Toon posts:

Mini PC development / thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:27
Mijn huidige desktop met i7 2600k is aan vervanging toe. Ik wil hem vervangen met iets dat zuiniger is en veel minder ruimte in gaat nemen. Mijn huidige desktop was tevens game machine, maar dat doe ik tegenwoordig veel minder, dus ik kies ervoor geen discrete videokaart te nemen en daarmee ruimte te besparen.

De PC wordt gebruikt voor development (linux) en normaal licht thuisgebruik (windows). Moderne spellen moeten mogelijk zijn, maar hoeft niet op het hoogste kwaliteitsniveau. Voor development wil ik veel cores en memory. Ik wil geen discrete videokaart om compatibiliteitsproblemen te voorkomen onder linux, maar een beetje grafische power wil ik wel. Daarnaast vind ik geluidsniveau en afmetingen belangrijk.

Budget is < 1500 euro, bij voorkeur < 1200 euro.

Zelf inbouwen heb ik altijd gedaan, maar voor een paar tientjes uitbesteden heeft de voorkeur. Zeker omdat ik een kleine PC wil en gepriegel in een PC case mij geen voldoening meer geeft. Been there, done that.

Ik heb deze onderdelen op het oog. Volgens mij is dit in lijn met mijn doeleinden, budget en verwachtingen. Waar ik echter niet over uit ben is de case en voeding. Klein, stil, zuinig, in deze volgorde.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 329,-€ 329,-
1MoederbordenGigabyte B550I AORUS PRO AX€ 164,95€ 164,95
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 76,84€ 76,84
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFRA32A€ 149,23€ 149,23
1VoedingenCorsair SF450€ 89,95€ 89,95
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 339,61€ 339,61
Totaal€ 1.189,53

Mijn vraag:
Ik heb een heleboel cases bekeken door ze te sorteren op inhoud en reviews te lezen. Er zijn echter niet heel veel reviews van kleine cases, veel fabrikanten heb ik nog nooit van gehoord en ik weet daarom niet goed hoe ik zou moeten kiezen (behalve op inhoud).

Past de case die ik geselecteerd heb bij mijn wensen of is er een beter alternatief? Suggesties op andere componenten zijn natuurlijk ook welkom.

iRacing Profiel

Beste antwoord (via SlaadjeBla op 03-01-2022 16:20)

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:48
@SlaadjeBla, ik was toch even nieuwsgierig naar de mogelijkheden van de DeskMini X300. pricewatch: ASRock DeskMini X300

2 dingen zijn belangrijk: Is de voeding voldoende en blijft de cpu koel?

* De Ryzen 7 5700G wordt bij de fabrikant genoemd als compatible met dit product.
* Thermal Design Power volgens specificaties maximaal 65W. Daar valt de Ryzen 7 5700G ook onder. Een Noctua NH-L9a kan tot 95W TDP koelen.
* Het maximale vermogen dat de 5700G meet volgens de test van Tweakers is 84W met Cinebench. De bij de DeskMini X300 geleverde voeding kan tot 120W.
* De maximale hoogte van de koeler is 46mm. Dat kan met een Noctua NH-L9a. Niet ideaal, maar komt een heel eind. De 5700G zal vast gaan throttlen bij een hoge belasting, maar het zou me niets verbazen dat dit een mooie middenweg is.

Mijn conclusie is dan ook dat het moet kunnen passen. Mogelijk wel throttlen, en mogelijk hoorbaar bij hoge belasting. Maar als klein de boodschap is, dan denk ik dat dit the next best thing is.

Grootte van de case: net geen 2 liter.

[Voor 85% gewijzigd door ZatarraNL op 23-12-2021 12:18]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
980 Pro is zinloos icm een cpu die geen PCI-e4.0 ondersteunt.

De L9A gaat het lastig krijgen op een 5700G maar significant betere alternatieven zijn er helaas niet.

Geheugen is niks door de hoge latency. pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B is stukken beter en werkt gegarandeerd.

• ZatarraNL
Om in te gaan op jouw vraag: ik zou niet voor de Node 202 gaan.

Waarom? Ik heb deze case. Deze is geweldig compact voor een gamepc. De ene helft van de case is voor mini-itx moederbord en de andere helft voor een gpu van formaat. Aangezien jij niet voor een losse videokaart gaat, heb je de helft van deze case niet nodig. En de andere helft is praktisch wel priegelen (mijn persoonlijke ervaring), precies wat jij niet wil.

Zie hier mijn build inclusief foto's:
https://nl.hardware.info/.../compacte-high-end-itx-pc

Wat je dan wel zou moeten doen? Weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik heb ook een Cooler Master Elite 110. Is ook mooi een mooie compacte ITX-case, maar deze is minder plat en heeft ook ruimte voor een (kleine) videokaart. Kan wel een 'gewone' ATX voeding in. Ook niet wat jij zoekt, volgens mij.

Ik denk dat jij nog compacter moet kunnen dan bovengenoemde, omdat jij toch geen videokaart neemt. Ik ben benieuwd naar de reactie van andere Tweakers.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:01

sh4d0wman

Long live the King!

Als je toch amper games speelt kun je ook een Intel NUC overwegen. Die nemen amper ruimte in en je kunt er twee drives in kwijt. Dan kun je er altijd nog een console, (2e)hands game pc of laptop naast zetten. Kies je het laatste dan heb je nog uitwijk mocht je NUC overlijden.

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:22
sh4d0wman schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:35:
Als je toch amper games speelt kun je ook een Intel NUC overwegen. Die nemen amper ruimte in en je kunt er twee drives in kwijt. Dan kun je er altijd nog een console, (2e)hands game pc of laptop naast zetten. Kies je het laatste dan heb je nog uitwijk mocht je NUC overlijden.
Of alle games spelen via een gaming streaming service zoals Google Stadia. Dan heb je lokaal nog minder performance nodig.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:04
Neem idd sneller geheugen en een goedkopere PCIe 3.0 SSD. Ik zou een wat modernere kast zoeken, met wat meer ruimte voor een CPU koeler, een ATX voeding en betere USB aansluitingen. Dit moederbord biedt ook USB-c voor.

1MoederbordenASUS ROG Strix B550-I Gaming€ 194,-€ 194,-
1BehuizingenKolink Stronghold M€ 48,70€ 48,70
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 35,99€ 35,99
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 147,90€ 147,90
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 76,53€ 76,53
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 2TB€ 160,93€ 160,93
Totaal€ 993,05

• SlaadjeBla
Bedankt voor de reacties en goede suggesties.Ik had ook niet verwacht dat een moderne, compacte case moeilijk te vinden zou zijn.

@Uszka bedankt. Deze zijn nog goedkoper ook.

@ZatarraNL Bedankt voor je ervaringen. Het zou zeker kleiner moeten kunnen. De waarschuwing over ouderwetse aansluitingen op de case die in dit topic gedaan werd komt er ook nog bij.

@sh4d0wman Een Nuc heb ik overwogen. De kosten zijn vergelijkbaar, maar ik vind dat de Ryzen 5700G daarbij veel meer waar voor zijn geld biedt. Als formaat het enige criterium zou zijn, was het een uitgemaakte zaak.

@Tomino Het is de bedoeling dat games ook lokaal gespeeld kunnen worden. Ik wil niet beperkt zijn tot streaming diensten. Wel interessante suggestie, bedankt.

@martyw Die case is best wel groot. Bijna 30 liter. Ik was juist op zoek naar iets kleins.

iRacing Profiel

• martyw
SlaadjeBla schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:00:
@martyw Die case is best wel groot. Bijna 30 liter. Ik was juist op zoek naar iets kleins.
Bv. de Cooler Master MasterBox NR200P is kleiner en koelt nog goed, maar is wel gericht op het inbouwen van een videokaart. Het voordeel van zo'n kast is dat er een iets hogere koeler in past, zodat je CPU niet gaat throttelen. Denk aan bv. Scythe Fuma 2, die past net met de stalen zijkant in de kast.

• ZatarraNL
martyw schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:01:
[...]

Bv. de Cooler Master MasterBox NR200P is kleiner en koelt nog goed, maar is wel gericht op het inbouwen van een videokaart. Het voordeel van zo'n kast is dat er een iets hogere koeler in past, zodat je CPU niet gaat throttelen. Denk aan bv. Scythe Fuma 2, die past net met de stalen zijkant in de kast.
Lijkt me een mooie kast. Het overwegen waard.

• SlaadjeBla
Die kast is nog steeds 20 liter. De pricewatch: Fractal Design Node 202 is de helft!

Nee, dat moet kleiner kunnen. Toch?

iRacing Profiel

• martyw
SlaadjeBla schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:17:
Die kast is nog steeds 20 liter. De pricewatch: Fractal Design Node 202 is de helft!

Nee, dat moet kleiner kunnen. Toch?
Ja, maar dan wordt het lastig een krachtige CPU koel te hoeden. De keuze is toch wel of klein of maximale prestatie van je hardware, in een 10 liter kastje lukt het niet een acht core CPU te koelen.....
Dus wil je klein? Neem dan een slag minder stroom etende CPU - zoals de AMD Ryzen 5 5600G Boxed, die gebruikt veel minder stroom en past in iets als een
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 239,-€ 239,-
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 144,99€ 144,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 563,74

Of neem een wat zwaardere CPU in een wat grotere kast....

• SlaadjeBla
De TDP is identiek. Ik ben nog niet overtuigd.
Deze persoon weet het in een case van 1L te krijgen zonder throttling, temperatuur niet hoger dan 90 graden.

Die case is echter nergens te koop. Vandaar dat ik alternatieven zoek.

iRacing Profiel

• SlaadjeBla
Is die deskmini niet ook gewoon te gebruiken met een 5700G en een fatsoenlijke koeler? Ik weet niet hoe dat moederbord is, maar het formaat is dik in orde.

productreview: ASRock DeskMini X300 review door rvleij

Deze schrijver van deze review heeft gedaan wat ik wil en is lovend. Helaas geen on-board wifi.

[Voor 244% gewijzigd door SlaadjeBla op 21-12-2021 23:51]

iRacing Profiel

• martyw
SlaadjeBla schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:40:
Deze schrijver van deze review heeft gedaan wat ik wil en is lovend. Helaas geen on-board wifi.
Daar is de ASRock DeskMini WiFi Kit voor bij de Deskmini.
SlaadjeBla schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:40:
Is die deskmini niet ook gewoon te gebruiken met een 5700G en een fatsoenlijke koeler? Ik weet niet hoe dat moederbord is, maar het formaat is dik in orde.

productreview: ASRock DeskMini X300 review door rvleij
Mijn bedenkingen zitten bij jouw gebruik (o.a gamen), dat vraagt veel stroom, en dus een stevige koeling. De Deskmini is prima voor een kantoor systeem (Outlook/Teams/Powerpoit/Youtube/etc), maar voor een zwaar belast development/icht gaming werkstation gaat de ventilator vaak te hard draaien zonder het koel te krijgen ....

[Voor 29% gewijzigd door martyw op 22-12-2021 00:54]

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:01

sh4d0wman

Long live the King!

Je development zou volgens mij ook prima op een 2e hands NUC kunnen. Ik heb een gen8 die Proxmox draait met 6 VMs zonder probleem.

Dan ergens uit het zicht een (lichte) game pc/laptop. Focus daar dan op een betere graphics kaart en wat mindere cpu/mem. Met Steam kun je games streamen dus zo kun je ook op de NUC spellen spelen.

edit @ onderbuurman:
Nieuwere generaties zijn sneller maar alles moet wel binnen budget passen. Het ging mij er om dat een Linux/dev build wellicht net iets lichter is dan een Win/Visual Studio.

TS zal met zijn huidige budget ergens keuzes moeten maken.

[Voor 28% gewijzigd door sh4d0wman op 22-12-2021 03:28]

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:33
sh4d0wman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 02:19:
Je development zou volgens mij ook prima op een 2e hands NUC kunnen. Ik heb een gen8 die Proxmox draait met 6 VMs zonder probleem.
Niet te zeggen zonder te weten wat voor development het over gaat. Ook niet te vergelijken met een paar vm's, als die misschien wat langzamer opstarten is dat niet zo'n probleem. Voor development wil je liever per direct zoveel power als maar kan. Dat scheelt gewoon tijd met een openen/builden/starten/debuggen (in mijn ervaring).
Op een vm op een gen8 in een vm kan ik ook m'n werk wel doen hoor, gebeurt alleen niet zoveel meer op een dag dan.. :X

Roomba E5 te koop

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• ZatarraNL
@SlaadjeBla, ik was toch even nieuwsgierig naar de mogelijkheden van de DeskMini X300. pricewatch: ASRock DeskMini X300

2 dingen zijn belangrijk: Is de voeding voldoende en blijft de cpu koel?

* De Ryzen 7 5700G wordt bij de fabrikant genoemd als compatible met dit product.
* Thermal Design Power volgens specificaties maximaal 65W. Daar valt de Ryzen 7 5700G ook onder. Een Noctua NH-L9a kan tot 95W TDP koelen.
* Het maximale vermogen dat de 5700G meet volgens de test van Tweakers is 84W met Cinebench. De bij de DeskMini X300 geleverde voeding kan tot 120W.
* De maximale hoogte van de koeler is 46mm. Dat kan met een Noctua NH-L9a. Niet ideaal, maar komt een heel eind. De 5700G zal vast gaan throttlen bij een hoge belasting, maar het zou me niets verbazen dat dit een mooie middenweg is.

Mijn conclusie is dan ook dat het moet kunnen passen. Mogelijk wel throttlen, en mogelijk hoorbaar bij hoge belasting. Maar als klein de boodschap is, dan denk ik dat dit the next best thing is.

Grootte van de case: net geen 2 liter.

[Voor 85% gewijzigd door ZatarraNL op 23-12-2021 12:18]

• SlaadjeBla
@ZatarraNL dankjewel voor de nuttige info. Ik heb zelf ook nog wat research gedaan naar de DeskMini en meerdere succesverhalen gelezen met vrijwel identieke componenten. De efficientie van deze APU is waanzinnig goed.

Ik heb besloten het dus ook maar gewoon te gaan doen en te kijken of het bevalt. Ik zit dan op deze componenten.
1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit€ 22,05€ 22,05
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 144,99€ 144,99
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16S4B€ 146,88€ 146,88
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 227,-€ 227,-
1Overige componentenASRock DeskMini 2x USB 2.0 cable€ 9,95€ 9,95
1Overige componentenASRock Rear Audio Cable€ 12,85€ 12,85
Totaal€ 932,67

Heel erg bedankt voor de info iedereen. Voor sommige basiscomponenten heb ik nu een veel betere keus kunnen maken.

edit:
@AlterEgo Goed dat je dat nog even zegt! Daar zou ik niet meer aan gedacht hebben. Heb de bestellijst aangepast.

[Voor 10% gewijzigd door SlaadjeBla op 23-12-2021 13:38]

iRacing Profiel

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er moet wel SODIMM in de Deskmini, geen desktopformaat geheugen.

En als ik toch bezig ben: de Deskmini wifi kit was slecht leverbaar toen ik mijn Deskmini bestelde.
Ik heb toen deze gekocht. Specs zijn een stuk beter. Past, als je de gaatjes in de case een millimeter groter vijlt.

[Voor 33% gewijzigd door AlterEgo op 23-12-2021 13:33]

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Realiseer je wel dat er achterop slechts twee USB aansluitingen zitten en geen audio (wel een interne audio header). Er lijkt ook geen bios flash functie op te zitten en die heb je wellicht wel nodig om de laatste bios versie te installeren, die vereist is voor de 5700G.
Persoonlijk zou ik nog even verder zoeken.

EDIT: met zoiets kun je wel zelf een geschikt moederbord kiezen met de gewenste aansluitingen:
https://www.chieftec.eu/products-detail/88/IX-03B-OP
https://www.inter-tech.de...ase/mini-itx-nuc/mw-01-ii

[Voor 42% gewijzigd door Woezik op 23-12-2021 14:42]

• SlaadjeBla
Hij is binnen en draait als een zonnetje.

Azerty heeft voor mij het grootste deel van de assemblage gedaan. Ik hoefde er eigenlijk alleen nog een SSD in te drukken. Zelfs de Intel Wifi Adapter was gemonteerd, terwijl die strikt genomen niet bij de deelassemblage hoorde. Erg tevreden met deze service.

De koeler houdt nog twee centimeter over tot de bovenkant van de case. De case is vrij open, dus er kan veel lucht in en uit. Ik heb in de BIOS de fan-setting op `silent` gezet en dan is hij bij normaal gebruik nagenoeg onhoorbaar. Bij zwaar gebruik hoor je de fan uiteraard wel. De temperatuur heb ik niet boven de 84 graden gezien bij Prime95. Ik heb geen benchmarks van de GPU gedraaid.

USB poorten heb ik genoeg door de ingebouwde USB-hub in mijn monitor.

En wat een ruimtebesparing! Ik kan dit iedereen aanraden die grafisch weinig spannends met zijn PC doet en de ruimte belangrijk vindt. Ik ben er erg blij mee. Iedereen bedankt voor de hulp.

iRacing Profiel

• ZatarraNL
SlaadjeBla schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:18:
Hij is binnen en draait als een zonnetje.

Azerty heeft voor mij het grootste deel van de assemblage gedaan. Ik hoefde er eigenlijk alleen nog een SSD in te drukken. Zelfs de Intel Wifi Adapter was gemonteerd, terwijl die strikt genomen niet bij de deelassemblage hoorde. Erg tevreden met deze service.

De koeler houdt nog twee centimeter over tot de bovenkant van de case. De case is vrij open, dus er kan veel lucht in en uit. Ik heb in de BIOS de fan-setting op `silent` gezet en dan is hij bij normaal gebruik nagenoeg onhoorbaar. Bij zwaar gebruik hoor je de fan uiteraard wel. De temperatuur heb ik niet boven de 84 graden gezien bij Prime95. Ik heb geen benchmarks van de GPU gedraaid.

USB poorten heb ik genoeg door de ingebouwde USB-hub in mijn monitor.

En wat een ruimtebesparing! Ik kan dit iedereen aanraden die grafisch weinig spannends met zijn PC doet en de ruimte belangrijk vindt. Ik ben er erg blij mee. Iedereen bedankt voor de hulp.
Fijn dat het positief heeft uitgepakt! Geniet ervan.

• vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:47
@SlaadjeBla mooi samengesteld systeem. Ik zoek iets vergelijkbaars.

Kun je via de externe audio poort ook oortjes met een ingebouwde microfoon aansluiten (werkt de microfoon dan ook?)

Edit: oh ik zie dat de microfoonaansluiting wel standaard is en aan de voorkant van de behuizing zit (maar hoe werkt dat dan als je oortjes met ingebouwde microfoon hebt) ?

[Voor 31% gewijzigd door vrieske op 04-01-2022 17:10]

• SlaadjeBla
@vrieske ik zal vanavond even voor je kijken. De voorkant heeft een headphone uitgang en een microfoon ingang. Ik denk dat de headphone uitgang ook met een headset te gebruiken is.

Onder Linux werkt de koptelefoonaansluiting aan de voorkant niet zomaar met een headset, maar mogelijk is dat een driver issue. Onder Windows kreeg ik pas na installatie van de Realtek drivers de vraag of ik een headset of headphone in had geplugt. Ik veronderstel, maar dat zal ik vanavond even checken, dat de koptelefoon uitgang dus tevens headset in/out is.

iRacing Profiel

• SlaadjeBla
@vrieske ik heb het gecontroleerd en het is zoals ik dacht. Na installatie van de Realtek drivers krijg je de vraag of je een headset of headphone in hebt geplugd. Kies je headset, dan komt er ook een microfoon device bij.

iRacing Profiel

• vrieske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:47
Dank je!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee