Toon posts:

Nieuwe 3D printer: Problemen, omruilen of repareren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Zippy1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-08 17:23
Ik heb vorige week bij shop een Ender-3 Max gekocht. Deze heb ik van het weekend in elkaar gezet en de eerste print was redelijk (niet fantastisch) maar bij alle andere prints daarna kreeg ik hele erge layer-shift. Ik heb alles nagekeken. De rollers opnieuw afgesteld (die stonden wat strak), de belt spanning nagekeken, het bed opnieuw genivelleerd, enz. Na wat rondzoeken op het internet, kwam ik erachter dat dit een bekend probleem was met Ender printers die gebruik maken van de oudere 4.2.2 mainboarden. Het probleem zou met het nieuwe 4.2.7 mainboard opgelost zijn.

Dit heb ik gecommuniceerd naar shop, en gevraagd op zij wellicht mij het nieuwe board op wilden sturen. Hun antwoord was dat ze alleen de printer in willen nemen ter reparatie. Vervolgens vroeg ik of ze anders de printer om wilden ruilen omdat deze defect is. En wederom was hun antwoord dat ze uitsluitend de printer in willen nemen ter reparatie. En als dan blijkt dat de printer niet gerepareerd kan worden, pas dan krijg ik een nieuwe. Overigens zijn de verzenkosten ook nog eens voor mij.

Moet ik hiermee akkoord gaan? Het is een nieuwe printer die ik nog geen twee weken geleden gekocht heb en eigenlijk vind ik het onjuist dat ze 'm niet gewoon omruilen. Ik kan er namelijk ook voor kiezen om de koop ongedaan te maken (wet koop op afstand).

Alvast bedankt voor jullie inzicht.

Edit: foto toegevoegd van het probleem.

[Voor 14% gewijzigd door SA007 op 21-12-2021 19:25]

Beste antwoord (via Zippy1970 op 22-12-2021 12:55)

• neolite
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-11 14:28

neolite

Immer kritisch

Zippy1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:30:

Hun antwoord was dat ze alleen de printer in willen nemen ter reparatie. Vervolgens vroeg ik of ze anders de printer om wilden ruilen omdat deze defect is. En wederom was hun antwoord dat ze uitsluitend de printer in willen nemen ter reparatie. En als dan blijkt dat de printer niet gerepareerd kan worden, pas dan krijg ik een nieuwe. Overigens zijn de verzenkosten ook nog eens voor mij.

Moet ik hiermee akkoord gaan? Het is een nieuwe printer die ik nog geen twee weken geleden gekocht heb en eigenlijk vind ik het onjuist dat ze 'm niet gewoon omruilen. Ik kan er namelijk ook voor kiezen om de koop ongedaan te maken (wet koop op afstand).
Wet koop of afstand is hier "waarschijnlijk" (IANAL) niet van toepassing. Je kunt in een winkel ook geen 3-D printjes doen, je hebt het product gebruikt met zeer waarschijnlijk gebruikssporen. Neemt niet weg dat het product wel aan conformiteit moet voldoen. Daar is het IMHO een vrij duidelijk verhaal. Webwinkel mag verzoeken dat je het product retour stuurt voor onderzoek en eventuele reparatie.

Op onderstaande link gaat het om de volgende drie punten,
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
  • Je hebt recht op een gratis reparatie of vervanging
  • Je mag er niet te veel last van hebben
  • Je hoeft niet te betalen
Webwinkel kun je dus wijzen op de wettelijke plicht om het product kosteloos binnen redelijke termijn te repareren en anders te vervangen. Voorstel van webwinkel om product te repareren en niet direct om te wisselen lijkt mij daarom redelijk. Dat jij voor de verzendkosten moet betalen is dat niet.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

Alle reacties

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:03

Mavamaarten

Omdat het kan!

De hele printer terugsturen is op zich niet zo uitzonderlijk, dat is geen onredelijke eis. Uiteindelijk wordt zoiets gezien als een geheel product - toevallig kan je vrij simpel dat mainboard uitwisselen maar als zij het zo niet zien is dat maar zo. Maar dat jij de verzendkosten zou moeten betalen is wel onredelijk, dat horen ze gewoon niet te doen en moet je niet mee akkoord gaan.

Android developer & dürüm-liefhebber

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:46
Overigens zijn de verzenkosten ook nog eens voor mij.
Dit is het enige rare aan de manier van handelen. Ze moeten kosteloze reparatie aanbieden zonder al te veel overlast.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:31
Wet koop op afstand is alleen bedoeld om iets te bekijken, niet omdat het niet goed werkt. ( je hebt hem immers gebruikt )

Dit is gewoon garantie.

Verzendkosten moet inderdaad de verkoper betalen. ( of jou terug betalen )

[Voor 26% gewijzigd door corporalnl op 21-12-2021 11:07]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:36

SA007

Moderator Tweaking
Naam van de winkel weggehaald en een move naar shopping forum, dit heeft niet met 3d printers te maken maar met handelen met webwinkels en garantie.

Klok is stuk :(

• Zippy1970
SA007 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:27:
Naam van de winkel weggehaald en een move naar shopping forum, dit heeft niet met 3d printers te maken maar met handelen met webwinkels en garantie.
Ik hoopte ook dat iemand misschien enkele suggesties had wat er mis kon zijn, maar okay... Moderators always know best

• SA007
  • Laatst online: 00:36

SA007

Moderator Tweaking
Zippy1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:51:
[...]

Ik hoopte ook dat iemand misschien enkele suggesties had wat er mis kon zijn, maar okay... Moderators always know best
Dan is het voor de volgende keer wellicht een goed idee om daar ook om te vragen, je hele startpost gaat over dat je problemen hebt met hoe de webshop omgaat met je problemen, niet zozeer over de problemen zelf.

Klok is stuk :(

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• neolite

neolite

Immer kritisch

Hun antwoord was dat ze alleen de printer in willen nemen ter reparatie. Vervolgens vroeg ik of ze anders de printer om wilden ruilen omdat deze defect is. En wederom was hun antwoord dat ze uitsluitend de printer in willen nemen ter reparatie. En als dan blijkt dat de printer niet gerepareerd kan worden, pas dan krijg ik een nieuwe. Overigens zijn de verzenkosten ook nog eens voor mij.

Wet koop of afstand is hier "waarschijnlijk" (IANAL) niet van toepassing. Je kunt in een winkel ook geen 3-D printjes doen, je hebt het product gebruikt met zeer waarschijnlijk gebruikssporen. Neemt niet weg dat het product wel aan conformiteit moet voldoen. Daar is het IMHO een vrij duidelijk verhaal. Webwinkel mag verzoeken dat je het product retour stuurt voor onderzoek en eventuele reparatie.

Op onderstaande link gaat het om de volgende drie punten,
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
  • Je hebt recht op een gratis reparatie of vervanging
  • Je mag er niet te veel last van hebben
  • Je hoeft niet te betalen
Webwinkel kun je dus wijzen op de wettelijke plicht om het product kosteloos binnen redelijke termijn te repareren en anders te vervangen. Voorstel van webwinkel om product te repareren en niet direct om te wisselen lijkt mij daarom redelijk. Dat jij voor de verzendkosten moet betalen is dat niet.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

• Zippy1970
Volgens mij hoef ik niet akkoord te gaan met reparatie. Ik koop een nieuw product en krijg dan een gerepareerd product.

Het Burgelijk Wetboek, boek 7, art. 21, lid 1c zegt:
Artikel 21
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

a
aflevering van het ontbrekende;

b
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

c
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
Verder zegt het Burgelijk Wetboek, boek 7, art. 22, lid 1a:
1
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:

a
de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
Dat ik het product in gebruik heb genomen, doet hier niet aan af. Immers, de enige manier om er achter te komen of het product deugdelijk is, is door het in gebruik te nemen.

[Voor 33% gewijzigd door Zippy1970 op 22-12-2021 13:35]

• Xander
  • Laatst online: 13:18
Zippy1970 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:32:
Volgens mij hoef ik niet akkoord te gaan met reparatie. Ik koop een nieuw product en krijg dan een gerepareerd product.

Het Burgelijk Wetboek, boek 7, art. 21, lid 1c zegt:

[...]
Als het inderdaad op te lossen is door het mainboard uit te wisselen, dan is "de afwijking van het overeengekomene te gering is om vervanging te rechtvaardigen"
Verder zegt het Burgelijk Wetboek, boek 7, art. 22, lid 1a:

[...]
Ga je lekker met selectief quoten? :)
2 De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.
Zie verder de reactie van @neolite waar je recht op hebt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Zippy1970
[b]Xander schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:42:

Ga je lekker met selectief quoten? :)
Hoe bedoel je?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:28
@Xander ik denk dat TS voornamelijk bedoeld dat de koper de keuze heeft en niet de verkoper.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Xander
  • Laatst online: 13:18
In jouw quote staat alleen:
1 Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:

a de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
Maar je vergeet voor het gemak even:
2 De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Zippy1970
Xander schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:51:
[...]

In jouw quote staat alleen:

[...]

Maar je vergeet voor het gemak even:

[...]
Aaaahhh okay. Sorry, die had ik nog niet eens gezien. Dus ontbinding van de koop is pas mogelijk als reparatie of vervanging niet meer mogelijk is. check. Bedankt dat je me daar op wijst. Scheelt me weer een eventueel pijnlijk telefoongesprek met de verkoper. :D

• Zippy1970
Overigens was er ook een "nieuw" defect ontstaan door het originele defect. Doordat de stappenmotor op de Z-as blijkbaar ook stappen heeft gemist, heeft hij bij de laatste testprint geprobeerd de eerst 5 layers of zo onder het printbed te printen. Hierdoor is het printbed gekrast en de speciale laag is - in de vorm van de eerste lagen van de print - van het printbed gekrast.

• neolite

neolite

Immer kritisch

@Zippy1970

Ik zou gewoon even een keer goed kijken naar Art 21 Boek 7 van het wetboek.

Zoals al eerder aangegeven, jij moet verkoper de kans geven het product te repareren en indien dit niet mogelijk is te vervangen. Van ontbinding is zeker nog geen sprake.

Met betrekking tot je nieuwe defect valt dit gewoon onder het verzoek tot reparatie waar je al communicatie over gehad hebt. Jij hebt gewoon recht op een conform product.

ps, Als het product volgens inspectie technisch in orde is, verkoper en fabrikant van mening zijn dat product in orde is en van mening zijn dat aanwezige schade door onjuist gebruik is ontstaan ga je een heel ander traject in.

[Voor 38% gewijzigd door neolite op 22-12-2021 14:09]

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee