Toon posts:

USB-C van laptop naar externe monitor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• misterdutch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-12-2021
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
... antwoord op de vraag zoals hieronder beschreven

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Hallo, ik ben met behulp van de laptop best buy guide 2021 tot de keuze gekomen voor een nieuwe laptop: de Lenovo IdeaPad 5 14ARE05 (81YM009VMH). Nu heb ik in de meest recente monitor best buy guide geleerd dat het tegenwoordig mogelijk is om de USB-C aansluiting te gebruiken voor via een externe monitor stroom aan de laptop te leveren terwijl diezelfde connectie het beeld en geluid aan de monitor geeft. Dit lijkt mij dus echt fantastisch fijn, zeker na het zien van een filmpje op YouTube waar het in werking wordt gebracht. Nu is mijn vraag: kan dat met de door mij gekozen laptop ook?

Natuurlijk heb ik eerst even zelf geprobeerd deze vraag te beantwoorden, ik kwam tot het volgende:
  • Volgens de productbeschrijving heeft dit model "USB Type-C DisplayPort alt. modus", maar géén Thunderbolt (zie productbeschrijving van (link naar hun specificaties van dit model: zie hier)
  • Een review op Ultrabookreview (zie hier) van wat volgens mij dit model laptop is, stelt ""This laptop also charges via USB-C, which supports DisplayPort as well and drives a 4K monitor at 60 Hz just fine. I’ve noticed that some 14-inch IdeaPad 5 versions do not include the barrel-plug port and instead ship with an USB-C charger, but keep in mind that’s you’ll have a hard-time powering a high-resolution external monitor on those variants, while also charging up the laptop, so overall this variant is more practical."
  • Onlinekabelshop.nl legt hier uit dat "De toevoeging van DisplayPort Alt Mode biedt mogelijkheden voor het verbinden van computers, monitoren, docking stations en meer met USB-C en DisplayPort aansluiting. Tijdens de verbinding blijft het mogelijk om het USB-C apparaat op te laden of data uit te wisselen." en ook dat "DisplayPort en HDMI kabels en adapters met Alt Mode ondersteuning zijn compatibel met de Thunderbolt 3 technologie." (dit spreekt de specificaties op informatique.nl dan wel weer tegen)
  • De laptop manual heb ik hier gevonden maar die bied mij ook geen duidelijkheid
Dus daarom kom ik toch naar jullie op het forum met mijn vraag om advies...

Kan ik de door mij bestelde laptop gebruiken op deze nieuwe manier als ik die met een daarvoor geschikte monitor combineer? Bv. een van de monitoren uit het USB-C gedeelte van de monitor Best Buy Guide?

Beste antwoord (via misterdutch op 21-12-2021 21:48)

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:26
Ja de genoemde laptop kan je opladen via een usb-c kabel. De monitor moet dan wel voldoende vermogen leveren. 65W zal wel goed zijn verwacht ik voor dit model.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• jvanderkroon
Ja de genoemde laptop kan je opladen via een usb-c kabel. De monitor moet dan wel voldoende vermogen leveren. 65W zal wel goed zijn verwacht ik voor dit model.

• misterdutch
jvanderkroon schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:46:
Dat is heel erg goed om te horen, dus bijvoorbeeld pricewatch: AOC 24P2C Zwart of pricewatch: Iiyama ProLite XUB2792QSN-B1 Zwart zouden daar mee werken? Aangezien ze een "USB Power Delivery max" hebben van 65W.

Heb ik dan nog een speciale USB-C to DisplayPort kabel nodig? En een aparte kabel om ervoor te zorgen dat er voldoende stroom naar de laptop vloeit (ik neem aan dat dat via de monitor naar de laptop gaat)?

• jvanderkroon
@misterdutch die monitor kan je inderdaad gebruiken. Je hebt geen speciale kabels nodig. Bij die monitor zit al een usb-c kabel. Dat is de enige kabel die in je laptop hoeft en daar gaat zowel beeld als stroom overheen.

• misterdutch
jvanderkroon schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:47:
@misterdutch die monitor kan je inderdaad gebruiken. Je hebt geen speciale kabels nodig. Bij die monitor zit al een usb-c kabel. Dat is de enige kabel die in je laptop hoeft en daar gaat zowel beeld als stroom overheen.
Mooi, dan gaan we op zoek naar een dergelijke monitor. De iiyama is helaas niet goed te verkrijgen dus nog even verder kijken. Super bedankt! _/-\o_

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee