Toon posts:

I7-12700k draait continue op hoge clock speed

Pagina: 1
Acties:

• Reignowner
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-02 12:08
Nieuwe build in elkaar gezet en wat mij opvalt is dat de CPU 99% van de tijd op een hoge clock speed draait op idle. Cpu load op idle ligt tussen de 3-7%.

Dingen die ik heb geprobeerd en geen effect hebben:
- Energiebeheer op gebalanceerd
- Enable Cpu C states in Bios
- Disabled Multi Core Enhacemement in Bios
- Updated Bios version
- Mobo drivers geinstalleerd (asus rog z690 d4).

Hebben jullie enig idee wat ik nog kan doen?

Binnen HwInfo zie ik dat mn cpu soms naar 800MHZ gaat, maar dit is maar voor een seconde. Average clockspeed zit nogal hoog op idle..

Screenshot HWInfo

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Al wel Windows 11 geïnstalleerd? Win10 is niet geoptimaliseerd voor Alder lake en kan niet goed met de E-cores omgaan.

I reject your reality and substitute my own

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-06 18:10
Windows 10 gaat hier gewoon prima op lage kloksnelheden, daar ligt het niet aan.

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

• Reignowner
Koldur schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:47:
Windows 10 gaat hier gewoon prima op lage kloksnelheden, daar ligt het niet aan.
Ikdenk dat het ligt aan de bios settings bij AI tweaker. CPU core voltage staat op auto. Op mijn oude cpu was het vrij simpel om alles in te stellen. Te veel opties in de bios. Waar zou het precies aan kunnen liggen? Is een fixed voltage wellicht beter?

[Voor 19% gewijzigd door Reignowner op 22-12-2021 19:24]

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-06 18:10
Reignowner schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:23:
[...]

Ikdenk dat het ligt aan de bios settings bij AI tweaker. CPU core voltage staat op auto. Op mijn oude cpu was het vrij simpel om alles in te stellen. Te veel opties in de bios. Waar zou het precies aan kunnen liggen? Is een fixed voltage wellicht beter?
Fixed voltage gaat het niet oplossen en creëer je een ander probleem mee wat je niet wil. Welk moederbord heb je?
Ik heb er niets voor hoeven instellen, werkte prima van het begin.

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 22:00
Staat je Windows energie profiel op Balanced? Het high performance profiel bv zet je CPU altijd op top speed.

• Reignowner
pipo1000 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:28:
Staat je Windows energie profiel op Balanced? Het high performance profiel bv zet je CPU altijd op top speed.
Windows profiel staat op balanced

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:55
Niet toevallig RGB meuk geïnstalleerd staan, o.a. Corsair icue staat er ook om bekend er voor te zorgen dat cpu's niet naar lagere P-states gaan, maar altijd op hoge clocks blijven hangen.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Reignowner
Dennism schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:39:
Niet toevallig RGB meuk geïnstalleerd staan, o.a. Corsair icue staat er ook om bekend er voor te zorgen dat cpu's niet naar lagere P-states gaan, maar altijd op hoge clocks blijven hangen.
Ik heb wel rgb in mn pc samen met icue .

• Dennism
Reignowner schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:24:
[...]

Ik heb wel rgb in mn pc samen met icue .
Deinstalleer icue eens en kijk wat er dan gebeurt :)

• Reignowner
Dennism schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:27:
[...]

Deinstalleer icue eens en kijk wat er dan gebeurt :)
Verwijderd. Clock speed lijkt terug te dringen, maar nog niet helemaal zoals ik had gehoopt. Het liefst stabiel, zonder teveel verschuivingen. Als het probleem aan icue ligt, hoe moet ik dan mijn aio en fans besturen?

• Dennism
Reignowner schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:35:
[...]

Verwijderd. Clock speed lijkt terug te dringen, maar nog niet helemaal zoals ik had gehoopt. Het liefst stabiel, zonder teveel verschuivingen. Als het probleem aan icue ligt, hoe moet ik dan mijn aio en fans besturen?
P-states zullen altijd veel verschuiven, dat kan best van 4+ Ghz naar 1Ghz gaan en weer terug.
Ik heb het hier opgelost door alles met onboard profiles te doen en icue niet meer te installeren, tenzij ik een profile wil aanpassen. Ik heb echter geen AIO van corsair, maar alleen een toetsenbord / muis en muismat.

Ik weet niet of je voor de AIO ook profiles kan aanmaken en op de AIO zetten waardoor je zonder icue kan.
Wel jammer dat icue nog steeds zo brak is.

• Reignowner
Dennism schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:49:
[...]

P-states zullen altijd veel verschuiven, dat kan best van 4+ Ghz naar 1Ghz gaan en weer terug.
Ik heb het hier opgelost door alles met onboard profiles te doen en icue niet meer te installeren, tenzij ik een profile wil aanpassen. Ik heb echter geen AIO van corsair, maar alleen een toetsenbord / muis en muismat.

Ik weet niet of je voor de AIO ook profiles kan aanmaken en op de AIO zetten waardoor je zonder icue kan.
Wel jammer dat icue nog steeds zo brak is.
Ah ik wist niet dat p-states altijd verschuiven. Kun je me misschien een link sturen waar dat precies staat? Niet dat ik je niet geloof, maar puur om even info erover te lezen

• Dennism
Reignowner schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:14:
[...]

Ah ik wist niet dat p-states altijd verschuiven. Kun je me misschien een link sturen waar dat precies staat? Niet dat ik je niet geloof, maar puur om even info erover te lezen
https://www.intel.com/con...-technical-resources.html

Volume 1 downloaden en dan onder andere pagina 40, en vanaf 51 (worden naast P-States ook de C-States behandeld.

• Reignowner
Dennism schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:40:
[...]

https://www.intel.com/con...-technical-resources.html

Volume 1 downloaden en dan onder andere pagina 40, en vanaf 51 (worden naast P-States ook de C-States behandeld.
Alright thanks. Is het verder handig om AI tweaker settings in bios aan te passen? Heb alles bijna op auto staan (stond op default zo). https://imgur.com/a/AvZd3iB
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee