• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
6 jaar geleden heb ik zonnepanelen laten plaatsen, maar door verschillende omstandigheden verbruik ik meer stroom en wil ik dus kijken naar een nieuwe installatie. Zelf heb ik al het een en ander rondgekeken, maar voordat ik offertes ga aanvragen wil ik ook graag wat input vanuit jullie kant.

Huidige situatie
Momenteel liggen er 16x Solar Frontier SF-170 panelen op het dak, met een Growatt 2500MLT omvormer; 2.720kWp en dit geeft me ongeveer 2.050kWh per jaar, een efficientie van zo'n 75% dus (geen optimizers aanwezig).

Het dak (lessenaarsdak) waar het om gaat heeft de volgende gegevens:

Dakhelling: 20 graden
Azimuth: -160 graden
Dakorientatie: 20 graden Noord / Noord-Oost
Dak Breedte: 5.40 m
Dak Lengte: 6.75 m

De meterkast is voorzien van een 1x 35A zekering. Deze wil ik liever niet aanpassen (ik heb een ouderwetse terugloop meter, las dat ik als ik naar 3 fase wil dan de meter ook aangepast wordt).

Aan de rechterkant zit dus een CV uitvoer, links en rechts hebben de buren beide een dakkapel.

Nieuwe setup
Eigenlijk wil ik gewoon het dak zoveel mogelijk vol leggen met panelen. Mijn huidige stroomverbruik komt neer op zo'n 3.000kWh, maar overschot vind ik voor nu niet erg met het oog op eventueel een (hybride) warmtepomp in de toekomst.

Heb zelf al even in SMA Sunny Design wat dingetjes geprobeerd, zoals bijvoorbeeld een opstelling met 13x Longi Solar 455WP panelen:

Maar ik heb geen idee of ik hier goed aan doe, wat voor type omvormer het beste is, wel/geen optimizers etc. Wat zouden jullie adviseren?

iStockphoto | 14x Longi Solar 455Wp (6.370Wp), 20° N/NO, hellingshoek 20° | 8x Solar Frontier SF170 (1.360Wp), Oost/West, hellingshoek 10°

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05
Volgens mij is het redelijk duidelijk: Wat je uitgewerkt hebt is een prima plan, zou moeten passen...

Mooi uitvoeren op een voordelige string omvormer zonder optimizers.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt nu (waarschijnlijk) 4 strings van 4 panelen SF, wat een prima schaduwmanagement geeft.
1 of 2 stringen schaduw heeft geen enkele invloed op de rest.
Unieke eigenschap van je SF'jes

Ik zou er in ieder geval 2 strings van maken met de nieuwe panelen.

Ik vind het bijna zonde dat je ze eraf haalt...

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2021 12:48]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ronald
@AUijtdehaag Hij mag er 9 bij mij brengen hoor ;-)

Ik durf ze wel aan 3xp485 erbij te prikken op mijn 45 graden noord dak:

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• BlizzarD
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:31:
Volgens mij is het redelijk duidelijk: Wat je uitgewerkt hebt is een prima plan, zou moeten passen...

Mooi uitvoeren op een voordelige string omvormer zonder optimizers.
Helemaal geen optimizers? Ook niet voor de 4 panelen aan de onderkant (bovenaan de foto)?
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:48:
Je hebt nu (waarschijnlijk) 4 strings van 4 panelen SF, wat een prima schaduwmanagement geeft.
1 of 2 stringen schaduw heeft geen enkele invloed op de rest.
Unieke eigenschap van je SF'jes

Ik zou er in ieder geval 2 strings van maken met de nieuwe panelen.

Ik vind het bijna zonde dat je ze eraf haalt...
Ze worden voor een deel recycled op de schuur ;)

iStockphoto | 14x Longi Solar 455Wp (6.370Wp), 20° N/NO, hellingshoek 20° | 8x Solar Frontier SF170 (1.360Wp), Oost/West, hellingshoek 10°

• Ronald
@BlizzarD Ik ga je niet tegenhouden, maar optimizers helpen maar weinig bij harde schaduw van nabije objecten. Je hebt de panelen langs de gunstige (lange) zijde liggen t.o.v. de schoorsteen

En dan denk ik meer aan paneel 1c,1d en 2d in Excel termen.

• BlizzarD
  • Niet online
Inmiddels ben ik diverse offertes aan het opvragen, zodra ik hier een aantal van heb ontvangen zal ik deze hier posten.

Heb het geheel nog even in Sunny Design gezet, inclusief de dakkapellen van de buren om te zien wat dat qua schaduw doet:

Dit zijn de schaduw percentages op jaarbasis. Ingetekend zijn 14x Longi Solar 455Wp panelen op een 5kW SMA omvormer, zonder optimizers. Dit geeft volgens de simulatie 4.575kWh per jaar op een installatie van 6.370Wp.

Lijkt dit enigszins te kloppen volgens jullie?

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Ronald schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:35:
@BlizzarD Ik ga je niet tegenhouden, maar optimizers helpen maar weinig bij harde schaduw van nabije objecten. Je hebt de panelen langs de gunstige (lange) zijde liggen t.o.v. de schoorsteen

En dan denk ik meer aan paneel 1c,1d en 2d in Excel termen.
Ik dacht dat bij halfcel panelen de korte kant het gunstigste is als die in de schaduw komt en juist niet de lange kant, liever helemaal geen schaduw natuurlijk.
Leg uit ik leer graag bij.

Btw, met die sf panelen is het nu nog wel het beste.

• Ronald
@PClop Half-cel 'powerpoint' is een powerpoint op lagere stroom, dus productiebeperkend voor panelen die volledig in de zon liggen in dezelfde string. Dus een string omvormer kan er in residentiële situaties zelden iets mee.

SF zijn anders gebouwd, dus reageren anders, logisch.

• BlizzarD
  • Niet online

Nou de meeste offertes zijn binnen en lopen aardig uiteen. Prijs per WP is wellicht iets hoger dan bij een nieuwe installatie, omdat in de totaalprijs ook het verwijderen van de huidige installatie is meegenomen :)

Gezien de prijs lijkt aanbieder 1 of 3 het beste natuurlijk, zit er nog significant verschil tussen Growatt en Goodwe in mijn situatie? Meen dat Goodwe iets van schaduwmanagement heb, is dat de kleine meerprijs nog waard (geloof dat het zo'n 50-60 euro scheelt t.o.v. Growatt)?

• Ronald
Erg uiteenlopend ja...

Het zal tussen 1 en 3 moeten zijn.
Op het forum is een lichte voorkeur voor GoodWe; schaduwbeheer wordt een tikje beter ingeschat. Het is zeker niet zo dat Growatt dat niet doet!

Het is echter ook weer zo dat er een kundig overkomende installateur is op het forum die meestal met Growatt werkt.. (Vaak in combinatie met REC twinpeak, en dat vaak ook voor nette prijs doet) Dus sja.

Gooi een muntje op, doe wat goed voelt :)

• BlizzarD
  • Niet online
Nou de kogel is door de kerk, over een 6 tot 8 weken worden de huidige panelen vervangen voor 14x Longi 455Wp + Goodwe 5kW omvormer :)

• BlizzarD
  • Niet online
Nou 5 mei word de boel hier geinstalleerd, nog 2 weekjes dus. Hoe zouden jullie onderstaande onderverdelen in 2 strings? Ik zat zelf aan zoiets te denken:

String 1 heeft dan bijna nooit last van schaduw en performed maximaal, string 2 wat meer maar die zit dan op MPPT 2 en hopelijk doet GoodWe dan voldoende qua schaduw management. Is dit iets of zien jullie dit anders?

• BlizzarD
  • Niet online
Toch nog even over nagedacht en 2 opties uitgewerkt om de 14 panelen in 2 strings te verdelen:

Optie 1

Optie 2

Links komt de zon op (Oost), draait dan gedurende dag via boven naar het westen (rechts op de afbeeldingen).

Met optie 1 heeft string 1 praktisch nooit schaduw en 2 wat meer.

Gevoelsmatig lijkt optie 2 dan beter; het idee is dat string 2 t/m 1 uur (als de zon pal Zuid staat) zo min mogelijk schaduw heeft en na 13:00u string 1 zo min mogelijk schaduw heeft.,

Lastig.. wie heeft hier nog ideeën bij?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:37
optie 1 lijkt me beter

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• BlizzarD
  • Niet online
En met welke redenatie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:37
De beste panelen in 1string
Ik zou op de 2e rij de middelste 2 panelen in de 1e string gooien, die pakken na de bovenste vijf de meeste zon

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• BlizzarD
  • Niet online
Nog even leuk om het resultaat te laten zien natuurlijk, set ligt inmiddels alweer 2 maanden en gaat als een gek.. nu 1.620kWh opgewekt en dit komt heel erg eng dichtbij de simulatie die ik via Sunny Design had gemaakt (echt maar een paar kWh verschil op 2 maanden tijd).

Lijkt bovenaan over de dakrand te gaan, maar dat is niet het geval (wel zijn wat extra dakhaken geplaatst just to be sure). Laten we zeggen dat het dak maximaal benut is :9

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee