Gezins-diesel rond EUR 5K: wat is wijsheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:56
Voor mijn zusje en haar vriend kijk ik mee bij de aanschaf van een nieuwe auto, nu de motor van hun Polo 1.2 TDi zichzelf door de gril uitgespuugd heeft. Budget ligt rond de EUR 5K.

Vrij natuurlijk kijken ze weer naar zo een Polo, maar als ik zo google en hier op het forum lees, is de 1.2 TDI (denk aan een auto uit 2009-2011) niet de betrouwbaarste als je rond de 2 ton en hoger aan kilometer-stand gaat.

Over 1.6 tdi of een vergelijkbare motor in Citroen DS3/C3 lees ik betere verhalen. Een Prius zou volgens mij ook goed moeten kunnen, maar dat soort auto's lijken toch ook in een hogere prijsklasse te zitten.

Vraag is in welke richting ik hen moet begeleiden om rond de EUR 4000-5000 een auto te vinden waarvan redelijkerwijs verwacht mag worden dat er de komende 3-5 jaar 20-30K op jaarbasis kostenefficiënt mee gereden kan worden. Diesel ligt voor de hand.

Kort en goed: wat zijn goede motoren qua prijs/kwaliteit om naar te kijken in deze zoektocht? Inderdaad eens kijken naar de 1.6 van Citroën/Peugeot van rond 2010 om in de juiste prijsklasse te blijven?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:13

Tusk

Sticky Bomb likes you!

voor 20/30k per jaar zou ik gewoon een zuinige kleine benzine uitzoeken. Aygo of zoiets. De dieselwegpesterij is al begonnen, dus zou zo maar eens kunnen dat je straks op bepaalde plekken niet meer mag komen.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:33
Ford Focus. Ook met de 90 pk TDCi lekker te rijden. Formidabele wegligging. Niet al te duur in aanschaf. Zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
Tusk schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:20:
voor 20/30k per jaar zou ik gewoon een zuinige kleine benzine uitzoeken. Aygo of zoiets. De dieselwegpesterij is al begonnen, dus zou zo maar eens kunnen dat je straks op bepaalde plekken niet meer mag komen.
Fair point re milieuzones ed, hoewel ze ver buiten de randstad/grote steden rijden. Dat risico is te lopen. Ik zal nog eens rekenen aan het omslagpunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:19

ThunderNet

Flits!

Als je het over een gezins-diesel hebt, denk ik al snel aan een wat grotere auto. Skoda Octavia TDI bijvoorbeeld :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
ThunderNet schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:33:
Als je het over een gezins-diesel hebt, denk ik al snel aan een wat grotere auto. Skoda Octavia TDI bijvoorbeeld :)
Ja klopt, gezinsdiesel is in die zin wat misleidend. Primaire doel is dat iemand naar zijn werk kan op allerlei tijdstippen. Dat er een gezin is past, is een tweede. Ik moet iets hebben wat budgettair zo efficiënt mogelijk is, en ik ben bereid tot EUR 4-5K te gaan :)

Qua omdenken is de Aygo dan toch niet zo gek. Voldoende voor woon-werk-verkeer op het platte land en als ik zo reken inderdaad qua kosten niet gek. Lagere maandlasten belasting wegen toch wel door, evenals verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Trenchdog schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:40:
Dat er een gezin is past, is een tweede.
Misschien moet je dat even beter definiëren. Mijn partner en ik zijn samen met Sypie Jr® (in een autostoel) een gezin. Vrienden van ons zijn samen met 4 kindertjes (ook in autostoeltjes) ook een gezien. Het verschil is enorm, wij kunnen met een klein wagentje toe en onze vrienden hebben 2 achterbanken nodig om het te laten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:35

Yucon

*broem*

[...]

Ja klopt, gezinsdiesel is in die zin wat misleidend. Primaire doel is dat iemand naar zijn werk kan op allerlei tijdstippen. Dat er een gezin is past, is een tweede. Ik moet iets hebben wat budgettair zo efficiënt mogelijk is, en ik ben bereid tot EUR 4-5K te gaan :)

Qua omdenken is de Aygo dan toch niet zo gek. Voldoende voor woon-werk-verkeer op het platte land en als ik zo reken inderdaad qua kosten niet gek. Lagere maandlasten belasting wegen toch wel door, evenals verzekering.
Als je toch in die richting zoekt is een ibiza ST voor hetzelfde geld een stuk ruimer. Ik twijfel persoonlijk of met dit aantal km's diesel echt uit kan. Op papier wel. Maar met name bij wat oudere moderne diesels zit er per auto gewoon flink wat variatie aan je reparatiekosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
Yucon schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:06:
[...]

Als je toch in die richting zoekt is een ibiza ST voor hetzelfde geld een stuk ruimer. Ik twijfel persoonlijk of met dit aantal km's diesel echt uit kan. Op papier wel. Maar met name bij wat oudere moderne diesels zit er per auto gewoon flink wat variatie aan je reparatiekosten.
Het zijn inderdaad die reparatiekosten (of totale afschrijving van een motorblok) waar ik nu op afstuit.

Qua gezin hebben we het over twee kleinere kinderen.

Hoeveel zou een aygo op de klokken mogen hebben om als benzine-blok een tijdje mee te kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:10
Trenchdog schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:17:Een Prius zou volgens mij ook goed moeten kunnen, maar dat soort auto's lijken toch ook in een hogere prijsklasse te zitten.
Als je een goedkopere Prius zoekt, dan is de Honda Insight een aanrader. Net zo betrouwbaar maar net wat goedkoper. Hij is ook iets minder verfijnd, maar de prijs moet ergens vandaan komen natuurlijk. Behoorlijk praktisch ook en lekker zuinig.
Trenchdog schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:17:Vraag is in welke richting ik hen moet begeleiden om rond de EUR 4000-5000 een auto te vinden waarvan redelijkerwijs verwacht mag worden dat er de komende 3-5 jaar 20-30K op jaarbasis kostenefficiënt mee gereden kan worden. Diesel ligt voor de hand.
Aangezien ze er zo'n 60.000 - 150.000km bij de kilometerstand zullen rijden, zal zo'n auto na 3-5 jaar niet veel meer waard zijn. Dan zou ik diesel verkiezen boven benzine (hybride even buiten beschouwing gelaten). Dan heb je lagere gebruikskosten en de afschrijving heb je door de kilometers toch al. Ben benieuwd naar hoe je berekening uitkomt.
Trenchdog schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:07:
[...]
Qua gezin hebben we het over twee kleinere kinderen.
En moeten die kleine kinderen in deze auto mee op vakantie kunnen? Of is er een andere auto die daarvoor wordt gebruikt?
Als je een Aygo bekijkt, bekijk dan ook de Toyota iQ. Die is net zo betrouwbaar maar net wat verfijnder en comfortabeler. Zowel de Aygo als iQ zijn helaas nooit met cruise control geleverd en dat is jammer want op lange afstanden is een cruise control wel fijn.

De Renault Twingo is ook een fijne auto. Niet zo legendarisch betrouwbaar als Toyota, maar ook helemaal niet slecht en behoorlijk comfortabel voor z'n formaat. Bovendien heb je ze met af-fabriek cruise control en kun je ze ook als diesel krijgen.
Pagina: 1