Toon posts:

Kiezen tussen twee ideapad's 5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fabianchang
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:57
Goedemorgen, na een lange zoektocht heb ik voor mijzelf de keuze gemaakt dat ik een lenovo ideapad 5 wil aanschaffen, formaat 15,6"omdat ik dit prettig vind werken. Na veel lezen en zoeken ben ik gekomen op de volgende twee Lenovo's:
- Lenovo IdeaPad 5 15ALC05 (82LN00ACMH)
- Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ00LKMH)
(https://tweakers.net/pricewatch/compare/1777994;1651906/)

Ik zie wat verschillen in de prijs, de accu capaciteit en de videokaart maar met mijn kennis kan ik nou niet een keuze maken welke beter is en waarom. Misschien dat jullie met mij kunnen meedenken.

Wat ga je met je laptop doen?
Gebruik zal voornamelijk huis tuin en keuken gebruik, foto's bewerken en organiseren, filmps kijken

Wat is je budget?
Tussen de €700 en €750

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zal niet veel reizen met de laptop

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zie introductie tekst

Alvast bedankt voor het mee denken.

Gr Fabian

Alle reacties

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik denk dat je de verschillen zelf al goed in de gaten hebt. Er is heel weinig verschil tussen deze twee modellen: de ALC is iets nieuwer, iets dikker en heeft zoals je zelf al hebt uitgevonden een hogere accucapaciteit. Ook heeft dit model een nieuwe(re) CPU en GPU.

Én hij is goedkoper. Wat wil je nog meer :)

• fabianchang
TMDC schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:00:
Ik denk dat je de verschillen zelf al goed in de gaten hebt. Er is heel weinig verschil tussen deze twee modellen: de ALC is iets nieuwer, iets dikker en heeft zoals je zelf al hebt uitgevonden een hogere accucapaciteit. Ook heeft dit model een nieuwe(re) CPU en GPU.

Nou precies dat ;-) dank je wel voor je reactie.
Zie nu alleen dat hij niet meer beschikbaar is bij Lenevo, even geduld nog

[Voor 7% gewijzigd door fabianchang op 22-12-2021 11:10]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:07
Het grootste verschil vind ik de accu (oude heeft 57Wh, de nieuwe 70) en er kan in de oude een 2,5” hdd.

CPU’s zijn zo goed als gelijk, het is een rebrand met enkele tweaks. De nieuwe cpu zou daardoor wat zuiniger en sneller moeten zijn. Maar dat is niet in benchmarks te zien.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-01 00:44
TMDC schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:00:

hij is niet dikker.. zijn allebei hetzelfde qua behuizing.

Verschil is alleen de accu, die is bij de ene 70wh en bij de andere 57Wh en de ALC heeft een nieuwere CPU.

Maar de prestaties zijn nagenoeg gelijk. Ik zou dus gaan voor degene met de grotere accu of voor de goedkoopste. Ik zie alleen dat ze niet meer op voorraad zijn. De ene is alleen nog bij bol.com plaza te koop.. daar ben ik zelf geen fan van.

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:30

PnD

like in Pinda ^_^

Mooie laptop :) Ik heb zelf deze op het oog: pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ00LHMH)

Wat maakt het dat je voor huis- tuin- en keukengebruik toch voor deze modellen gaat?

Al mijn oude & nieuwe systemen

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:14
Ik denk dat deze variant interessanter is: https://tweakers.net/pric...5-15are05-81yq00h0mh.html

70wh accu en leverbaar.

Ik zou verder altijd de specs even dubbelchecken op https://psref.lenovo.com

• TMDC
  • Niet online
Cinemaskoop schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:04:
[...]

hij is niet dikker.. zijn allebei hetzelfde qua behuizing.
19,1mm versus 17,9mm in de pricewatch, maar het kan goed zijn dat het daar verkeerd staat natuurlijk.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TMDC schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:03:
[...]

19,1mm versus 17,9mm in de pricewatch.
Voor de kenners; dat is net aan de helft van de dikte van een 50-cent munt ;) Merk je het? Vast wel maar ik zou er persoonlijk niet zo heel erg over vallen bij een laptop. Smartphone of ander apparaat is 1.2mm mogelijk wel een interessanter vergelijkingsdingetje.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TMDC
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:15:
[...]

Voor de kenners; dat is net aan de helft van de dikte van een 50-cent munt ;) Merk je het? Vast wel maar ik zou er persoonlijk niet zo heel erg over vallen bij een laptop. Smartphone of ander apparaat is 1.2mm mogelijk wel een interessanter vergelijkingsdingetje.
Eens, je ziet het misschien niet eens als je ze naast elkaar zet.

Maar hij is dus wel dikker, en heeft waarschijnlijk een heel iets andere behuizing ;)

• Michel8
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Als je ook foto’s gaat bewerken dan zou ik niet deze laptops kiezen vanwege de schermen. Color gamut is 45% ntsc.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-01 00:44
TMDC schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:03:
[...]

19,1mm versus 17,9mm in de pricewatch, maar het kan goed zijn dat het daar verkeerd staat natuurlijk.
Ja je moet op PSREF.lenovo.com kijken

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:07
Michel8 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:24:
Als je ook foto’s gaat bewerken dan zou ik niet deze laptops kiezen vanwege de schermen. Color gamut is 45% ntsc.
Het is de vraag welke laptop voor deze prijs een beter scherm heeft, waarbij de rest van de specs ook up-go-par zijn. Het is ook maar huis-tuin-keuken gebruik. Veruit de meeste schermen zijn 45%, ook in hogere prijsklasses.

Wil je 100% sRGB (72% NTSC) dan moet je een Ideapad 5 Pro nemen. Die heeft een 2560x1600 16:10 16” scherm en (als je de goedkoopste AMD-variant neemt) een 5600H die 30% sneller is dan een 4600u/5500u.

Maar die is € 870: pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5003TMH)

• Michel8
  • Niet online
pricewatch: Lenovo ThinkBook 15 G2 ITL (20VE00FJMH)

Deze, voor de zakelijke markt, is niet veel duurder (maar inderdaad wel boven budget). Onder de prijs van de IdeaPad Pro die hierboven wordt genoemd, maar geen afzonderlijke videochip. Maar heeft wel 100%sRGB. Misschien ook het overwegen waard.

• fabianchang
PnD schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:40:
Mooie laptop :) Ik heb zelf deze op het oog: pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ00LHMH)

Wat maakt het dat je voor huis- tuin- en keukengebruik toch voor deze modellen gaat?
de reden voor mij is voornamelijk foto bewerking en wil soms ook nog software uitproberen.

• fabianchang
thanks voor de tips, voornamelijk dat van 45%ntsc wist ik niet, misschien toch 100EUR meer besteden!

• fabianchang
@Michel8 Dank je wel voor je reactie, zeker interessante optie. Waar moet ik naar kijken om te zien of een laptop 100%sRGB heeft?
Michel8 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:53:
pricewatch: Lenovo ThinkBook 15 G2 ITL (20VE00FJMH)

Deze, voor de zakelijke markt, is niet veel duurder (maar inderdaad wel boven budget). Onder de prijs van de IdeaPad Pro die hierboven wordt genoemd, maar geen afzonderlijke videochip. Maar heeft wel 100%sRGB. Misschien ook het overwegen waard.

• Michel8
  • Niet online
Als je bij de Pricewatch bij de kenmerken kijkt, dan zie je onder 'Meer informatie' bij de 'Specs van de fabrikant' een snelkoppeling 'Productinformatie' staan. Dit gaat naar het desbetreffende model op https://psref.lenovo.com. Dat vind ik het handigst werken.

• fabianchang
Thanks voor de tip, je hebt het me niet makkelijker gemaakt :-).
Via lenovo.com kan ik 10%korting krijgen waardoor ik iets meer ruimte heb in mijn budget. Ik ga nog even zoeken!
Michel8 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:03:
Als je bij de Pricewatch bij de kenmerken kijkt, dan zie je onder 'Meer informatie' bij de 'Specs van de fabrikant' een snelkoppeling 'Productinformatie' staan. Dit gaat naar het desbetreffende model op https://psref.lenovo.com. Dat vind ik het handigst werken.

• fabianchang
Goedemorgen allen,

Het is uiteindelijk de: IdeaPad 5 15 - Platinum Grey (82LN00A7MH) geworden!

Nogmaals bedankt!

Gr. Fabian
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee