Toon posts:

Matrox Millenium G400 16Mb SH(it)

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC heeft de neiging vast te lopen als ik films (DivX) bekijk of games speel :( . Het beeld bevriest en het geluid blijft hangen (met als resultaat meestal een zeer pijnlijk hoge toon...). Enige uitweg is resetten, wat mij nogal pijnlijk lijkt voor mijn PC ;( . Ik weet niet goed waar het aan ligt, maar ik verdenk mijn beeldkaart ervan de schuldige te zijn.
Even mijn systeem schetsen: PIII 700@700MHz (CoolerMaster met heatsink), 256Mb RAM, Chaintech 6BJMO moederbord, SB 128PCI geluidskaart, Matrox Millenium G400 beeldkaart (16 Mb, Single Head), Conexant modem 56K, Plextor CD-RW, floppy drive, Win 98...
Is het probleem te wijten aan de hardware? Of is het misschien software-matig? Mijn PC is niet overklokt (waarvoor mijn excuses als u zich hieraan ergert) en ik heb dus ook geen extra koeling voorzien.
Als u mij zou kunnen helpen zou ik dit ten zeerste appreciëren, dank bij voorbaat,
Anony Mouse

• Coyote
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-04-2021
Hoe staat het met je IRQ's?
Als je een irq gedeeld hebt staan met je Matrox zou ik daar eerst eens wat aan proberen te doen.

Succes

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 22 augustus 2001 00:12 schreef Anony_Mouse het volgende:
Mijn PC is niet overklokt (waarvoor mijn excuses als u zich hieraan ergert)
:D

Maar als je denkt dat het je videokaart is, dan gooi je er toch een andere in en kijk je of het dat idd was.

Verwijderd

Is het PCI slot direct onder je AGP slot bezet? Deze 2 sloten gebruiken dezelfde irq. En heb je de laatste drivers voor je G400 geinstalleerd? Ik heb zelf een G400 Dualhead en geen enkel probleem.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 17:56

DarkSide

theres no place like ::1

Idd gebruik de laatste drivers.
Kijk goed naar enige conflicten.
Uninstall de kaart eens en installeer hem eens opnieuw.
Het zou niet aan je videokaart moeten liggen.
Mijn vader kijkt met zijn 16 G400 SH Divx films over mijn netwerk zonder problemen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Ik lees net dat je geen extra koeling hebt omdat je machine niet is overgeklokt, wil je daarmee zeggen dat je alleen een koelvin op je proc hebt? Zoja, plaats dan een goede fan.
Heeft je mobo in het bios de mogelijkheid om je temp. te controleren? Doe dat anders eens, als je PC te warm wordt kunnen ze ook "bevriezen".

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste wil ik jullie al eens bedanken voor de suggesties en tips. Ik heb al wat zitten proberen, maar ik ben er spijtig genoeg nog niet uit ;( .

1) Aikon wrote:
Maar als je denkt dat het je videokaart is, dan gooi je er toch een andere in en kijk je of het dat idd was.

Dat zou ik wel willen proberen, maar ik heb er momenteel geen voorhanden... |:( .

2) et39m wrote:
En heb je de laatste drivers voor je G400 geinstalleerd?

Ik heb zojuist nog een nieuwe versie gedownload, nieuw sinds 21 augustus (w9x_671beta). Ik heb het direct eens getest (Charlie's Angels DivX), maar het mocht niet baten. Na een uur liep de PC vast :( .

3) et39m wrote:
Ik lees net dat je geen extra koeling hebt omdat je machine niet is overgeklokt, wil je daarmee zeggen dat je alleen een koelvin op je proc hebt? Zoja, plaats dan een goede fan. Heeft je mobo in het bios de mogelijkheid om je temp. te controleren?

Mijn processor heeft een koelvin en daarop gemonteerd een CoolerMaster-fan. Alhoewel hij er niet echt indrukwekkend uitziet zou hij de klus toch moeten klaren...
Ik kan inderdaad de temperatuur van de processor in de bios nakijken. Na de PC opnieuw was opgestart (na de crash) heb ik dit direct eens gecheckt: 42°C... (Kan je ook temperatuurspieken opzoeken?)

4) Darkside wrote:
Uninstall de kaart eens en installeer hem eens opnieuw.

Ik heb een uninstall-tool gebruikt (gevonden op de Matrox-site) en daarna de nieuwe drivers (w9x_671beta) geïnstalleerd. Ook goed?

5) Coyote wrote:
Hoe staat het met je IRQ's? Als je een irq gedeeld hebt staan met je Matrox zou ik daar eerst eens wat aan proberen te doen.

Ik kan niet zo goed uit aan de irq's :? (don't shoot me). Moet je dit bij instellingen/configuratiescherm/systeem één voor één checken of is er ergens een overzicht te vinden van alle irq's? Wel weet ik dat de PCI onder de AGP niet bezet is. Ik heb tevens ook in de bios zien staan dat alle irq-instellingen op 'auto' staan. De irq-instelling voor slot 1 en 5 stonden samen vermeld, gedeelde irq? (Als mijn AGP1 (beeldkaart) slot 1 is, zou PCI4 (modem) slot 5 moeten zijn.)

Vriendelijke en afwachtende groeten,
Anony Mouse

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 21:22
Wat voor voeding heb je? 250Watt of hoger is zeker wel vereist.

Is het alleen met divx kijken dat die pc freezed, of ook met andere appz/gamez?
Als dit ook het geval is, wie heeft je proceesor op je mobo geplaatst? zit er koelpasta tussen of zo'n vaag stickertje?
In geval van stickertje eens koelpasta zelf eronder smeren, en goed je temp. in de gaten houden van je processor!

Draai je je films van harde schijf of cdrom?
Ook hier is enige snelheid wel geboden aangezien divx toch wel vrij veel vereist van een systeempje....

Dus graag nog wat meer info....

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Ik merkte ook dat 16MB voor DVD en DivX wat te weinig was.

Nu heb ik 32 en dat werkt veel beter. Misschien helt het om de resolute lager in te stellen en je kleuren niet op 32 bits maar op 16 te zetten. Scheelt allemaal videokracht.

Succes! :)

(wat zijn je instellingen? Met een 32 MB kaart moet je zonder probs 1280x1024 @ 85Hz kunnen trekken, 16 natuurlijk wat lager op dual head.)

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

ik denk dat ik weet wat het veroorzaakt: Media Player vindt het niet zo leuk als FastWrites aanstaat op sommige systemen. Dus als je FastWrites hebt aanstaan loopt mediaplayer op sommige systemen vast. Ik geloof trouwens dat het probleem met 7.1 al is opgelost. Probeer eens FastWrites uit te zetten. Als het al uitstond of als je het niet hebt, dan weet ik het ook niet meer. Je kan altijd proberen de codecs opnieuw te instaleren (instaleer media player maar opnieuw, dan kan je kiezen de codecs ook opnieuw te instaleren).

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
Okee, hier gaan we nog eens:

Voeding?
250W van AOpen

Wanneer?
DivX, Photoshop, games (Tomb Raider, Messiah, Half-life,...)
ps: Soms zelfs als ik niets van programma's heb lopen...

Stickertje of koelpasta?
Ik heb eens gekeken en ja hoor: een stickertje. Nu wil ik er best wel koelpasta tussensmeren, maar een deel van dat kl*te stickertje is op mijn processor blijven plakken. Ik durf het er niet zomaar af te prutsen... Hoe krijg ik die restanten van mijn processor zonder hem te beschadigen?????? (en van mijn koelblok?)

HDD of CD-rom,
Ik heb het al op beide manieren geprobeerd en in beide gevallen loopt hij vast. Wat snelheid betreft: HDD 7200rpm en CD-rom 32x.

Instellingen?
1024x768@75Hz (heb refresh rate wel op optimaal staan)

Fastwrites?
Tja, daar heb ik naar gezocht in mijn bios, maar dus niet gevonden. Codecs en MediaPlayer heb ik al eens herinstalleerd, mocht niet baten...

Ik hoop dat iemand mij weet te vertellen hij ik mjn processor kan schoonmaken, want ik durf mijn PC in deze toestand niet meer opzetten.

Ciao,
Anony Mouse

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 11:38

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Je geeft zelf aan dat hij soms vast loopt als je geen van de genoemde programma's gebruikt. Dan zou ik zeker even je temp. in de gaten gaan houden en anders wat extra fans in je kast monteren. Hierdoor moet de gehele temp. wat kunnen zakken. Ik heb zelf een G400 32 MB DH gehad, en nooit dit soort probs gehad. Ik denk zelf niet dat het je videokaart is. Hoe je je proc. goed schoon kan maken weet ik niet. Misschien iemand anders die kan helpen?

I think, therefor I am.....I think.

Verwijderd

Op vrijdag 24 augustus 2001 10:59 schreef Anony_Mouse het volgende:
Okee, hier gaan we nog eens:

Wanneer?
DivX, Photoshop, games (Tomb Raider, Messiah, Half-life,...)
ps: Soms zelfs als ik niets van programma's heb lopen...

Ciao,
Anony Mouse
...het zou ook aan je geheugen kunnen liggen. zet hem eens op standaard in de bios, indien je deze op bijvoorbeeld op cas 2-2-2 hebt gezet. als je de mogelijkheid hebt om er een ander geheugenmodule in te stoppen, vooral effe doen en kijken of deze nogsteeds vastloopt....

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

AGP instellingen in BIOS eens nalopen, bij nieuwere AGP mobo's (vooral voor AMD CPU's) kun je hier heel veel opties voor instellen, waarvan sommige ernstige problemen op kunnen leveren (reboots, crashes ...) bij verkeerde instellingen...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Heb je al jhe bios geupdate???

En idd, laat het PCI-slot naast je AGP-slot vrij. Zorgt meestal alleen maar voor problemen.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

EEn G400 zit graag op IRQ 11

• woutur
  • Laatst online: 20-08 23:35

woutur

Klauwtjes uit!

Als je het probleem hebt dat je scherm inenen vol met rommel komt te staan (alles wordt corrupt, en onleesbaar)dan is er de volgende oplossing: Download de tweaking tool van matrox (iets van MTU ofzo). Zet je AGP bus op 1x.
Ik had het bovenstaande probleem 2 jaar lang met een g400. Recentelijk heb ik dus de bus teruggezet naar 1x AGP en sindsdien geen enkele vastloper meer.
Mijn g400 zit ook op irq 11. Verder heb ik de seriele poort uitgeschakeld alsmede de usb poort. Het eerste pci slot onder mijn agp is ook vrij. Misschien als ik die dingen allemaal weer aan zet dat het systeem instabiel wordt maar ik dacht dat de AGP bus terugzetten mijn probleem heeft opgelost...

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• ScooBY_DoO
Probeer je processor eerst eens gewoon met een papieren zakdoekie te cleanen, gaatdat niet dan VOORZICHTIG met een stanleymesje............
Daarna knap pasta ertussen smeren, en dan horen we het wel weer

Suc7

Verwijderd

Topicstarter
Hier ben ik weer om mijn nieuwste update te posten.

Mijn processor en heatsink hebben hun geschillen weer bijgelegd en zijn weer onafscheidelijke minnaars :P . Om hun nieuwe liefde toch wat te bekoelen heb ik er maar een fan bijgezet. (M.a.w. stickertje verwijderd, koelpasta ertussen gesmeerd en extra 8x8 fan voor/onder geplaatst.) Spijtig genoeg moet ik melden dat dit het probleem niet heeft opgelost :( . (De temperatuur na een crash hangt nog steeds rond de 42°C trouwens...)

Ik heb tevens wat in mijn bios gaan snuffelen en heb met de instellingen AGP Aperture Size en Init Display First geprobeerd het probleem van de baan te krijgen. Ik heb mijn AGP Aperture Size van 64 naar 128 verhoogd (ik heb 256Mb geheugen als het iets zou uitmaken). En ik heb Init Display First van PCI-slot op AGP gezet. Ik heb ook tevens de mogelijke combinaties van die twee geprobeerd. Maar dat is dus ook niet gelukt...

Ik heb het even nagekeken en mijn Matrox Millenium G400 zit inderdaad op IRQ11. Nu heb ik wel gevonden dat de ACPI IRQ Houder voor PCI IRQ-besturing ook op IRQ11 staat. Dit is toch een gedeelde IRQ? Wel, waar zitten de mensen die mij daar in het begin al op wezen? Kan ik deze gedeelde IRQ gewoon oplossen door de ACPI-functie uit te zetten in de bios? Of is dit om problemen vragen (ik werk met win98) :? ?

Ik heb die utility van matrox nog niet geprobeerd, de probleembeschrijving komt namelijk niet overeen met de mijne. Maar ik zal het nog wel eens proberen. Alles voor mijn PC ;) .

Mijn bios is nog niet geupdate. Hier zal ik nog wel eens op ingaan als ik genoeg heb opgezocht hoe ik daarvoor te werk moet gaan. Is dit trouwens niet wat drastisch?

Wederom een dankwoordje voor de mensen die mij nog steeds met raad (en daad) bijstaan,
Anony Mouse

(PS: Ik heb de search al veelvuldig gebruikt. Als ik echter nog een veel gestelde vraag post, is dit omdat ik er toch niet goed uitgeraak.)

• ScooBY_DoO
42C is helemaal niet verkeerd...... zeker niet gezien het huidige weer.

AGP Aperature Size op 64 laten staan!

Gebruike je 4-in-1-drivers en zo ja welke?

Welke directx-versie gebruike je?

Uiteindelijk komen we der gerust wel..... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik dacht ook al dat het niet aan de koeling lag. Maar mijn PC zal me die extra koeling toch niet kwalijk nemen...

De AGP Aperture Size staat gewoon weer op 64, kom ik niet meer aan.

Ik gebruik geen 4-in-1 drivers, maar ik gebruik dan ook een Chaintech 6BJM0 Intel 82440BX moederbord. 4-in-1 drivers zijn toch enkel voor Via chipsets?

En last but not least heb ik DirectX 8.

Greetz,
Anony Mouse

ps: Nog bedankt voor de geruststelling ScooBY DoO. Weet jij trouwens iets van die IRQ-historie?

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Het is al eerder gezegd, maar: kijk je geheugen eens na... vaak leidt geheugen dat niet goed werkt tot allerlei rare problemen...

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Op vrijdag 24 augustus 2001 11:51 schreef limoentje het volgende:
AGP instellingen in BIOS eens nalopen, bij nieuwere AGP mobo's (vooral voor AMD CPU's) kun je hier heel veel opties voor instellen, waarvan sommige ernstige problemen op kunnen leveren (reboots, crashes ...) bij verkeerde instellingen...
idd, op mijn abit kt7 kun je ook de agp driving value aanpassen, bij nvidia zou die dus op ea moeten, had em een keer met een gf1ddr op a7 (of zo iets) gezet en toen crashte ALLES :r

dus zet em op auto agp als dat kan.

mzzl

• ScooBY_DoO
Heb je een andere videokaart voorhanden die je gebruiken kunt? al is het een 4 mb pci kaartje, just voor de test

Heb je ander geheugen liggen? probeer dat eens uit te wisselen

Ten slotte probbeer toch eens je bios te flashen, ga naar www.bootdisk.com en download daar een flashdisk.
Ga dan naar de site van de producent van je mobo en haal daar een nieuwere versie van je bios op.

Zet die files samen op een diskette en start daarmee op en flash je bios.
Dan op je mobo even clear cmos meestal CCMOS genaamd een jumper die je moet verzetten, daarna weer terug, start je pc en ga naar je bios laad deze in fail safe mode en reset je systeem, dan je instellingen weer goed zetten en kijken of ie het dan wel blijft doen.

Suc6 maar weer....

• Unique
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05-2025
Onze ouwe matrox mystique 4 meg veroorzaakt ook altijd hardlocks.

Dit doet ie al op 2 mobos (tx98e met eerst een 250 mmx, en nu een k6 416) en een abit ka7 met 952 mhz athlon.

Die drivers van matrox zijn gewoon brak. (in ieder geval voor de ouwe mystiques) 2 verschillende (1 ouwe en 1 220 versie) mystiques veroorzaakten hardlocks, dus het ligt niet specifiek aan deze kaart. Ik heb al probeerd er een s3 in te hangen, die heeft er 4 uur ingezeten, geen hardlocks... maar wel zon ongelooflijk brak beeld dat me ogen pijn deden (en dit op een kleine 15 inch nec met maar 75 hertz @ 1024) dus nu zit ik weer met me mystique die om de zoveel tijd een hardlock bouwd :Y)<
Meestal hangt ie als ik veel scroll. Bij divx hangt ie bij mij niet.

Dus ik denk idd dat het bij jou best aan de videokaart kan liggen.

Ook mogelijke opties: cpu te warm (lijkt me eigenlijk niet) of brakke rams.

Cu

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Met de drivers voor de G400 is niks mis. Staat je AGP wel op 66 Mhz en niet toevallig op 100?

Verwijderd

Topicstarter
Sinds mijn laatste post heb ik nog het volgend geprobeerd:

geheugeninstelling:
SDRAM cas latency time stond op auto, dit heb ik eens veranderd in 2. Dit werkte eerst perfect :) (of zo leek het toch), "eXistenZ" en "Chocolat" heb ik zonder problemen kunnen uitkijken op mijn PC. Maar toen ik als laatste definitieve test "Charlie's Angel" (ondertussen gepromoveerd tot testfilm) speelde, is ie toch vastgelopen :( (daar ging mijn humeur...). Bij SDRAM cas latency time op 3 liep ie al na enkele minuten vast...
Ondertussen staat deze instelling weer op auto...

Omdat het veranderen van deze geheugeninstelling eerst zo veelbelovend was, heb ik Sandra eens mijn geheugen laten testen: 264/290 (zoals vroeger gezegd heb ik een PIII 700@700 met 256Mb geheugen). Kan ik aan de hand van deze waarden zien of er iets schort aan mijn geheugen :? ?

Nou, die bios flashen zit er ondertussen ook aan te komen, alhoewel het me wel wat angst inboezemt...

Maar ik ga hem één van deze dagen toch eens binnengooien bij mijn computerdealer. Laat hem maar eens zoeken... >:)

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden,
Anony Mouse

• ScooBY_DoO
Laat hem dan meteen een andere videokaart voor je testen.. dan kun je dat ook uitsluiten!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer terug :) (letterlijk en figuurlijk) :) !!!

Ik ben nog niet naar mijn computerdealer gegaan, simpelweg omdat het niet meer hoefde...

Inderdaad, het probleem is opgelost *D !!!!

Omdat mijn PC het ineens een stuk beter deed toen het geheugen op cas 2 stond, heb ik mijn geheugen eens nagekeken (ik had mijn geheugenscore van SiSoft Sandra al eens gepost). Ik heb 256Mb geheugen zitten (2x128Mb) en ik had al vanaf de eerste dag problemen :r . Nou had ik oorspronkelijk maar 128Mb en heb ik pas later uitgebreid naar 256Mb. Ik deed het niet graag maar ik heb mijn PC dan maar gedowngraded (of zoiets...) ;( . Eerste reepje geheugen eruit en het nieuwste reepje aan zijn lot overgelaten... Sindsdien geen enkele vastloper meer ;) ! En er zijn al wat films de revue gepasseerd: "Charlie's Angels", "Memento", "eXistenZ" en vandaag nog "Cats & Dogs". Ik heb ook wat uurtjes op "Photoshop" gewerkt en ik zit nu ook al een stuk verder in "Half-life: Opposing Force". Dit allemaal zonder ook maar één vastloper. De score van de geheugentest van SiSoft Sandra geeft aan dat mij geheugen nu zelfs sneller loopt dan tevoren (dit is, denk ik, een zeldzaam geval dat een PC sneller loopt met minder geheugen... :P ).

Nu nog zien dat ik voor het oude reepje een nieuw kan krijgen (fat chance... :P ).

Ik zou hierbij dan nog even iedereen willen bedanken die mij heeft geholpen:
(in order of appearance)
Coyote, Aikon, et39m, darkSide, ScooBY_DoO, MisterDon, GambitRS, Ricochet, a_LAN, limoentje, Neobazz, Wekkel, woutur, Knakker, debiel-in-inrichting en Unique.
Ik zou zo zeggen tot ziens op GoT... ;)

Vriendelijke groeten,
Anony Mouse
Pagina: 1