Toon posts:

Welk oppervlak is sterker? LCD of OLED?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stef120
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-01 16:01
Welk oppervlak is sterker? (kids proof)

Nadat m'n oudste zoon van 6 een nerf gun pijltje op onze (7 jaar oude) Sony KDL-42W665A afgeschoten heeft en deze (lees TV) overduidelijk dat niet heeft overleefd ben ik nu op zoek naar een vervangende televisie.

Nou hebben de orginele pijltjes een soort van zachte bolle punt.

De goedkopere variant die bijvoorbeeld bij de Action te koop is heeft een hard plastic stompe punt.

De laatste is tegen m'n LCD gekomen, keurige ster op "point of impact" en horizontale en verticale zwarte lijnen en zodoende vroeg ik mij af dit dus af of OLED in enig geval meer kan hebben :*)

Ik heb geen volwaardig antwoord van Google gekregen dus laat ik de community vragen.

Beste antwoord (via Stef120 op 20-12-2021 23:20)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:35
LCD is vaak kunststof, terwijl OLED glas is. Ik denk dat je van beiden wel een voorstelling kunt maken hoe ze bij inslag reageren: Plastic geeft mee, terwijl glas dat niet doet, maar breekt als je geweld gebruikt. Het LCD-paneel dat achter het plastic zit het meest kwestbaar en is doorgaans hetgene dat barst. Ik zou gokken dat OLED iets beter bestand is tegen inslag, omdat glas wat meer kracht nodig heeft voordat het breekt en omdat het paneel lichter is, het ook beter mee naar achter veert en daarmee een deel van de klap kan absorberen.

Dat beiden stuk kunnen als je geweld gebruikt, lijkt me evident.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:15
Voor smartphones bestaat er een gorilla glass plaat die je erop kan plakken. Zou dat niet ook voor tv's kunnen?

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Zo iets

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:35
LCD is vaak kunststof, terwijl OLED glas is. Ik denk dat je van beiden wel een voorstelling kunt maken hoe ze bij inslag reageren: Plastic geeft mee, terwijl glas dat niet doet, maar breekt als je geweld gebruikt. Het LCD-paneel dat achter het plastic zit het meest kwestbaar en is doorgaans hetgene dat barst. Ik zou gokken dat OLED iets beter bestand is tegen inslag, omdat glas wat meer kracht nodig heeft voordat het breekt en omdat het paneel lichter is, het ook beter mee naar achter veert en daarmee een deel van de klap kan absorberen.

• Stef120
dmantione schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:54:

Dit bevestigt wat ik dacht (en hoopte)

Alleen maar meer reden om voor OLED te gaan.
Niet dat dit ik dit nog een keer ga laten gebeuren uiteraard ;)

• Stef120
99ruud99 schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:48:
Voor smartphones bestaat er een gorilla glass plaat die je erop kan plakken. Zou dat niet ook voor tv's kunnen?
Haha prachtig, ik zie de commercial al voor me hoe sterk je tv wel niet is als je deze beplakt met gorilla glass.

Geen aardbeving te gek, halve huis plat maar je tv doet het nog :+

• bdw80
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:20
Woonverzekering aangesproken? :)

• Stef120
Zeker en vandaag toevallig een reactie.

Quote;
"Televisies worden in 8 jaar afgeschreven. De aankoopdatum van uw Sony KDL42W655ABAEP is 25-11-2013.
Dit betekent dat uw televisie 8 jaar oud is ten tijden van de schade.
Uw televisie is op dit moment daarom economisch gezien nagenoeg afgeschreven.
Om u nog enigzins tegemoet te komen, ontvangt u nog een restwaarde van 10%
over de laatste bekende nieuwwaarde. Dit is een bedrag van € 58,20."

Nou, die pakken we dus mooi ff mee :+
Ik denk voor een VESA 300MM systeem voor de reeds nieuw bestelde tv
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee