Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AVIR
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-04 13:35
Mijn vraag
Ik heb verschillende slimme systemen/platformen maar zou hier graag het optimale uit willen halen door het met elkaar te koppelen. Natuurlijk zou een systeem als Athom Homey dit kunnen maar ik weet niet of het het beste platform is om dit te doen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Google Nest Thermostaat
- Trust (Kaku Zigbee) rookmelders (heb nog geen bridge gekocht dus ze zijn nu nog dom, wil eerst weten of ik het zonder bridge kan koppelen aan een nieuw smarthome systeem
- Somfy Tahoma Switch (Zigbee)
- Rolluiken met Somfy IO motoren
- Meerdere Airconditioners van LG Thinq smarthome
- Eufy homebase 2
- Eufy deurbel
- Hue verlichting
- Google home Max speaker
- Nest speakers
- Nest Hub smartdisplay\
- Netatmo weerstation met regenmeter binnen - en buiten sensor

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- ik heb geprobeerd de Somfy Tahoma Switch als platform te gebruiken om de Trust Zigbee rookmelders te koppelen maar dat werkt niet
- Via Google Assitent kan ik wel rolluiken, Airconditioning, Hue lampen, Speakers, Thermostaat en gedeeltelijk de Eufy deurbel bedienen maar helaas geen IFTTT achtige scenarios bouwen

Wat ik uiteindelijk zou willen is dat bijvoorbeeld bij het afgaan van de rookmelders automatisch rolluiken omhoog gaan en Hue verlichting ook aan gaat.

Wat wil ik in de toekomst
- Slimme sloten
- Beveiligingscamera's buiten
- mijn inbouwspots voorzien van of GU10 Hue lampen of de dimmer een Zigbee dimmer van maken
- mijn zonnepanelen inzien (nu nog van een failliete leverancier waardoor ik ze niet aan internet wil koppelen ivm uitblijven van updates, zijn dus zo lek als een mandje ga ik van uit. Eerst maar eens een nieuwe omvormer nemen

Kortom is er een mogelijkheid om zo veel mogelijk van dit soort systemen te koppelen met een soort overkoepelend systeem? Het liefst iets wat niet te veel programmeerwerk vraagt. Alvast bedankt! :) _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Al eens naar Home Assistant gekeken? Daar is ook veel mee mogelijk en zo niet, dan is het wel zelf te fixen (soms met een omweggetje). Hier, leesvoer: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4

[ Voor 28% gewijzigd door sypie op 20-12-2021 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVIR
wat een snelle reactie! bedankt alvast. Heb inderdaad al eens naar Home Assistent gekeken alleen vraag me af of het relatief eenvoudig te doen is? of moet je echt wat meer programmeren? Inlezen is prima alleen wil wel graag iets wat redelijk autonoom functioneert en bovenal veilig is en blijft (qua updates en kwetsbaarheid). Ga het topic zeker lezen maar de vraag is dus wel is dit voor een redelijke :"dummie" te doen? en zo ja wat is dan aan te raden als bridge/basistation? Raspberry, of wellicht nog iets sterkers dan dat? Heb ook gezien dat het wel op synology kan draaien maar wat is dan de beste basis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVIR
Nog iemand wat toelichting/suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekeren
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-02 20:31
Dit zit eraan te komen, lijkt me precies wat je zoekt
https://buildwithmatter.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:19

Snuffel

Vroem!

Home Assistant is goed te doen. Er zijn veel manuals te vinden om bepaalde zaken werkend te krijgen, en tegenwoordig zijn veel integraties met een druk op de knop beschikbaar.
Je zou kunnen starten met een Raspberry, of als je een NAS hebt kan je het in een docker draaien.
Voeg er nog een zigbee2mqtt stick toe en je bent eigenlijk klaar om te gaan.

Gezien de geringe investering om dit draaiend te krijgen (paar tientjes en tijd) zou ik gewoon hiermee van start gaan.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVIR
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben nu even voor een goedkope optie gegaan die me niet beperkt namelijk de Smarthome bridge van Hornbach, die koppelt ook met KAKU produkten en andere zaken zoals Hue, Gardena etc en er komt nog meer aan. In eerste instantie gaat het me even om een paar simpele zaken en kan altijd nog doorschakelen naar een andere optie. De mogelijkheden van MATTER lijken me ook interessant om te blijven volgen. Thnx allemaal
Pagina: 1