Lang geleden ( ±1986) aangeschaft, maar het LCD-raampje is langzaam steeds onleesbaarder geworden. Fabrikant schrijft dat ze met het op voorraad houden van onderdelen in 1998 zijn gestopt. Bij AliExpress een soortgelijk LCDtje besteld. Alle segmentjes tevoren met 5v gecontroleerd. Daarna minutieus alle verbindinkjes overgezet en gecontroleerd. Geen kortsluiting te bekennen. Echter, het nieuwe raampje blijft blanco. Los gehaald opnieuw segmentjes met telkens 5v geactiveerd. Alle segmentjes werken nog. Wat doe ik fout? Wat kan ik nog meer proberen? De 6 batterijen geven samen 9v.
Vraag
Beste antwoord (via LxAndr op 23-12-2021 11:42)
Belangrijk is de backplane, (meestal BP in een pinout) als je bestaande LCD en enkele backplane heeft dan heb je kans dat je er wat anders in kunt lepelen.
Heeft het bestaande LCD meerdere backplanes dan wordt het spannend.
-edit-
Iemand was je (uiteraard) voor, hier heb je een volledige beschrijving:
https://github.com/fivesi...y-169-display-replacement
De backplane verbindingen noemt men hier COM, dus het moet zeker lukken daar een generiek LCD voor in de plaats te zetten.
-edit-
De backplane verbindingen noemt men hier COM, dus het moet zeker lukken daar een generiek LCD voor in de plaats te zetten.
[Voor 39% gewijzigd door Sine op 22-12-2021 20:37]
Alle reacties
Ligt het aan het scherm of de aansturing. Heb je de oude LCD ook zo met 5 volt getest.
Atari portfolio Dos 2.11
Je zegt een 'soortgelijk' scherm, hoe soortgelijk?
Er zijn bij LCD een hele hoop opties qua bedrading van segmenten enzo, het is niet zo snel uitwisselbaar.
Het scherm van de Keithley ziet er vrij custom uit met alle ohm/etc logo's in het scherm geintegreerd, zitten die ook in het nieuwe scherm?
Heb je gekeken naar de bedrading van de multiplexkanalen van de schempjes?
Dat gezegd zou ik wel verwachten dat er 'iets' gebeurd, als je alle draden verkeerd aansluit gaat een lcd meestal gek doen maar compleet blanco blijven is vreemd.
Overigens is afhankelijk van het defect van het lcd scherm het ook nog wel eens te repareren, sommige schermen worden slecht omdat de polarisatiefilters slecht worden, dat zijn effectief stickers op de buitenkant van het lcd zelf, die zijn vervangbaar.
Er zijn bij LCD een hele hoop opties qua bedrading van segmenten enzo, het is niet zo snel uitwisselbaar.
Het scherm van de Keithley ziet er vrij custom uit met alle ohm/etc logo's in het scherm geintegreerd, zitten die ook in het nieuwe scherm?
Heb je gekeken naar de bedrading van de multiplexkanalen van de schempjes?
Dat gezegd zou ik wel verwachten dat er 'iets' gebeurd, als je alle draden verkeerd aansluit gaat een lcd meestal gek doen maar compleet blanco blijven is vreemd.
Overigens is afhankelijk van het defect van het lcd scherm het ook nog wel eens te repareren, sommige schermen worden slecht omdat de polarisatiefilters slecht worden, dat zijn effectief stickers op de buitenkant van het lcd zelf, die zijn vervangbaar.
Klok is stuk :(
andere optie is om de aansturing van het LCD te reverse engineren en te vervangen door een LED of OLED display. De vraag is denk ik hoeveel tijd je erin wil steken en tot hoever je electronica kennis gaat hierbij.
De oorspronkelijke display bestaat uit 2 glasplaatjes met daartussen de 3½ digits plus ordegrootte aanduidingen. De aansluiting verloopt mbv een flexibel stripje tussen printplaat en display.
In de Keithley-instruction manual zit een schema dat aangeeft hoe de aansluitingen verlopen tussen display en het IC dat de display aanstuurt.
Dat IC wordt gevoed met 5v. Het display dat ik wilde gebruiken als vervanging heeft als aanduiding: EDS803. De bijbehorende sheet meldt: operating voltage 5v.
Omdat het vinden van een display met ook de aanduidingen µ, m, A, V, M, k, Ω, AC een onbegonnen zaak is neem ik genoegen met een uitlezing van de waarde en kan ik aan de stand van de keuzeknopjes zien wat er wordt gemeten.
‘Stickers’ op de buitenkant van het defecte display zijn me niet opgevallen.
@Bloodhoundje: beschikbare tijd is vrijwel onbeperkt. Elektronica-kennis is dat evenwel niet.
In de Keithley-instruction manual zit een schema dat aangeeft hoe de aansluitingen verlopen tussen display en het IC dat de display aanstuurt.
Dat IC wordt gevoed met 5v. Het display dat ik wilde gebruiken als vervanging heeft als aanduiding: EDS803. De bijbehorende sheet meldt: operating voltage 5v.
Omdat het vinden van een display met ook de aanduidingen µ, m, A, V, M, k, Ω, AC een onbegonnen zaak is neem ik genoegen met een uitlezing van de waarde en kan ik aan de stand van de keuzeknopjes zien wat er wordt gemeten.
‘Stickers’ op de buitenkant van het defecte display zijn me niet opgevallen.
@Bloodhoundje: beschikbare tijd is vrijwel onbeperkt. Elektronica-kennis is dat evenwel niet.
Maar hoe weet je nou dat de pinnen overeen komen? Als je dat niet 100% zeker weet, gaat het waarschijnlijk ook gewoon niet werken. Dan kan hij nog hetzelfde aantal digits hebben en hetzelfde formaat, als de pinout anders is, werkt het gewoon niet.
[Voor 31% gewijzigd door _ferry_ op 22-12-2021 17:03]
Belangrijk is de backplane, (meestal BP in een pinout) als je bestaande LCD en enkele backplane heeft dan heb je kans dat je er wat anders in kunt lepelen.
-edit-
-edit-
[Voor 39% gewijzigd door Sine op 22-12-2021 20:37]
Dank Sine voor de link naar de vele foto’s en tekst van iemand die hetzelfde probleem had als ik. Wat me duidelijk werd is dat het hem is gelukt. Maar hoe hij dat deed blijft een beetje vaag. Ik kon bijvoorbeeld niet vinden waar hij het pcb en de display vandaan had. Wel vond ik zijn mailadres. Dus dat wordt de volgende stap.
Het pcb heeft hij zelf gemaakt, daar gaat de hele github over, verder is het een generiek display, dus je mist daar ook je eenheden.
Maar een echt printje is natuurlijk luxe, ik denk dat ik dit zelf op een stukje gaatjesbord zou frieten.
Maar een echt printje is natuurlijk luxe, ik denk dat ik dit zelf op een stukje gaatjesbord zou frieten.
[Voor 29% gewijzigd door Sine op 23-12-2021 13:33]
Pagina: 1