Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-04 13:15
Mijn salaris bestaat grofweg uit 2 componenten: arbeidsvergoeding (waarde X) en een mobiliteitsvergoeding (waarde M, welke deels (Z) netto uitgekeerd wordt).
Op mijn loonstroken is mijn totale bruto-jaarloon gelijk aan (X+M)*12.

Nu heeft mijn huidge werkgever altijd alleen vakantietoeslag (en pensioen) betaald over mijn arbeidsvergoeding (0.08*X*12), maar nu ik van baan wissel viel het mij op dat het bij mijn nieuwe werkgever wel vakantietoeslag over het bruto deel betaalt (X+M-Z) en gaf mijn nieuwe werkgever aan over brutomobiliteit (M-Z) ook vakantietoeslag betaald moet worden.
In het het geval dat mijn volgende werkgever gelijk heeft, heb ik (en de rest van het bedrijf) structureel minder dan 8% vakantietoeslag ontvangen.

Ik heb geprobeerd om dit uit te zoeken, maar ik kan sowieso erg weinig vinden over de regels omtrent mobiliteitsvergoedingen. Wel veel over het cafetaria- of flex model, maar ik weet niet of dit exact hetzelfde is omdat het slechts een enkel doel heeft.

In principe is de vakantietoeslag over het brutoloon (X+M), wat valt onder brutoloon is niet altijd duidelijk in geval van vergoedingen. Zo vallen structurele vergoedingen er vaak wel onder, maar hier zijn ook wel weer uitzonderingen op zoals Artikel 6e Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag; noodzakelijke reiskosten vallen niet onder de vakantietoeslag, echter is het mij onduidelijk of dit in geval van een mobiliteitsvergoeding slaat op de werkelijke kosten (Z) of ook het bruto deel (M-Z) uitgekeerd als loon.

Heeft iemand anders met mobiliteitsvergoeding dit toevallig ooit uitgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutvb
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-04 16:24
Ter vergelijking: in mijn arbeidsovereenkomst is uitdrukkelijk opgenomen dat het vakantiegeld al inbegrepen is in de mobiliteitsvergoeding. Er is zover ik weet geen regel/wet die bepaald over welk deel van het salaris iemand 'recht' heeft op vakantiegeld.

Met andere woorden: Volgens mij kan de werkgever zelf beslissen of er vakantiegeld betaald wordt over de mobiliteitsvergoeding. Dit zou dan ook onderdeel moeten zijn van de arbeidsvoorwaarden welke gedeeld worden met de werknemers (of in ieder geval gedocumenteerd moeten zijn in een personeelsreglement of cao).

Heb je toevallig je arbeidsovereenkomst(en) bij de hand? Over welke looncomponenten wordt er vakantiegeld betaald?

Edit: met betrekking tot je pensioenopbouw heb ik geen reactie gegeven. Hier lijkt mij dat over alle bruto componenten pensioen opbouw plaatsvind (minus de franchise). Maar hier ben ik niet goed genoeg thuis in om daar specifieker op in te gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door woutvb op 21-12-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
In mijn huidige arbeidsovereenkomst staat wel dat er geen vakantiegeld en pensioen wordt betaald over mobiliteit, maar dat zou niet de eerste (wettelijke) fout die ik uit deze arbeidsovereenkomst gehaald zou hebben. Sterker, ik heb nog nooit een contract zonder fouten die het dwingend recht overschrijden gehad.

Zelf beslissen lijkt mij niet, er staat wel vast dat "De werknemer heeft jegens de werkgever recht op een vakantiebijslag ten minste tot een bedrag van 8% van zijn ten laste van de werkgever komende loon, ..." (uiteraard bestaan er altijd weer uitzonderingen). Het is alleen de vraag wat er onder bruto / van werkgever komende loon valt.

Edit:
Vakantiegeld staat als het goed is apart op de loonstrook, en wordt ook anders belast (bijzonder tarief). Dus dat het zomaar in het mobiliteitsbudget zit lijkt mij ook vreemd? Dan moet je dat deel of netto, of gebruteerd van bijzonder tarief naar je normale tarief, krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Zeewolf op 21-12-2021 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-04 22:26
Het bruto/netto verhaal zou niet veel moeten uitmaken. Het loonbegrip van de wet Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag wijkt namelijk af van het loonbegrip in het BW en sociale- en fiscale wetgeving. Vakantiegeld wordt bijvoorbeeld ook berekend over je bruto uurloon, niet over je netto uurloon.

Dat toegepast op je mobiliteitsbudget: de vraag is of er vakantiegeld over moet worden betaald. Bruto/netto is zoals gezegd niet relevant.

Het mobiliteitsbudget is, zonder jouw specifieke regeling te hebben gezien, zeer waarschijnlijk een vergoeding voor reizen zoals bedoeld in artikel 6 lid 1(e) van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag en daarmee uitgezonderd van vakantiegeld. Als je meent dat je daar wel vakantiegeld over hoort te ontvangen, dan zul je moeten betogen dat het mobiliteitsbudget iets anders is dan een vergoeding voor reizen - en daarmee dus verkapt loon is.

Ik ben benieuwd hoe die argumentatie er uit ziet. Devil's lawyer: anders kun je als werkgever een lager loon betalen en een hoger mobiliteitsbudget toekennen, lijkt netto allemaal hetzelfde op de loonstrook maar het vakantiegeld wordt niet betaald....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Okay duidelijk. Het lijkt het mij ook weer niet de moeite waard om er een gevecht voor aan te gaan bij mijn huidige werkgever, en dan ga ik er vanuit dat mijn nieuwe werkgever het uit 'vrijwillig' wel doet.