Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:33

Wuursj

want worst is al bezet

Topicstarter
Hallo,

Met al 2 setjes panelen op oost-west (totaal 14) kriebelt het nog steeds om nog een paar panelen te plaatsen en zo nog meer richting 0 op de balans te krijgen. Ik verbruik nu circa 5000kwh (gasloos dus veel in de winter) en wek daarvan nu 3650 op. Echter ligt mijn dak al vol. De muur naar het zuiden van mijn opbouw heeft daarentegen heeft nog wat plek.

Ja, officieel ben je dan vergunningsplichtig en ja ik loop het risico dat de buren ooit gaan opbouwen en ik mijn panelen moet weg halen. Dat is ingecalculeert risico maar binnen de 3,5 a 4 jaar terugverdientijd, denk ik niet dat dit gaat gebeuren. Anders pech / marktplaats.

Het gaat om deze muur, bijna pal op het zuiden:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BK3lzmn.jpg

Sunnydesign geeft zonder schaduw en met een willekeurig gekozen panelen een prognose van ~950 kwh/jr 380wp / ~1300 kwh/jr voor 490wp die ik wel de moeite waard vind. Vooral dat de opbrengst niet in de zomer piekt, tegelijk met de andere panelen en dus zo het eigen verbruik hoger maakt ism de warmtepomp, lijkt me prettig met het oog op afbouw sladering:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uMAgixX.png

Maar dat is zonder schaduw die ik wel heb in de korte dagen. Vandaag is het de kortste dag is en ook nog eens mooi weer. Mooi meet moment voor de harde schaduw van 2 huizen verder:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jH9F8nf.jpg

Omvormers:
Ik heb nog 2 APS YC600 liggen die ik graag wil gaan gebruiken. Die kunnen ieder 2 panelen handelen tot 440wp waarvan ze max 300wp kunnen omzetten. Nu moet je wel flinke panelen hebben, wil dat gaan aftoppen in deze opstelling. Dus die panelen kunnen wel richting doe bovengrens voor het significant gaat aftoppen lijkt mij. Op de schuur heb ik deze omvormers ook in gebruik met 320wp panelen en dat topt totaal niet af in een veel gunstigere opstelling.

Panelen:
Dat is dus zo'n beetje mijn vraag. Wat kan ik het handigst doen?

1. Helemaal boven die 1.5m grens blijven met 'normaal' formaat panelen met portrait lukt niet lijkt mij. Het lijkt me ook raar uitzien als die panelen op ongeveer de helft van het dak beginnen en tot helemaal bovenaan gaan.

2. landscape blijf je wel boven die grens blijven maar kan ik er max 3 'normaal' formaat panelen kwijt.

3. 4x half cell panelen lijkt mij de weg te gaan. Bijvoorbeeld deze. Op de slechtste dagen blijft dan de bovende helft in gebruik en neem ik voor lief dat de onderste helft niks doet. Grootste deel van het jaar doet het hele paneel mee maar met een minder gunstige hoek.

4. Ik kan ook de vorige optie een stapje overdrijven door deze panelen te nemen. Ze vallen buiten de specs van de omvormer qua Wp maar doordat ze of deels afgedekt zijn of de hoek ongunstig is, zal het wel loslopen? Of toch niet doen? Ook zullen deze langere panelen eerder last gaan krijgen van de schaduw. Ik moet nog even kijken of die meerprijs rendabel is maar die schaduw maakt die schatting wat lastig.

Die panelen zijn puur indicatief omdat ik deze voor schappelijke prijzen tegen kwam.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dYxTd3k.png

De omvormers wil ik onder de panelen die al op het dak liggen monteren op dat frame. Met dus wat langere DC kabels.

Wat zouden jullie doen qua paneel keuze? En zie ik iets over het hoofd?
Want bij een evenutele vergunningsaanvraag wil ik wel het juiste formaat panelen intekenen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
@Wuursj
die schaduwlijn op 21december.
boeit niet, zie ook mijn jaar opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
je verliest dan heel veel van heel weinig, winter 100% verlies is bijna niks merken in jaar opbrengst. ;)

je hebt 2 APS YC600 , gewoon lekker gebruiken, liggen nu nutteloos te wezen.
hellaas doe die wel op een bepaalde W aftoppen, maar ook dat boeit niet.
door de hoek en de winter koude, zullen ze in februari/maart vast aftoppen.
dat zijn juist de momenten dat je meer W als Wp haalt, maar het boeit niet op je jaar opbrengst.

bij geen enkele omvormer is er een grens die je in Wp kunt uitdrukken wat hij max aan kan.
de max word bepaald door Voc + temperatuur(10%) gaat die niet over de max heen, dan kan het.
verder boeit het niet hoeveel Wp het is.

wat wel boeit?
waarom hangt het niet al aan de muur?
panelen goedkoop, kennis aanwezig, risico's bekend, ik zie weinig problemen. :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Naast vergunningsplichtig, wat vinden je buren hiervan? Immers "bouw" je dan op hun grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
pagani schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:20:
Naast vergunningsplichtig, wat vinden je buren hiervan? Immers "bouw" je dan op hun grond.
jep, dit is het probleem.

ik zou ook geen vergunning aanvragen, maar ophangen.
wel vriendelijk toestemming vragen aan de buren, natuurlijk, zonder hun toestemming kun je niks doen.
(zolang er niemand klaagt, dan mag het blijven hangen.
kansen op klagen zijn vaak niet zo groot, moet je inschatten of je buren dat gaan doen.
mijn panelen op het schuurtje liggen ook voor een gedeelte op het dak van de buren.
mag niet, kan wel, als je maar een vriendelijke stel buren hebt. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:18:
je verliest dan heel veel van heel weinig, winter 100% verlies is bijna niks merken in jaar opbrengst. ;)
Ja bij een normale opstelling wel. Bij mij is december nu ook 10% van juni.
Maar met zo'n verticale opstelling is december opeens wel bijna 50% van de topmaanden en gaat het wel een beetje uitmaken? Als dat halveert door schaduw heb je wel direct wat significanter stukje jaaropbrengst te pakken. Misschien komma geneuzel maar lijkt mij wel de keuze te beinvloeden tussen de grote en de kleinere panelen? Maar misschien bestaat er geen slechte keuze.
wat wel boeit?
waarom hangt het niet al aan de muur?
panelen goedkoop, kennis aanwezig, risico's bekend, ik zie weinig problemen. :?
Nou, vooral a) de paneel keuze, vandaar dit topic ;)
En b) de vegunning.
En ik moet de dakopbouw zelf nog als 'klaar' aanmelden bij de gemeente. Als ik het zonder vergunning ga doen, kan ik ze beter ophangen na dat mailtje lijkt mij ;)
pagani schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:20:
Goed punt maar dat loopt wel los denk.
Op dit moment is dat huis verhuurt. De huurders boeit het helemaal niets. De eigenaar zelf heb ik een paar keer aan de lijn gehad over het slopen van een gemeenschappelijke schoorsteen en lijkt het allemaal ook weinig te boeien (helaas, want onderhoud aan dat pand houdt over en ook bepaalde keuzes zijn op zijn minst discutabel. Zoals het vervangen van mooi glas-in-lood door de meest lelijke kunstof kozijnen op aarde).
Waar ik qua PV nog het meeste voor vrees is een verkoop met nieuwe eigenaren die het wel allemaal boeit maar aan de andere kant hoop ik daar juist op. Nu kom ik er wel weg met een plechtige belofte (desnoods op papier) met weghalen indien nodig. En dan hopen dat dit nog minstens 3,5 jaar duurt.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 21-12-2021 15:36 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Wuursj
comma geneuzel, maak je niet druk volhangen en het werkt.
(of te wel: OF JE WORST LUST. >:) )

max omvormer = ???Wp
de max word bepaald door Voc + temperatuur(10%) gaat die niet over de max heen, dan kan het.
en natuurlijk de minimale vermogen in Vmpp - temperatuur(10%)
de APS TC600 heeft de grenzen 16V-55V
16+10% = minimaal Vmpp van paneel.
55V-10%= maximale Voc van paneel.
voor de rest zit je al snel goed.
(zit je erg op de grens, dan even vragen. ;) )

edit:
er is een max ingangs stroom, maar Maximale Ingangsstroom = 12A x 2.
dit is zo hoog zie daar maar eens een paneel voor te vinden. >:)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 21-12-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Topicstarter
[b]migjes in "Advies panelen op muur op zuiden"

edit:
er is een max ingangs stroom, maar Maximale Ingangsstroom = 12A x 2.
dit is zo hoog zie daar maar eens een paneel voor te vinden. >:)
Dat 490wp paneel zegt dit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V7PGj1E.png
O-)

Dat is er overheen maar door de opstelling zal hij dit nooit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wuursj schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:49:
[...]

Dat 490wp paneel zegt dit:
[Afbeelding]
O-)

Dat is er overheen maar door de opstelling zal hij dit nooit halen?
jep, cool, je hebt er 1 gevonden. ;)
dit kan dus niet volgens de specificaties van de omvormer.

(maar er zijn al meerdere mensen op het forum die er voor 50-80% er overheen gaan.
die hebben na 2 jaar nog steeds een werkende omvormer.
dus die grens is helemaal niet zo hard als word beweerd.
het is aan jouw om dit risico te nemen, dat kan ik niet voor je doen.)

ik zou trouwens geen vergunning aanvragen.
gewoon omdat als het word gegeven, dan kun je de buren dwingen nooit een opbouw te zetten.
dus die ga je nooit krijgen, beter is burgerlijk ongehoorzaam zijn, en verwijderen als het moet.

(hell ik zie stroom prijzen van 0,50€/kWh voorbij komen, absurd op het moment
een beetje simpel paneel koop je voor +/- 0,40€/Wp geeft TVT's van 2 jaar, heel misschien 3.
waar hebben we het over ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:32
Dit is niet de meest accurate berekening, maar een van de weinige die per dag max opbrengst laat zien.
https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Je zou dus nooit meer dan 70-75% van Isc/Wp moeten halen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Topicstarter
Ah thx, die tool kende ik nog niet :)

Ik zie idd met wat doorklikken dat dit de dag met de hoogte Wp van 362 watt is, ruim onder die max 440 ja. En meteen zie wat ik dan aftop, al zal er dan misschien nog wel schaduw zijn (en dus geen aftop)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9vzghOt.png
Aftoppen is wel tussen 7 september en 21 april. Best een poosje en ook in periodes zonder schaduw schat ik.

Totale opbrengst van deze tool is wel zo'n 10% meer dan sunnydesign.

Als ik van de geraamde 1444 kwh er zo'n 1000 kwh over hou na schaduw en aftopping, is de TVT 4 jaar met mijn huidige energiecontract (26ct). En waarschijnlijk gaan beide getallen nog wel omhoog..

Met de kleinere 380wp panelen is er wel iets minder lang schaduw, geen aftopping en 220 euro minder risico als gemeente toch komt handhaven..

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 22-12-2021 09:19 ]

Pagina: 1