Ik heb een aantal offertes binnen.
Zoals ik hier ook al begrepen had, kiezen ze allemaal (behalve 1) voor een 2 strings-opzet.
De panelen vind ik lastig in te schatten. Een aantal installateurs geeft aan ook "betere" panelen te kunnen leveren, maar wat er dan precies beter aan is...?
Graag jullie mening!
5.85 meter, dakoverstek niet meegerekend, dakoverstek meegerekend ongeveer 6,25 meter
De beste kant is de zuid-oost kant, op het schuine vlak. Daarnaast op noord-west kant ook panelen om in de middag-avond langere/betere opbrengst te hebben. Richting de nok hebben we daar tot bijna zonsondergang de zon op staan in de zomer.
Opgemeten door een installateur, er zouden aan de voorkant precies 2x6 niet al te grote panelen naast elkaar kunnen in portrait, zolang de beugels maar op het dak komen en niet op het overstek.
2x5 panelen past zeker.
Offerte 6 en 7 waren initieel op basis van 12 panelen. Op de website kon ik het aantal ophogen naar 16, mijn aanname is dat er dan een paar honderd euro bij zal komen voor een zwaardere omvormer.
Offertes zijn inclusief installatie; waarbij de ene aangeeft een kabel te gaan trekken naar de meterkast, anderen gaan gebruik maken van het stopcontact van de wasmachine of de droger die ook ook zolder staan.
De meesten gaan uit van plaatsing van de omvormer op zolder, 1 van plaatsing in de meterkast.
Zoals ik hier ook al begrepen had, kiezen ze allemaal (behalve 1) voor een 2 strings-opzet.
De panelen vind ik lastig in te schatten. Een aantal installateurs geeft aan ook "betere" panelen te kunnen leveren, maar wat er dan precies beter aan is...?
Graag jullie mening!
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Schuin dak, zuid-oost / noord-west, hoek 45 graden.5.85 meter, dakoverstek niet meegerekend, dakoverstek meegerekend ongeveer 6,25 meter
De beste kant is de zuid-oost kant, op het schuine vlak. Daarnaast op noord-west kant ook panelen om in de middag-avond langere/betere opbrengst te hebben. Richting de nok hebben we daar tot bijna zonsondergang de zon op staan in de zomer.
Opgemeten door een installateur, er zouden aan de voorkant precies 2x6 niet al te grote panelen naast elkaar kunnen in portrait, zolang de beugels maar op het dak komen en niet op het overstek.
2x5 panelen past zeker.
Schaduw
Geen schaduw.Jaarverbruik
Jaarverbruik is nu zo'n 4600 kwh, de bedoeling is om op zolder nog een airco te laten plaatsen, dus rekening houden met 5.500?Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase aansluiting, electrische auto zal de komende 5 jaar er zeker nog niet komen. Daarna wellicht wel, maar dan staat een verhuizing mogelijk ook op de agenda.Budget en doel
Eigen verbruik zoveel mogelijk dekken. Budget genoeg voor alle opties, maar we zoeken naar een voor ons optimale opbrengst en terugverdientijd.Wie gaat het project uitvoeren
Alles uitbesteden.Bijhouden van data
Ik wil zeker inzicht in de opbrengst. Via een app of liever nog integreren in Home Assistant met influxDB/GrafanaReeds verkregen offertes
Een aantal offertes zijn online opgevraagd, 2 installateurs zijn aan huis geweest. Enkele installateurs hebben meerdere opties aangeboden.Offerte 6 en 7 waren initieel op basis van 12 panelen. Op de website kon ik het aantal ophogen naar 16, mijn aanname is dat er dan een paar honderd euro bij zal komen voor een zwaardere omvormer.
Offertes zijn inclusief installatie; waarbij de ene aangeeft een kabel te gaan trekken naar de meterkast, anderen gaan gebruik maken van het stopcontact van de wasmachine of de droger die ook ook zolder staan.
De meesten gaan uit van plaatsing van de omvormer op zolder, 1 van plaatsing in de meterkast.