Vraag

• korzema
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-01-2022
Hallo tweakers!

Ik ondervind een klein probleempje bij het gamen, en dat is zoals in de titel van dit topic staat, een gewoonweg te lage FPS. Een tijdje heb ik hierover gesproken met iemand die aardig wat ervaring had met het bouwen van computers, en toen ik hem vertelde wat voor moederbord erin zat schrok hij. Hij zei dat mijn moederbord te oud was en dat voor een bottleneck zorgt van mij GPU/CPU. Nu, een aantal weken verder ben ik er toch echt klaar mee en wil ik een upgrade doen, en daarmee vraag ik jullie om hulp. Ik zal hieronder zoveel mogelijk informatie geven over mijn systeem. Ik weet niet exact wat jullie allemaal nodig hebben dus als je iets mist laat het maar weten en dan probeer ik zsm te reageren.

Specs:
- Processor: Intel Core i5-3750k 3.40 GHz 1151 socket
- Werkgeheugen: 16GB DDR3
- Moederbord: p8z77-m
- Voeding: Cooler master M850 850W
- Videokaart: GeForce GTX 1060
- SSD: Kingston A400 480GB

Mijn vragen:
1. Ligt het probleem inderdaad bij mijn moederbord of ligt het toch ergens anders aan?
2. Zo ja, hoe kan ik het vervangen van mijn moederbord het beste aanpakken? Voor zover ik heb begrepen is het erg lastig om een moederbord te upgraden en voor de rest alle componenten te behouden. Welke componenten kan ik behouden (het liefst de duurste) en welke zou ik eventueel toch moeten vervangen?

Mijn budget ligt ergens tussen 200-500 euro, goedkoper is altijd goed maar ik wil wel lekker met ruime graphics kunnen gamen.

Ik sta open voor al het advies en ben erg benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben. Weet in ieder geval dat ik alle hulp op prijs stel!

Beste antwoord (via korzema op 21-12-2021 21:35)

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:18
korzema schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:41:
[...]

[Afbeelding]
Dit zijn de framerates bij new world. Heb er niet extreem veel last van tot dat er veel spelers bij elkaar komen. Dan gaat de fps drastisch omlaag.

LoL is idd prima te doen en voor rust gelden ongeveer dezelfde framerates als hierboven.

100 FPS is misschien iets te hoog gegrepen maar ik wil het toch wat omhoog krikken met een (redelijk) klein budget.

Ik zie vaak de reactie voorbij komen om mijn CPU + RAM + mobo te upgraden. Ik denk dat ik even op zoek ga naar wat combinaties die redelijkerwijs binnen mijn budget vallen. Nog tips waar ik hierbij op moet letten?
De volgende zaken passen in je budget (je 1060 overzetten)
Zoals al gezegd door een collega tweaker.

Mobo : B550
Processor : 5600x
Geheugen : 2x 8gb cas 16 ddr4 3600 mhz

Kosten rond de 530 euro.

TIP:
Let op je voeding (te oud is niet overzetten maar koop een nieuwe).
Stofzuig je kast uit als je de PC samenbouwt :)
Koop een fatsoenlijke koeler zoals de Dark rock 4 van BQ

Ik snap dat je dan veel hoger uitkomt dan 500 euro... PC's zijn duur... maar een PC met een slechte CPU-koeler presteert ruk (zowel geluid als temps) en het is achteraf nooit fijn om te zeggen "had ik de voeding maar mee vervangen" (nadat hij de hele PC gefrituurd heeft).

Mijn advies : als je nu niet de extra centen hebt spaar dan nog even en koop het volgende:

Ga je geheid veel plezier aan hebben. Daarna sparen voor een GPU upgrade.

[Voor 24% gewijzigd door huubhuub op 21-12-2021 21:14]

Always bet on Huub

Alle reacties

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 16:22

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je moederbord is niet specifiek hét probleem, maar je CPU is wel gewoon een mid-end cpu van 9 jaar oud. Dus het antwoord luidt wel: moederbord+CPU+ram vervangen met iets uit deze tijd.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:34
Een moederbord zorgt niet voor lage fps. Dat doet de CPU of de videokaart.

Installeer MSI Afterburner. Laat dat programma een log maken terwijl je aan het gamen bent. Post screenshots van die log in dit topic zodat we kunnen zien welk onderdeel de beperkende factor is.

• huubhuub
Uszka schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:04:
Een moederbord zorgt niet voor lage fps. Dat doet de CPU of de videokaart.

Installeer MSI Afterburner. Laat dat programma een log maken terwijl je aan het gamen bent. Post screenshots van die log in dit topic zodat we kunnen zien welk onderdeel de beperkende factor is.
Met alle respect maar een 1060 op een i5 3750k kun je analyseren wat je wil met MSI-AB.... dit is niet echt een hoogvlieger setup. Speelt de TS een rts of een shooter.... speelt hij/zij op 1080p of 4k ?

Vraag 1:
Welke spellen wil je (of ben je nu aan het) spelen.

Vraag 2:
Op welke resolutie speel je

Pas na deze 2 vragen kunnen we je enigszins van een antwoord voorzien.. ik zou tot die tijd geen moeite stoppen in zaken te installeren en screenshots hiervan te plaatsen...

[Voor 4% gewijzigd door huubhuub op 21-12-2021 20:12]

Always bet on Huub

• korzema
Allen, bedankt voor jullie reacties.
huubhuub schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:10:
[...]
Vraag 1:
Welke spellen wil je (of ben je nu aan het) spelen.

Vraag 2:
Op welke resolutie speel je
Over het algemeen speel ik online spellen die ook niet extreem zwaar zijn zoals Rust, League of Legends en sinds kort New World. Het minimum wat ik wil is toch wel een gemiddelde framerate van 100.

De resolutie waarop ik speel is 1920x1080.

• Resouled
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-04 23:19
korzema schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:18:

[...]

Over het algemeen speel ik online spellen die ook niet extreem zwaar zijn zoals Rust, League of Legends en sinds kort New World. Het minimum wat ik wil is toch wel een gemiddelde framerate van 100.

Rust is best zwaar op de processor zover ik weet. New World is ook niet een lichte game. League of legends op low zou je best 100fps moeten krijgen op je huidige setup op 1080p. Zou zeker gaan kijken naar een nieuwe cpu+mobo+ram (+koeling).

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Draait je ram hoger dan 1333 ?
CPU overclocken, met alle cores op 3.8GHz

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 15:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

[...]

Sorry hoor, maar je hebt een systeem uit ~2012? (3570K - Q2 2012) en we zijn nu dik 9 jaar verder. Ok GPU is niet zo oud maar dan nog. Ik heb hier nog een systeem uit 2012/13 staan met een 3570K/16GB/R9 290x en die presteert ongeveer gelijk aan jouw systeem.

LoL moet goed speelbaar zijn op medium settings.
Rust is alweer wat zwaarder, settings terugschroeven.
New World is gewoon teveel voor een bijna 10 jaar oud systeem, heb deze titel niet getest op mijn systeem maar ben al blij met 60fps op een 4770K/32GB/GTX1080 @ 1080p met high settings.

En ik weet niet of je scherm recent is of in ieder geval 100hz is anders heeft 100fps ook weinig zijn.

Ga sparen voor wat nieuws, een 10de gen intel, Ryzen 5600 ofzo.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• huubhuub

[...]

In LoL zou je rond de 250 fps moeten hebben op high en 1080p
Een 3d spel zoals RdR2 zou rond de 35 fps moeten draaien (rust mogelijk wat hoger). New World is best zwaar als je de settings opengooit... dit is denk ik niet echt een haalbaar doel om dat spel op deze PC continue boven de 100 fps te krijgen.

Wat zijn de FPS van de spellen die je nu speelt... ook graag even vermelden of het min, max of gemiddelde fps zijn.

[Voor 28% gewijzigd door huubhuub op 21-12-2021 20:34]

Always bet on Huub

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:10
Ik had met dezelfde cpu die jij hebt het probleem dat discord voice chat niet meer werkte als een game aan het starten was. Ik heb een 3770k in hetzelfde moederbord geprikt en de extra performance en threads (van 4 naar 8 ) hebben dat specifieke probleem opgelost.

Niet dat je op eens op ultra 100 frames gaat halen, maar het is het beetje rek dat je nog hebt op dat moederbord.

Bottleneck calculator geeft aan dat de i5 te licht is en de i7 goed werkt met je kaart

https://pc-builds.com/cal...e_GTX_1060/0dm0Velu/8/100
https://pc-builds.com/cal...e_GTX_1060/0020Velu/8/100

Puur een indicatie uiteraard.

Met 500 euro budget ga je geen nieuwe GPU kunnen kopen, en dan ben je volgens mij beter uit met een tweedehands 3770k. Dan kan je eventjes verder en doorsparen voor een nieuw systeem als de prijzen wat fatsoenlijker zijn.

Als je voor 500 euro alles vervangt behalve de GPU dan is de dát op eens je bottleneck en loop je alsnog tegen limitaties aan.

My two cents.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-06 21:19

Grvy

Bot

walterg schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:31:
Ik had met dezelfde cpu die jij hebt het probleem dat discord voice chat niet meer werkte als een game aan het starten was. Ik heb een 3770k in hetzelfde moederbord geprikt en de extra performance en threads (van 4 naar 8 ) hebben dat specifieke probleem opgelost.

Niet dat je op eens op ultra 100 frames gaat halen, maar het is het beetje rek dat je nog hebt op dat moederbord.

Bottleneck calculator geeft aan dat de i5 te licht is en de i7 goed werkt met je kaart

https://pc-builds.com/cal...e_GTX_1060/0dm0Velu/8/100
https://pc-builds.com/cal...e_GTX_1060/0020Velu/8/100

Puur een indicatie uiteraard.

Met 500 euro budget ga je geen nieuwe GPU kunnen kopen, en dan ben je volgens mij beter uit met een tweedehands 3770k. Dan kan je eventjes verder en doorsparen voor een nieuw systeem als de prijzen wat fatsoenlijker zijn.

Als je voor 500 euro alles vervangt behalve de GPU dan is de dát op eens je bottleneck en loop je alsnog tegen limitaties aan.

My two cents.
Je kan beter tegen een GPU bottleneck aanlopen dan een CPU/MOBO/DDR bottleneck. Nu geld verspillen aan een 3770k zet geen zoden aan de dijk. Die GPU kun je later veel makkelijker vervangen om die bottleneck weg te halen.

Even snel uit de losse pols een mobo+ddr+cpu bij elkaar opgeteld rond de 500~ EU heb je gewoon iets fatsoenlijks anno 2021. ;) (b550+ryzen5600+16gbddr4)

[Voor 4% gewijzigd door Grvy op 21-12-2021 20:38]

Dit is een account.

• korzema
huubhuub schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:30:
[...]
Wat zijn de FPS van de spellen die je nu speelt... ook graag even vermelden of het min, max of gemiddelde fps zijn.
[Afbeelding]
https://tweakers.net/i/CUv6w-8uE1hrz7_tkz3fuuNG6y4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gVvlm1BkypNE6C8gbNA5HhmO.png?f=user_large
Dit zijn de framerates bij new world. Heb er niet extreem veel last van tot dat er veel spelers bij elkaar komen. Dan gaat de fps drastisch omlaag.

LoL is idd prima te doen en voor rust gelden ongeveer dezelfde framerates als hierboven.

100 FPS is misschien iets te hoog gegrepen maar ik wil het toch wat omhoog krikken met een (redelijk) klein budget.

Ik zie vaak de reactie voorbij komen om mijn CPU + RAM + mobo te upgraden. Ik denk dat ik even op zoek ga naar wat combinaties die redelijkerwijs binnen mijn budget vallen. Nog tips waar ik hierbij op moet letten?

Anoniem: 37334

Eems met bovenstaande reacties
Die iemand die verstand van computers had is een lul.

(ik heb zelf een gelijkwaardig setup: 3570k+1060+16GB ram... Z77 based)

Je zegt niet welke spellen je speelt. Doom uit 1994 gaat redelijk met mijn setup, Doom 2016 gaat net, Doom Eternal ga ik niet eens proberen.

Kortom: Meer info qua wensen games. (30fps? Stutters? Spikes? 49fps? 144fps niet genoeg? Een nieuw/ander moederbord gaat 0.0000 helpen. Hoezo wel? Is dat bord gigantisch geheugenbegrens ofzo?
Nee, lijkt me niet, tis een Z-bord.

TL:DR een nieuw systeem is t beste, zelf heb ik het idee dat een 1060 GTX icm 3570 een aardige CPU-bottleneck is, maarja, een upgrade naar een 3770cpu (oid?) is de moeite niet.

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 37334 op 21-12-2021 20:45]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• huubhuub
korzema schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:41:
[...]

[Afbeelding]

De volgende zaken passen in je budget (je 1060 overzetten)
Zoals al gezegd door een collega tweaker.

Mobo : B550
Processor : 5600x
Geheugen : 2x 8gb cas 16 ddr4 3600 mhz

Kosten rond de 530 euro.

TIP:
Let op je voeding (te oud is niet overzetten maar koop een nieuwe).
Stofzuig je kast uit als je de PC samenbouwt :)
Koop een fatsoenlijke koeler zoals de Dark rock 4 van BQ

Ik snap dat je dan veel hoger uitkomt dan 500 euro... PC's zijn duur... maar een PC met een slechte CPU-koeler presteert ruk (zowel geluid als temps) en het is achteraf nooit fijn om te zeggen "had ik de voeding maar mee vervangen" (nadat hij de hele PC gefrituurd heeft).

Mijn advies : als je nu niet de extra centen hebt spaar dan nog even en koop het volgende:

Ga je geheid veel plezier aan hebben. Daarna sparen voor een GPU upgrade.

[Voor 24% gewijzigd door huubhuub op 21-12-2021 21:14]

Always bet on Huub

• korzema
Ziet er goed uit huub!!!! @huubhuub

Hartstikke bedankt voor de moeite, denk idd dat ik er maar aan moet toegeven...
Ben een student dus de centjes groeien me niet op de rug snap je 8)7

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-06 15:23
Een alternatief op basis van een i5-11400f als volgt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400F Boxed€ 161,67€ 161,67
1MoederbordenASRock B560M Steel Legend€ 105,-€ 105,-
1BehuizingenLian Li Lancool 205 Mesh€ 79,90€ 79,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 36,70€ 36,70
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB RS CMG16GX4M2E3200C16€ 77,90€ 77,90
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 605,97

60 EUR goedkoper en zelfs inclusief een nieuwe behuizing en een 1tb nvme.

De 5600x is weliswaar zo'n 5 à 10% sneller in gaming; aan jou om te beslissen of dat de meerprijs waard is 😉.

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 12:43
Anoniem: 37334 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:42:
Eems met bovenstaande reacties
Die iemand die verstand van computers had is een lul.
Blij dat ik het niet meer hoef te zeggen :).

Als aanvulling op het systeem van @huubhuub :

Er valt hier nog wel wat te besparen, gezien het studentenbudget, bijvoorbeeld:

Mobo: pricewatch: Gigabyte B550M DS3H.

Gecombineerd met,

Geheugen: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B

Dat scheelt dan toch al 100 euro :). Zo ben je voor €440 klaar, en dan heb je het qua prijs/prestatie prima voor elkaar. Als je die 100 euro nog zou willen gebruiken zou een 1TB NVME SSD een goede optie zijn, dan heb je wat meer snel opslag. Ik weet niet hoe je nu met je 480GB uitkomt, maar veel spellen lopen tegenwoordig al tegen 100GB aan, dus dat kan rap gaan.

Met de 5600x upgrade heb je een mooi systeem en kan je prima een tijd vooruit, wanneer je wat centen bij elkaar hebt kan je 'm nog upgraden met een betere GPU, en dan zit je weer even gebakken.

De stock koeler op de 5600x is net voldoende, maar als je airflow in je kast niet geweldig is kan het handig zijn er iets beters op te zetten. Een Dark Rock is dan wel weer veel van het goede (zeker goede koeler, wel prijzig). De Gelid Phantom is een mooie budgetoptie met uitstekende koelprestaties. pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black. Je kan ook eerst even kijken wat de temperaturen doen voordat je er een extra koeler op zet.

Wat betreft het "ruim kunnen gamen": je wordt op het moment royaal genaaid door de chiptekorten en bijbehorende schaarste in GPU-land. Een schrale troost is dat dit op het moment voor iedereen opgaat. Maar met deze setup en je huidige 1060 kan je voorlopig nog even vooruit op 1080p, met een beperkte uitgave.

[Voor 12% gewijzigd door BHStar op 22-12-2021 13:14]

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-06 15:34
korzema schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:35:
Ziet er goed uit huub!!!! @huubhuub

Hartstikke bedankt voor de moeite, denk idd dat ik er maar aan moet toegeven...
Ben een student dus de centjes groeien me niet op de rug snap je 8)7
Je kan ook hier op V&A een leuke tweedehands set-up proberen te scoren.

• korzema
@BHStar @2.DIE.4 Dank voor de tips! Ik ga er zeker werk van maken.

Denken jullie dat er nog enig belang is bij mijn huidige componenten of kan ik die wel weg mieteren?
BHStar schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:47:
[...]

Blij dat ik het niet meer hoef te zeggen :).
Als ik hem tegenkom zal ik hem eens even bij zijn nek grijpen :P

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 12:43
korzema schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:19:
@BHStar @2.DIE.4 Dank voor de tips! Ik ga er zeker werk van maken.

Denken jullie dat er nog enig belang is bij mijn huidige componenten of kan ik die wel weg mieteren?

[...]

Als ik hem tegenkom zal ik hem eens even bij zijn nek grijpen :P
Je kan je componenten altijd hier op V&A zetten en kijken of je er een paar tientjes voor krijgt. Of inleveren bij zo'n oude-PC-inzamelplek waar ze worden hergebruikt, of wegmieteren inderdaad :).

Als er nog vragen naar boven komen obv bovenstaand advies dan hoor ik t wel ;).

Edit; oh, mocht je hergebruiken bedoelen, lekker alles hergebruiken tenzij het niet meer werkt. Alleen je mobo/CPU/geheugen kan je dan wegdoen/mieteren/geven.

[Voor 16% gewijzigd door BHStar op 22-12-2021 13:39]

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-06 21:19

Grvy

Bot

Ik zou gezien het studentenbudget je case lekker behouden als deze nog goed is. Geen reden om die te vervangen tenzij iets niet past of hij met ducttape aan elkaar zit. Daarnaast kan je natuurlijk je huidige SSD meenemen en heb je geen nieuwe SSD nodig (tenzij dit een HDD is? dan zou ik die wel vervangen.)

De voeding twijfel ik over; het beestje is wel 10+ jaar oud, maar werkt nog wel.
Er is een kans dat hij kapot gaat en je systeem meeneemt maar die kans is klein, eerder gaat die kapot en moet je dan een nieuwe kopen..

Mijn persoonlijke ervaring is dat voedingen niet heel snel kapot gaan maar je hebt absoluut hier wel horrorverhalen over voedingen waar het helemaal misging. Die vervanging is dus in mijn ogen meer voor gemoedsrust dan echt nodig.

Qua CPU koeling zou ik lekker de stock AMD koeler gebruiken. Grote kans dat je als 'af en toe' gamer helemaal niks merkt van de -iets- mindere werking ervan. En dat scheelt toch weer 50~ euro.

Als de keuze is CPU koeler of voeding qua budget, dan absoluut voeding. :)

[Voor 34% gewijzigd door Grvy op 22-12-2021 13:39]

Dit is een account.

• BillyMilano
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 19:00
Je kan om de kosten nog wat te drukken een AMD R5 5600G i.p.v een R5 5600x nemen ,het verschil ga je echt niet merken.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-06 15:34
Of misschien ben al wel geholpen met een kant en klaar upgradesetje, zoals deze:

https://hardwareparadijs....450m-16gb-3200-p-339.html

https://www.megekko.nl/pr...Ryzen-5-5600G-2x8GB-3200-

https://www.megekko.nl/pr...ore-i5-10400F-2x8GB-3200-

Alle 3 passen binnen je budget en zijn denk ik een behoorlijke vooruitgang ten opzichte van je huidige hardware.

• korzema
Na nog wat meer onderzoek, en de vele tips die ik gekregen heb, heb ik het volgende in huis gehaald:

Het zal ergens na de kerstdagen binnenkomen en dan zal ik het met zeer beperkte kennis in elkaar moeten zetten. Ga sowieso zelf nog wel wat meer onderzoek doen maar zijn er daarbij nog belangrijke dingen die ik moet weten?

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-06 20:00
De keuze voor de 5600G vind ik vreemd, kan je zo 37% kosten aldus tweakers; reviews: AMD Ryzen 5 5600G en Ryzen 7 5700G Review - Eindelijk moderne Ryzens... Dus waarom die hier aangeraden wordt snap ik niet. Gaat letterlijk over een 10tje.

Als geld de primaire drijfveer is dan is de genoemde 11400(F) door @2.DIE.4 een optie die ruim volstaat icm een 1060. Zie deze review reviews: Intel Core i5 11400 - Twee jaar na dato heeft Intel een Ryzen 5 3600....

Verder is de voeding preventief vervangen zonde van je geld. Een voeding die functioneert kun je gewoon hergebruiken. Krijg je problemen dan kun je hem altijd nog vervangen. Aangezien je momenteel een 1060 hebt en die kaart met de huidige voeding prima werkt kun je er vanuit gaan dat in je nieuwe systeem deze voeding ook prima gaat werken.

[Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 24-12-2021 21:46]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
Grvy schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:35:

De voeding twijfel ik over; het beestje is wel 10+ jaar oud, maar werkt nog wel.
Er is een kans dat hij kapot gaat en je systeem meeneemt maar die kans is klein, eerder gaat die kapot en moet je dan een nieuwe kopen..
Als een voeding stuk gaat dan zie je een mooie blauwe flits en daarna is er met de rest van je systeem eigenlijk niks aan de hand. Zou de voeding de boel opblazen (niet dat die suggestie ergens op slaat), dan kun je altijd nog je spullen aanmelden als DOA. De eerste tweaker die met een voeding een volledig systeem wegvaagt moet ik na 16 jaar nog tegen komen.

• BillyMilano
sdk1985 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:41:
De keuze voor de 5600G vind ik vreemd, kan je zo 37% kosten aldus tweakers; reviews: AMD Ryzen 5 5600G en Ryzen 7 5700G Review - Eindelijk moderne Ryzens... Dus waarom die hier aangeraden wordt snap ik niet. Gaat letterlijk over een 10tje.

Als geld de primaire drijfveer is dan is de genoemde 11400(F) door @2.DIE.4 een optie die ruim volstaat icm een 1060. Zie deze review reviews: Intel Core i5 11400 - Twee jaar na dato heeft Intel een Ryzen 5 3600....

Verder is de voeding preventief vervangen zonde van je geld. Een voeding die functioneert kun je gewoon hergebruiken. Krijg je problemen dan kun je hem altijd nog vervangen. Aangezien je momenteel een 1060 hebt en die kaart met de huidige voeding prima werkt kun je er vanuit gaan dat in je nieuwe systeem deze voeding ook prima gaat werken.
Het verschil is wel meer dan een tientje hoor ,zeg maar gerust 4 tientjes.
Daarnaast wanneer de inmiddels op leeftijd geraakte videokaart defect gaat heb je met de R5 5600G nog steeds de mogelijkheid om een game te spelen, iets wat met de 5600X niet gaat lukken.
En die 37% verschil is een worst case scenario i.c.m een RTX 3080ti 8)7 terwijl er met een GTX 1060 het verschil tussen de 2 cpu's nihil is.

[Voor 4% gewijzigd door BillyMilano op 28-12-2021 09:36]

• sdk1985
BillyMilano schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:29:
[...]

Het verschil is wel meer dan een tientje hoor ,zeg maar gerust 4 tientjes.
Daarnaast wanneer de inmiddels op leeftijd geraakte videokaart defect gaat heb je met de R5 5600G nog steeds de mogelijkheid om een game te spelen, iets wat met de 5600X niet gaat lukken.
En die 37% verschil is een worst case scenario i.c.m een RTX 3080ti 8)7 terwijl er met een GTX 1060 het verschil tussen de 2 cpu's nihil is.
Ik heb nog een 260 en 660ti liggen die werken. Dus daar zou ik me niet 123 druk over maken.

• BillyMilano
sdk1985 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:58:
[...]

Ik heb nog een 260 en 660ti liggen die werken. Dus daar zou ik me niet 123 druk over maken.
En die schenk je dan aan de topicstarter wanneer zijn videokaart stuk gaat?

Maar goed begrijp je nu wel de keuze om voor een 5600G te gaan?

• sdk1985
BillyMilano schreef op woensdag 29 december 2021 @ 06:58:
[...]

En die schenk je dan aan de topicstarter wanneer zijn videokaart stuk gaat?

Als zijn voeding die pc opblaast mag hij best een kaart van me lenen, ik bewaar ze voor de nostalgie ;).
BillyMilano schreef op woensdag 29 december 2021 @ 06:58:

Als dat een zorg is die belangrijker is dan ruwe prestaties, dat lijkt mij niet, dan kom je op de 11400 uit. Die heeft met zijn 189 euro betere prestaties/euro dan de 5600G en heeft ook een IGP. Des te meer wanneer je een B560 bord pakt waarop je de power limit van 65W kunt uitschakelen, dan zit hij 4% binnen de prestaties van een 11600K. Wat mij betreft blijft de keuze B560/11400 óf 5600X.

Volgende maand wordt dat advies overigens waarschijnlijk vervangen voor de i5 12400 die zo ver nu bekend sneller gaat zijn dan de 5600X. Het is nog even wachten op de prijzen van de moederborden maar de eerste geluiden zijn positief (110 tot 189).

• BillyMilano
sdk1985 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:36:
[...]

Als zijn voeding die pc opblaast mag hij best een kaart van me lenen, ik bewaar ze voor de nostalgie ;).

[...]

Als dat een zorg is die belangrijker is dan ruwe prestaties, dat lijkt mij niet, dan kom je op de 11400 uit. Die heeft met zijn 189 euro betere prestaties/euro dan de 5600G en heeft ook een IGP. Des te meer wanneer je een B560 bord pakt waarop je de power limit van 65W kunt uitschakelen, dan zit hij 4% binnen de prestaties van een 11600K. Wat mij betreft blijft de keuze B560/11400 óf 5600X.

Volgende maand wordt dat advies overigens waarschijnlijk vervangen voor de i5 12400 die zo ver nu bekend sneller gaat zijn dan de 5600X. Het is nog even wachten op de prijzen van de moederborden maar de eerste geluiden zijn positief (110 tot 189).
Beide i5's noch de 5600x maken geen verschil wanneer je een gtx 1060 of wat hoger geportioneerd kaart neemt ,je kijkt teveel naar benchmarks waarbij een RTX 3080(ti) gebruikt word ,en dan nog is het niet realistisch om naar 1080p te kijken.
De 5600G is dus een uitstekend keuze.

• sdk1985
BillyMilano schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:13:
[...]

Beide i5's noch de 5600x maken geen verschil wanneer je een gtx 1060 of wat hoger geportioneerd kaart neemt ,je kijkt teveel naar benchmarks waarbij een RTX 3080(ti) gebruikt word ,en dan nog is het niet realistisch om naar 1080p te kijken.
De 5600G is dus een uitstekend keuze.
Als dat je redenatie is dan pak je toch de veel goedkopere https://tweakers.net/proc...400_p1243164/vergelijken/? Nu gaat de TS 380 euro (cpu+mobo) uitgeven samen met een overbodige 53,85 voor een voeding die hij nog nodig heeft. Totaal 433.84, dat is dan nog exclusief geheugen.

Die 380 euro had ook 260 euro kunnen zijn 189 euro voor 11400 + 71,90 voor een A-Pro. Wil je geen stock koeler dan pak je de 11400 tray van 176 euro samen met een iets als een pricewatch: Cooler Master TX3 i van 23 euro (=199 + 71,90 = 270.90).

De 5600G blijft raar advies tenzij je perse geen Intel wil adviseren, dan is het heel logisch ;).

[Voor 20% gewijzigd door sdk1985 op 29-12-2021 18:46]

• BillyMilano
@sdk 1985

Laten we het er maar op houden dat jij een 5600G een raar advies vind.
De TS heeft al de keuze gemaakt om voor een 5600G i.p,v een 5600X te gaan en dat is heel logisch.

Wat betreft voeding heeft hij nu een reserve op de plank liggen ,nou mooi toch.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee