Toon posts:

NAS voor n00b

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Disclaimer;
ik heb nog 00-ervaring met een NAS; algemene tips om valkuilen te vermijden zijn ook welkom

Ik zoek een NAS
- stil
- zuinig
- niet al te duur
- niet al te groot (moet waarschijnlijk in de woonkamer)

Gebruik:
- ervaring opdoen met (de mogelijkheden van) een NAS... :)
- centrale opslag van files
- syncen van Linux devices met Mac (en eventueel met LineageOS devices)
- Adguard Home
- experimenteren met andere leuke extraatjes van een NAS, dus Docker compatibel zou leuke zijn, dat lijkt mij nu net de echte kracht en toekomst van een NAS
(weet iemand trouwens hoe je in PW of VA kunt zoeken/selecteren op 'Docker'?

Wat is je budget?
Ik ben een NAS-Noob en wil niet direct veel uitgeven; ik zal eerst toch wel door schade & schande wijs moeten worden... ;)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Ook zelfbouwopties (FreeNAS?) zijn welkom.
Ik heb even overwogen FreeNAS op een oude laptop te zetten, maar heb begrepen dat je voor FreeNAS 2 drives nodig hebt, laptop heeft er maar 1 SSD, via USB 2.0 USB 3.0 een ext drive aansluiten lijkt mij suboptimaal... het oude besje heeft zelfs een USB 3.0 aansluiting, en zuinige i3 met 8GB
Nogmaals; ik ben een totale NAS noob... 8)7

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Thuissituatie
- 1x Linux desktop
- 2x Linux laptop
- 1x Mac laptop
- handvol LineageOS mobiel spul

Wie heeft tips/aanbevelingen/etc?

[Voor 3% gewijzigd door Tweaker626 op 22-12-2021 16:16]

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:53
Synology!

Op basis van je doelen, denk ik dat het instapmodel (modellen eindigen met een J) te zwak zijn.

Dus een DS220+ moet zeker geschikt zijn.
pricewatch: Synology DS220+ (zonder harde schijven)

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tweaker626 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:40:

(weet iemand trouwens hoe je in PW of VA kunt zoeken/selecteren op 'Docker'? [/i]
Nee maar volgens mij "moet" je een Intel-CPU in je NAS hebben voor Docker en dan kom je voor Synology op https://www.synology.com/nl-nl/dsm/packages/Docker uit ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:59
Voor consumenten zijn er 2 grote spelers:
  • QNAP
  • Synology
Bij QNAP krijg je in de regel meer hardware voor je geld.
De software van Synology is echter gebruiksvriendelijker.

QNAP biedt ook virtualisatie opties zie https://www.qnap.com/nl-nl/software/container-station

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:42
Om te beginnen is een standaard model van een van de grote merken aan te bevelen.
Als je wilt beginnen (en later wat uitbreidingen) kies dan voor een model met 4 bays, waarvan je er in eerste instantie 2 gebruikt. Het prijsverschil tussen 2 en 4 bays is niet zo groot, en je kan meer doorgroeien (ook naar raid5)
Het is slimmer om ook te beginnen met minimale memory en dat (goedkoper) zelf uit te breiden. Hoewel fabrikanten vaak 8G als max opgeven werkt 16G comfortabeler als je wat met applicaties/dockers wilt gaan doen

om te leren van wat een NAS allemaal kan (het is meer dan een kastje met wat schijven) kun je op de site van Qnap en Synology eens naar wat tutorials kijken

ik heb alleen ervaring met Qnap modellen, waar ik naar zou kijken (als je budget het toelaat) is de TS451 (ca €400) of de TS453 (ca€500) met 2x een Hdisk (let wel op dat je cmr disks neemt)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

peter-rm schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:26:

Het is slimmer om ook te beginnen met minimale memory en dat (goedkoper) zelf uit te breiden. Hoewel fabrikanten vaak 8G als max opgeven werkt 16G comfortabeler als je wat met applicaties/dockers wilt gaan doen
Weinig NASjes in de budget-range die 8GB tot 16GB RAM aan boord hebben?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:42
beginnen met 2GB en later zelf uitbreiden naar behoefte was wat ik bedoelde (voor ca €90 het je 16GB). Modellen die af fabriek al veel geheugen hebben zijn relatief duurder.
de intel cpu's kunnen doorgaans 16GB prima gebruiken

[Voor 13% gewijzigd door peter-rm op 22-12-2021 12:32]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee