[self hosted] Familie financiën beheren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 23:20
Hey allemaal!

Recent ben ik eindelijk getrouwd en nu wil ik eigenlijk graag voor onze familie financiën goed beheren (in tegenstelling met wat ik tot nu toe heb gedaan puur mijn bank rekening volgen en uiteraard niet meer uitgeven dan binnenkomt).

Het liefste zou ik een iets hosten op mijn eigen server waarbij mijn vrouw en ik alle twee kunnen inloggen en transacties invoeren etc.

GnuCash is helaas desktop only.
Firefly III kan geen gedeelde accounts hebben dus dan zouden we een gebruikersnaam/wachtwoord moeten delen wat mijn systeembeheerder kant absoluut doet gruwelen.

Dus ik vroeg mij af:
1. Zitten er hier meer mensen met dit "probleem"?
2. Hoe lossen jullie dit op (welke software etc)?

En ander advies is natuurlijk ook zeer welkom.

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik gebruik gewoon omzet administratie net als bij het bedrijf.
Zoals:
code:
1
2
2020-01-01  € 98,00-    Energie
2020-01-03  € 35,69-    Boodschappen

Maar dat kan ook uitgebreider, afhankelijk wat je wil.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:55
Zelf heb ik dit een tijdje bijgehouden in FireFly maar daar begon ik na een tijd ook steeds minder en minder naar te kijken. Ik heb nu in een excel mijn vaste lasten op een rijtje gezet en mezelf een 'budget' gegeven voor vrije uitgaven. Daarnaast heb ik 2 betaalrekeningen en 1 spaarrekening. 1 betaalrekening is voor de vaste lasten en een betaalrekening voor mijn vrije uitgaven.

Op het moment dat ik loon krijg boek ik het restant van de betaalrekeningen over naar de spaarrekeningen en boek ik naar de betaalrekeningen de bedragen die mijn excel formuliertje aangeven.

Hetzelfde hebben we gedaan voor de gezamelijke uitgaven.

Zo heb ik niet meer de noodzaak om bij te houden waar mijn geld naartoe gaat. Misschien een iets andere insteek, maar dit werkt voor mij fijn

[ Voor 4% gewijzigd door Marco1994 op 21-12-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit klinkt meer als een software vraag, dan echt iets voor het OS. Dat hoort dus feitelijk in Client Software Algemeen en daar gaat dit topic dan ook heen. NOS -> CSA.

Heb je ook al zelf meer software bekeken? Je noemt GnuCash, dat is idd een desktop programma, maar heb je nog meer gevonden, al dan niet betaald/cloud? Een van de eerste dingen waar ik aan dacht, was GnuCash, maar ook https://apps.kde.org/kmymoney/ is iets om naar te kijken. En ja, dat is alsnog een desktop app. Voor sommige dingen ontkom je daar niet snel aan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
In het verleden heb ik met GnuCash gespeeld voor mezelf, maar nu zou ik het liefste iets draaien op mij eigen server zodat evt transacties vanaf mobieltjes kunnen worden ingevoerd vandaar de interesse in Firefly III.

KMyMoney is inderdaad net als GnuCash desktop only en beide zijn ook eigenlijk bedoeld voor gebruik door een enkel persoon waarbij om het te delen het bestand gedeeld zou moeten zijn en je voorzichtig zou moten zijn dat je niet iets tegelijk probeert te doen.

Een tijd geleden toen ik dit onderzocht had ik nog een project gevonden op github maar ben helaas vergeten wat de naam was :/.

Het is inderdaad waarschijnlijk iets dichter bij CSA dan NOS ben ietsjes te gewoon om naar NOS te gaan (al doe ik het heel veel minder dan vroegah).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Keeper of the Keys schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:16:
Firefly III kan geen gedeelde accounts hebben dus dan zouden we een gebruikersnaam/wachtwoord moeten delen wat mijn systeembeheerder kant absoluut doet gruwelen.
Same :X

Ik ben dan ook bezig met een optie om dit te veranderen. De laatste versie van Firefly III maakt (op de achtergrond) al de nodige groepen en rollen aan; ik hoop dit in de toekomst uit te kunnen breiden naar *echte* multi-user administraties.

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik gebruik al jaren Google Sheets. Niet te moeilijk doen ;-)

1e kolom: alle maandelijkse uitgaven
2e-4e kolom: maandbedrag, aantal keer, jaarbedrag (bv Vitens is 10x, belasting 11x, verzekering 12x)
5-17: alle maanden
Na 17 kun je er evt nog formules op loslaten. Mijn belasting schommelt elk jaar en houd ik bij hoe veel ik nog moet betalen.

Rijen onderaan: subtotaal + nog betalen + paar rijen met jaarlijkse uitgaven (bv bibliotheek).

Werk perfect.

==
hoi

• Keeper of the Keys
Firefly III schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:30:
[...]

Same :X

Ik ben dan ook bezig met een optie om dit te veranderen. De laatste versie van Firefly III maakt (op de achtergrond) al de nodige groepen en rollen aan; ik hoop dit in de toekomst uit te kunnen breiden naar *echte* multi-user administraties.
Wat gaaf dat de Firefly III dev op tweakers zit :)

Hoe gedisciplineerd moet je zijn om altijd je transacties in te voeren?

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Keeper of the Keys schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:14:
[...]

Wat gaaf dat de Firefly III dev op tweakers zit :)

Hoe gedisciplineerd moet je zijn om altijd je transacties in te voeren?
Ik ben zelf altijd best gedisciplineerd geweest. Echt dagelijks ff checken. Dat is sowieso een goede gewoonte!

Tegenwoordig ben ik "overstag" en gebruik ik mijn eigen data importer in combinatie met Rabobank en Nordigen. Die pakt niet alle transacties (spaar naar spaar niet, credit card niet) maar scheelt een berg.

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Pagina: 1