@
lurn
luxe, een gasketel levert al snel een 20-30kW aan warmte, maar kan maar terug moduleren naar een 5-6kW.
5-6kW is veel te veel voor +95% van het stookseizoen in mijn huis.
dus heb ik nu ook nog een warmtepomp naast mijn gasketel er bij, die levert maar 1,4kW.
als ik dan met de gasketel mijn vloerverwarming warm maak, dan doet die dat maar 1 a 6 uren per dag afhankelijk van de temperatuur buiten. (vooral als het nog niet echt heel koud is buiten is het erg kort)
de rest van de tijd voelt de vloer gewoon koud aan.
warmtepomp kan veel minder warmte leveren en is dan al snel 4x zo vaak bezig met de vloer warm te maken.
dus de vloer voelt 4x zolang lekkerder aan.
en is mijn huis gewoon 24x7 heel de winter door iets tussen de 21 en 22 graden binnen.
geen nacht verlaging meer nodig, gewoon binnen komen en warm.
moeilijke tado of andere aansturingen, nop totaal niet meer nodig.
zet de thermostaat in de herfst omhoog en de lente omlaag, dat valt gewoon niet meer te automatiseren.
kiss werkt het beste.
zie ook het gebruik van de warmtepomp:
:strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large)
als de warmtepomp een 7-8kWh gebruikt dan staat die dus 24x7 de vloer te verwarmen.

(300Wx24 = 7,2kWh en dit levert 1,4kW aan warmte in het huis.)
financieel kan ook leuk zijn, ik heb al vele jaren zonnepanelen, en langzaam steeds meer uitgebreid.
tja ik kan ook die 2400kWh die ik gratis over heb ook verkopen, maar gas vervangen is ook leuk.
maar als je het alleen voor het financiële doet, dan ben je niet handig bezig.
het zijn geen gouden bergen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)