Toon posts:

Schakelaar buiten werking stellen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:44
Hé allemaal.

Ik wil in een van m’n kamers de lichtschakelaar buiten werking stellen aangezien dit een hue lamp bevat, hier gaat dan zo’n hue smart switch over de schakelaar heen.

De schakelaar moet dus continu ‘aan’ staan en niet onderbroken kunnen worden.
Nu heb ik hier wago klemmen voor gekocht maar ik begrijp even niet of de 2 draden nu in 1 gat moeten of allebei in een los gaatje in de klem.
Iemand hier duidelijkheid over?

Alle reacties

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:02
jasperz89 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:55:
Hé allemaal.

Ik wil in een van m’n kamers de lichtschakelaar buiten werking stellen aangezien dit een hue lamp bevat, hier gaat dan zo’n hue smart switch over de schakelaar heen.

De schakelaar moet dus continu ‘aan’ staan en niet onderbroken kunnen worden.
Nu heb ik hier wago klemmen voor gekocht maar ik begrijp even niet of de 2 draden nu in 1 gat moeten of allebei in een los gaatje in de klem.
Iemand hier duidelijkheid over?
Normaal gesproken moet je een bruine (fase) en zwarte (schakel) doorverbinden in de wago klem. En dan beide in hun eigen gat.
Wel eerst de zekering even uitzetten trouwens ;)

[Voor 3% gewijzigd door redwing op 21-12-2021 16:59]

[removed]

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:29
Als je het fatsoenlijk aan wil sluiten krijg je toch niet twee draden in 1 gaatje?
Allebei hun eigen gaatje in 1 klem dus
Als het goed is 1 bruine en 1 zwarte draad

• jasperz89
Haha top! Dat dacht ik inderdaad al maar begon op een of andere manier te twijfelen. Thanks!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:29
Google 'Wago Lasklem' en klik op resultaat nummer 1: https://www.wago.com/nl/v...atieklemmen-ontdekken/221 ;)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je kan het eigenlijk op twee manieren doen.

1. Schakel- en fasedraad achter schakelaar afdoppen en in centraaldoos direct de armatuur op fasedraad en nuldraad aansluiten (zo heb ik het gedaan).
2. In centraaldoos niets veranderen en fase- en schakeldraad in 1 lasklemmetje prikken (wel allebei een eigen gaatje). De armatuur sluit je dan aan op de bestaande schakeldraad en nuldraad.

Laatstgenoemde is makkelijker in een bestaande situatie.

Overigens is dit, voor zover ik weet, wel het enige moment waarop je verschillende kleuren in één lasklemmetje plaatst. Verder altijd per kleur een aparte gebruiken.

• jasperz89
sOid schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:54:
Je kan het eigenlijk op twee manieren doen.

1. Schakel- en fasedraad achter schakelaar afdoppen en in centraaldoos direct de armatuur op fasedraad en nuldraad aansluiten (zo heb ik het gedaan).
2. In centraaldoos niets veranderen en fase- en schakeldraad in 1 lasklemmetje prikken (wel allebei een eigen gaatje). De armatuur sluit je dan aan op de bestaande schakeldraad en nuldraad.

Laatstgenoemde is makkelijker in een bestaande situatie.

Overigens is dit, voor zover ik weet, wel het enige moment waarop je verschillende kleuren in één lasklemmetje plaatst. Verder altijd per kleur een aparte gebruiken.
Dat was dus ook de reden dat ik in de war raakte, aangezien dit volgens mij niet de “normale” werking van een lasklem is. Vaak zie je foto’s waarbij meerdere lasklemmen geplaatst worden met alleen dezelfde kleur per klem.

Het is inmiddels gelukt!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:02
jasperz89 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:05:
[...]
Dat was dus ook de reden dat ik in de war raakte, aangezien dit volgens mij niet de “normale” werking van een lasklem is. Vaak zie je foto’s waarbij meerdere lasklemmen geplaatst worden met alleen dezelfde kleur per klem.

Het is inmiddels gelukt!
Heel strikt genomen zou je in deze situatie de zwarte draad moeten vervangen door een bruine. Hij hangt nu ten slotte rechtstreeks aan fase en kan niet meer worden geschakeld. In de praktijk is het geen probleem om het zo te laten zitten.

[removed]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee