Toon posts:

Hoge luchtvochtigheid modern huis niet onder controlle

Pagina: 1
Acties:

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-03 13:46
Hoi allen,

Wij wonen inmiddels sinds April in een mooie tweekapper gebouwd in 2013.
Huis is natuurlijk super goed geisoleerd. we hebben het hele huis opnieuw laten stuccen en schilderen. en merken de afgelopen maanden dat we erg veel vocht hebben in huis.

S'ochtends liggen er plasjes water in de kozijnen. en bij de kinderen op de kamer is in de kitrand zelfs al wat schimmel te zien. Elke ochtend zet ik zeker 2 a 3 uur de ramen open vooral in de slaapkamers. Gek genoeg in de andere ruimte (kantoor op 1e verdieping en huiskamer) geen last van vocht. Volgens toon is de luchvochtigheid steeds tussen de 45% en 65% en schommeld daar zo rond.

Ik heb inmiddels wat sensortjes in de slaapkamers gehangen die ik uitlees dmv Home Assistant.
Elke ochtend (na een nacht slapen) zitten alle slaapkamers tussen de 61% - 69% heb hem nog niet op 70 of onder 60 gezien sochtends.

Op de zolder hebben we 2 slaapkamers gemaakt en door de goede isolatie gekozen om geen radiatoren te plaatsen. Daarnaast heeft de zolder verdieping een airco wat eventueel extra warmstoken eenvoudig maakt als het echt nodig is. (deze zet is tegenwoordig overdag aan als ik de ramen tegen elkaar open zet in uiterste poging vocht er uit te krijgen. Helpt maar zodra de ramen dicht gaan en airco uit is het binnen no-time weer hoger.

Alle ventilatie roosters staan open en voelbaar komt daar frisse lucht uit. hebben structureel mechanische ventilatie aan staan. Maar we hebben geen mechanische ventilatie in de zolder slaapkamers of slaapkamer 1e etage. en op zolder ook geen ventilatie roosters bij de ramen op de 1e etage wel.

Wat kan ik het beste doen. Is het alarmerend of normaal?
Vochtvreters plaatsen of grover geschut nodig?
en kan dit te maken hebben met dat we het hele huis opnieuw hebben gestuct e.d.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:59
Hoelang heb je het stucwerk laten drogen voordat er geschilderd is, en waren toen alle muren helemaal wit (droog)?

Heeft de airco ook een ontvochtigings programma?
Deze misschien een paar dagen/weken laten draaien.

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-03 13:46
FRANQ schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:25:
Hoelang heb je het stucwerk laten drogen voordat er geschilderd is, en waren toen alle muren helemaal wit (droog)?

Heeft de airco ook een ontvochtigings programma?
Deze misschien een paar dagen/weken laten draaien.
Ja dat is wel echt goed gecheckt en gedroogd. zeker zolder die is als eerst gestuct en pas begonnen met schilderen toen beneden ook alles klaar was met stuccen. En wat inderdaad helemaal spierwit zonder enige donkere plekjes.

airco heeft ontvochtiging maar volgens mij doet die niet geweldig veel maar als jij zegt "dagen / weken" moet ik daar misschien eens mee aan de slag die heeft een dagdeel of 2 aangestaan.

• Martijndoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-03 08:11
Ik moet zeggen de afgelopen twee weken was het hier ook extreem moeilijk om de luchtvochtigheid onder de 60% te krijgen. Denk doordat het buiten zo nat was constant en wellicht ook door de hoge grondwaterstand? Vandaag voor het eerst weer significant lager.

Maar inderdaad luchtvochtigheid naar beneden krijgen is wel vaak een langdurig proces. Airco kan helpen, maar ook mechanische ventilatie wat hoger zetten.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:59
Je kan alleen ontvochtigen door de lucht te koelen waardoor er condens ontstaat.
Dus verwarmen met de airco heeft voor ontvochtigen geen zin.
Koelen wel, maar je wil het huis in de winter niet koelen.

Het ontvochtigingsprogramma koelt de condensor in de binnenunit en past de ventilatorsnelheid aan zodat de lucht langzamer langs de condensor gaat meer afkoelt en daarom meer vocht afstaat je kan door het lage koelvermogen ontvochtigen zonder heel je huis te koelen.

Verder zou ik goed in de gaten houden of je vochtplekken ziet ontstaan in buitenmuren.
Ook controleren of de ventilatie van de badkamer en keuken wel naar buiten afvoert en niet per ongeluk terug het huis in.

De luchtvochtigheid is buiten in verband met de kou laag, dus roosters open en waar geen roosters ramen op een kiertje.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04
Is de toegang tot de zolder open?

Het vocht kan prima uit warmere delen van het huis komen. Doordat de zolder vervolgens kouder is, zie je dat daar de vochtigheid vervolgens omhoog gaat.

De luchtvochtigheid is ook grotendeels afhankelijk van waar precies je meet. Als je vlak bij een koudebrug meet zal de luchtvochtigheid ook hoger zijn. Zet de sensoren dus bijvoorbeeld niet op de vensterbank.

Ook moet je de sensor niet in een hoek wegstoppen, of bijvoorbeeld boven een vaas met water.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:08
De situatie is niet erg duidelijk doordat er gesproken wordt over slaapkamers, maar vervolgens ook over eerste verdieping en zolder. Een overzicht waar het probleem wel/niet optreedt kan handig zijn.

Mijn eerste verdenking: gebrek aan verwarming in de ruimtes waar het probleem optreedt
mr3000 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:19:
Op de zolder hebben we 2 slaapkamers gemaakt en door de goede isolatie gekozen om geen radiatoren te plaatsen. Daarnaast heeft de zolder verdieping een airco wat eventueel extra warmstoken eenvoudig maakt als het echt nodig is. (deze zet is tegenwoordig overdag aan als ik de ramen tegen elkaar open zet in uiterste poging vocht er uit te krijgen. Helpt maar zodra de ramen dicht gaan en airco uit is het binnen no-time weer hoger.
Je moet niet stoken tijdens het luchten, maar daarna/daarvoor.

Aangezien je luchtvochtigheid meet, meet je waarschijnlijk ook temperatuur?

Ik heb door het hele huis (woonkamer, keuken, badkamer, slaapkamer, trapgat (airco), zolder luchtvochtigheid- en temperatuursensoren. Nul last van vocht na vervangen kozijnen. Temperatuur en luchtvochtigheid blijven binnen een vaste bandbreedte.

[Voor 61% gewijzigd door Rukapul op 21-12-2021 11:06]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee