Toon posts:

Thermische radiatorkraan vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• tuccie306
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-01 21:50
Beste Tweakers,

Afgelopen week is er vloerverwarming bij mij geïnstalleerd. Hierboven heb ik een bypass geplaatst met een thermische radiatorkraan, zodat ik hier een Tado thermosstaat op kan schroeven.

Ik alles vol laten lopen en ontlucht, en werkend. Toen kwam ik er helaas achter dat ik de kraan verkeerd om heb geïnstalleerd met de Pijl tegen de stroomrichting van het water in.

Wellicht dat dit bij een radiator nadelige effecten kan hebben. Ik vroeg mij af of dit uitmaakt bij een dergelijke installatie zoals hieronder. Het liefst laat ik het natuurlijk zo zitten. Uiteindelijk is het niets meer dan een pinnetje dat de toevoer daarbinnen dichtdrukt.

Iemand hier ervaring of dit kwaad kan? Ik hoor het graag.

[Voor 3% gewijzigd door tuccie306 op 20-12-2021 22:16]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

tuccie306 schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:14:
Ik alles vol laten lopen en ontlucht, en werkend. Toen kwam ik er helaas achter dat ik de kraan verkeerd om heb geïnstalleerd met de Pijl tegen de stroomrichting van het water in.
Ik moet toegeven dat er een lach op mijn gezicht verscheen. Dus ja, ik heb je uitgelachen. Maar vooral omdat mij ook zoiets zou kunnen overkomen en daar ook nét niet op tijd achter kom.

Als de kraan verder naar behoren werkt en niet onnodig hard suist, zou ik me er geen zorgen over maken.
Edit: maar ik ben geen kenner, dus trek hier vooral geen conclusie uit. :)

Iets anders, uit interesse, het zijn allemaal knelkoppelingen toch? Waarom doe je daar van die gastape (zo lijkt het tenminste) tussen?

[Voor 5% gewijzigd door remco_k op 20-12-2021 22:28]

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• tuccie306
@remco_k Moest er zelf ook om lachen, vooral omdat ik er van te voren nog naar gekeken had. Het is PTFE tape voor water afdichting. Werd geadviseerd, en ja ik stelde mijzelf dezelfde vraag gezien het knelkoppelingen zijn. Maar dacht, kan nooit kwaad, dan dat alles later weer uit elkaar moet.. de thermostaatkraan suist verder niet. Volgens mij werkt die wel, maarja lastig checken natuurlijk.

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:57
Het enige probleem wat ontstaat is als de tado knop gaat afsluiten dat er even een bonkend geluid kan ontstaan normaal bij het afsluiten duwt de waterstroom de kraan dicht. Nu is het andersom en kan je hebben knop dicht water open en maakt hij even geluid tot dat de knop hem helemaal dicht duwt.

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 19:23
Ik
Zou alles even uit elkaar halen en in elk geval de tape verwijderen, dit gaat ooit lekken op deze manier…

• tuccie306
@andre208 ohh.. naja tot nu toe in ieder geval nog geen bonkend geluid gehoord. Wellicht door het bypass ventiel dat hij dan zn druk kwijt kan? Maar het levert geen schade op?

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:08
Snap niet waarom je teflon tape hebt gebruikt. Altijd hennep gebruiken in een cv installatie! Maar alleen op de delen die je in elkaar fit, niet bij knel koppelingen.

• tuccie306
@Technofreakz Wat is daar de reden van? Ik heb alleen gedaan, wat mij toen is verteld...

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:08
tuccie306 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:16:
@Technofreakz Wat is daar de reden van? Ik heb alleen gedaan, wat mij toen is verteld...
Hennep heeft een veel betere afdichting, teflon gebruik je alleen voor een water/gasleiding.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:59

timovd

Voorsprong door techniek

Voor zover ik weet moet je bij knelfittingen juist geen (hennep, teflon, Loctite) tape gebruiken. Ik zou het in één keer goed doen. Als je het nu niet fixt, ga je het nooit fixen (gebaseerd op zelfkennis).

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• tuccie306
@timovd Wijze woorden haha, ik ken het. Ik ga het morgen allemaal omdraaien en vervangen.

• PGTweaker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-01 22:58
Hier een mooi voorbeeld van hoe een thermostatische kraan kan gaan bonken indien verkeerdom aangesloten: https://youtu.be/Keiis3FEM7s Rond de 1:50 "als je dit dus hebt, word je helemaal knettergek van" :-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee