Toon posts:

Verbrande connector aan voeding

Pagina: 1
Acties:

• Hasse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02 22:46
Laten we beginnen met een foto van de connector die in mijn voeding zat:

Compleet verbrand dus. Gebeurde gisteravond spontaan (dus werd niet aan de kabel getrokken of zo).

De vraag is eigenlijk: Hoe kan dit? Heb ik iets verkeerd aangesloten?

De setup:
850W voeding, XFX Pro850W. Modulair, single rail. Deze staat los op mijn bureau en dient als voeding voor mijn videokaart die ook extern is omdat die niet in mijn kast past.... lol.... ja, zo'n snelle, veel te dure RTX 30 serie. Verder zit er niets op die voeding aangesloten. De PC zelf heeft zijn eigen voeding. Videokaart trekt zo'n 350W max. en heeft 2x 8 pins aansluiting. De verbrande kabel was een kabel met aan 1 kant 8 pins en aan de andere kant 2x 8 pins (2e dus doorgelust). Deze setup stond al ruim 9 maanden op deze manier zonder problemen te functioneren tot ik gister avond ineens verbrand plastic rook.

Op de verbrande stekker staat "760/860AX ONLY" maar ik heb eigenlijk geen idee wat dat inhoud.

Ik heb het nu met 2 kabels 8p-8p aangesloten ipv met 1 kabel die een 2e stekker doorlust. Wordt in ieder geval het vermogen over 2 kabels en 2 stekkers verdeeld.

Vreemd is het wel want een multirail voeding heeft over current protection op 40A @ 12V per rail met dezelfde kabels. M.a.w. deze kabels zouden dan toch 40A*12V=480W moeten kunnen verwerken en daar kom ik bij lange niet aan natuurlijk.

Dus wat heb ik fout gedaan in deze?

I love my Health Tech Start-up: ParkinsonSmartwatch.com

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:10

Wimmel

Hello

Even googlen op "760/860AX ONLY" lijkt te wijzen op een kabel die specifiek voor de Corsair 760/860AX series voeding is gemaakt. De vraag is dan, hoe komt deze terecht op een XFX-voeding en is deze dan wel compatibel?

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• Hasse
Wimmel schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:20:
Even googlen op "760/860AX ONLY" lijkt te wijzen op een kabel die specifiek voor de Corsair 760/860AX series voeding is gemaakt. De vraag is dan, hoe komt deze terecht op een XFX-voeding en is deze dan wel compatibel?
Vreemd, ik heb nooit zo'n voeding gehad ook.

Edit: ik zie ook op het tasje met kabels een corsair logo staan. Die zat bij deze voeding volgens mij.

[Voor 12% gewijzigd door Hasse op 21-12-2021 17:30]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:03
Er zitten 2 losse kabel aansluitingen op je videokaart omdat hij zoveel stroom trekt dat je kabel anders smelt.
Je moet daar dus nooit een doorgeluste kabel voor gebruiken.

Waarschijnlijk is je kabel al heel vaak te heet geworden. Maar niet heel genoeg om in 1 keer door te branden. Maar iedere keer wordt de isolatie wat slechter. Tot het koper van je 12V en de nul elkaar een keertje raakten. En toen kreeg je dit.

De andere mogelijkheid is dat er ergens op je kaart kortsluiting is (niet heel raar als er geen kast omheen zit). Maar dan zou ik de brandplekken op je kaart verwachten en niet op de kabel.

TheS4ndm4n#1919

• Hasse
Ik vind het in ieder geval vreemd dat de kabel+stekker dus een lagere rating heeft dan de voeding op die stekker kan leveren. Dat is toch vragen om problemen!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
760/860AX ONLY lijken kabels voor de corsais 760W en 860W

In principe zouden die genoeg moeten zijn voor de 850W XFX

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:41

DataGhost

iPL dev

Ik zou eerder vraagtekens zetten bij hoe een etuitje met Corsair-kabels bij een XFX-voeding komt want ik kan me heel slecht voorstellen dat dat origineel zo geleverd wordt. Wie weet is die Corsair-voeding waar ze bij horen wel begrensd op 150W per poort.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GPU aansluiten met losse PCIe kabels, dus elke ingang 1 losse connector.

Je schrijft 2 x 8-pin(6+2), dus moet je die vanaf 2 kabels voeden.
pricewatch: XFX PRO850W van 2010 is sowieso niet geschikt voor moderne hardware. wat je verder aan het klooien bent met kabels en stekkers weet ik niet, want wat al benoemd is, is deze kabel van een wel goede voeding. ook al is die ook al van 2012 pricewatch: Corsair AX860

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Viper® schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:40:
In principe zouden die genoeg moeten zijn voor de 850W XFX
Dat kan je helemaal niet zeggen want het ontwerp van de voeding kan volledig anders zijn (en ook alle beveiligingen). Je krijgt niet eens de garantie dat kabels van fabrikant A en een voeding van fabrikant B een compatibele pinout hebben. Er zal vast niet voor niets op staan dat de kabels alleen voor een bepaald model voeding gebruikt mogen worden.

[Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 21-12-2021 17:42]

• Hasse
Het kan maar zo zijn dat ik die voeding 2e hands gekocht heb een jaar of 7/8 geleden..... maar ik heb daar geen actieve herinnering aan.

Ik dacht altijd dat die kabels van modulaire voedingen ook gewoon uitwisselbaar waren. Is dat niet zo dan?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hasse schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:44:
Het kan maar zo zijn dat ik die voeding 2e hands gekocht heb een jaar of 7/8 geleden..... maar ik heb daar geen actieve herinnering aan.

Ik dacht altijd dat die kabels van modulaire voedingen ook gewoon uitwisselbaar waren. Is dat niet zo dan?
Nee. Ik denk dat je blij mag zijn dat de pinout wel compatibel bleek bij deze kabels, anders had je in de rij kunnen gaan staan voor een nieuwe videokaart. De voedingskant van deze kabels is niet gestandaardiseerd.

Lijkt me hoe dan ook een goed moment, gezien de leeftijd van de voeding, om gewoon een compleet nieuwe voeding aan te schaffen inclusief correcte kabels.

[Voor 17% gewijzigd door DataGhost op 21-12-2021 17:48]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:33

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je lijkt te hebben bewezen dat het niet uitwisselbaar is, al moet ik zeggen dat het niet uit zou moeten maken en dat die stekkertjes gewoon het vermogen moeten kunnen handelen. Het is niet zo dat we ineens 4kW door een kabeltje proppen waar normaal 100W doorheen gaat. Dit zou allemaal dik in de marge moeten zitten.

Maar wie weet is het een maandagochtendkabeltje.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom denk je dat er een opschrift opgedrukt staat ?
Vaak kun je alleen maar kabels onder hetzelfde merk gebruiken. Het is niet universeel

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:03
Hasse schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:33:
Ik vind het in ieder geval vreemd dat de kabel+stekker dus een lagere rating heeft dan de voeding op die stekker kan leveren. Dat is toch vragen om problemen!
Dat is eigenlijk altijd. Als het goed is staat er in de gebruiksaanwijzing van je videokaart dat je 2 aparte kabels moet gebruiken voor de 2 aansluitingen.
De diameter (en dus rating) van de kabels is vastgelegd in de standaard. En het aantal kabels dat je hardware gebruikt hangt dus af van hoeveel stroom hij nodig heeft. Zo zit een fan meestal met een 2, 3 of 4 polig stekkertje. En jouw videokaart met 2x8

TheS4ndm4n#1919

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-03 11:29
ff 2 vraagjes tussendoor....
1 heb je een vervangende voeding of kabel?
2 doet de rest van je hardware het nog? (en ja ik snap dat dit antwoorden vraag 1 nodig heeft :))

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hackus schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:49:
[...]

Waarom denk je dat er een opschrift opgedrukt staat ?
Vaak kun je alleen maar kabels onder hetzelfde merk gebruiken. Het is niet universeel
Zelfs dat niet eens, binnen hetzelfde merk zijn er ook verschillen: https://www.corsair.com/uk/en/psu-cable-compatibility

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DataGhost schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:54:
[...]

Zelfs dat niet eens, binnen hetzelfde merk zijn er ook verschillen: https://www.corsair.com/uk/en/psu-cable-compatibility
Daarom schreef ik vaak

(vaak, dus niet altijd)

[Voor 4% gewijzigd door Hackus op 21-12-2021 17:59]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:00
Typisch een user error.

Beide voedingen komen van Seasonic. Seasonic gebruikt low rated 9A terminals ipv 13A HCS terminals waardoor dit soort problemen verwacht kunnen worden. Seasonic adviseert om niet meer dan 150w (225w voor de videokaart incl 75w uit het PCI-e slot)door de 8 pin aansluiting te trekken. In de handleiding van de XFX voeding zal ook zoiets gestaan hebben. Andere OEMs kunnen langdurig tegen de 300w doen zonder dat de connector smelt.
Sws is het gebruik van 2 aparte kabels bij videokaarten >300w eerder regel dan uitzondering.

AX760/860 heeft dezelfde pinout als de XFX PRO 850w zodat de kabels wat dat betreft het probleem niet zijn. Het probleem is de gebrekkige manier van aansluiten.

Hoe ziet de connector op de voeding eruit?

Daarnaast is het niet verstandig om zo'n oude voeding te gebruiken met een nieuwe dure videokaart. Voedingen zijn heel goedkoop tov videokaarten dus mijn advies is ook: haal een nieuwe voeding. En een nieuwe behuizing zodat je de videokaart fatsoenlijk in de kast kunt plaatsen.
Hasse schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:15:

Vreemd is het wel want een multirail voeding heeft over current protection op 40A @ 12V per rail met dezelfde kabels. M.a.w. deze kabels zouden dan toch 40A*12V=480W moeten kunnen verwerken en daar kom ik bij lange niet aan natuurlijk.
OCP is kortsluiting en heel kortstondig. Daar smelt een connector niet van.

• Hasse
Silent7 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:52:
ff 2 vraagjes tussendoor....
1 heb je een vervangende voeding of kabel?
2 doet de rest van je hardware het nog? (en ja ik snap dat dit antwoorden vraag 1 nodig heeft :))
Ja, ik dacht in eerste instantie dat de stank uit de voeding kwam (schijnt vaker voor te komen volgens google), dus die had ik eigenlijk al afgeschreven en gelijk een nieuwe besteld (Corsair HX1200 v2, kan ik medio 2022 ook mijn PC verder upgraden). Net bleek dat het niet de voeding was, maar de stekker. Dus het hele spul werkt nog gewoon. Anders moet ik dit op mijn telefoon typen, dat is niet zo prettig. Alles lijkt prima te werken. Maar blijf het wel ruiken.....

Ik vind het wel lastig dat je kennelijk bij modulaire voedingen die kabels niet kan vertrouwen en dat ze niet compatible zouden zijn. Die stekkers zitten allemaal hoekjes en randjes aan zodat het echt maar op 1 manier past. Ik zou dan ook verwachten ze een bepaalde standaard volgen qua spanningen en vermogen. Gewoon een beetje hufterproof, maar kennelijk zit ik qua werk wat te lang in een risk based kwaliteitssysteem dat ik verwacht dat er bij andere producten ook een beetje over na gedacht is.

Hoe doen jullie dat dan met de kabels bij een modulaire psu? plak je er dan stikkertjes op om ze te markeren bij welke psu ze horen? Ik had de neiging om alle niet gebruikte kabels in een bak te gooien voor toekomstig gebruik, maar dat is kennelijk niet aan te raden.

• Hasse
Uszka schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:01:
Typisch een user error.

[...]
Daarnaast is het niet verstandig om zo'n oude voeding te gebruiken met een nieuwe dure videokaart. Voedingen zijn heel goedkoop tov videokaarten dus mijn advies is ook: haal een nieuwe voeding. En een nieuwe behuizing zodat je de videokaart fatsoenlijk in de kast kunt plaatsen.
[...]
Nieuwe Corsair HX1200 is al onderweg. Medio 2022 upgrade ik mijn PC vermoedelijk. Even wachten nog tot DDR5 een beetje gangbaar is.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hasse schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:16:
[...]
Ik vind het wel lastig dat je kennelijk bij modulaire voedingen die kabels niet kan vertrouwen en dat ze niet compatible zouden zijn. Die stekkers zitten allemaal hoekjes en randjes aan zodat het echt maar op 1 manier past. Ik zou dan ook verwachten ze een bepaalde standaard volgen qua spanningen en vermogen. Gewoon een beetje hufterproof, maar kennelijk zit ik qua werk wat te lang in een risk based kwaliteitssysteem dat ik verwacht dat er bij andere producten ook een beetje over na gedacht is.
Je kan de kabels prima vertrouwen, als je de beperkingen in acht houdt. Dus als in het boekje van je videokaart staat dat deze met twee aparte kabels aangesloten moet worden, moet je dat ook doen. Dat had je overigens ook af kunnen leiden aan het feit dat het verloopstukje twee kabels wil hebben. Als ze vonden dat dat prima over 1 kabel kon, hadden ze die tweede connector wel weggelaten. Verder staat bij je voeding als het goed is het een en ander vermeld over limieten maar daar hoor je in ieder geval bij videokaarten nooit aan te komen zolang je de boel aansluit zoals het hoort.
Hoe doen jullie dat dan met de kabels bij een modulaire psu? plak je er dan stikkertjes op om ze te markeren bij welke psu ze horen? Ik had de neiging om alle niet gebruikte kabels in een bak te gooien voor toekomstig gebruik, maar dat is kennelijk niet aan te raden.
Meestal zitten ze in een etuitje met het merk erop, zoals je al hebt gezien. Daarnaast staat op de stekkers zelf dus het een en ander. In de handleiding van je voeding kan je als het goed is zien of dat ook de kabels zijn die bij die voeding horen. Anders kan je zelf ook het etuitje labelen met het typenummer van de voeding, als het nog niet duidelijk genoeg is.

[Voor 42% gewijzigd door DataGhost op 21-12-2021 19:59]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee