utp kabel vanuit meterkast naar de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-06 20:03
ik ben in overweging om glasvezel aan te laten sluiten op mijn woon adres.
Nu is het volgende is het geval:

Vanuit de meterkast liggen er ny pvc leidingen met hierin coax kabel, naar het coax aansluitpunt in de woonkamer. Op dit coax aansluitpunt in de woonkamer zit nu de tv aangesloten via een coaxkabel (signaal verloopt via Ziggo). Er bevindt zich dus momenteel geen utp kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer.

Vraag: is het mogelijk om naast de huidige coax kabel een utp kabel te trekken in de pvc leiding? Met andere woorden een kabel erbij? (zodat de coax kabel kan blijven en ik altijd weer terug kan naar coax kabel). Of is dit onwenselijk ivm storing? Dient in dat geval de coax kabel vervangen te worden door de utp kabel? Raadt u een utp 6 kabel aan of is utp 5e voldoende?

Zijn er nog andere mogelijkheden?

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als het echt niet lukt kun je ook nog naar een MoCa-setje kijken (netwerk over coax).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:44
Voor storing hoef je je geen zorgen te maken. Als de PVC leiding het toelaat om er nog een UTP doorheen te krijgen ... go for it!
CAT 5E is voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:45
Afhankelijk van het aantal bochten en de diameter van de buis zal het kunnen. Ik zou het als volgt aanpakken:
- Trekdraad aan uiteinde coax vastmaken
- Coax uit de muur trekken (de trekdraad zit nu in de muur);
- Coax + UTP aan de trekdraad vastmaken
- Coax + UTP weer door de muur trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:49

silverball

De wagen voor moderne mensen

Als je je druk maakt om storing kan je FTP i.p.v. UTP halen. Een betere kabel (6e?) geeft wel wat meer flexibiliteit in de toekomst, maar tot op heden is 5e of 6 inderdaad voldoende.

Echter de meerprijs tussen is IMO vaak verwaarloosbaar. De vraag is of je besparing 't nu waard is om potentieel over x jaar alles er weer uit te trekken omdat 10 Gbit/s ineens nodig is. (Kijk maar eens hoe snel 1 Gbit/s gegaan is). Ik zou persoonlijk minimaal cat6 trekken.

Als je netjes een UTP outlet wilt maken moet je wel solid (installatiedraad) nemen. Als je er een stekkertje op wilt krimpen volstaat stranded.

[ Voor 9% gewijzigd door silverball op 21-12-2021 11:49 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfalas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-06 18:45
een tijdje geleden stond ik voor de zelfde uitdaging. Ik wilde inderdaad de volgorde van @-Paul- aanhouden, maar merkte al snel dat er weinig beweging in de stugge coax kabel zat. Ik wilde het risico niet lopen om die verbinding kapot te trekken. Ik had het geluk dat er nog een oude telefoonlijn liep in een andere pijp. Aangezien ik die toch niet gebruik, heb ik die lijn vastgemaakt aan de UTP kabel en kon ik de telefoonlijn als trekdraad gebruiken. Wellicht heb je die lijn ook nog liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Dank allen voor jullie reactie tot dusver!

Ik heb geen ervaring met kabeltrekken, en dus ook geen trekdraad.
Waar koop ik die en waar dien ik op te letten?
En, hoe maak ik het beste de bestaande en de nieuwe (te trekken kabel(s) vast aan de trekdraad? (moet goed vastzitten uiteraard).
Tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:50
@pastafan
Ik zou eerst eens kijken of er geen buis ligt voor de telefoonlijn, die zou er volgens mij altijd moeten zijn.
Je kunt als je die nog gebruikt daar veel makkelijker een utp kabel bij trekken, als je die niet gebruik, gewoon vervangen door utp kabel.

En laat je niets wijs maken over betere utp kabel, cat5e met stugge aders is meer dan voldoende en storing oppikken vanuit een telefoonlijn of vanuit een coax kabel is echt onmogelijk, daar zorgt de twist in de utp kabel voor en coax is afgeschermd dus die kan helemaal nooit storen..

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:53
silverball schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:47:
Als je je druk maakt om storing kan je FTP i.p.v. UTP halen. Een betere kabel (6e?) geeft wel wat meer flexibiliteit in de toekomst, maar tot op heden is 5e of 6 inderdaad voldoende.

Echter de meerprijs tussen is IMO vaak verwaarloosbaar. De vraag is of je besparing 't nu waard is om potentieel over x jaar alles er weer uit te trekken omdat 10 Gbit/s ineens nodig is. (Kijk maar eens hoe snel 1 Gbit/s gegaan is). Ik zou persoonlijk minimaal cat6 trekken.

Als je netjes een UTP outlet wilt maken moet je wel solid (installatiedraad) nemen. Als je er een stekkertje op wilt krimpen volstaat stranded.
Moet je wel rekening houden dat een FTP of andere shielded UTP variant (vaak) wat dikker zijn en dus minder makkelijk naast een bestaande kabel passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
loopt tv niet ook vi je internetbox als je naar glasvezel gaat? das hier wel zo.
Heb je speling, dus kan je de coax een betje naar de woonkamer trekken om te voelen hoeveel weerstand er is. Als je geen coax nodig hebt omdat je via netwerkkabels een tv gaat aansluiten dan kan je de coax kabel gebruiken als trekdraad

Ik had ook nog nooit UTP kabels gemaakt en nu heb ik net een kabel trekken van modem naar de andere kant van het huis gedaan. in totaal 62m kabel met halverwege op 1 zolder een router/accesspoint
Heb een compleet toolsetje bij Amazon gekocht, met stripper, tang, punchtools, wat connectors en een kaeltester, nog geen 2 tientjes. Eerste keer vond ik het eng en een gepriegel met al die kleine draadjes en shielding (Cat6 kabel gebruikt) maar nu na een paar keer doen gaat het makkelijk en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerste vraag: maak je gebruik van TV over coax? Ook in nieuwe situatie? Zo niet is het een simpel verhaal natuurlijk. Bedenk dat iedereen naar IPTV gaat, dus al ga je op gegeven moment terug naar Ziggo is kans groot dat het over UTP kan.

Tweede is wat is de diameter van PVC buis? 16mm (krap) of 19mm (prima)?

U/FTP (laat staan S/FTP) is niet zinnig, de twists in UTP zorgen al voor uitdempen van common mode storing, waar je al die folie/shielding voor nodig hebt is tegen inductie door grote stroomsterktes. Als je de boel naast een draaistroommotor wilt trekken handig, maar dat heb je thuis niet. Coax is zelf al flink afgeschermd, dus al helemaal geen reden om interferentie te vrezen.

Neem gewoon de dunste stugge CAT6 UTP die je kunt vinden dat nog aan standaarden voldoet (dus AWG24 zuiver koper Cu), dat is a) prima voldoende voor 10GbE in thuissituatie b) meer dan secuur genoeg tegen binnenhuisinterferentie en c) makkelijkst om te trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Dank allen voor de reacties.
Ik heb gekozen voor Tweak als aanbieder. De glasvezel kabels in de wijk moeten nog gelegd worden en de schouw die ze bij mij thuis willen doen wordt naar verwachting pas in eerste kwartaal 2022 gedaan, dus het duurt allemaal nog even. De reden dat ik het nu aan wilde vragen is omdat als je het nu doet je niet de 450 euro aansluit/vastrechtkosten hoeft te betalen.
Pagina: 1