Toon posts:

SDRplay werkend krijgen in Manjro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-03 16:35
Ik heb een SDRplay gekocht (https://www.sdrplay.com/rspdx/) maar merk al dat de ondersteuning vanaf SDRplay voor linux mager is. Wel ben ik op de Arch website een pagina tegen gekomen hoe je SDRplay werkend kan krijgen. https://wiki.archlinux.org/title/SDRplay

Voor de hardware driver verwijzen ze naar deze pagina https://aur.archlinux.org/packages/libsdrplay/.

Ik doe dan 'get clone https://aur.archlinux.org/libsdrplay.git'.
Open de map en er staat een PKGBUILD file.
De base-devil dependencies zijn al geïnstalleerd en ik geef de command 'mkpkg -s'.

Dan 'Sudo pacman -U libsdrplay-3.07.1-1-x86_64.pkg.tar.zst '

loading packages...
resolving dependencies...
looking for conflicting packages...

Packages (1) libsdrplay-3.07.1-1

Total Installed Size: 0,44 MiB

:: Proceed with installation? [Y/n] y
(1/1) checking keys in keyring [#####################################################] 100%
(1/1) checking package integrity [#####################################################] 100%
(1/1) loading package files [#####################################################] 100%
(1/1) checking for file conflicts [#####################################################] 100%
error: failed to commit transaction (conflicting files)
libsdrplay: /etc/systemd/system/sdrplay.service exists in filesystem
libsdrplay: /etc/udev/rules.d/66-mirics.rules exists in filesystem
Errors occurred, no packages were upgraded.

Blijkt dus dat ik al iets anders heb geïnstalleerd bij een andere poging om de SDR aan het werk te krijgen, maar ik heb geen idee want ik verder mee moet doen. Ik wil dus niet zomaar die twee bestanden opzoeken en weggooien voordat alles in de soep loopt. Wellicht dat iemand mij een zetje in de goede richting kan geven?

PS: Ben sinds dit jaar een Windows vluchteling richting Manjaro/Arch dus weet niet zo heel veel nog van linux ;)

Beste antwoord (via wauskoek op 22-12-2021 20:27)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-03 22:32
Gewoon de algemene stappen doorlopen bij een file conflict, dat staat zoals alles bij Arch Linux goed gedocumenteerd op de wiki.

Eerst kijken waar de files nu aan toebehoren (pacman -Qo <file>). In dit geval vind je waarschijnlijk niets, om de reden die hierboven al is genoemd.

Als je inderdaad weet dat je het zelf veroorzaakt hebt (aannemelijk), en je toch niets aan de (in dit geval gefaalde) installatie hebt, kun je, als er geen uninstall optie aanwezig is de conflicterende files weggooien of --overwrite <glob> meegeven aan pacman.
Morzzz schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:08:
Voor nu is het misschien wel het makkelijkst om je package manager de conflicting files te laten overschrijven. Let wel, er zal mogelijk wat rommel achterblijven van je vorige poging.

code:
1
makepkg -sif
Uhm, dat heeft geen effect op het installeren van packages - dat forceert alleen een nieuwe build van een AUR package. TS zoekt pacman --overwrite - of nog sneller: rm.

Alle reacties

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-03 21:44
Je package manager (pacman) komt files tegen waar ie niet van op de hoogte is. Waarschijnljk heb je geprobeerd om iets handmatig te installeren via een install script oid.

Voor een stabiel Linux systeem is het belangrijk om dat niet te doen. Zet zoveel mogelijk (eigenlijk altijd) je package manager aan het werk.

Voor nu is het misschien wel het makkelijkst om je package manager de conflicting files te laten overschrijven. Let wel, er zal mogelijk wat rommel achterblijven van je vorige poging.

[Voor 3% gewijzigd door Morzzz op 21-12-2021 00:10]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Thralas
Gewoon de algemene stappen doorlopen bij een file conflict, dat staat zoals alles bij Arch Linux goed gedocumenteerd op de wiki.

Eerst kijken waar de files nu aan toebehoren (pacman -Qo <file>). In dit geval vind je waarschijnlijk niets, om de reden die hierboven al is genoemd.

Als je inderdaad weet dat je het zelf veroorzaakt hebt (aannemelijk), en je toch niets aan de (in dit geval gefaalde) installatie hebt, kun je, als er geen uninstall optie aanwezig is de conflicterende files weggooien of --overwrite <glob> meegeven aan pacman.
Morzzz schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:08:

code:
1
makepkg -sif
Uhm, dat heeft geen effect op het installeren van packages - dat forceert alleen een nieuwe build van een AUR package. TS zoekt pacman --overwrite - of nog sneller: rm.

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-03 21:44
Thralas schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:52:
Helemaal correct. Ik deed 'm even uit mijn hoofd 8)7

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-03 16:35
Thralas schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:52:

Ik heb de pacman -Qo uitgevoerd op beide bestanden.. en worden niet verder gebruikt d:)b

Hoe bedoel je met de overwrite? Command zo geven?
sudo pacman -U libsdrplay-3.07.1-1-x86_64.pkg.tar.zst --overwrite <glob> ?

• Thralas
Nee. Angle brackets aan weerszijden in een commando zijn (bijna) altijd een placeholder. Daar moet je dus een glob opgeven, zonder de haakjes.

--overwrite '/etc/*'
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee