Toon posts:

Docking station met displaylink, beeldkwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb onlangs een nieuwe laptop gekregen met een HP USB-C Dock G2 (pricewatch: HP USB-C/A Universal Dock G2). Na deze te hebben aangesloten en de hdmi-kabel in de dock te hebben gedaan viel mij op dat het beeld een beetje flets was (vooral bij donkere tekst op witte achtergrond). Alsof de brightness van de monitor veel te hoog staat. Ook zijn de kleuren niet helemaal zoals het zou moeten.

Na wat onderzoek te hebben gedaan kwam ik erachter dat dit docking station voor het beeldscherm gebruik maakt van Displaylink. In die dock zit dus een soort usb-videokaart, wat voor mij ook wel direct verklaarde waarom eea. zo inferieur overkwam. USB heeft natuurlijk beperkte bandbreedte in vergelijking met de videokaart in de laptop en dat zie je dan ws. in de matige beeldkwaliteit....
Mijn vorige laptop had een thunderbolt-dock en dan gebruikt ie (als ik het goed begrijp) wel de videokaart van mijn laptop. Daarop had ik iig geen kwaliteitsverlies.

Heeft iemand tips om het beeld via usb-c displaylink op eea manier te tunen? Zodat het beeld toch iets beter wordt? Zo'n dock is nl. wel handig, zodat ik nog maar 1 kabeltje hoef aan te sluiten op mijn laptop. De laptop is, indien relevant, een HP Zbook Studio G7.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:34

nelizmastr

Goed wies kapot

En als je het beeldscherm direct aan je laptop hangt? Is het beeld dan wel goed?

Al wel de nieuwste displaylink drivers erop gezet en herstart?

I reject your reality and substitute my own

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Displaylink is geen USB videokaart. Het is gewoon je beeldsignaal op je USB interface zetten ipv op HDMI of DP.
De bandbreedte is genoeg voor 4K@60Hz.
Als je er teveel op aan wilt sluiten krijg je geen fletse kleuren. Hij gooit gewoon de resolutie omlaag tot het wel binnen budget blijft.
Ik kreeg bijvoorbeeld problemen met 2 UHD 144Hz monitoren op een vergelijkbaar docking station.

Kijk eens naar je beeldscherm instellingen op de laptop. Of de juiste driver voor je monitor.

[Voor 11% gewijzigd door RocketKoen op 20-12-2021 21:43]

TheS4ndm4n#1919

• Palomar
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:37:
En als je het beeldscherm direct aan je laptop hangt? Is het beeld dan wel goed?

Al wel de nieuwste displaylink drivers erop gezet en herstart?
Dan is is het idd wel goed. Nieuwste displaylink driver net geinstalleerd, maar krijg dan na een herstart geen beeld meer op het betreffende scherm en zie in de device manager gele uitroeptekens bij het device. Driver weer geuninstalled en het werkt weer (met lage kwaliteit beeld weer)

• Palomar
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:42:
Displaylink is geen USB videokaart. Het is gewoon je beeldsignaal op je USB interface zetten ipv op HDMI of DP.
De bandbreedte is genoeg voor 4K@60Hz.
Als je er teveel op aan wilt sluiten krijg je geen fletse kleuren. Hij gooit gewoon de resolutie omlaag tot het wel binnen budget blijft.
Ik kreeg bijvoorbeeld problemen met 2 UHD 144Hz monitoren op een vergelijkbaar docking station.

Kijk eens naar je beeldscherm instellingen op de laptop. Of de juiste driver voor je monitor.
Driver voor monitor net ook geinstalleerd, maar geen verschil. Wel zie ik nu in de geavanceerde beeldscherminstellingen dat het aantal kleuren kennelijk op 8 bit staat (256 kleuren). Wel bij full hd. Dat verklaart ws. precies wat ik zie. Nu nog eens uitvogelen hoe ik het op 32 bit kan krijgen...
[edit] Misschien dat ik nu naar het verkeerde kijk, het staat onder advanced display settings, maar ook bij het scherm van mijn laptop wordt 8 bit weergegeven. Google-actie hierop lijkt dat dit te maken heeft met het scherm en dat bijna elk scherm 8 bit is. Dan zal dit het probleem ws. niet zijn. Al kan ik hoe ik het ervaar wel het beste omschrijven alsof de kleurdiepte niet optimaal staat. Hier op GoT bijvoorbeeld zie ik bij de antwoorden in een topic de subtiele grijze achtergrondkleur niet. Dat is gewoon hetzelfde wit als het middenstuk van de pagina. Sleep ik het browservenster dan naar mijn laptopscherm dan zie ik opeens wel die verschillen.

[Voor 26% gewijzigd door Palomar op 20-12-2021 22:46]

• Palomar
  • Niet online
En nog een edit... zit toch een sin de monitorinstellingen (in het menuutje van mijn benq monitor) te kijken en zie daar een instelling 'HDMI RGB PC Range' die stond op RGB 16~235. Die heb ik op RGB 0~255 gezet en nu lijkt het goed (ik zie tenminste de duidelijke grijze achtergrond van de posts hier op GoT) :)

Wel vreemd dat dit bij mijn vorige laptops, mijn huidige pc en mijn huidige laptop nooit tot een (zichtbaar) probleem zorgde en via deze displaylink dock wel. Zal dan ws. iets zijn in het hdmi-signaal wat anders is?

[Voor 26% gewijzigd door Palomar op 20-12-2021 23:01]

• Palomar
  • Niet online
Nog een korte update. Al de hele ochtend op gewerkt en beeld is nu prima :) Ook nog even gekeken als ik op de monitor switch naar de 2de hdmi-aansluiting waar mijn andere pc op zit. Dan is dat item in het menu van de monitor 'HDMI RGB PC Range' uitgegrijsd. Kennelijk zit er dus idd iets in het hdmi-signaal van dat dockingstation wat ervoor zorgt dat deze optie gebruikt wordt. Ik begon nl. al even aan mezelf te twijfelen of ik dat soort instellingen in het verleden zelf had zitten aanpassen, maar dat lijkt niet het geval.

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:00
Mijn ervaring met DisplayLink is dat de juiste drivers uiterst belangrijk zijn. Zonder deze drivers is de resolutie beperkt en de verbinding ook wel eens instabiel.

Met de juiste drivers heb ik op al mijn apparaten (4+) een prima beeld van 5210x1440@60Hz. En ik zie geen gekken kleurverschillen. Sterker nog, soms merk ik het niet eens dat ik hem heb aangesloten via DisplayLink in plaats van direct via DisplayPort. Als ik er op ga letten merk ik wel verschil. En met gamen helemaal...

Ook heb ik begrepen dat het heel belangrijk is dat oude drivers eerst helemaal worden verwijderd/opgeschoond voor je de nieuwe drivers installeert. En dat de dock niet aangesloten moet zijn op het moment dat je de drivers installeert. Wat de waarde hiervan is, weet ik niet. Maar het is het proberen waard.

• Palomar
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:42:
Wat ik me nog wel even afvroeg. Ik heb bij de laptop nog een kleiner dockingstation voor op kantoor of bij de klant (het is mijn werklaptop). Zo'n ding met een kort usb-c snoertje en hdmi/usb/netwerk-aansluitingen. Als ik daar mijn monitor op aansluit zie ik in windows device manager geen extra beeldschermadapter verschijnen (alsof de hdmi-poort gewoon 'native' is). Ook kan ik met het tooltje van de nvidia grafische kaart gewoon alle opties zien, terwijl ik met dat displaylink dockingstation (die wel een nieuwe videoadapter toont in windows device manager) een beperkte selectie zie (alsof de nvidia-kaart niet gebruikt wordt).

Vandaar mijn conclusie dat dat displaylink ding een usb-videokaart is, maar dat is kennelijk niet zo. Hoe kan het dan precies dat mijn ene docking station een display link videoadapter toont in device manager en die andere niet?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee