Toon posts:

Offerte check; voor mij onbekende merken

Pagina: 1
Acties:

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-02 11:06
Ik heb een aantal offertes binnen.
Zoals ik hier ook al begrepen had, kiezen ze allemaal (behalve 1) voor een 2 strings-opzet.

De panelen vind ik lastig in te schatten. Een aantal installateurs geeft aan ook "betere" panelen te kunnen leveren, maar wat er dan precies beter aan is...?

Graag jullie mening!
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Schuin dak, zuid-oost / noord-west, hoek 45 graden.
5.85 meter, dakoverstek niet meegerekend, dakoverstek meegerekend ongeveer 6,25 meter

De beste kant is de zuid-oost kant, op het schuine vlak. Daarnaast op noord-west kant ook panelen om in de middag-avond langere/betere opbrengst te hebben. Richting de nok hebben we daar tot bijna zonsondergang de zon op staan in de zomer.

Opgemeten door een installateur, er zouden aan de voorkant precies 2x6 niet al te grote panelen naast elkaar kunnen in portrait, zolang de beugels maar op het dak komen en niet op het overstek.
2x5 panelen past zeker.
Schaduw
Geen schaduw.
Jaarverbruik
Jaarverbruik is nu zo'n 4600 kwh, de bedoeling is om op zolder nog een airco te laten plaatsen, dus rekening houden met 5.500?
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase aansluiting, electrische auto zal de komende 5 jaar er zeker nog niet komen. Daarna wellicht wel, maar dan staat een verhuizing mogelijk ook op de agenda.
Budget en doel
Eigen verbruik zoveel mogelijk dekken. Budget genoeg voor alle opties, maar we zoeken naar een voor ons optimale opbrengst en terugverdientijd.
Wie gaat het project uitvoeren
Alles uitbesteden.
Bijhouden van data
Ik wil zeker inzicht in de opbrengst. Via een app of liever nog integreren in Home Assistant met influxDB/Grafana
Reeds verkregen offertes
Een aantal offertes zijn online opgevraagd, 2 installateurs zijn aan huis geweest. Enkele installateurs hebben meerdere opties aangeboden.

Offerte 6 en 7 waren initieel op basis van 12 panelen. Op de website kon ik het aantal ophogen naar 16, mijn aanname is dat er dan een paar honderd euro bij zal komen voor een zwaardere omvormer.

Offertes zijn inclusief installatie; waarbij de ene aangeeft een kabel te gaan trekken naar de meterkast, anderen gaan gebruik maken van het stopcontact van de wasmachine of de droger die ook ook zolder staan.
De meesten gaan uit van plaatsing van de omvormer op zolder, 1 van plaatsing in de meterkast.
Regio
Randstad

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:57
Alleen de VSUN ken ik niet... Maar dat betekend niet dat ze slecht zijn.
Alles behalve de REC Twinpeak in deze lijst zijn prima presterende, doch weinig onderscheidende grijze massa.

Ik zie hier geen reden om veel geld uit te geven aan Enphase. Solaredge is ook niet nodig al is offerte 3 voor SE redelijk netjes geprijsd.

Ik verwacht dat een omvormer niet meer dan 3680-4000W hoeft te zijn... Uitleg komt @migjes zo visueel wel geven.

1) installateur adviseert een onzinnig zware omvormer... Prijs is okay, maar dergelijke rare adviezen vind ik lastig om positief over te adviseren.
2) Enphase niet nodig, veel te duur
3) Duur solaredge systeem, redelijke prijs voor het geboden, doch niet nodig.
4) (relatief voordelig) Premium paneel met nog steeds het dure solaredge, redelijke prijs voor het geboden, nog steeds niet nodig.
5) Ook hier vermoed ik te zware omvormer... Prijs niet super.
6) 7) nagaan welke omvormer. Zie 1... er zomaar vanuit gaan dat je niet een te dure hebt kan blijkbaar niet.
Beide zijn beste prijs-opbrengst
8) een REC Twinpeak systeem onder €1/Wp... nice! Fractie duurder dan 6 en 7, maar zeker een echt goede overweging. Omvormer kan waarschijnlijk een lichter. Scheelt weer €50-100

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Henkiejoo
@Ronald

dank je wel (nogmaals)!
Ik had gezien dat die REC panelen per stuk behoorlijk duurder zijn, dus optie 8 lijkt inderdaad OK te zijn.

Die lichtere omvormer is een optie omdat vanwege de oost-west opstelling de dakdelen niet tegelijk beschenen worden toch?
100 euro kan ik niet wakker van liggen, maar zijn er ook nog voordelen aan een lichtere omvormer? Bijvoorbeeld dat ze bij weinig licht eerder kunnen leveren (drempelwaarde of hoe dat ook heet)?

Als je toch hartje zomer mega-zon hebt, wordt eventueel overschot "afgetopt" dan? Wanneer wordt dat teveel voor een omvormer?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:57
@Henkiejoo Inderdaad, ze worden niet gelijk beschenen, en je dak is steiler dan gemiddeld.

Hier is mijn versie van migjes ;-)
https://www.thomasberger....w2=3200&temp_coeff2=-0.48

Deze site onderschat ligt, dus als je een 4kW hangt dan zit je echt wel goed.
Zwaardere omvormers met relatief lichte belasting draaien minder efficiënt, zouden wellicht wat later starten, maar dat gaat om weinig van weinig...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Henkiejoo
@Ronald Gaaf tooltje!
Leuk om mee te spelen, geeft wel inzicht waar je de meeste winst haalt. Thanks!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:23
@Henkiejoo
je had hem al door, maar dan nog krijg je mijn tiet vorm opbrengsten.
oude set 2x1900Wp met 45 graden:

nieuwe set heeft nog een extra string er bij op 15 graden.

tooltje van @Ronald is ook goed, maar praktijk is ook tof om te weten.

nu kun je b.v. 2x10x360Wp op een 3600W omvormer zetten.
dit betekend dat je dan in de lente als de panelen nog lekker koud zijn en de zon al krachtig.
een stukje aftopt.
maar je knipt alleen de tepel van de tiet af. (bedoel niks vrouw onvriendelijks.)
en dat is maar een beetje verlies.

in de zomer leveren de panelen omdat ze warm zijn iets minder ongeveer 30%.
daar mag je ook gebruik van maken, maar vaak kan de bloeddruk van de eigenaar dat niet aan.
maar echt heel veel verlies geeft dat niet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee