Toon posts:

Heb ik met een CW5 ipv CW4 cv een hardere douchestraal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Videokeizer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-03 01:34
Ik heb een CW4 cv ketel laten installeren, badkamer verbouwd, en nu een kleine diameter regendouchekop. Nu is de straal wel okay, maar k zou m toch graag wat harder hebben. Mijn ouders hebben een CW5 cv ketel, ik een CW4, de douchestraal is harder bij heb dan bij mij. Nu overweeg ik deze om te ruilen naar een CW5, maar ik lees ook iets over diameter leidingen enzo...

Ik heb net gemeten en volgens mij heb ik diameter (buitenkant) 15mm, en ik heb een emmer met koud water gevuld in bad, en daar kwam 12 liter koud water uit per minuut en 10 liter warm water per minuut, warm om te douchen enzo, ik gok 38-40 graden ongeveer.

Kan ik met een CW5 cv ketel rekenen op een fijnere douchestraal, of zijn mijn leidingen sowieso te klein?

[Voor 3% gewijzigd door Videokeizer op 21-12-2021 14:50]

Alle reacties

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:20

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

De hardheid van je douchestraal wordt toch echt grotendeels bepaald door de waterdruk.

Zet de koude kraan aan....krijg je nu een hardere straal dan zit het hem in het verwarmen...dus de ketelcapaciteit.

Is de straal even hard dan is de waterdruk simpelweg hetgeen waarmee je zult moeten werken.

CW5 is toch echt voor als je twee douches tegelijk wilt gebruiken of een krankzinnige regendouche hebt.

Anders voldoet CW3 eigenlijk al.

[Voor 20% gewijzigd door Panzer_V op 21-12-2021 14:49]

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• Videokeizer
Hoe krijg ik dan die douchestraal harder? Kan dat überhaupt?

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Als de waterdruk de factor is.....dan is het antwoord ==> niet!

Het waterbedrijf bepaald de druk. Die moet minimaal 1 bar of zo zijn. Is doorgaans meestal 2 bar.

Enige wat je kunt doen als je een hardere douchestraal wilt en de waterdruk is de limiterende factor is het aanleggen van een eigen waterbuffervat. Dat kan een simpele boiler van 200 L zijn of zo....maar ook een koudwateropvang in/ onder/ op je huis. En die dan vullen vanuit de waterleiding.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Panzer_V schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:56:
Als de waterdruk de factor is.....dan is het antwoord ==> niet!

Het waterbedrijf bepaald de druk. Die moet minimaal 1 bar of zo zijn. Is doorgaans meestal 2 bar.
Wat doet een hydrofoorpomp dan?

• Videokeizer
Hoe kom ik erachter wat de beperkende factor is? Waar kan ik de waterdruk aflezen? Een andere cv zou ik nog overwegen, maar allerlei andere (zware) investeringen of veel gedoe niet...

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Water omhoog pompen als je een flat hebt.

Maar de gemeentelijke waterdruk bepaalt toch echt de aanvoer van de hoeveelheid water.

• Videokeizer
Ik heb een 2 onder 1 kap woning uit begin 70er jaren..

[Voor 27% gewijzigd door Videokeizer op 21-12-2021 15:00]

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Videokeizer schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:59:
Hoe kom ik erachter wat de beperkende factor is? Waar kan ik de waterdruk aflezen? Een andere cv zou ik nog overwegen, maar allerlei andere (zware) investeringen of veel gedoe niet...
Wat ik eerder zei. Zet de douche aan met alleen koud water. Dan omzeil je de ketel. Is de straal niet hard genoeg dan is het de gemeentelijke waterdruk.

[Voor 8% gewijzigd door Panzer_V op 21-12-2021 15:00]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Videokeizer schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:59:
Kijk ook even naar de douchekop. Moderne douchekoppen zijn waterbesparend omdat dat verplicht is. Dat kan ook het probleem zijn.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

downtime schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:01:
[...]

Kijk ook even naar de douchekop. Moderne douchekoppen zijn waterbesparend omdat dat verplicht is. Dat kan ook het probleem zijn.
Dat zou juist voor een hardere straalbeleving moeten zorgen.

Want er gaat minder water per minuut doorheen...dus wat er doorheen gaat kan onder grotere druk....dus hardere straalbeleving.

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-03 14:36
Is de regendouchekop aangesloten met een slang of vast?
Soms zit er bij de koppeling wanneer je een slang hebt ook een rubbertje om het water te beperken.

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

thespeed schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:07:
Is de regendouchekop aangesloten met een slang of vast?
Soms zit er bij de koppeling wanneer je een slang hebt ook een rubbertje om het water te beperken.
TS moet nog aangeven wat voor douchekop het is.

• Videokeizer
Nee wij hebben net alles nieuw, maar vreemd, bij de douche komt er nu 8 liter per minuut koud uit, en bij het bad 12 liter per minuut. De regendouche helemaal bovenaan heb ik niet gechecked, want dan wordt alles nat... Emmer boven mijn hoofd houden enzo...

• Panzer_V

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Videokeizer schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:09:
Nee wij hebben net alles nieuw, maar vreemd, bij de douche komt er nu 8 liter per minuut koud uit, en bij het bad 12 liter per minuut. De regendouche helemaal bovenaan heb ik niet gechecked, want dan wordt alles nat... Emmer boven mijn hoofd houden enzo...
Dan limiteert je douchekop het op 8 liter per minuut. 12 liter per minuut lijkt dan de max van de waterdruk te zijn. Er vanuit gaande dat je met koudwater getest hebt.

Douchekop kan je waterbesparende zaken uithalen.

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:36
Videokeizer schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:09:
Begrenzer uit de douchekop slopen.

• Videokeizer
Ik vrees dat ik ermee moet leren leven, komt wel goed I guess... Is ook geen ramp. Ik had gehoopt met een CW5 cv ook al iets te kunnen bereiken, maar misschien is het niet zo eenvoudig...

[Voor 39% gewijzigd door Videokeizer op 21-12-2021 15:14]

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:36

• Videokeizer
Wil ik wel doen, maar die douchekop is voor mn vriendin, ik gebruik alleen die grote regendouche erboven

• Videokeizer

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Videokeizer Atag i36ECZ - CW5 levert 20.4l tapwater op 38 graden, en de CW4(i28ECZ) 14.8l/per minuut

[Voor 6% gewijzigd door Hackus op 21-12-2021 15:25]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Videokeizer
Ik heb de CW4 Tzerra Ace 28

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tapcapaciteit bij 60 C 8ltr/min

CW5 versie 10.5ltr/min ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Videokeizer
@hackus
wat bedoel je precies? Snap m even niet...

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:38
Hackus schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:40:
[...]

Tapcapaciteit bij 60 C 8ltr/min

CW5 versie 10.5ltr/min ;)
Dat kan die leveren, maar ja waterdruk.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:38
downtime schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:01:
[...]

Eerst water verzamelen daarna weer afgeven, dus haal je nooit constant de gewenste druk.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Videokeizer schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:49:
@hackus
wat bedoel je precies? Snap m even niet...
een CW5 kan meer warm tapwater leveren dan CW4. Verder heb je altijd beperking door oa de waterdruk van de watermaatschappij(dat kan verschillen over de dag) en of je beperking hebt door zgn waterbesparende douchekop, waterslang.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
waarom niet gewoon even de emmertest doen: 1 minuut water in emmer opvangen en meten, dan weet je wat er werkelijk uitkomt.

Ik heb altijd begrepen dat een regendouche liefst tochwel richting de 12-14liter/minuut nodig heeft en een gewone het al doet met 8-10

• Videokeizer
Hallo! Ja de verbouwers hier zeggen dat een CW5 icm een pomp die waterdruk verhoogt moet kopen, dan krijg ik wel een hardere straal zeggen ze. Zou dat zo simpel zijn?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:12
Panzer_V schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:59:
Water omhoog pompen als je een flat hebt.

Maar de gemeentelijke waterdruk bepaalt toch echt de aanvoer van de hoeveelheid water.
Ik heb met een hydrofoorpomp toch echt 12 liter per minuut uit 1 kraan en 19 liter water uit 2 kranen tegelijk in plaats van de 7 liter zonder.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee