Sinds een aantal wekenveel lagg met online game

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie de Knak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-04 11:40
Hi medetweakers,

Ik heb de laatste tijd veel lagg, vooral tijdens het spelen van League of Legends is het onspeelbaar geworden door de vertraging. Waar ik voorheen 12-13ms had zit ik nu op z'n laagst op de 50 maar spiked hij nu continue ook naar de 200. Er is is de afgelopen tijd niks veranderd qua hardware dus ik vroeg mij af of iemand een idee en mogelijk oplossing heeft waar het aan kan liggen

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb een ziggo 600 mbit abbonoment. Met speedtest haal ik momenteel zoon 500 mbit. Ook heb ik een Pingplotter gemaakt die er volgens mij ook niet uitziet zo als het hoort. Ik maak gebruik van een ASUS RT-AX55 die verbonden is met een Smart WIFI modem van Ziggo welke in bridge modus staat. Mijn game PC is via de kabel met de modem verbonden (cat6a)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVEBJsoGDp8irmFrmHO8PkJ0Nxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FPdkeZNwYY5Jq3Kii6lARyFb.png?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb de drivers geupdate van mijn modum, ik heb bij Ziggo gecheckt of er iets aan hun kant niet klopt, Ook heb ik mijn PC voorang gegeven op het netwerk. Ik heb zelf ook al het één en ander gevonden over het instellen van een static DNS, echter heb ik hier geen verstand van en wou ik eerst advies inwinnen voordat ik met deze instellingen ga klooien.

Alvast bedankt voor alle hulp en suggesties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

'k Zou die asus router er even tussenuit halen en dan nog eens testen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:32

Onbekend

...

Heb je de netwerkapparatuur wel eens helemaal spanningsloos gemaakt en opnieuw opgestart? (Dus niet het resetknopje, maar volledig uit en aan.)
Soms blijft namelijk tijdens een update o.i.d. een proces hangen en veroorzaakt het een continue belasting op de cpu waardoor de reactietijd langer lijkt te zijn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie de Knak
Brahiewahiewa schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:50:
'k Zou die asus router er even tussenuit halen en dan nog eens testen
Dit had ik eerder al gedaan, het ziggo modem staat ook pas sinds vorige week in bridge modus.
Onbekend schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:07:
Heb je de netwerkapparatuur wel eens helemaal spanningsloos gemaakt en opnieuw opgestart? (Dus niet het resetknopje, maar volledig uit en aan.)
Soms blijft namelijk tijdens een update o.i.d. een proces hangen en veroorzaakt het een continue belasting op de cpu waardoor de reactietijd langer lijkt te zijn.
Heeft helaas ook geen effect.

Wel beide bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 21:34
Heb je een antivirus draaien die misschien erg agressief is? Ik had het met ESET. Die deed iets te agressief pakketjes scannen, en dat koste me soms 2/3e van mijn latency.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:26
Je provider zal buitenshuis pas gaan kijken als meerdere klanten problemen ervaren of als is uitgesloten dat de oorzaak binnen je huis ligt.

De manier om uit te sluiten dat het probleem binnenshuis ligt is:
  • sluit maximaal 1 pc aan op het geleverde modem en geen andere apparatuur
  • sluit deze aan dmv een netwerkkabel (bij voorkeur nieuw)
  • zorg dat het modem en de pc zijn voorzien van de nieuwste updates
  • zet modem en pc enkele minuten uit
Ervaar je dan nog problemen? Probeer dit dan opnieuw met een andere netwerkkabel en eventueel andere pc. Heb je dan nog problemen? Dan zal je bij de provider moeten zijn. Bijvoorbeeld omdat het druk is door thuiswerkers, scholen die gesloten zijn, enz enz.

Heb je geen problemen meer als je bovenstaande hebt geprobeert dan kan je weer je eigen apparatuur 1 voor 1 aansluiten en updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie de Knak
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:08:
Heb je een antivirus draaien die misschien erg agressief is? Ik had het met ESET. Die deed iets te agressief pakketjes scannen, en dat koste me soms 2/3e van mijn latency.
Naast de beveiliging van Windows 10 gebruik ik geen third party antivirus. Ik heb ook tijdelijk Windows Defender & mijn Firewall uitgezet maar dit leek geen invloed te hebben op mijn latency.
RollieBollie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:42:
Je provider zal buitenshuis pas gaan kijken als meerdere klanten problemen ervaren of als is uitgesloten dat de oorzaak binnen je huis ligt.

De manier om uit te sluiten dat het probleem binnenshuis ligt is:
  • sluit maximaal 1 pc aan op het geleverde modem en geen andere apparatuur
  • sluit deze aan dmv een netwerkkabel (bij voorkeur nieuw)
  • zorg dat het modem en de pc zijn voorzien van de nieuwste updates
  • zet modem en pc enkele minuten uit
Ervaar je dan nog problemen? Probeer dit dan opnieuw met een andere netwerkkabel en eventueel andere pc. Heb je dan nog problemen? Dan zal je bij de provider moeten zijn. Bijvoorbeeld omdat het druk is door thuiswerkers, scholen die gesloten zijn, enz enz.

Heb je geen problemen meer als je bovenstaande hebt geprobeert dan kan je weer je eigen apparatuur 1 voor 1 aansluiten en updaten.
Ik ga dit vanavond allemaal eens testen. Ik heb zelf de afgelopen maanden geen aanpassingen gemaakt aan het netwerk en voorheen werkte het allemaal prima. Ik twijfel zelf dus of het hier aan ligt maar het is natuurlijk altijd een goed idee om het uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:26
Arie de Knak schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:56:
Ik heb zelf de afgelopen maanden geen aanpassingen gemaakt aan het netwerk en voorheen werkte het allemaal prima. Ik twijfel zelf dus of het hier aan ligt maar het is natuurlijk altijd een goed idee om het uit te sluiten.
Ik begrijp ook dat je zelf geen aanpassingen hebt gedaan aan je netwerk en dat het correct werkte. Alleen zijn er soms ook automatische updates op bijvoorbeeld je modem, router en pc. En kan het ook zijn dat er iets kapot is zonder dat je dit weet en nu misschien ervaart.

Ik had laatst een probleem met mijn auto. Deze begon te stotteren als ik volgas gaf, maar ik had niets er aan veranderd. De garage heeft iets vervangen, omdat er slijtage was en probleem was opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie de Knak
RollieBollie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:10:
[...]

Ik begrijp ook dat je zelf geen aanpassingen hebt gedaan aan je netwerk en dat het correct werkte. Alleen zijn er soms ook automatische updates op bijvoorbeeld je modem, router en pc. En kan het ook zijn dat er iets kapot is zonder dat je dit weet en nu misschien ervaart.

Ik had laatst een probleem met mijn auto. Deze begon te stotteren als ik volgas gaf, maar ik had niets er aan veranderd. De garage heeft iets vervangen, omdat er slijtage was en probleem was opgelost.
Ja je hebt helemaal gelijk. Ik ga met je advies aan de slag en ik zal hier later een update geven. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 22:47

BHQ

Kijk eens naar de eerste 2 hops. Dat ziet eruit alsof het modem niet in bridge staat of er 2 routers aan elkaar geknoopt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 15:27
Als ik naar de grafiek kijk, lijkt het erop alsof het direct buiten het thuisnetwerk al fout gaat. Doe de stroom eens een paar minuten van je modem en dan terug. Draai dan nog een keer Pingplotter. Als die hetzelfde zijn, kan dan in het modem naar de waardes van je kabelaansluiting. Zijn deze niet goed, neem dan contact op met Ziggo.
Pagina: 1