Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuffr
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-02-2022
Ik heb sinds kort de fotografie ontdekt en ben erg enthousiast en fanatiek.

Ik heb nu een Canon 400D met standaard 18-55 kit lens. Met flink wat moeite krijg ik er vrij aardige foto's uit voor een amateur.
Waar ik wel iedere keer tegen aan loop is dat ik bij het uitvergroten (50x70 cm) toch niet helemaal tevreden ben over de kwaliteit, met name dat het wat korrelig word. Ook met een lage ISO etc.
Ik heb het vermoeden dat dit gewoon komt omdat de camera hopeloos verouderd is, of misschien is dat wel onzin?

Wat is nu de verstandige keus. Volstaat misschien het vervangen van de lens al? En zo ja misschien een suggestie?
ik fotografeer voornamelijk landschap met hier en daar bijvoorbeeld wat koeien, maar ik wordt in januari vader dus dan zal het hoofd onderwerp waarschijnlijk veranderen.

Ik heb zelf wat research gedaan wat betreft een nieuwe body (mocht dat het advies zijn) en kom dan uit bij de 250D of de 90D, zou de 250D voor mij dan als super amateur voldoende zijn of kan ik dan beter gelijk de stap maken naar de 90D? Of eventuele andere suggesties?

Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:39

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Als je 50cmx70cm wil afdrukken op 200dpi (wat zo ongeveer het minimum is om van dichtbij geen korrels te zien) heb je zonder croppen 24 MP nodig, dus als dat een doel is raak je er niet met de 400D.

Er is best wel wat verschil tussen de xxxD en de xxD serie (heb zelf een 450D en een 70D): bouwkwaliteit, beeldkwaliteit en features zijn merkelijk beter op de xxD, maar daar betaal je voor in prijs, formaat en gewicht. Als je ze in de hand neemt merk je metteen het verschil, maar welke de beste keus is voor jou hangt heel erg af van de randvoorwaarden :)
Heb je een reden om specifiek bij canon te willen blijven? De 18-55 kit lens van de 400D zal op een nieuwere camera niet ideaal zijn: de nieuwere 18-55 kitlens op de 90D/250D heeft naast iets betere optica ook een veel snellere en stillere focusmotor, wat vooral bij video zal opvallen.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
De kwaliteit van een landschapsfoto zit in de eerste plaats in de gebruikte lens. Een 18-55 is echt het minimum qua kwaliteit. Een scherpere lens gaat meer helpen dan meer resolutie. De combinatie van beiden, gaat uiteraard wel het beste resultaat leveren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Zoals gezegd: de resolutie van de 400D is niet meer on par en je lens is, hoe zeg ik het netjes, bagger.

Je noemt geen budget, maar de 90D is een fijne camera. De 250D ziet er ook goed uit en is erg compact. Als ik veel op reis zou gaan, zou de 250D denk ik mij meer bekoren.

Een ander voordeel zou kunnen zijn, dat met de 250D je geld overhoud voor een veel betere lens. Je hebt op dit moment alleen de 18-55mm?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou voor zowel lens als camera rustig een vervanger zoeken beide zijn 2e hands prima te vinden en scheelt een hoop geld met nieuw. Gezien de komende baby foto's is een lichtsterke lens min 2.8 en een camera met goede hoge ISO aan te bevelen. Kijk ook naar de optie om in RAW te schieten ook met je huidige camera.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
Een tweedehands Sigma 17-50mm f/2.8 is een mooie vervanger van je kitlens. Vast brandpunt kan ook prima uiteraard.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuffr
Ik heb eigenlijk geen enkele reden om bij Canon te blijven, alleen leek mij dit handig omdat ik daar een beetje bekend mee ben.
En ik had het idee dat ik dan de kit lens van de 400D nog kon hergebruiken maar schijnbaar is dat geen goed idee 😅
Als iemand een beter optie heeft van een ander merk hoor ik het graag.

ben inderdaad het budget vergeten, dat is ongeveer 1000. Als dat niet realistisch is zit er nog rek in maar liever niet.

Voor nu is eigenlijk vooral de vraag: wat is wijsheid. 90D met kitlens of 250D met goede lens(en)? of eventueel een andere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Wat betreft Canon DSLR: de twee modellen die je opnoemt, kun je hier goed vergelijken, lees beide reviews ook aandachtig door. De 90D scoort iets hoger, maar is ook wat duurder en wellicht zijn de "zwakkere" plekken van de 250D wel of niet relevant voor je. Een Silver award voor de 250D is nog steeds ruim boven gemiddeld goed dus staar je niet helemaal blind op beide scores!

https://www.dpreview.com/...0d&products=canon_eos250d

De 90D is volgens de pricewatch al 1149 euro. De 250D 599 euro, wat je een hoop ruimte geeft voor een wat betere lens, al dan niet 2e hands.

Tweedehands is dit misschien een mooie instapper voor onder de 250 euro: pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Voor iets meer zoom: pricewatch: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM

Paar betaalbare superzooms:
pricewatch: Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC MACRO OS HSM (Canon)
pricewatch: Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Canon)

En anders lenzen, liefst tweedehands zoals:
pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Canon)

Of de eerder genoemde Sigma variant.

In geval van vader worden in de winter, waarbij toch overwegend binnen foto's worden gemaakt, zou ik de 250D met een tweedehands Canon EF-S 17-55mm f/2.8 zoeken, zoals deze van 400 euro: https://www.marktplaats.n...10-4140-acad-553eb464db0b

Zit je net binnen je 1000 euro ;)

[ Voor 9% gewijzigd door PageFault op 21-12-2021 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:38

bobcom

Dedicated dabbler

De genoemde opties zijn allemaal spiegelreflex camera's, waar je de eerstkomendee jaren nog genoeg keus hebt in (gebruikte)m camera's en lenzen. Stuk voor stuk valide opties waar je jaren mee vooruit kunt.

Je zou op marktplaats ook een beetje rond kunnen neuzen naar FujiX-T2(x) camera's met 18-55 2.8-4 lens. Dat zijn spiegelloze camera's - een wat recentere ontwikkeling.
In de aps-c formaten hebben Sony en Fuji die het best opgepakt, en de Fuji X-T2 (of X-T30) met 18-55 2.8-4 lens is binnen je budget op marktplaats of elders redelijk te vinden. Met de 18-55 start je met een prima lens: ook de overige lenzen horen tot de betere klasse, maar daar betaal je wel voor.
Sony heeft een reeks aps-c bodies die erg op elkaar lijken en die ik minder toegankelijk vind dan de Fuji's. Ook de Sony lenzencollectie is minder veelzijdig. De goedkopere lenzen zijn duidelijk minder dan de Fuji's, de betere bieden minder keus en kosten zeker zoveel.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:44
Een 400D is inmiddels wel een beetje uit het jaar steen natuurlijk.

Aangezien je verder geen desinvesteringen hoeft te doen zou je eerst eens kunnen kijken welk systeem bij je gaat passen. Zodra je echt enthousiast wordt, ga je namelijk meer willen. Vooral meer lenzen. Groothoek, macro, fisheye, portret, spelen met scherptediepte en noem allemaal maar op.

Canon is fantastisch, net als Nikon overigens. Mocht je bij spiegelreflex willen blijven dan zou ik gezien je budget de tweedehands markt in duiken. In V/A staat b.v een 60D body voor 200 euro en een 70-300 lens voor 150 euro aangeboden.

Voor 350 euro heb je een enorme kwaliteitsboost, waarna je nog 650 euro overhebt om nog wat mooie lenzen te kopen. Hetzelfde kun je doen op basis van Nikon of op basis van een systeemcamera van bv Panasonic of Sony.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Je camera is 13 jaar oud en je hebt er alleen een kitlens bij. Ik zeg dat je niet echt aan het systeem of zelfs het merk Canon vast zit.

Kijk meteen eens breder. Je zou kunnen denken dat een fullframe camera een upgrade is, maar dan heb je een grotere, duurdere camera met grotere, zwaardere lens. Je wordt straks vader, een handzame camera is wel handig!

Je gaat lichtsterkte nodig hebben; dat doe je in de eerste plaats met de lens.
Ik denk dat je met een cropsensor meer camera en minder gewicht koopt en misschien nog wel geld vindt voor een leuke lens.
Tweedehands is aan te raden maar ga dan niet ouder dan 5 à 6 jaar.
Je kunt ook meteen overstappen naar een systeemcamera! Die optie heb je ook nog.

Bedenk: APS-C van Canon/Sony/Nikon blijven eigenlijk altijd amateurmodellen, want ze mogen niet de verkoop van hun dure full frame cameras kanibaliseren. Daarom worden de echte pro features en lenzen niet op de crop-systemen uitgebracht. Daarbij ben ik niet zo zeker over de toekomst van de mirrorless Canon-M, ze zouden die best kunnen laten sterven.

Fuji en Micro four thirds hebben géén full frame cameras, en daar vind je systemen waar je van instap tot pro alle camera's en lenzen door elkaar kunt gebruiken zonder dat je er een andere camera voor moet kopen; bovendien zijn die merken geneigd om alles uit het systeem te halen wat technisch mogelijk is.

Je bent in principe niet gebonden; kijk eens om je heen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Tarquin schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:10:

Bedenk: APS-C van Canon/Sony/Nikon blijven eigenlijk altijd amateurmodellen, want ze mogen niet de verkoop van hun dure full frame cameras kanibaliseren. Daarom worden de echte pro features en lenzen niet op de crop-systemen uitgebracht. Daarbij ben ik niet zo zeker over de toekomst van de mirrorless Canon-M, ze zouden die best kunnen laten sterven.
Waar haal je deze onzin vandaan de Nikon D500 had als doelgroep juist sportfotograven dat dat misschien nu achterhaald is, is wat anders. Maar juist deze generatie APS-C is 2e hands heel erg interessant want relatief goedkoop en dus veel waar voor je geld. Blijft er genoeg over voor een top lens.
Naar mijn mening een krachtiger combi dan een dure full frame met kit lens.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Frogmen schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:45:
[...]

Waar haal je deze onzin vandaan de Nikon D500 had als doelgroep juist sportfotograven dat dat misschien nu achterhaald is, is wat anders. Maar juist deze generatie APS-C is 2e hands heel erg interessant want relatief goedkoop en dus veel waar voor je geld. Blijft er genoeg over voor een top lens.
Naar mijn mening een krachtiger combi dan een dure full frame met kit lens.
Haha, misschien een beetje kort door de bocht inderdaad!
Misschien is dat nu iets beter, maar het beeld dat ik had was wel dat de fullframe afdeling altijd meekijkt of de APS-C systemen (cameras en lenzen) niet een te serieus alternatief zijn voor de FF systemen. In ieder geval heb je die spanning niet bij Fuji / Micro four thirds (daar heb je nog steeds spanning tussen de verschillende camera modellen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 09:35
Ik ben ook vorige maand overgestapt van een 400D!

Ik denk dat het ervan hangt hoe serieus je de hobby wilt oppakken (je geeft aan dat je dit nog niet lang doet). Voor mij persoonlijk is het "slechts" een hobby erbij; ik vind het heel leuk om te doen als ik er echt even de tijd voor kan nemen. Met ook nog andere hobbies en 2 kids is dat niet dagelijks ;) Ik weet dan ook dat ik nooit naar full frame zal overstappen en dat speelde mee in mijn keuze. De eventuele overstap naar full frame in de toekomst zou je in overweging moeten nemen.

Ik heb zelf maar enkele "budget" lensen, maar wilde daarom toch bij Canon blijven. Daarom had ik de 250D en de 800D op het oog. Ik houd erg van portretfotografie en wilde graag een moderner toestel met draadloze communicatie, meer MP en betere ruisonderdrukking. Video vind ik ook leuk, maar was voor mij zeker geen must have. Wil jij ook gaan filmen?

Afijn, ik ben uiteindelijk gegaan voor... M50 Mark II O+. Ik ben al een tijdje "verliefd" op Eye AF wat ik op Sony modellen had gezien, maar nooit beseft dat er instapmodellen zijn die dit ook hebben. De M50 had verder alle features die ik zocht, is ook nog eens spiegelloos en was goedkoper dan de 800D :X Met een adapter kun je gewoon alle EF(-S) lenzen van Canon erop schroeven. (Met een speed booster kun je zelfs meer beeldhoek krijgen). Ik zou deze iig de revue laten passeren, al ben ik bevooroordeeld :P

Enige nadeel is dat ie wel erg klein is; ik had hiervoor dus een 400D, met grip :X

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 22:58
Ik heb mijn 90D nu ruim een jaar en kan deze zeker aanraden. Het is een geweldige camera en de beste APS-C camera die Canon gemaakt heeft. Echter gok ik dat deze wat overkill is voor wat je wilt fotograferen. Ik heb hem gekocht voor autosport en portret fotografie, waarbij snelheid en snelle, accurate autofocus een must is, maar voor landschapfotografie is dat een stuk minder belangrijk. Dan zou je zoals hierboven is genoemd beter kunnen kijken naar een goedkopere body en een goede lens.

Als je budget het toelaat zou je ook kunnen kijken naar een tweedehands Canon EOS-R (of RP) of Sony A7 II. Die vind je voor vergelijkbare prijzen als een nieuwe 90D, maar dan heb je gelijk een full-frame body en die nieuwste lens-mount, waardoor je "future proof" bent en de lenzen die je daarvoor aanschaft ook op toekomstige camera's kan blijven gebruiken.

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:39

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik heb toevallig net ook deze Tamron lens, prachtig voor foto's en zelfs nieuw was deze een geweldige prijs/kwaliteit verhouding. Het is zeker een upgrade foor de kit lens maar niet geschikt voor video: er zit een time-out op de autofocussing en tijdens het opnemen stopt plots de opname. Merk je niks van bij het nemen van foto's, maar bij videos krijg je na enige tijd een time-out. Als het je puur om de foto's gaat is dit een aanrader :)

PS: als je aftermarket lenzen in huis haalt check je best vooraf eens of jouw body op de compatible list staan van de lens-fabrikant, daarmee kan je een eventuele miskoop vermijden. Ik had de Tamron 17-50 al voor ik de 70D kocht, vandaar dat ik er pas later tegenaan ben gelopen. Canon EF-S op Canon Ef-S werkt voor zover ik weet altijd, bij andere merken is dat niet noodzakelijk het geval...

[ Voor 16% gewijzigd door The Bad Seed op 22-12-2021 11:11 . Reden: extra info ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stuffr
Aller eerst iedereen bedankt voor de uitgebreide tips en goed onderbouwde meningen.
Ik ben inderdaad breder gaan kijken en heb besloten om toch bij Canon te blijven, maar wel over te stappen naar mirrorless.

Ik ben aan het kijken naar de M50 Mark II, ik denk dat deze camera qua specs goed bij mij past en ik hier voorlopig nog prima mee vooruit kan. En hij is een stuk kleiner en lichter waardoor hij makkelijk in de luiertas past 😜.
Vooral de eye AF spreekt mij erg aan.
Ik heb niet de intentie om te filmen, maar ja mensen met kinderen doen soms nu eenmaal rare dingen.

Verder denk ik dat ik een adapter koop en ga kijken naar de EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM

Als de 7ARTISANS 25MM F/1.8 ZWART VOOR CANON EOS-M

Denken jullie dat dit een goede keuze zou zijn? En vooral de lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:10
Stuffr schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:16:
Aller eerst iedereen bedankt voor de uitgebreide tips en goed onderbouwde meningen.
Ik ben inderdaad breder gaan kijken en heb besloten om toch bij Canon te blijven, maar wel over te stappen naar mirrorless.

Ik ben aan het kijken naar de M50 Mark II, ik denk dat deze camera qua specs goed bij mij past en ik hier voorlopig nog prima mee vooruit kan. En hij is een stuk kleiner en lichter waardoor hij makkelijk in de luiertas past 😜.
Vooral de eye AF spreekt mij erg aan.
Ik heb niet de intentie om te filmen, maar ja mensen met kinderen doen soms nu eenmaal rare dingen.

Verder denk ik dat ik een adapter koop en ga kijken naar de EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM

Als de 7ARTISANS 25MM F/1.8 ZWART VOOR CANON EOS-M

Denken jullie dat dit een goede keuze zou zijn? En vooral de lenzen.
Die 18-135mm is, net zoals je 18-55mm, niet heel lichtsterk, en daardoor niet geweldig.

En die 7Artisans-lens is, zo te zien, een manual focus lens. Weet je zeker dat je dat wilt?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Bedenk wel dat compact en mooi lichtsterk glas niet echt samengaan en een grote lens op een kleine camera is geen fijne balans. Koop voor in de luiertas een goeie pro compact camera met een grote sensor, kan je vrouw ook lekker mee overweg. Denk aan de Sony RX100 of Panasonic LX series afhankelijk van je budget is er keus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 22:58
Als je voor de M50 Mark II gaat zou ik voor in de luiertas kiezen voor de EF-M 22mm f/2 STM in plaats van de 7Artisans. Dat is een hele scherpe, compacte pancake prime met autofocus. 2e hands te vinden voor ~150 euro.

YouTube: Canon EF-M 22mm f/2 STM lens review with samples

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Pagina: 1