Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T vL
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-02 13:19
Herstel: Ryzen 5900 HX (typefout) en RTX3060 115-130w O-)

Ik speel zojuist Battefield Bad Company 2 met mijn laptop in turbo modus.
Average dB = 53 / Max dB = 89

In prestatiemodus tijdens surfen haalt hij Average 47/48 dB
In stille modus tijdens surfen haalt hij Average 37/38 dB.

Ik meet op 10 centimeter afstand..

Is dit normaal in een hedendaagse laptop? Of moet ik toch eens met Asus gaan bellen?
Het is echt een beest van een laptop, maar ik had zoveel lawaai niet verwacht.

Thanks in advance! :)

[ Voor 7% gewijzigd door T vL op 20-12-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
je hebt hardware die nogal wat warmte af moeten voeren en dat gaat vaak in een laptop met het nodige lawaai helaas.

Bij gaming laptops kijk ik persoonlijk altijd eerst naar het lawaai en ook hoe warm het spul word in reviews.

Turbo is een overclock modus als ik het zo zie, dan is het niet zo vreemd dat ie veel lawaai maakt, want moet ook simpelweg meer warmte afvoeren

Deze gewoon dus niet gebruiken als je geen lawaai wilt, want veel schiet je er niet mee op qua performance.

Van 10 cm afstand meten is niet echt realistisch, want elke fan die voluit draait hoor je dan wel goed.

Een persoonlijke keus van mij:

Als het kan, koop altijd een goede desktop pc voor gamen, zo'n kast kan veel beter de warmte kwijt als zo'n krappe laptop enb kan je zo goed als stil maken

[ Voor 60% gewijzigd door freaky35 op 24-12-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Ik heb dit zelf ook met mijn Asus Tuf a15 laptop.

Deze wordt ook heet. Tegen de 100c aan tijdens gamen.
Ik heb de "turbo boost" uitgezet. Cpu blijft mooi op de standaard clock. In mijn geval 2900 mhz. Temps nu tegen 80c. Games werken nog steeds snel.
Ik zet het wel weer aan als het nodig is.

Lawaai is wel iets minder geworden met turbo boost uit. Ik ben zelf slechthorend , dus stoor mij er niet aan.

Wordt jouw laptop ook heet?

[ Voor 14% gewijzigd door Plakjekaas op 24-12-2021 14:44 ]

• T vL
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-02 13:19
Ik had even een vakantiebreak heren 😅

@freaky35 het is de eerste laptop die ik heb met zulke specs, dus ben me gaan informeren en moet mijn verwachting van het lawaai inderdaad iets bijstellen. Met deze super laptop neem ik dat grotendeels voor lief.

Ik wil graag portable zijn, dus de desktop heb ik voorlopig niet nodig. Voor de toekomst (thuisstudio) is dat wel een goed advies.

@Plakjekaas de laptop geeft via AC 68 graden aan in stille modus en 80 graden in turbomodus. De temperatuur is niet het probleem. Dit model heeft volgens reviews aanzienlijk betere koeling dan de TUF lijn (door o.a. liquid metal).

Met name het geluid van de fans zonder belasting of turbo vond ik te overheersend. Asus blijkt het hiermee eens, aangezien ik de laptop ter controle en vermoedelijk reparatie mag terugsturen na mijn metingen. De instellingen van de ventilatoren zijn vermoedelijk verkeerd.

@Plakjekaas Ik zou als je garantie hebt zeker ook even meten en bellen/ mailen met Asus Support. Een kameraad met een Asus heeft hierdoor nu ook minder klachten met temperatuur en geluid. Denk daarbij nog aan een koelpad en eventueel undervolten. Zie: https://youtu.be/R460NL_wdGc

Buiten de garantie kan je altijd een repaste van je koeling proberen door een pro.

Cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Dat zijn mooie temps.

Mijn laptop laat ik zo. Ik heb ook geen garantie meer, en dan rommel ik er liever ook niet mee.

Ik twijvel of een coolpad gaat werken. Er zitten maar 3 ofzo kleine ventilatiegaten onder de laptop. Veel koele lucht zal er niet in geblazen worden.

Volgende laptop moet ik even beter bij opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
tip voor mensen met luchtkoeling of laptops.. kijk voor een eadsetje met fatsoenlijke actiefe noisecanceling dit scheelt minstend de helft van het geluid als niet meer :)
Pagina: 1