed, daar zit meer luxe in standaard al dan een Polo.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 13:40
Inspired schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:45:
[...]

Ik vind het niet meer dan logisch als iemand zoveel over zijn budget gaat. Je kunt ook gewoon binnen het budget blijven en de auto dan lekker laten staan als je gaat. Is gewoon een eigen keuze.
Zie maar een zakelijke lease te krijgen van 400 bruto, die is er als ik mij goed kan herinneren niet... Mijn polo was oorspronkelijk 28k maar doordat die opeens niet leverbaar was ivm corona of andere toestanden kreeg ik een voorraad auto van 31,5k.

Bedrijf heeft de extra kosten op zich genomen dus ik hoef niets extra bij te dragen zoals TS moet. Ik betaal ongeveer 300 netto voor de auto per maand. Alleen achteraf gezien was ik toch liever gegaan voor een "meer kwaliteit" auto. De polo is echt fantastisch, begrijp me niet verkeerd maar je merkt snel het verschil in kwaliteit bij een Golf, Ford Focus, Mazda 3 of een Seat Leon met wat minder opties. Neem dat wel even in je op en denk er goed over na.
Renegade666 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:35:
Even naast de bijtelling etc om, maar 30k voor een polo? Voor B klasse auto.. Voor dat geld kun je een ruime en mooie C klasse nemen, bv een Kia Ceed, daar zit meer luxe in standaard al dan een Polo.
allemaal leuk en aardig maar je moet het merk en uiterlijk van de auto ook wel mooi vinden. De Kia ceed vind ik persoonlijk minder mooi. Ja het is van iets luxer van binnen. Maar uiteindelijk is het altijd afwegen of je meer opties kiest of een hoger segment auto. De ProCeed is dan wel weer mooi maar ver buiten budget

edit-
Al moet ik zeggen dat de 2022 versie met de uplift wel erg cool is :9~

[ Voor 26% gewijzigd door hollandnick op 24-12-2021 10:47 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-04 02:23
Inspired schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:45:
[...]

Hangt helemaal af van of het budget wel realistisch is en hoeveel zakelijke/woon werk kilometers je geacht wordt te rijden met de auto. Als je heel het land moet doorkruisen mag de werkgever wel boven het basis model gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:11
redfox314 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:46:
[...]

Hangt helemaal af van of het budget wel realistisch is en hoeveel zakelijke/woon werk kilometers je geacht wordt te rijden met de auto. Als je heel het land moet doorkruisen mag de werkgever wel boven het basis model gaan zitten.
Als het niet realistisch zou zijn dan zou ik bedanken. :) Neem aan de TS naar klanten moet. Als er geen auto te lease is voor het budget dan moeten ze maar wat anders regelen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
Inspired schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:59:
[...]

Als het niet realistisch zou zijn dan zou ik bedanken. :) Neem aan de TS naar klanten moet. Als er geen auto te lease is voor het budget dan moeten ze maar wat anders regelen.
Ik kon natuurlijk ook een polo van 19k uitkiezen. Maar als ik dan toch bezig ben… en moet veel naar klanten die 100+ km verderop zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04 10:23
Wessel0101 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:05:
[...]

Ik kon natuurlijk ook een polo van 19k uitkiezen. Maar als ik dan toch bezig ben… en moet veel naar klanten die 100+ km verderop zitten.
Juist dan zou ik voor een mooie C-segmenter gaan, geeft je een stuk meer comfort en die heb je ook makkelijk voor 30k.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:31
Bijtelling 22%
Eigen Bijdrage 152,59
Belastingschijf 37,07% (uitgaande van een belastbaar inkomen onder de 70K per jaar)

Fiscale Waarde 30153,67

Eigen bijdrage 152,59

Overige belastingen even daargelaten, klopt bovenstaande berekening uit het geschetste voorbeeld dus.

Van elke euro boven je leasebedrag betaal je ongeveer 63% netto zelf. Bedenk je dus goed of de extra opties je dat geld waard zijn.

Reken ook even uit wat het je kost om de auto af te kopen, mocht je willen overstappen van werkgever.
Het zou zomaar kunnen dat je met bijvoorbeeld3 jaar leasecontract te gaan ,nog 36 * 150 euro mag gaan aftikken. Dat is ruim 5000 euro die de werkgever mag vorderen. mogelijk exclusief BTW, dan telt dat op tot 6500 euro..

[ Voor 3% gewijzigd door tritimee op 24-12-2021 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wessel0101
tritimee schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:25:
Bijtelling 22%
Eigen Bijdrage 152,59

Fiscale Waarde 30153,67

Eigen bijdrage 152,59

Duidelijk. Ik heb geen verplichte meeneem regeling gelukkig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:26
Wessel0101 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:26:
[...]

Duidelijk. Ik heb geen verplichte meeneem regeling gelukkig!
Check ook even wat er gebeurd als je uit dienst gaat qua eigen bijdrage. Dat je die niet voor de komende periode moet aftikken.

[ Voor 18% gewijzigd door Drardollan op 24-12-2021 15:52 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Klinkt niet echt als een heel interessante regeling, tenzij je privé echt een enorme kilometervreter bent. Kun je niet beter naar een wat betaalbaardere auto kijken? VW met alle opties kost je nou eenmaal de hoofdprijs. Laat ik het zo zeggen: de mensen die bij ons VW rijden, hebben over het algemeen een riant hoger leasebudget of een kale bak. Maar het meerendeel gaat momenteel naar EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:27
Meekoh schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:21:
[...]

Inderdaad, voor die 30k kun je ook een Toyota Corola TS (station) rijden. Stuk meer ruimte voor je geld
Of een hatchback dynamic, rijdt wellicht minder sportief wel zuinig. Ik doe er 4,4 l op de 100km mee (benzine). Heb je alleen geen parkeersensoren, wel achteruitrijcamera. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:05
Lothlórien schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:20:
[...]

Of een hatchback dynamic, rijdt wellicht minder sportief wel zuinig. Ik doe er 4,4 l op de 100km mee (benzine). Heb je alleen geen parkeersensoren, wel achteruitrijcamera. :)
Mijn (tijdelijke) Corolla 1.8 hybrid TS Active kost fiscaal ook 30995, die is echt wel veel fijner dan een polo idd O-)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keesdewit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-04 16:06
[...]

Een achteruitrijcamera op een Polo? Er zit zowat niet eens een achterkant op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Archie_T schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:05:
[...]

Zat meteen even te kijken, mijn Fcous (grotere auto) waar ik toch ook bijna alles aangevinkt heb heeft een fiscale waarde van ongeveer 33.500. Ik zou eens navraag doen of het niet goedkoper kan (of een grotere auto)
Mijn focus was 1.5 jaar geleden 40.000 (182pk versie, alles aangevinkt, alle pakketten, alle losse opties muv parkeerverwarming). En dezelfde in 155pk versie (die 182pk versie 1.5l bestaat niet meer) kost nu 45.000.
Auto’s zijn flink duurder geworden 😞
Mijn collega vroeg toen ook al waarom ik geen Mondeo pakte voor dat geld. Simpel, omdat de Mondeo toentertijd met alles aangevinkt en krachtigste motor bijna 55.000 koste. Sommige mensen hebben liever meer opties dan een grotere auto.

Als je de polo gti pakt, is die zelfs nog een stukje duurder dan 30k 😉

[ Voor 20% gewijzigd door tilburgs82 op 25-12-2021 07:58 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Pagina: 1