Toon posts:

DVB-T2 digitenne free to air ontvangst op afstand

Pagina: 1
Acties:

• izegrin
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 19:22
Ik probeerde op mijn nieuwe LG televisie de DVB-T2 h.265 HEVC ontvangst met mijn digitenne antennes:
die ik nog had van het vorige DVB-T h.264 tijdperk.

1. Een oude Funke binnenantenne - dit geeft geen ontvangst
2. Een home made simpele antenne - deze was vroeger al beter dan de funke, en deze geeft WEL ontvangst.

Ik woon in Devenyter en via antenne 2 onvang ik ook de Drentse regionale zender.
Het lijkt mij dat die uitzending van een antenne verder weg zal komen,
omdat de regionale zender hier tv oost is.

Nu de vraag:
Zou ik met een goede versterkte DVB-T2 antenne ook de free to air zenders uit Duitsland en België kunnen ontvangen? Er is vast wel iemand hier die zo'n antenne gebruikt en dit uit ervaring weet.

Bij antennes die in de handel verkrijgbaar zijn staat vaak een afstand waarop ze nog zouden werken, bijvoorbeeld 25Km. Echter, ik zie ook 200 mijl en zelfs 800 mijl. Zijn die claims uit de lucht gegrepen, of grijp je daarmee echt van zo ver weg zenders uit de lucht?

==
Over antenne2,
Deze is dus geschikt is voor DVB-T2, en kan makkelijk worden nagemaakt.

Het is een simpel stuk coax kabel. 15cm van de mantel is teruggestroopt over de kabel en 15 cm van de binnenkabel steekt uit.
Effectief is het een dipool van 2 keer 15cm. Dus ongeveer twee keer een kwart golflengte (golflengte is 300 gedeeld door aantal MHz en dan nog eens gedeeld door vier)
Weet niet of het nodig is, maar direct onder de "antenne" heb ik nog een lus van 5cm diameter (twee windingen) in de kabel gemaakt.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:01
Ik denk dat Duitsland vanuit Deventer geen probleem mag zijn, je zult mogelijk een goede dakantenne nodig hebben, maar dat zijn afstanden die te overbruggen zijn. België daarentegen... ligt mijn inziens te ver weg. Ja, je kunt 800 mijl per antenne overbruggen, maar dat is dan via vrije horizon zoals over zee... of je moet een hele hoge mast gaan bouwen. Bovendien is DVB-T2 in België juist niet FTA, zonder abonnement geen beeld.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Deventer.. dan heb je gewoon een zendmast in Deventer zelf staan.. en die zend op K22 zowel RTV oost als RTV Drenthe uit

Provincie Zeeland: Omroep Zeeland en provincie Zuid Holland (zuid): Rijnmond - (kanaal 21)
Provincie Drenthe: RTV Drenthe en provincie Overijssel: RTV Oost - (kanaal 22)
Provincie Flevoland: Omroep Flevoland en provincie Gelderland: Omroep Gelderland - (kanaal 26)
Provincie Brabant: Omroep Brabant en provincie Limburg: L1 - (kanaal 33)
Provincie Noord-Holland: NH Media - (kanaal 34)
Provincie Utrecht: RTV Utrecht en provincie Zuid Holland (noord): Omroep West - (kanaal 39)
Provincie Friesland: Omrop Fryslan en provincie Groningen: RTV Noord - (kanaal 40)

[Voor 70% gewijzigd door SMSfreakie op 20-12-2021 18:01]

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• izegrin
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 19:22
Ah, dat kan natuurlijk. Dat Deventer ook omroep Drenthe uitzend.

Alternatieve mast zou Hoogersmilde zijn op 80 Km afstand. Dat is wel een extra sterke zender en op de zelfde golflengte.

https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee