Toon posts:

Monitor besteld uit duitsland

Pagina: 1
Acties:
  • 585 views

Onderwerpen

Vraag

• pannekoek141
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-03 00:14
Ik heb een monitor besteld uit duitsland met mijn BTW-ID nummer, maar het wordt mij nou niet echt duidelijk of ik nou wel de btw moet berekenen en deze aan moet geven in mijn aangifte of niet. De monitor is puur voor zakelijk gebruik.

Situatie zoals ik het nu begrijp:

Het scherm zonder btw is 651,17 euro. Als ik hier het nederlandse tarief van 21% bij op tel dan kom ik een bedrag van 787.71 euro, dat is 136.71 euro btw. Dit moet ik dan aangeven, maar hoe dit niet te betalen?

Ik heb het internet en de website van kvk en belastingdienst al afgespeurd maar het is niet echt heel duidelijk.

Suh dude

Beste antwoord (via pannekoek141 op 21-12-2021 14:57)

• Gruffy
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-03 19:10
Af te dragen BTW geeft je aan in vak 4B.
Vevolgens vraag je de btw terug via vak 5B.

Per saldo dus € 0,-.

[Voor 19% gewijzigd door Gruffy op 21-12-2021 14:47]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Gruffy

Per saldo dus € 0,-.

[Voor 19% gewijzigd door Gruffy op 21-12-2021 14:47]

• pannekoek141
Gruffy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:45:

Per saldo dus € 0,-.
Dankje, dus als ik het goed begrijp. Je geeft de btw aan, en je trekt het gelijk weer af, dus je hoeft het niet te betalen, correct?

Suh dude

• Gruffy
Correct, per saldo draag je niets af over de monitor.

• pannekoek141
Oke, super bedankt! dan heb ik dit niet helemaal goed gedaan bij eerdere aankopen uit het buitenland en moet ik dit wel even rechtrekken bij de jaaraangifte.

Suh dude

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wel de betaalde MwSt., niet zelf BTW berekenen die je niet hebt betaald.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• pannekoek141
Hackus schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:03:
Wel de betaalde MwSt., niet zelf BTW berekenen die je niet hebt betaald.
Tax-free intra-community delivery acc. § 4 No. 1b UStG.

Als je besteld met je BTW nummer, betaal je die dus niet

Suh dude

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pannekoek141 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:08:
[...]

Tax-free intra-community delivery acc. § 4 No. 1b UStG.

Als je besteld met je BTW nummer, betaal je die dus niet
Als jij het niet verkoopt, is er geen sprake van BTW-afdracht

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:17

SeatRider

Hips don't lie

Gruffy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:45:

Per saldo dus € 0,-.
Nee, dit is NIET het juiste antwoord. Betaalde BTW in het buitenland kun je niet terugvragen van de NL Belastingdienst. (Bron: ik ben ondernemer en doe veel zaken binnen de EU op basis van intracommunautaire leveringen).

Als het goed is heb je bij het bestellen je NL BTW nummer opgegeven en daarop hebben zij de monitor ex BTW geleverd. Als je een consumentenbestelling hebt geplaatst, dan hebben ze wel Duitse BTW in rekening gebracht. Die kun je in theorie wel terugvragen van de Duitse belastingdienst, maar daar zit een ondergrens op en is ook niet zo makkelijk. Je kunt ook je verlies nemen en het bedrag incl MwSt inboeken met 0% BTW.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• pannekoek141
Hackus schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:12:
[...]

Als jij het niet verkoopt, is er geen sprake van BTW-afdracht
Precies, ik verkoop het niet. Maar zoals Gruffy zij, moet ik het dan alsnog aangeven in de kwartaalaangifte?

Suh dude

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pannekoek141 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:18:
[...]

Precies, ik verkoop het niet. Maar zoals Gruffy zij, moet ik het dan alsnog aangeven in de kwartaalaangifte?
Nee, want je hebt niets betaald of van klant ontvangen aan BTW !!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:17

SeatRider

Hips don't lie

Hackus schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:19:
[...]

Nee, want je hebt niets betaald of van klant ontvangen aan BTW !!
Ook dit klopt niet. Intra communautaire inkopen dien je ook te melden bij de BTW aangifte (bij 4b).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:16

Perkouw

Moderator General Chat
Blij te zien dat mensen helpen. Een dergelijke vraag wil ik haast onder de basis beginselen van boekhouding scharen. Ik had dan ook ietwat meer input verwacht dan 'Ik kan het niet vinden bij KVK en de belastingdienst'.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee