Toon posts:

Ik zoek een NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-03-2022
Ik zoek een stille NAS (voor in de huiskamer) met SSD (max 2 TB), ik denk 2 bays ivm RAID
een soort prive cloud zeg maar:
- als opslag voor mijn desktop waar ik vervolgens gemiddeld 1 keer per twee maanden een backup op een aparte SSD maak
- welke duurzaam is dus lang me gaat en betrouwbaar is
- en welke dus stil is.
- voor meerdere gebruikers (maximaal 5 zeg maar) elk met een apart segment met wachtwoord beveiligd
- kan dienen als mediaserver
- kan benaderen via Internet van een externe locatie (wanneer ik op vakantie ben bijvoorbeeld)
- gemakkelijk voor mij te gebruiken is
- die eenvoudig benaderbaar is door middel van een wachtwoord vanaf:
  - Windows laptop
  - Windows desktop
  - android telefoon
  - iPad
  - LG smart TV (LG OLED55C8)

Het duizelt mij eerlijk gezegd bij het vinden van de NAS. Ik krijg op internet geen goed beeld bij door de vele specificaties en de vele mogelijkheden. Dus ik weet bijvoorbeeld niet wat de beveiligingsmogelijkheden zijn.
Ik zoek eigenlijk info als "NAS voor dummies" ...

Wie kan mij toch helpen, adviseren, welke NAS voldoet aan bovenstaande specificaties?
De NAS mag incl. alles maximaal zo'n € 750 kosten

Beste antwoord (via Daby op 22-12-2021 09:57)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Heb persoonlijk goede ervaringen met Synology NAS, die kunnen alles wat jij in het lijstje heb staan.

Heb je onderstaand topic al doorgenomen?

[Synology] Vraag en antwoord - deel 3

https://tweakers.net/netw...cCMU186DxijO2sP93tNmit_QE

Je backup strategie klinkt niet heel denderend, dus daar zou ik nog even over nadenken.
Bijvoorbeeld Hyper Backup, Synology Drive etc.

Gezien je budget zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar een DS 220+.
Als je in de toekomst nog wat zwaardere applicaties wilt gaan draaien of uitbreiden misschien een 720+ of 920+

[Voor 49% gewijzigd door Greatsword op 21-12-2021 14:23]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Heb persoonlijk goede ervaringen met Synology NAS, die kunnen alles wat jij in het lijstje heb staan.

Heb je onderstaand topic al doorgenomen?

[Synology] Vraag en antwoord - deel 3

https://tweakers.net/netw...cCMU186DxijO2sP93tNmit_QE

Je backup strategie klinkt niet heel denderend, dus daar zou ik nog even over nadenken.
Bijvoorbeeld Hyper Backup, Synology Drive etc.

Als je in de toekomst nog wat zwaardere applicaties wilt gaan draaien of uitbreiden misschien een 720+ of 920+

[Voor 49% gewijzigd door Greatsword op 21-12-2021 14:23]

• Daby
Dag toch dat ik duidelijk was in mijn vraagstelling ...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

- voor meerdere gebruikers (maximaal 5 zeg maar) elk met een apart segment met wachtwoord beveiligd
Die is interessant. Want hoe dacht je dit? Of hoe zie je dit? Want je kan wel 5 gebruikers hun eigen stukje geven (bijvoorbeeld elk 50GB opslag) maar elke gebruiker moet/wil natuurlijk ook in "de media" kunnen of "de TV moet iets". Je krijgt dus direct verstrengeling van belangen / ideeen afhankelijk van wie / wat wil & moet kunnen.
- gemakkelijk voor mij te gebruiken is
Tja... Met een goede handleiding en een aantal goede topics zoals @Greatsword aangeeft, zal je er vast komen. Maar ga er wel even vanuit dat "gemakkelijk" nogal een breed begrip is. Heb je misschien een idee / omschrijving van wat jij gemakkelijk noemt? Ik kan je alvast vertellen dat, bijvoorbeeld, het toekennen van eigen opslag per account (zoals hierboven) niet een wizard is dus je zal dan apart shares / accounts / permissies moeten gaan maken.
RAID
Waarom wil je trouwens RAID? Het voegt niet veel toe; en zeker niet voor jouw use-case? 2 disks is JBOD / RAID0 of RAID1; sowieso de laatste twee vergroot eigenlijk alleen maar de kans op corrupties / data-verlies.
Huiskamer
Hoezo? En wat is "stil"? Mijn DS414 NAS stond vroeger in de meterkast. Tegenwoordig in mijn home-office. Ik hoor dat ding amper. Allicht is het ook gewenning maar meer dan 30dB kan het niet zijn en ik zit er dagelijks minstens 8 uur naast.

[Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 21-12-2021 14:01]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:34
ook het andere grote NAS merk Qnap heeft een topic waar veel info in staat
Het grote QNAP topic - Deel 2

Kijk anders ook eens op de websites van qnap en syology daar staan ook de nodige tutorials

Een NAS is (veel) meer dan een kastje met wat schijven

waarom wil je ssd, alleen omdat het stil is? gewone HDDs zijn snel genoeg voor Gbit netwerk
een nas kan overal staan en hoeft niet perse in een woonkamer, als je maar (bedraad/wifi)een verbinding kunt maken

• Daby
Het ligt misschien aan mij, maar de manier van antwoorden daar heb ik niet zoveel mee. Als ik gewoon wat vraag kan ik toch gewoon antwoord krijgen of niet soms.
Toegegeven, ik heb te weinig kennis van de NAS en niet zoveel gedetailleerde technische kennis zodat ik al die info waar jullie naar verwijzen niet kan lezen zonder dat ik de draad kwijt raak. Maar vandaar mijn vraag en de opmerking dat het me 'Het duizelt mij eerlijk gezegd bij het vinden van de NAS'.

@Greatsword Je reactie verandert nogal (49%)
"Gezien je budget zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar een DS 220+. Als je in de toekomst nog wat zwaardere applicaties wilt gaan draaien of uitbreiden misschien een 720+ of 920+"
Met die opmerkingen daar kan ik wat mee ....

@MAX3400 "Waarom wil je trouwens RAID? Het voegt niet veel toe; en zeker niet voor jouw use-case? 2 disks is JBOD / RAID0 of RAID1; sowieso de laatste twee vergroot eigenlijk alleen maar de kans op corrupties / data-verlies."
Dat betwijfel ik, RAID in zijn eenvoudigste vorm betreft toch het spiegelen van de data?

@peter-rm "waarom wil je ssd, alleen omdat het stil is? gewone HDDs zijn snel genoeg voor Gbit netwerk een nas kan overal staan en hoeft niet perse in een woonkamer, "
Stil is volgens mij niet hetzelfde als snel. Mijn wens is om een stille NAS voor de woonkamer te vinden.

• MAX3400

MAX3400

Daby schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:30:
Het ligt misschien aan mij, maar de manier van antwoorden daar heb ik niet zoveel mee. Als ik gewoon wat vraag kan ik toch gewoon antwoord krijgen of niet soms.
+
Dat betwijfel ik, RAID in zijn eenvoudigste vorm betreft toch het spiegelen van de data?
Nee?

RAID1 spiegelt data. Maar die spiegelt ook defecte data. Direct. Zonder uitzondering. Schrijf je een bestand corrupt weg, dan is het meteen corrupt op beide disks. Delete? Weg op beide disk.

Maar omdat jij het betwijfelt (en ik niet): Wikipedia: RAID en allicht kunnen we dan eruit komen dat RAID met slechts 2 disks een oplossing is die allicht budgettechnisch mooi lijkt maar net zoveel voordelen als nadelen heeft?
Stil is volgens mij niet hetzelfde als stnel. Mijn wens is om een stille NAS voor de woonkamer te vinden.
Wat is stil? Moet ie zachter dan een mug? Dan een heimachine? Ik gaf zelf als voorbeeld dat mijn DS414 maximaal 30dB doet. Ja, dat klinkt ontzettend hard als je er met je hoofd tegenaan zit. Wij weten niet (letterlijk) hoe groot jouw huiskamer is. Hoe dicht je de NAS naast je hoofd / knie / tafel / vaas zet. etc.

Maar, even meedenkend extra dan: je zegt onder andere dat je ook de NAS wil benaderen van buitenaf zoals op vakantie. Hiermee "moet" je impliciet dus ook iets op de router doen. En daarmee is een klein stukje veiligheid opgeofferd want "iedereen" met enige kennis van scripting en portscanning, kan dus op jouw externe poorten mogelijk proberen binnen te komen.

Er zijn tientallen / honderden tutorials voor. Maar, en dat is dan meer voor jezelf dan voor ons; voel je je er comfy bij om 365 dagen per jaar je router "op een kiertje" te zetten en daarmee je NAS "op een kiertje" te zetten? En zo ja, hoe vaak controleer je dan dat er niet wordt ingebroken bijvoorbeeld? Recent een vergelijkbare vraag in Extra (veilig)netwerk ivm NAS maar daar gaat het rap & snel de techniek in, ter referentie.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MAX3400 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:40:

RAID1 spiegelt data. Maar die spiegelt ook defecte data. Direct. Zonder uitzondering. Schrijf je een bestand corrupt weg, dan is het meteen corrupt op beide disks. Delete? Weg op beide disk.
En dat hoort het ook te doen. Daarom maak je daarnaast ook backups. RAID1 zorgt alleen maar dat je door kunt werken terwijl een defecte disk vervangen wordt. Voor alle andere problemen heb je een backup.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Met zo'n eisende toon ga je niet veel hulp krijgen hier. Je vraag is extreem breed en vaag en mensen proberen je te helpen door extra vragen te stellen, want je vraag is de NAS-versie van "ik zoek een goeie auto met 4 stoelen en ik weet niet waar ik moet beginnen". Een klein beetje eigen inzet wordt gewaardeerd.

Los daar van, wat ik geleerd heb van mijn eerste NAS (een Synology DS218play) is dat ik er nu tegenaan loop dat de goedkope versies van Synology geen Docker ondersteunen. Met Docker kun je de mogelijkheden van de NAS nog oneindig verder uitbreiden. Zoals bijvoorbeeld in de toekomst iets met home automation. Als je (misschien) in de toekomst zoiets zou willen kun je beter meteen iets meer geld uitgeven om future-proof te zijn.

[Voor 3% gewijzigd door TMDC op 21-12-2021 15:50]

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 15:03
Gezien zijn antwoord
Toegegeven, ik heb te weinig kennis van de NAS en niet zoveel gedetailleerde technische kennis zodat ik al die info waar jullie naar verwijzen niet kan lezen zonder dat ik de draad kwijt raak. Maar vandaar mijn vraag en de opmerking dat het me 'Het duizelt mij eerlijk gezegd bij het vinden van de NAS'.
is advies voor jou om eerst wat meer te verdiepen in de mogelijkheden van een NAS en wat voor risico je loopt met inderdaad aan het internet hangen, bepaalde raid configuraties en dergelijke.

Gezien bepaalde antwoorden die jij bij mensen neerlegt hoop je alle vragen op een dienblaadje beantwoord te krijgen zo steekt dat niet in elkaar er is ook kennis van de andere kant nodig

• MAX3400

MAX3400

downtime schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:45:
[...]

En dat hoort het ook te doen. Daarom maak je daarnaast ook backups. RAID1 zorgt alleen maar dat je door kunt werken terwijl een defecte disk vervangen wordt. Voor alle andere problemen heb je een backup.
Dat weet ik. Dat probeer ik ook uit te leggen. Maar blijkbaar is dat niet het antwoord waar naar gezocht wordt.

Wat ik probeer te schetsen, en allicht dat @Daby hierdoor ook even meedenkt: een backup eens in de 2 maanden is mogelijk wat weinig dus. Ook lees ik niet precies waar die SSD heengaat; maar als je die naast je NAS of naast je PC legt, is bij brand of inbraak natuurlijk sowieso alle data weg.

/edit: overigens is RAID1 by design trager want elke write moet 2x door een controller wordt weggezet (1x naar elke disk) en omdat de traagste disk van de twee de andere ophoudt. Dus heb je bijvoorbeeld een 5400rpm disk en eentje met 7200rpm, beiden met evenveel cache, dan "werken" beide disks op maar 5400rpm want sneller dan dat heeft geen zin voor de set.

[Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 21-12-2021 15:58]

• peter-rm
als je met een NAS aan het werk gaat is het verstandig je eerst eens te verdiepen in de concepten van een dergelijk apparaat. Als je dat (een beetje) snapt, kun je ook beoordelen wat je nu echt nodig hebt en welke apparaten daar een invulling aan kunnen geven.

enkele keywords hierbij:
- storagepool, raid configuratie (0,1,5, etc)
-volumes/shares
-security
-users/credentials read/write permission op shares/volumes
-back-up strategie, schema, tooling

en als je meer wilt dan alleen opslag:
- applicaties zoals camera recording
-vpn server
-streaming, plex/kodi

anders gaat het op den duur geheid mis en heb je alles in de soep lopen (met data verlies)

mijn 4-bay qnap maakt minder dan 35dB aan geluid (gemeten met NIOSH op 1 meter afstand, het achtergrond geluid is sterker)

[Voor 8% gewijzigd door peter-rm op 21-12-2021 17:12. Reden: aanvulling]

• Daby
@MAX3400 "RAID1 spiegelt data. Maar die spiegelt ook defecte data. Direct"
Dat is zo, maar ik dacht dat het ook gespiegeld werd zodat als er op de eerste schijf een defect ontstaat de tweede schijf in actie komt en dat de oorspronkelijke data toch beschikbaar wordt gemaakt. Of is dat ook niet het geval? Waarom zou je het spiegelen anders?

@MAX3400 "Maar, even meedenkend extra dan: je zegt onder andere dat je ook de NAS wil benaderen van buitenaf zoals op vakantie. Hiermee "moet" je impliciet dus ook iets op de router doen. En daarmee is een klein stukje veiligheid opgeofferd want "iedereen" met enige kennis van scripting en portscanning, kan dus op jouw externe poorten mogelijk proberen binnen te komen:
Je zegt dus in feite dat dat niet aan te raden met een NAS.., dus geen persoonlijke cloud ...

@MAX3400 "Die is interessant. Want hoe dacht je dit? Of hoe zie je dit? Want je kan wel 5 gebruikers hun eigen stukje geven (bijvoorbeeld elk 50GB opslag) maar elke gebruiker moet/wil natuurlijk ook in "de media" kunnen of "de TV moet iets". Je krijgt dus direct verstrengeling van belangen / ideeen afhankelijk van wie / wat wil & moet kunnen."
Je kunt toch die SSD (of HDD) in verschillende partities opdelen en vervolgens door middel van rechten afschermen dan wel toekennen aan de verschillende gebruikers, of is dat te ambitieus gedacht?

@MAX3400 "een backup eens in de 2 maanden is mogelijk wat weinig dus." Daar heb ik over nagedacht en de risico;s overwogen. Het gaat in dit geval niet over data die intensief gemuteerd wordt, ik heb op dit moment een USB voor tijdelijke (tussentijdse) backup van 'belangrijke' bestanden.

@peter-rm Dank je voor deze duidelijke info. Ik weet wat ik wil en begrijp uit de reacties dat sommige van mijn vragen niet direct te realiseren zijn. Ik wil alleen gedeelde opslag welke met verschillende apparaten bereikbaar worden maar dacht als ik er ook via internet bij kan zou dat ook erg handig zijn ...
Je noemt VPN server in je lijstje met keywords, is dat dan de manier waarop je het medium beter kan benaderen?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Daby Je kan ook gewoon bij je Synology Nas via het internet via Quickconnect.to

Op je iPad, telefoon etc heb je apps als DS File om zo bij je NAS en data te kunnen buitenshuis.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Daby schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:58:
@MAX3400 "RAID1 spiegelt data. Maar die spiegelt ook defecte data. Direct"
Dat is zo, maar ik dacht dat het ook gespiegeld werd zodat als er op de eerste schijf een defect ontstaat de tweede schijf in actie komt en dat de oorspronkelijke data toch beschikbaar wordt gemaakt. Of is dat ook niet het geval? Waarom zou je het spiegelen anders?
Mirroring/RAID1 helpt bij het uitvallen van 1 schijf, want dan heb je altijd nog alles op de andere schijf.

Waar het niet tegen helpt is: bestand wordt aangepast op schijf 1 en raakt daardoor corrupt, want dan wordt het ook aangepast, en dus corrupt, op schijf 2.

RAID1 weet niet op magische wijze of een bestand wel of niet aangepast moet worden, het enige wat het doet is een exacte kopie maken. Die blijft bestaan als 1 van de 2 schijven uitvalt, dus. That's all :P

The devil is in the details.

• Daby
Greatsword schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:02:
@Daby Je kan ook gewoon bij je Synology Nas via het internet via Quickconnect.to

Op je iPad, telefoon etc heb je apps als DS File om zo bij je NAS en data te kunnen buitenshuis.
Dank voor je antwoord.
Is "Quickconnect.to " extra software of is het een optie van Synology?
En kun je het dan beveiligen tegen oneigenlijk gebruik?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Daby schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:07:
[...]

Dank voor je antwoord.
Is "Quickconnect.to " extra software of is het een optie van Synology?
En kun je het dan beveiligen tegen oneigenlijk gebruik?
Is gewoon een feature die je kan activeren in DSM / Synology account (de software van Synology)
Je kan 2FA gewoon activeren voor alle users, je kan blokkades instellen bij indringers, x aantal keer foutieve WW etc.

• Daby
Hahn schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:06:
[...]

RAID1 weet niet op magische wijze of een bestand wel of niet aangepast moet worden, het enige wat het doet is een exacte kopie maken. Die blijft bestaan als 1 van de 2 schijven uitvalt, dus. That's all :P
Dat lijkt me toch helemaal goed, daar is RAID1 toch voor!?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Daby schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:10:
[...]

Dat lijkt me toch helemaal goed, daar is RAID1 toch voor!?
Het is helemaal goed dat RAID1 helpt als je een schijf hebt die uitvalt, ja. Maar het helpt dus niet tegen defecte data. Dat probeerde ik uit te leggen...

The devil is in the details.

• Daby
Greatsword schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:09:
[...]

Is gewoon een feature die je kan activeren in DSM / Synology account (de software van Synology)
Je kan 2FA gewoon activeren voor alle users, je kan blokkades instellen bij indringers, x aantal keer foutieve WW etc.
Dan is dus is mijn persoonlijke cloud toch mogelijk?
2Fa dat is toch een extra beveiliging methode waarmee je de gebruiker als het ware autoriseert?

• Daby
Hahn schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:11:
[...]

Het is helemaal goed dat RAID1 helpt als je een schijf hebt die uitvalt, ja. Maar het helpt dus niet tegen defecte data. Dat probeerde ik uit te leggen...
Dank je, dat begrijp ik.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Daby schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:16:
[...]

2Fa dat is toch een extra beveiliging methode waarmee je de gebruiker als het ware autoriseert?
Klopt.

Persoonlijke cloud werkt bijvoorbeeld met Synology Drive. Die installeer je dan op de NAS en bijvoorbeeld op je laptops om bepaalde mappen met data synchroon te houden.

Dat is inderdaad 2FA zoals Google Authenticator

• Daby
Greatsword schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:53:
....

Welk merk/type SSD schijven zou jij mij aanraden?

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
TMDC schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:46:
[...]

Los daar van, wat ik geleerd heb van mijn eerste NAS (een Synology DS218play) is dat ik er nu tegenaan loop dat de goedkope versies van Synology geen Docker ondersteunen. Met Docker kun je de mogelijkheden van de NAS nog oneindig verder uitbreiden. Zoals bijvoorbeeld in de toekomst iets met home automation. Als je (misschien) in de toekomst zoiets zou willen kun je beter meteen iets meer geld uitgeven om future-proof te zijn.
Enigszins offtopic maar ik sluit me hier wel bij aan. Docker is top. Ik had mazzel dat mijn eerste NAS (DS418Play) ook Docker ondersteunt. Maar ik vermoed eigenlijk dat je zonder problemen docker-ce op iedere Synology NAS kan installeren via command line. Dat heb ik laatst namelijk ook op die van mij gedaan. Docker package van Synology was nog niet helemaal up-to-date terwijl ik een feature nodig had uit die nieuwe dockerversie. Draait allemaal prima. Dus ik kan je aanraden dat 's te proberen :)
Daby schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:16:
[...]

Klopt, en moet je ook vooral inschakelen. Maar zou het alsnog lekker achter een VPN zetten, da's wel zo veilig.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:56:
[...]

Wat ik probeer te schetsen, en allicht dat @Daby hierdoor ook even meedenkt: een backup eens in de 2 maanden is mogelijk wat weinig dus. Ook lees ik niet precies waar die SSD heengaat; maar als je die naast je NAS of naast je PC legt, is bij brand of inbraak natuurlijk sowieso alle data weg.
Ik schrijf m'n belangrijkste data iedere nacht via HyperBackup naar HiDrive van Strato. Kost me letterlijk 1 euro voor 1 jaar, voor 1 TB aan data. Ontzettend eenvoudig in te stellen via de Synology DSM, dus wellicht is dat ook een optie voor TS.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Daby schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:47:
[...]

Welk merk/type SSD schijven zou jij mij aanraden?
Nog geen ervaring met SSD's in een NAS. De meeste hebben maar een 1GB poort, dus voor mij geen meerwaarde.

Gebruik al jaren de WD RED HDD's.

• peter-rm
hier ook WDred(5400rpm dus niet eens een snelle HDD) in Qnap TS453be. Deze trekt een Gbit netwerk makkelijk vol, SSD heeft dus kwa snelheid geen toeegevoegde waarde. Het netwerk/wifi is de beperking.

Qnap heeft een vergelijkbare app Qfile voor externe toegang door ipads, smartphones

[Voor 18% gewijzigd door peter-rm op 21-12-2021 19:41]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:20

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik gebruik ook WD Red schijven, die draaien op 5400 toeren en zijn beter gebalanceerd, zodat ze minder geluid maken. De NAS staat gewoon midden in de huiskamer en het enige wat je hoort, is het seeken van de koppen als hij bijvoorbeeld bezig is met virusscannen. Op zich niet storend.

RAID is handig voor wanneer je een schijf wilt vervangen. Ik heb het dit jaar zo gedaan: een van de schijven uit 2014 heb ik vervangen door een verder identieke schijf uit 2019, bij wijze van preventief onderhoud. De NAS synchroniseert de schijven dan verder automatisch.

Voor databescherming heb je best weinig aan RAID. Als je geluk hebt, dan is 1 van de 2 schijven zo kapot dat hij niet meer draait, terwijl de andere nog perfect werkt. Maar met wat pech heb je 2 schijven die allebei nog reageren, maar niet gelijk zijn met sommige bestanden op de ene RAID schijf corrupt en andere bestanden op de andere RAID schijf. Daar heb je dus niks aan want je gaat niet X Terabyte met de hand bij elkaar zitten puzzelen. Dan kan je beter de backup terugzetten.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee