Toon posts:

Wat zijn nog meer voordelen van warmtepompen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• lurn
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-01-2022
Mijn vraag

Wat zijn nog meer voordelen van warmtepompen behalve financieel en voor het klimaat? Ik ben benieuwd of er nog meer voordelen zijn behalve deze twee.

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:38
Voor verwarming heb je een paar opties
- Fossiele brandstoffen - Gas, Hout, Diesel etc
- Electrische verwarming - Electrische boiler, verwarmingsspiraal, warmtepomp

In beide categorieën heb je meer efficiëntere oplossingen.
Een warmtepomp kan met dezelfde hoeveelheid energie meer warmte opwekken dan een electrische kachel.

Wat voor iemand de meest efficiënte oplossing is afhankelijk van keuzes, beschikbaarheid, budget, huisinstallatie etcetera

Maar om 1 voordeel optenoemen. Daar warmtepompen kunnen verwarmen kunnen ze ook ongedraaid werken om te koelen. Beste voorbeeld daarvan is de Airco.

Helaas is je vraag te algemeen om er dieper op in te kunnen gaan.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:12
@lurn
luxe, een gasketel levert al snel een 20-30kW aan warmte, maar kan maar terug moduleren naar een 5-6kW.
5-6kW is veel te veel voor +95% van het stookseizoen in mijn huis.
dus heb ik nu ook nog een warmtepomp naast mijn gasketel er bij, die levert maar 1,4kW.

als ik dan met de gasketel mijn vloerverwarming warm maak, dan doet die dat maar 1 a 6 uren per dag afhankelijk van de temperatuur buiten. (vooral als het nog niet echt heel koud is buiten is het erg kort)
de rest van de tijd voelt de vloer gewoon koud aan.
warmtepomp kan veel minder warmte leveren en is dan al snel 4x zo vaak bezig met de vloer warm te maken.
dus de vloer voelt 4x zolang lekkerder aan.

en is mijn huis gewoon 24x7 heel de winter door iets tussen de 21 en 22 graden binnen.
geen nacht verlaging meer nodig, gewoon binnen komen en warm.

moeilijke tado of andere aansturingen, nop totaal niet meer nodig.
zet de thermostaat in de herfst omhoog en de lente omlaag, dat valt gewoon niet meer te automatiseren.
kiss werkt het beste. ;)

zie ook het gebruik van de warmtepomp:

als de warmtepomp een 7-8kWh gebruikt dan staat die dus 24x7 de vloer te verwarmen. ;)
(300Wx24 = 7,2kWh en dit levert 1,4kW aan warmte in het huis.)

financieel kan ook leuk zijn, ik heb al vele jaren zonnepanelen, en langzaam steeds meer uitgebreid.
tja ik kan ook die 2400kWh die ik gratis over heb ook verkopen, maar gas vervangen is ook leuk.
maar als je het alleen voor het financiële doet, dan ben je niet handig bezig.
het zijn geen gouden bergen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-01 23:33
Nou, ik heb ook nog wel een paar voordelen:
  • Een warmtepomp heeft geen brander aan boord, er wordt dus niks verbrand om je huis te verwarmen,
    Daardoor is het ook veel veiliger... Nul risico op zaken als kool-monoxide vergiftigingen die op kunnen treden als er iets fout gaat bij de verbranding in je CV ketel.
    In een warmtepomp wordt niets verbrand, dus er kan ook geen koolmonoxide bij ontstaan.
  • Er hoeft geen gasleiding naar een warmtepomp toe, dus, mocht je die eventueel helemaal niet meer nodig hebben, dan heb je ook veel minder risico op een gaslekkage.
  • Een warmtepomp heeft over het algemeen wat minder onderhoud nodig dan een CV ketel.
    Het brandergedeelte in een CV ketel is vanwege de hoge temperaturen meer onderhevig aan slijtage en vervuiling (Al eens met de CV onderhoudsmonteur meegekeken die jaarlijks de boel doet schoonmaken in de brander?)
(maar trouwens: zijn het financiele én het klimaat samen niet al meer dan voldoende goede redenen op zichzelf?)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Je verplaatst de herrie naar buiten van de verwarming waardoor je er zelf minder last van hebt.
BrainCrash schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:17:
(maar trouwens: zijn het financiële én het klimaat samen niet al meer dan voldoende goede redenen op zichzelf?)
Het financiële is juist een reden voor mij om het niet te doen. Het vergt een enorme investering aan het huis om deze enigszins elektrisch betaalbaar te kunnen verwarmen.

En het milieu, tja, ben geen grootverbruiker met 650m3 gas per jaar. Ik verwarm alleen de kamers waar ik in leef overdag en de badkamer. Daarnaast vaak weg en dan staat de verwarming gewoon uit.

[Voor 76% gewijzigd door LordSinclair op 23-12-2021 15:50]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 21:40

JT

VETAK y0

BrainCrash schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:17:

(maar trouwens: zijn het financiele én het klimaat samen niet al meer dan voldoende goede redenen op zichzelf?)
Eens maar het kan natuurlijk geen kwaad om 100% geinformeerd te zijn in plaats van 60% :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee