Internet en telefonie over 1 netwerkkabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaswijk1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-12-2023
Beste tweakers,

ik heb op zolder een vaste telefoon die ik graag wil aansluiten op het modem van mijn provider. Probleem is dat ik hiermee zeker 25 meter aan telefoonkabel (RJ-11) door het huis moet aanleggen.

Gelukkig ligt er al een internetkabel (RJ-45 cat5e) van het modem naar zolder. Die komt nu uit op een netwerkswitch.

Ipv een extra kabel te trekken dacht ik eraan om zowel het internet- als telefoniesignaal over de bestaande netwerkkabels te laten lopen. Wie kan mij vertellen of dit mogelijk is, bijv. met zo'n splitter:

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=1822

Het aansluitschema wordt dan als onderstaand. Zal dit gaan werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jP060XYftmxsog3z8d6OCtKjRzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GpzVGtAiCzMlkic67Yp1e8cd.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via haaswijk1 op 20-12-2021 20:11)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

haaswijk1 schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:25:

[Afbeelding]
Nee. Je kan die UTP kabel waar analoge telefonie en netwerk samen op zit op de verschillende aders NIET in een switch steken. Je kunt die splitters alleen gebruiken aan beide kanten van een UTP kabel, er mag geen actieve apparatuur tussen zitten en je haalt maar 100Mbps.
Analoge telefonie gewoon eruit gooien en andere oplossing zoeken is beter en toekomst bestendig.

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:02
Als je aan beide kanten zo'n ding plaatst kan het werken op slechts 100mbit voor het netwerkgedeelte. Ik zou anno 2022 een VOIP telefoon zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:21
Je kan het telefoon signaal niet over een siwtch laten lopen. Daar is het signaal niet voor bedoeld. De switch weet ook niet wat hij met dit signaal aan moet,.

Bied je provider geen VOIP aan? Dan zou je een VOIP telefoon neer kunnen zetten.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

haaswijk1 schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:25:

[Afbeelding]
Nee. Je kan die UTP kabel waar analoge telefonie en netwerk samen op zit op de verschillende aders NIET in een switch steken. Je kunt die splitters alleen gebruiken aan beide kanten van een UTP kabel, er mag geen actieve apparatuur tussen zitten en je haalt maar 100Mbps.
Analoge telefonie gewoon eruit gooien en andere oplossing zoeken is beter en toekomst bestendig.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:09
Ja kan maar dan heb je wel 4 splitters nodig (1 bij modem, 2 bij switch 1 boven). Alles wordt dan ook max 100mbit

Of als switch op zolder staat, splitten voor de switch

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 20-12-2021 19:41 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:26
Koop een dect telefoon, draadloos door het hele huis en buiten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaswijk1
Allemaal bedankt voor de reacties. Gezien het feit dat er een netwerkswitch tussen zit zal dit geen goede oplossing zijn begrijp ik.

Dan wordt het toch een 25 meter lange RJ-11 telefoonkabel aanleggen. Iemand nog tips welke kabel het beste werkt, gezien de lengte?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-06 18:48
haaswijk1 schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:14:
Allemaal bedankt voor de reacties. Gezien het feit dat er een netwerkswitch tussen zit zal dit geen goede oplossing zijn begrijp ik.

Dan wordt het toch een 25 meter lange RJ-11 telefoonkabel aanleggen. Iemand nog tips welke kabel het beste werkt, gezien de lengte?
Je kunt overwegen om gewoon een ethernetkabel aan te leggen (cat5e is lekker dun, werkt het makkelijkst) en daar maar 2 aderparen van te gebruiken met een RJ11 stekkertje. Mocht later toch behoefte zijn aan een VOIP verbinding, of anderszins een extra ethernetaansluiting is dat zo omgezet. Omgekeerd is het wat ingewikkelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:04
Idd, nu een ethernetkabel leggen.
Die kun je later nog herbenutten, een telefoonkabeltje is definitief nutteloos als je die lijn niet meer gebruikt.

Maar ik ben het wel met de andere adviezen eens, een draadloos DECT setje of een VOIP oplossing is praktischer dan de moeite die je moet doen om een extra kabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een telefoon aan een draadje is werkelijk een beetje antiek (en een tweaker onwaardig O-))

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

haaswijk1 schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:14:

Is het misschien niet handig om stapje terug te doen. Jij wilt op zolder een vaste telefoon hebben. Duidelijk. Maar misschien zijn er wel handigere manieren om dat aan te sluiten dan via RJ11 op de modem.

Welke provider heb je? Welk telefonieproduct? Welke modem?

Mogelijk kun je van je provider SIP-credentials krijgen om een IP-telefoon boven aan te sluiten. Mogelijk heeft de modem uitgebreide opties op dit vlak (vooral Fritzboxen kunnen *veel* als het op telefonie aan komt). Anno 2021 de boel open gooien voor een stukje 19e-eeuwse techniek lijkt me weinig doelmatig. Als het echt niet anders kan, dan moet het maar, maar het lijkt me sterk dat er geen enkele alternatief is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaswijk1
dion_b schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:21:
[...]

Is het misschien niet handig om stapje terug te doen. Jij wilt op zolder een vaste telefoon hebben. Duidelijk. Maar misschien zijn er wel handigere manieren om dat aan te sluiten dan via RJ11 op de modem.

Welke provider heb je? Welk telefonieproduct? Welke modem?

Mogelijk kun je van je provider SIP-credentials krijgen om een IP-telefoon boven aan te sluiten. Mogelijk heeft de modem uitgebreide opties op dit vlak (vooral Fritzboxen kunnen *veel* als het op telefonie aan komt). Anno 2021 de boel open gooien voor een stukje 19e-eeuwse techniek lijkt me weinig doelmatig. Als het echt niet anders kan, dan moet het maar, maar het lijkt me sterk dat er geen enkele alternatief is.
Mijn provider is Caiway met een 'Alles-in-1 HD' pakket. Dit gaat via de kabel (geen glasvezel).

Ik heb gekeken naar SIP-instellingen voor een IP-telefoon, echter lijkt Caiway dit niet te ondersteunen of vrij te willen geven aan gebruikers. Op het modem zit een aparte poort voor telefonie waar alleen een RJ-11 stekker in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

haaswijk1 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:15:
[...]

Mijn provider is Caiway met een 'Alles-in-1 HD' pakket. Dit gaat via de kabel (geen glasvezel).

Ik heb gekeken naar SIP-instellingen voor een IP-telefoon, echter lijkt Caiway dit niet te ondersteunen of vrij te willen geven aan gebruikers. Op het modem zit een aparte poort voor telefonie waar alleen een RJ-11 stekker in past.
OK, en welke modem is het exact?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaswijk1
dion_b schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:17:
[...]

OK, en welke modem is het exact?
Het is een Cisco EPC3208

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, dan heb je inderdaad weinig opties vanuit de provider.

Paar dingen die je kunt doen:
- alsnog RJ11 trekken (kosten: beperkt, moeite: veel)
- wachten tot 28 januari, dan gebruik maken van recht op vrije modemkeuze (krijg je geheid wel SIP-credentials, kosten prijs van eigen modem plus IP-telefoon boven)
- overstappen (met nummerbehoud) naar een SIP provider en dan een IP-telefoon kopen (kosten: nu prijs van telefoon, mogelijk qua abo zowaar goedkoper)
- heel ranzig: bypass rond switch met die splitters

Even dat laatste toelichten:
Die 'splitters' voldoen totaal niet aan EIA/TIA-586C standaard voor Ethernet, maar ze werken wel met grote beperkingen. Max 100Mbps op Ethernet is daar belangrijste van. Ik zou ze dan ook nooit aanraden, maar als je vaste telefonie zonder moeite belangrijker vindt dan degelijk internet dan kun je het overwegen.

Wat je dan moet doen:
- vier (!) van die ondingen halen, twee korte Cat5 kabels (hogere spec is zinloos want je verliest toch 4 aders) en een korte telefoonkabel.
- beneden bij modem splitter gebruiken om telefonie op Cat5E te stoppen
- boven bij switch eentje om het eraf te halen, dan RJ45 uit verbinden met switch met kort Cat5 kabeltje
- bij kabel uit switch richting kantoor ook zo'n splitter ertussen zetten, met kort Cat5 kabeltje tussen switch en splitter.
- korte telefoonkabel tussen de twee open poorten op splitters bij switch.
- boven op kantoor laatste splitter plaatsen en dan telefoon erop inprikken

Let wel dat je totale capaciteit tussen modem en switch hiermee tot 100MbE beperkt wordt, en het kan zijn dat computers foutmeldingen geven en misschien zelfs weigeren om te werken ivm slechte netwerkkabels. Je doet dit echt op eigen risico.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaswijk1
dion_b schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:40:
[...]

Hmm, dan heb je inderdaad weinig opties vanuit de provider.

Paar dingen die je kunt doen:
- alsnog RJ11 trekken (kosten: beperkt, moeite: veel)
- wachten tot 28 januari, dan gebruik maken van recht op vrije modemkeuze (krijg je geheid wel SIP-credentials, kosten prijs van eigen modem plus IP-telefoon boven)
- overstappen (met nummerbehoud) naar een SIP provider en dan een IP-telefoon kopen (kosten: nu prijs van telefoon, mogelijk qua abo zowaar goedkoper)
- heel ranzig: bypass rond switch met die splitters

Even dat laatste toelichten:
Die 'splitters' voldoen totaal niet aan EIA/TIA-586C standaard voor Ethernet, maar ze werken wel met grote beperkingen. Max 100Mbps op Ethernet is daar belangrijste van. Ik zou ze dan ook nooit aanraden, maar als je vaste telefonie zonder moeite belangrijker vindt dan degelijk internet dan kun je het overwegen.

Wat je dan moet doen:
- vier (!) van die ondingen halen, twee korte Cat5 kabels (hogere spec is zinloos want je verliest toch 4 aders) en een korte telefoonkabel.
- beneden bij modem splitter gebruiken om telefonie op Cat5E te stoppen
- boven bij switch eentje om het eraf te halen, dan RJ45 uit verbinden met switch met kort Cat5 kabeltje
- bij kabel uit switch richting kantoor ook zo'n splitter ertussen zetten, met kort Cat5 kabeltje tussen switch en splitter.
- korte telefoonkabel tussen de twee open poorten op splitters bij switch.
- boven op kantoor laatste splitter plaatsen en dan telefoon erop inprikken

Let wel dat je totale capaciteit tussen modem en switch hiermee tot 100MbE beperkt wordt, en het kan zijn dat computers foutmeldingen geven en misschien zelfs weigeren om te werken ivm slechte netwerkkabels. Je doet dit echt op eigen risico.
Thanks voor deze uitgebreide toelichting. _/-\o_

Ik was er niet van op de hoogte dat je vanaf 28 januari zelf een modem mag kiezen. Een nieuw modem/SIP instellingen zou dan inderdaad het beste zijn, want ik begrijp dat alles dan wel over 1 netwerkkabel kan lopen waardoor er dan geen noodzaak meer is om extra kabels trekken of te werken met 4 splitters.

De kosten voor het modem + IP-telefoon heb ik er wel voor over. Was toch al toe aan een nieuw telefoontoestel en de keuze zou dan gaan naar een digitaal ipv analoog apparaat. Die zou dan met een korte ethernetkabel op de bestaande switch aangesloten kunnen worden; de switch staat immers al op zolder.

Is er nog een bepaald merk/type modem dat je zou adviseren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Iets meer dan 40 euro voor een Dect setje (main + 1 extra handset)
Simpelste, goedkoopste en meest praktische oplossing.
Werkt ook in de tuin.

Pagina: 1